Log in

View Full Version : Detektivering Braathens Boeing 737-200


lanorge
18-10-2024, 13:39
Hei. Når jeg ser hvor mye kunnskap dere hoster opp vedrørende LN-BRL så håper jeg at dere kanskje kan hjelpe meg litt videre med en gammel gåte.

https://live.staticflickr.com/65535/54075391361_48d27fbe6d_c.jpg (https://flic.kr/p/2qosvTP)

Jeg har et bilde av det første flyet jeg fløy i mitt liv, men blir ikke så mye klokere om hvilket individ det er i og med at bildet er litt blurry. Jeg klarer ikke å deschiffere hvilket navn det står fremme på flyet, men ser selvfølgelig at det er en Boeing 737-200 i standard Braathens-livery med metall på fremre del av buken. Det er ganske irriterende å ha et bilde av selve flyet uten å finne ut av hvilket det er.

Så, datoen er 9. mai 1991, flighten er BU2056. Spesielt rutenummer i og med at det er en helligdag, Kristi Himmelfartsdag. Flighten skulle gå 21:35 fra Sola og lande 22:20 på Fornebu. Basert på de Boeing 737-200 som var igjen i Braathens sin flåte på den tiden har jeg redusert antall muligheter til 13, nemlig:

LN-SUI/N197QQ Håkon den Gode
LN-SUQ/N890FS Håkon Sverresson
LN-BRL Sigurd Munn
LN-SUM/N7031F Magnus Lagabøte
LN-SUK/N73TH Magnus Erlingsson
LN-SUB/N73FS Magnus den Gode
LN-SUJ/N891FS Magnus Barfot
LN-SUA Halvdan Svarte
LN-SUU Harald Hardråde
LN-SUZ Olav Kyrre
N197JQ Olav den Hellige
N197AL Eirik Magnusson

Tips for å redusere listen ytterligere mottas med takk.

Stone
18-10-2024, 15:15
Du kan i hvert fall stryke N197AL og N197JQ fra listen da begge disse hadde lakkert buk foran mens denne har blank aluminium.
Jeg er også usikker på om BRL hadde blank buk på denne tiden.

lanorge
18-10-2024, 15:23
Du kan i hvert fall stryke N197AL og N197JQ fra listen da begge disse hadde lakkert buk foran mens denne har blank aluminium.
Jeg er også usikker på om BRL hadde blank buk på denne tiden.

Se det. Takk!

Stone
18-10-2024, 23:54
Hvis du har et minne om interiøret kan jeg si følgende:
N197QQ/SUI, N7031F/SUM, N73TH/SUK, N73FS/SUB hadde såkalt "Wide body Interiør" med skrå hattehyller som dette: https://www.airliners.net/photo/First-Air/Boeing-737-2R4C-Adv/2483252/L?qsp=eJwljDEOwjAQBP%2BydRqIhMAd4QFQ8IHT%2BUgsBWyd ryCK8ncOpxvNrmYF54/J155LEQRUIeUJHQopvSvCCkrKSi8bqCbeb8f%2BfPHLlC3fyGT MuiD0HWpWGxwR3V6ZpZhE7P6uUfQ/SeXWHz10cBB9NEZ/ch9TLTO1hhilGdv2AxlnNso%3D
N197QQ hadde begge toalettene bak, de andre ett bak og ett foran.

LN-SUA/SUU/SUZ/SUQ/SUJ så slik ut: https://www.airliners.net/photo/Star-Air-Cargo/Boeing-737-219-Adv/6204339/L?qsp=eJwljDEOwjAQBP%2BydRqIhMAd4QFQ8IHT%2BUgsBWyd ryCK8ncOpxvNrmYF54/J155LEQRUIeUJHQopvSvCCkrKSi8bqCbeb8f%2BfPHLlC3fyGT MuiD0HWpWGxwR3V6ZpZhE7P6uUfQ/SeXWHz10cBB9NEZ/ch9TLTO1hhilGdv2AxlnNso%3D

Og såvidt jeg husker hadde LN-BRL slike lockers: https://www.airliners.net/photo/PAL-Airlines/Boeing-737-236-Adv/2685985/L?qsp=eJwljDEOwjAQBP%2BydRqIhMAd4QFQ8IHT%2BUgsBWyd ryCK8ncOpxvNrmYF54/J155LEQRUIeUJHQopvSvCCkrKSi8bqCbeb8f%2BfPHLlC3fyGT MuiD0HWpWGxwR3V6ZpZhE7P6uUfQ/SeXWHz10cBB9NEZ/ch9TLTO1hhilGdv2AxlnNso%3D

lanorge
19-10-2024, 09:02
Hvis du har et minne om interiøret kan jeg si følgende:
N197QQ/SUI, N7031F/SUM, N73TH/SUK, N73FS/SUB hadde såkalt "Wide body Interiør" med skrå hattehyller som dette: https://www.airliners.net/photo/First-Air/Boeing-737-2R4C-Adv/2483252/L?qsp=eJwljDEOwjAQBP%2BydRqIhMAd4QFQ8IHT%2BUgsBWyd ryCK8ncOpxvNrmYF54/J155LEQRUIeUJHQopvSvCCkrKSi8bqCbeb8f%2BfPHLlC3fyGT MuiD0HWpWGxwR3V6ZpZhE7P6uUfQ/SeXWHz10cBB9NEZ/ch9TLTO1hhilGdv2AxlnNso%3D
N197QQ hadde begge toalettene bak, de andre ett bak og ett foran.

LN-SUA/SUU/SUZ/SUQ/SUJ så slik ut: https://www.airliners.net/photo/Star-Air-Cargo/Boeing-737-219-Adv/6204339/L?qsp=eJwljDEOwjAQBP%2BydRqIhMAd4QFQ8IHT%2BUgsBWyd ryCK8ncOpxvNrmYF54/J155LEQRUIeUJHQopvSvCCkrKSi8bqCbeb8f%2BfPHLlC3fyGT MuiD0HWpWGxwR3V6ZpZhE7P6uUfQ/SeXWHz10cBB9NEZ/ch9TLTO1hhilGdv2AxlnNso%3D

Og såvidt jeg husker hadde LN-BRL slike lockers: https://www.airliners.net/photo/PAL-Airlines/Boeing-737-236-Adv/2685985/L?qsp=eJwljDEOwjAQBP%2BydRqIhMAd4QFQ8IHT%2BUgsBWyd ryCK8ncOpxvNrmYF54/J155LEQRUIeUJHQopvSvCCkrKSi8bqCbeb8f%2BfPHLlC3fyGT MuiD0HWpWGxwR3V6ZpZhE7P6uUfQ/SeXWHz10cBB9NEZ/ch9TLTO1hhilGdv2AxlnNso%3D

Strålende at du blar opp slik info! Men husker dessverre ikke så mye annet enn at jeg fikk bli med inn i cockpit og satt på første rad på høyre side.

LN-KOG
22-11-2024, 14:38
Kan du huske hvordan veggen foran deg så ut? Der hadde Braathens bilder av kongene mener jeg å huske.

OJB
16-12-2024, 11:10
Du kan i hvert fall stryke N197AL og N197JQ fra listen da begge disse hadde lakkert buk foran mens denne har blank aluminium.
Jeg er også usikker på om BRL hadde blank buk på denne tiden.

BRL hadde lakkert buk i følge mine slides.

Stone
16-12-2024, 11:35
BRL hadde lakkert buk i følge mine slides.
Ja, men bare etter perioden hos Lacsa. Det vil si at fra innfasingen tidlig i 1987 til den gikk til Lacsa høsten 1992 hadde den blank buk etter det jeg kan finne ut. Så fra den kom tilbake i juni '93 til den gikk siste tur 26.september '94 var buken hvit.
Det betyr at på datoen trådstarter nevner var buken blank.

OJB
16-12-2024, 13:58
Ja, men bare etter perioden hos Lacsa. Det vil si at fra innfasingen tidlig i 1987 til den gikk til Lacsa høsten 1992 hadde den blank buk etter det jeg kan finne ut. Så fra den kom tilbake i juni '93 til den gikk siste tur 26.september '94 var buken hvit.
Det betyr at på datoen trådstarter nevner var buken blank.

Ja , det stemmer selvfølgelig , jeg var tilstede når den gikk også i -94 der det ble tatt bilde utenfor hangaren av flyet med hele den tekniske gjengen foran.

lanorge
16-12-2024, 14:16
Kan du huske hvordan veggen foran deg så ut? Der hadde Braathens bilder av kongene mener jeg å huske.

Interessant. Jeg var 7 år og husker dessverre ikke så mye av innsiden av flyet. Har ikke så mye annet enn det ytre bildebeviset å gå etter.

Fellowship
16-12-2024, 20:25
Hei. Når jeg ser hvor mye kunnskap dere hoster opp vedrørende LN-BRL så håper jeg at dere kanskje kan hjelpe meg litt videre med en gammel gåte.

https://live.staticflickr.com/65535/54075391361_48d27fbe6d_c.jpg (https://flic.kr/p/2qosvTP)

Jeg har et bilde av det første flyet jeg fløy i mitt liv, men blir ikke så mye klokere om hvilket individ det er i og med at bildet er litt blurry. Jeg klarer ikke å deschiffere hvilket navn det står fremme på flyet, men ser selvfølgelig at det er en Boeing 737-200 i standard Braathens-livery med metall på fremre del av buken. Det er ganske irriterende å ha et bilde av selve flyet uten å finne ut av hvilket det er.

Så, datoen er 9. mai 1991, flighten er BU2056. Spesielt rutenummer i og med at det er en helligdag, Kristi Himmelfartsdag. Flighten skulle gå 21:35 fra Sola og lande 22:20 på Fornebu. Basert på de Boeing 737-200 som var igjen i Braathens sin flåte på den tiden har jeg redusert antall muligheter til 13, nemlig:

LN-SUI/N197QQ Håkon den Gode
LN-SUQ/N890FS Håkon Sverresson
LN-BRL Sigurd Munn
LN-SUM/N7031F Magnus Lagabøte
LN-SUK/N73TH Magnus Erlingsson
LN-SUB/N73FS Magnus den Gode
LN-SUJ/N891FS Magnus Barfot
LN-SUA/N7031A Halvdan Svarte
LN-SUU Harald Hardråde
LN-SUZ Olav Kyrre
N197JQ Olav den Hellige
N197AL Eirik Magnusson

Tips for å redusere listen ytterligere mottas med takk.

I 1991 var det bare N197AL og N197JQ som ikke hadde blankt skrog rett bak snuten. (Jeg la til N7031A etter LN-SUA, det var lett å glemme disse...)

Stone
16-12-2024, 20:46
(Jeg la til N7031A etter LN-SUA, det var lett å glemme disse...)
Riktig nok, men det er jo ikke samme flyet, N7031A var engang LN-SUH, mens LN-SUA endret ikke registrering før den gikk til VASP i desember '91.
SUH/N7031A var forøvrig Sigurd Jorsalfar mens SUA var, som du skriver, Halvdan Svarte.

Details, schmitails...;)

Fellowship
16-12-2024, 20:49
Riktig nok, men det er jo ikke samme flyet, N7031A var engang LN-SUH, mens LN-SUA endret ikke registrering før den gikk til VASP i desember '91.
SUH/N7031A var forøvrig Sigurd Jorsalfar mens SUA var, som du skriver, Halvdan Svarte.
Ja, jeg beklager, du har helt rett!

OJB
30-12-2024, 00:19
Siden vi er inne på de gamle BU maskinene tenkte jeg at dette kan være aktuelt på denne tråden.
Motivet som var i LN-BUE Erling Skjalgsson ble gitt fra Braathens til Sola Kommune etter at -BUE ble faset ut.
Det hang på veggen i den gamle Kommunestyresalen i mange år inntil det nye bygget var ferdig for få år siden.
Det har ikke kommet opp på veggen igjen i den nye Kommunestyresalen og det er heller ingen planer om det.
Flyhistorisk Museum Sola har henvendt seg til Sola Kommune med ønske om å overta dette "treverket" som Bjørn Braathen i sin tid laget. Planen er å henge dette opp i ny revidert Braathens utstilling i Flymuseet.