View Full Version : Mens vi venter på SudCaravelle og Abu Dhabi…
…er det kanskje en mulighet for en meget historisk rapport til nettopp Abu Dhabi, fra en tid hvor kanskje den Sud Caravellen ikke engang var født !!
Tilbake til Fornebu, hvor Maurice var stasjonssjef for Air France ���� med de beste kvalifikasjone som tidligere parfyme selger på Steen og Strøm (dessverre er dette en del av rapporten som er 100% sant - noen andre skrøner må en regne med (tm) sorry KnutW !
Dette var tider hvor mye rart kunne skje, og pussig var dette, vi - SAS ansatte på Fornebu, sjekk inn og billettkontor fikk en invitasjon til en Studie Tur med Air France til Dubai og Abu Dhabi! La oss være veldig ærlige, aner ikke hva vi skulle studere men jeg vet at ikke studerte veldig mye annet enn mat, vin �� og annet godis.
Vi ble en artig gjeng, studie turen startet med AF796 til CDG via GOT, på en 100% ukorrupt måte endte vi opp med Business Class, 14 glade SAS ansatte og en Air France ansatt.
Noe (sensurert) Champagne og AF mat var vi fremme i Paris, dette var mens Norske Nordmenn fra Norge måtte ha Visum til Frankrike !! Ja Visum !!
Air France hadde buss (Le Cars Air France) med guide gjennom Paris, en tur som virkelig fikk meg til å se Paris med andre øyne �� noe som godt med når den lille Italieneren senere jobbet for Air France ����
Det jeg husker var at avgangen til Dubai ble timer forsinket, men vi ble tatt godt vare på og ved midnatt steg vi om bord i en 747 med 100% economy seter, maskinen skulle videre til Reunion. Dog ble plassert helt fremme i nesa og det var 100% Cnausen Mat, russisk Caviar, Gåselever med mere (Caviaren var utmerket- den gåsa fortjener å beholde levra!!)
Vi ankom Dubai på morgenkvisten, immigrasjon med Visa on Arraivel funket meget bra og kort tid etter var vi på vei til Sharjah og første Souk besøk.
Så bar det tilbake til Dubai og lunsj langs Dubai Creek på en Dhow. Maten var grådig god og første inntrykkene var helt fantastiske…….
Etter lunsj var vi på vei til Abu Dhabi hvor vi bodde på et Sofitel på stranden, dog var dette et 4 etasjes hotell, noe som ikke eksisterer den dag i dag (ser ut som dagens Sofitel i Abu Dhabi minst har 300 etasjer eller noe sånt (skrøne faktoren slår inn!!)
Dæng! Finnes det noen bilder fra dette? Eventuelt avfotografering av papirbilder/slides?
Jeg var nedom Dubai på vei østover med en 747 rundt midten av 80-tallet, da var flyplassen på størrelse med Fornebu.
Og til ungdommen: Økonomiklasse på den tiden hadde 34» seteavstand og det var full servering av det meste, så det var slett ikke så halvgæernt.
Dette er jo episke saker, kall'. :)
Du får aldri lov til å slutte å skrive reisebrev!!!!
Noe (sensurert) Champagne og AF mat var vi fremme i Paris, dette var mens Norske Nordmenn fra Norge måtte ha Visum til Frankrike !! Ja Visum !!
Takk for morsom rapport. Tar gjerne flere slike.
Husker godt det visumopplegget til Frankrike. Unge Andersen og familien skulle ha et par ukers ferie i Frankrike i 1987. Søknad om visum ble sendt til ambassaden for hele familien og det varte og rakk samt at det var nødvendig med noen purringer før passene kom tilbake med visumet. For å gjøre reisen nedover noenlunde behagelig kjørte mor og far og mine to søstre med bil nedover, og jeg tok toget. Grensepassing til Frankrike var ved Geneve og jeg husker godt at det ikke engang var sjekk av passet hverken på stasjonen eller på toget. Ordningen ble vel skrotet ikke så lenge etterpå.
Når sluttet de med det? Jeg har flere innreisestempler i 1983/84 i det gamle passet mitt, men ikke spor av noe fransk visum. Kan heller ikke huske at vi sjekket dette på innsjekk på den tiden..
Når sluttet de med det? Jeg har flere innreisestempler i 1983/84 i det gamle passet mitt, men ikke spor av noe fransk visum. Kan heller ikke huske at vi sjekket dette på innsjekk på den tiden..
Denne turen gikk paa sen vinter 1989, saa Visum var ennaa paakrevet i 89. Mener at Visum maatte vises frem ved billettkjøp / utstedelse, husker jeg innom Air France Kontor i Oslo og de tok kopi av Passet med Visumet.
Var på Le Bourget jevnt og trutt fra 1981 og utover. Kan ikke minnes krav om visum til Frankrike.
Sikkert bare en særordning for Kolbotniarere.
Eller kan det ha hatt noe med at jumboen skulle videre til oversjøisk besittelse (département d'outre-mer) og regelverket for å slippe folk ombord på de flyvningene var at man måtte ha visum? Litt alà krav om USA-visum på fly som mellomlander i USA?
Var på Le Bourget jevnt og trutt fra 1981 og utover. Kan ikke minnes krav om visum til Frankrike.
Sikkert bare en særordning for Kolbotniarere.
Eller kan det ha hatt noe med at jumboen skulle videre til oversjøisk besittelse (département d'outre-mer) og regelverket for å slippe folk ombord på de flyvningene var at man måtte ha visum? Litt alà krav om USA-visum på fly som mellomlander i USA?
Det er nok mulig at jeg roter litt med aarstallet, mulig var dette i 1987 og ikke 1989. Dog var visum helt klart paakrevet etter en serie med terrorist angrep i Paris - i hovedsak bomber paa metroen over en lengre periode.
Visumet var for at vi skulle kunne komme inn til Paris, vi hadde i utgangs punktet 8 timer (som ble til 10+ timer) mellom ankomst fra Oslo og avgang til Dubai
Ja jeg er også bombesikker på at visum var påkrevd i 1987. Jeg tror det ble innført en eller annen gang på våren i 1987, for jeg tror ikke kravet var der når ferien ble bestilt, men at det var der på sommeren. Foreldrene mine stresset i alle fall en hel del for å få dette i orden før vi dro.
Nå har jeg sjekket litt i gamle aviser på Nasjonalbiblioteket. Visumkravet ble innført 15. september 1986. Dog var det ikke nødvendig med visum de første 14. dagene. Så i praksis ble det innført fra rundt 1. oktober 1986. Ordningen ser ut til å ha blitt opphevet i april 1988.
Da er det rart at mitt visum er datert 20.mai 1988 som vist i bildet under. Jeg fikk det gjennom jobben i tilfelle "utrykning" til eventuelle syke fly.
Hvis mitt minne er korrekt ble visumkravet opphevet etter noen måneder, og jeg er rimelig sikker på at vi fikk dette kort tid etter at det ble innført.
Jeg har sjekket ganske grundig når det ble innført og alle avisene jeg fant sier sep/okt 1986. Når det gjelder opphevelsen har du sikkert rett Stone. Jeg sjekket ikke det så grundig. Jeg fant en overskrift fra en avis i april 1988 der det stod at det skal oppheves, men det har nok blitt effektuert på et noe senere tidspunkt.
Jeg som trodde Abu Dhabi og Dubai var ørken på 80-tallet :colgate: Hadde vært ekstra ekstra med sammenlikningsbilder!
Dette var tider hvor mye rart kunne skje, og pussig var dette, vi - SAS ansatte på Fornebu, sjekk inn og billettkontor fikk en invitasjon til en Studie Tur med ....................
Åja, det var tider! Husker (?) spesielt et par studieturer med Finnair, hvor spesielt badstuer, Finlandsferger og brennevinsflasker ble grundig studert, på finsk maner. Eller Sabenaturen, hvor vi gledet oss til å få en smakebit på alle Belgias bryggerier ombord, og fikk kun en. Stella. :p
Og disse selskapene fikk jo mystisk god handling også når skiten traff vifta på store IRR-dager ...
Dette var tider hvor mye rart kunne skje, og pussig var dette, vi - SAS ansatte på Fornebu, sjekk inn og billettkontor fikk en invitasjon til en Studie Tur med Air France til Dubai og Abu Dhabi! La oss være veldig ærlige, aner ikke hva vi skulle studere men jeg vet at ikke studerte veldig mye annet enn mat, vin og annet godis.
Takk dc-8-63 for reisebrev / historiske fortellinger. Alltid like moro å lese.
Fra markedsleder til en uvirkelig situasjon (del 1).
Fra Sonic Cruiser til Dreamliner som ikke gikk så bra det heller !! (Del 2)
Og tusen takk for det du også har skrevet i "Problemer hos Boeing" både del 1 og del 2.
Jeg savner det at du ikke skrev f.eks. (Del 1 av 10) for da hadde vi vist at vi hadde noe mer å glede oss til :)
Takk dc-8-63 for reisebrev / historiske fortellinger. Alltid like moro å lese.
Og tusen takk for det du også har skrevet i "Problemer hos Boeing" både del 1 og del 2.
Jeg savner det at du ikke skrev f.eks. (Del 1 av 10) for da hadde vi vist at vi hadde noe mer å glede oss til :)
Det som er utfordringen med «Del 1 av 5» er at Boeing driver kløner det til noe så inn i HakkeBakkeSkogen, siden jeg startet min lille serie har det kommet minst 2 nye skikkelige feilskjær fra den lille fly fabrikken rett oppe i gata her. Begge i størrelsesorden type - ooooouuuuch kanskje dette ikke lar seg rette opp…..
Jeg som trodde Abu Dhabi og Dubai var ørken på 80-tallet :colgate: Hadde vært ekstra ekstra med sammenlikningsbilder!
Det har du utrolig rett i !!! Det var masse sand og mye mere sand…men minner fra barndommen er meget gode med tanke på sand, far bygget skikkelig sandkasse og vi «hentet» sand på Sandbakken (på vei mot Enebakk for lokal kjente :cool: ) Mor hadde med Tonka Hjullaster og Bulldozer fra New York - en entreprenør var født…..
Uansett etter en dag i Dubai satte vi kursen mot Abu Dhabi, en 4 felts motorvei gjennom sand og sand dyner med mere, det jeg husker som et lite avbrekk var at Busssjåføren pekte på noe som lignet en SUV i stor fart mot motorveien og mumlet noe om beduiner - ganske riktig rett foran oss kom en Mercedes G 500 som via et solid hopp opp motor veien krysset de 4 feltene - all trafikk «slammed on the breaks» som min nevø ville ha sagt det, og forsvant videre inn i ørkenen paa den andre siden….
Fremme i Abu Dhabi hadde Sofitel akkurat det jeg ønsket med mest - en meget god seng, helt greit at den lå i 3 etasje med utsikt til stranden - sand strand what a surprise !!
SudCaravelle
16-10-2024, 13:25
Uansett etter en dag i Dubai satte vi kursen mot Abu Dhabi, en 4 felts motorvei gjennom sand og sand dyner med mere, det jeg husker som et lite avbrekk var at Busssjåføren pekte på noe som lignet en SUV i stor fart mot motorveien og mumlet noe om beduiner - ganske riktig rett foran oss kom en Mercedes G 500 som via et solid hopp opp motor veien krysset de 4 feltene - all trafikk «slammed on the breaks» som min nevø ville ha sagt det, og forsvant videre inn i ørkenen paa den andre siden….
"Artig" at du nevner dette.. Vi snakket faktisk om dette i går og risikoen. Jeg dro ca en gang i uken til Abu Dhabi under perioden i Dubai - og det var mer eller mindre med livet som innsats. Nå er det vel åtte felter, men den kjöringen som skjer på de 70 minuttene er definitivt ikke bra. Fartsgrensen er 140 og boksene blitzer på 150. De lokale gir F og full gass, indiderne går fra 190 til 140 og tilbake igjen med sinnsyke rykk, britene vingler frem og tilbake og lager kvalm. Så vel bilvrak med fatale fölger i alle fall anhver gang.
Når du kom hjem på kvelden var du stöl i lukkemuskler og trenke en debrief med Mr Miller for å kunne sove. hvi du lå i 160 i ytterste felt på venstre side kunne det fort komme en Land Cruiser V8 i nädstopp-feltet i 200 mens det sprutet palmekvister og gamle dekk-rester over hele fjøla. Skal faktisk den ruten om et par uker og greuer meg faktisk..
Vi elsker vel avsporinger? Jeg hadde også en tur fra Fujairah på vei hejm til "endelig helg" hvor jeg kjørte feil og mått en lang strekke tilbake i ørkenen. Da tenkte jeg at da kan jeg alikevel sjekke hvor fort denne firmabilen går (en Infinity SUV) Problemet var at jeg da passerte en skjult boks OG at grensen var av en eller merkelig grunn 80... Den passerte jeg på målte 210 og da kontaktet politiet mitt firma og skulle hente bilen. Etter mye om og men fikk vi betalt ut bilen (i steden for beslageleggelse), en ganske saftig bot, 10 prikker i førerkortet samt at jeg måtte gå to dager på trafikksikerhetskurs hos politiet. (her mente sjefen min at jeg mått bruke feriedager). Dette lærte jeg utrolig nok av..
Hmm. Her har vi ytterst ulike oppfatninger om trafikken i UAE. Jeg har kjørt en del der oppigjennom årene og synes det har blitt riktig så sivilisert i det siste. Noen sulliker er det overalt (E18 Holmen-Skøyen har daglige kræsj), men synes Arabia generelt ikke lenger er så halvgæernt. Unntatt Saudi. I Bahrain stopper de fleste sågar for fotgjengere.
Statistikken plasserer UAE et par knepp høyere på trafikksikkerhet enn USA, uten at dét egentlig trenger bety så mye.
Nuvel, tilbake til trip-report!
SudCaravelle
16-10-2024, 15:18
Hmm. Her har vi ytterst ulike oppfatninger om trafikken i UAE. Jeg har kjørt en del der oppigjennom årene og synes det har blitt riktig så sivilisert i det siste. Noen sulliker er det overalt (E18 Holmen-Skøyen har daglige kræsj), men synes Arabia generelt ikke lenger er så halvgæernt. Unntatt Saudi. I Bahrain stopper de fleste sågar for fotgjengere.
Statistikken plasserer UAE et par knepp høyere på trafikksikkerhet enn USA, uten at dét egentlig trenger bety så mye.
Nuvel, tilbake til trip-report!
Tja.. Da vi bodde der lå de på ca 1650 dødsfall i året (offisielt som ofte dempes der nede) som er vel fem ganger høyere enn Norge per innbygger. Gutta har store biler der, så jeg regner med alvorlige kroppskader er enda høyere da det er vrient å stryke med i tre tonn bil full av airbags. Men, det ble bedre med årene da de har kameraer overalt, og høyere straffer.. Jeg tror også at 150 km/t er farligere enn 120.
Men som du sier - tilbake til trip-report.
Bare for å avslutte trafikkdelen: Offisielt ble det drept 352 i UAE-trafikken i 2023 mot 118 i Norge. Ca 10,5 mill innbyggere i UAE mot 5,5 i Norge gir omtrent 50% mer pr innbygger. Kanskje noe underrapportering, men uansett står jeg for påstanden om en vesentlig bedring de siste årene.
SudCaravelle
16-10-2024, 19:16
Bare for å avslutte trafikkdelen: Offisielt ble det drept 352 i UAE-trafikken i 2023 mot 118 i Norge. Ca 10,5 mill innbyggere i UAE mot 5,5 i Norge gir omtrent 50% mer pr innbygger. Kanskje noe underrapportering, men uansett står jeg for påstanden om en vesentlig bedring de siste årene.
Lurer på om vi prater forbi hverandre. Mitt innlegg gikk på trafikken i 2012-2016 og da var det som nevnt fem ganger fler (rapporterte) dødsfall enn i Norge, og de kjørte vel lett fem ganger styggere. Så ble det ble litt rundt oppfatningen av trafikken, og der er vi nok bare litt uenige;). Nå er det helt andre forhold der. Men nok om det.