PDA

View Full Version : NY BOK: Metropolitan – Folkflygets arbetshest

Rob Mulder
13-10-2024, 09:57
Årets årlige bok (2023) fra Svensk Flyhistorisk Forening handler om Convair Metropolitan. Denne flytypen var en skikkelig arbeidshest i passasjertrafikken hos SAS og Linjeflyg i rundt tretti år, fra 1950-tallet og frem til jetflyene overtok denne rollen. Forfatteren er SFFs Michael Sanz, som i 2020 ga ut en bok om Caravelle i Sverige og Norden. Disse flytypene er nemlig hans spesialitet.

Boken begynner med kapitler om produsenten Convair og deres fly. Deretter følger kapitler om flytypen i Finland, Sverige og Norge. De svenske selskapene som omtales er selvfølgelig SAS og Linjeflyg, men også ScanBee som hadde to maskiner. De siste kapitlene handler om Metropolitan som ambassadefly i Sverige og Finland, og om to alvorlige flyulykker i Sverige og Norge. Boken avsluttes med en oppsummering av alle flypersonene, en kildeliste og et personregister.

Forfatter: Michael Sanz
Format: 256 sider, 314 bilder, 33 fargeprofiler, A4, hardback
Språk: svensk
Utgiver: Svensk Flyghistorisk Förening
Pris: NOK 300 (+porto)

Fly med oss
13-10-2024, 12:20
Takk for tips, den står nå på årets ønskeliste for julen!

raider66
22-10-2024, 12:30
Jeg kjøpte boken da den kom ut og jeg synes det er meget interessant og godt skrevet. Den anbefales.

EB
28-10-2024, 07:02
Noen av oss har jo en mor som jobbet om bord på disse - så da skal vel i alle fal jeg bestille en utgave:-)

OJB
16-12-2024, 11:14
Flott bok og som vanlig godt skrevet og produsert av Michael Sanz.