View Full Version : Koze-tur og ny allianse
SudCaravelle
10-10-2024, 14:29
Årets fødselsdagstur ble som nevnt Abu Dhabi basert på ledige bonusbilletter, flytider, garantert vær og godt hotell.
Reisen startet onsdag ettermiddag og jeg booket Uber Black da vi skulle flotte oss litt. På døren kom det en kinesisk NIO SUV. Det var to ulykker på veien som begynte å tære av tiden (tenk for 4-5000 kroner i egenandel kan du krasje og holde opp halve Oslo). Da pulsen begynte å ta seg opp så fortalte sjåføren at han bare skulle bytte batteriet (?!) på Bryn som skulle ta tre minutter (han tok ikke med omveien). Da vi endelig kom inni denne roboten som skulle bytte batteriet kom det opp en del kinesiske feilmeldinger som til slutt gjorde at jeg fikk nok og var på vei ut av bilen.. Da hadde han plutselig mer enn nok batteri og ga bokstavlig talt full gass til OSL. Vi var der 40 minutter før boarding, men det kunne fort blltt lltt guffent.
I loungen var det klemmer og kos og vi rakk en tår og noe nachos. Dra.., nei; Fru Sud er ikke noe glad i først ombordstigning, og skal selvsagt shoppe når boardingen har begynt, samt respekterer ikke at det blokkerte midtsetet er for komfort, ikke klenging. Men, vi kom ombord og off to Paris vi dro.
Babord side var okkupert av tre stykker med mange brune dyre bagger, så da ble det rad 1 styrbord og som nevnt midtsetet blokkert. Grei stemning ombord og som vanlig litt kjip mat (som Fru Sud avviste og jeg tok en bit av)
55193
55194
55195
55196
SudCaravelle
16-10-2024, 10:30
Så var vi på den berømte CDG, som for oss som overdriver kål-handelen på Kiwi kommer til å nyte mye av utover.. Mye. Forventingene var dritlave og da er det jo fort oppturer. Vi satt som sagt på rad 1, men det var vel sånn 12-14 passasjerer som bare måtte ut før oss, og da tenker jeg at der må vi være rause. Vi kom inn på terminal 2 (og en bokstav) og skulle videre til Terminal 2 med en annen bokstav. Jeg regnet faktisk med at det var da OK, men det er faktisk litt klønete å skjønne hva du skal – og etter mye om og men så skjønte vi at der var buss til 2E. Her ble det også såpass forvirrende at to medpassasjerer fra SAS flyet gikk av feil, og kom løpende på 5 minutter senere.
Det hele blir også ganske forvirrende da jeg klarer ikke la være å si «Je m apelle» til alle vi møter om det er spørsmål, hilsen eller uttalelse. FruSud synes det noen ganger er morsomt, men under stress tar hun over med ekte Joas G-Støre vestkant-fransk. Franskmennene stort sett reagerer med forventingsfult blikk om at jeg faktisk skal også komme med et navn etter setningen – men det gidder jeg ikke.
Laaaang fin busstur hvor (true story) FruSud gjettet både A330 og B777 riktig og jeg smeltet total (sikkert også den litt romantiske Paris følelsen). Hun mente vinduene var avslørende.. Så.. Vi fant til slutt loungen på2E som var en av de som ikke er pene og lyse (som jeg ser på nettet at noen av de er).
Her var det stappfullt, lavt under taket og mørkt. FruSud og jeg fant et herlig lite bord hvor det ble mye latter og enda mer «Je ma pelle». Fransktalende afrikanere blir faktisk enda mer satt ut av denne avkortede setningen og FruSud var flink til å hente inn igjen tilliten. De hadde faktis ganske god snaks som skinker og oster samt Pommery som sprudlevann og ganske gode viner. De hadde også fullt oppsett for bloody marys med Grey Goose osv (Som egenlig er ganske tøv da selv sosiopater kjenner helt sikkert ikke forskjell på den og Koskenkorva i en BM. Det ble i alle fall drit-hyggelig og til slutt ble det faktisk litt småløping til flyet.
55212
55213
De hadde også fullt oppsett for bloody marys med Grey Goose osv (Som egenlig er ganske tøv da selv sosiopater kjenner helt sikkert ikke forskjell på den og Koskenkorva i en BM.
Nå skal jeg ikke tale for sosiopatene.
Men rett vodka (ikke julebords koskenkorva) og "oppsett" av en bloody mary er SENSASJONELT viktig.
Hårfine feil, og slurv fører til drinken "Brennevin og Tomatjuice" som på ingen måte er en bloody mary, men er ett mareritt av en mixtur.
En drink jeg ofte bestiller, selv om den er feil 9 av 10 ganger. Men når først mirakel skjer, så er den helt himmelsk, spesielt når man har en liten kose hangover.
SudCaravelle
16-10-2024, 11:45
Nå skal jeg ikke tale for sosiopatene.
Men rett vodka (ikke julebords koskenkorva) og "oppsett" av en bloody mary er SENSASJONELT viktig.
Hårfine feil, og slurv fører til drinken "Brennevin og Tomatjuice" som på ingen måte er en bloody mary, men er ett mareritt av en mixtur.
En drink jeg ofte bestiller, selv om den er feil 9 av 10 ganger. Men når først mirakel skjer, så er den helt himmelsk, spesielt når man har en liten kose hangover.
Ha ha... Dette er koze-prat opp min gate.
Først og fremt.. Sosiopat bør jo ikke nødvendigvis være negativt (spøk-emoj) Jeg begynte min BM karriere allerede på Sterling og SAS på 70 tallet med virging-BM og peanøtter, som ved sprit-alder gikk over på the real stuff. Jeg var på en vodka-tasting (egenltig litt iroinisk) hvor man selvfølgerlig drakk det romtemprerert og bart, og det var svært marginale forskjeller på de dyre og de billige. De to som utmerket seg var faktisk Finlandia (som er nær identisk med Koskenkorva) da den var veldig klar i smaken med null rusk - og på den motsatte siden var Absolut som i tasting nesten gir en svak, svak, Grappa/hjembrent smak. At man skal kjenne denne forskjellen gjennom tomat-juice, lime, tabasco, salt, pepper, worchestershire og pepperot (USA) kan jeg ikke fatte på noe som helst måte - selv en hvithai tror jeg ikke kiunne spotte dette.
Jeg personlig tror at dette er 99% merkevarer og "profil" som gjør at folk "merker" noe forskjell her. Det rareste er jo at smaksansen fælger moter.. Stolli er jo enkleste fyllik-vodkaen som finnes, men en periode var den uten tvil den "hotteste".
Jrg tor (igjen helt ærlig) at etter 2-3000 bloody marys at selv med polets 60% så hadde jeg ikke kjent forskjell. Derimot tomatjuicen... Fy.. En gang (igjen true story) lerverte jeg tilbake bloody maryen på Dagligstuen (CIntinental) og sa at denne ikke stemte. Da lo de godt og frotalte at de hadde akkurat byttet til et rimeligere merke tomatjuice som faktisk ble gjort om.
SudCaravelle
16-10-2024, 15:01
Så var det å komme seg ombord da.. Vi kom litt etter boardingen hadde startet og gikk da i den «vanlige» køen innover på denne broen som gikk meeeeget langsomt. Vi så etter ca 8 minutter at det var faktisk en egen gang for business så vi snek oss rundt hjørnet for å komme i den hvor det var null kø. Det var ikke populært og de sa noen franske gloser.. (så lenge det ikke var «Je mapelle» så hadde det null betydning for meg.)
Kabinen er det motsatte av det jeg liker på fly.. Alt var sterilt og IKEA-hvitt. Jeg foretrekker langt mer det kritiserte Emirates-looket og aller mest Singapore. (Noen liker Scandic, noen liker mer kitchy luksus).
Fru Sud tok en champagne, sa nei til middag og frokost og hadde lagt ned setet (Før setebelte-lampen var av), på med maske og øreplugger og sov til 5 minutter før hjulene traff bakken.. Egentlig kult at de lot hun sove så lenge. Litt trist a jeg hadde valgt bort vindusplassen for å konversere – men nok om det. Hun mener at å «oppleve business class» er helt meningsløst da maten er langt bedre på bakken og hun leser stort sett bøker allikevel. Skjønner dere nå hvorfor jeg kalte hun noe annet før?
Jeg fikk kun vanlig dårlig service, med moderat slapp betjening som prøvde. De spurte om påfyll et par ganger og de forstod etter hvert at jeg kunne også et par andre franske setninger (som stort sett er matrelatert) Matten ble slengt ned på ett brett (dessert, ost og forrett samtidig) også byttet de ut og la på hovedretten senere. Det var stusselig mat, men gode viner hvor de ga smaksprøver av alle. Champangen var virkelig god (men varm) og begge de hvite var selvfølgelig Chardonnay.
Jeg må faktisk si at dette er vel den dårligste business turen jeg har hatt etter pandemien, og hadde blitt litt lei meg hvis dette var en brylupsreise elller lignende man har spart til årevis… Men hold dere fast… Hjemturen var faktisk verre.
Da vi gikk ut av flyet stod det en fyr i døren (kid you not – 3 meter unna Airbusen) med fet uniform, verdens feteste glis og et stort skilt som sa «Manadarin Oriental Emirates Palace.» DA startet noen døgn som sitter resten av livet, og jeg får klump i halsen bare av å skrive dette..
Jeg spurte karen hvordan i alle dager de kan komme så innpå flyet? Det var enkelt sa han.. Emirates Palace er eid av Sheiken (og det er vel også denne vesle flyplassen)
Nye Abu Dhabi Airport… Fytte he….. for en sjappe. Det er uten tvil den aller beste flyplassen jeg har vært på så langt. Litt mindre sjarmerende enn Changi, men overlegen på alle andre måter.. Lys, massiv (Se på MI6) og ekstremt effektiv.. Fra vi gikk ut døren til vi fikk en 30 graders varm vind i ansiktet tok vel totalt 14 minutter (slå den SIN).. Der sto det tre MO ansatte til med en BMW 750il med en nydelig tysk V8er, iskalde kluter med lavendel lukt og to store (glass) flasker sosse-vann.. Herregud for en start.
55215
55216
55217
55218
55219
55220
55221
55222
SudCaravelle
16-10-2024, 15:22
Så var det å komme seg ombord da.. Vi kom litt etter boardingen hadde startet og gikk da i den «vanlige» køen innover på denne broen som gikk meeeeget langsomt. Vi så etter ca 8 minutter at det var faktisk en egen gang for business så vi snek oss rundt hjørnet for å komme i den hvor det var null kø. Det var ikke populært og de sa noen franske gloser.. (så lenge det ikke var «Je mapelle» så hadde det null betydning for meg.)
Kabinen er det motsatte av det jeg liker på fly.. Alt var sterilt og IKEA-hvitt. Jeg foretrekker langt mer det kritiserte Emirates-looket og aller mest Singapore. (Noen liker Scandic, noen liker mer kitchy luksus).
Fru Sud tok en champagne, sa nei til middag og frokost og hadde lagt ned setet (Før setebelte-lampen var av), på med maske og øreplugger og sov til 5 minutter før hjulene traff bakken.. Egentlig kult at de lot hun sove så lenge. Litt trist a jeg hadde valgt bort vindusplassen for å konversere – men nok om det. Hun mener at å «oppleve business class» er helt meningsløst da maten er langt bedre på bakken og hun leser stort sett bøker allikevel. Skjønner dere nå hvorfor jeg kalte hun noe annet før?
Jeg fikk kun vanlig dårlig service, med moderat slapp betjening som prøvde. De spurte om påfyll et par ganger og de forstod etter hvert at jeg kunne også et par andre franske setninger (som stort sett er matrelatert) Matten ble slengt ned på ett brett (dessert, ost og forrett samtidig) også byttet de ut og la på hovedretten senere. Det var stusselig mat, men gode viner hvor de ga smaksprøver av alle. Champangen var virkelig god (men varm) og begge de hvite var selvfølgelig Chardonnay.
Jeg må faktisk si at dette er vel den dårligste business turen jeg har hatt etter pandemien, og hadde blitt litt lei meg hvis dette var en brylupsreise elller lignende man har spart til årevis… Men hold dere fast… Hjemturen var faktisk verre.
Da vi gikk ut av flyet stod det en fyr i døren (kid you not – 3 meter unna Airbusen) med fet uniform, verdens feteste glis og et stort skilt som sa «Manadarin Oriental Emirates Palace.» DA startet noen døgn som sitter resten av livet, og jeg får klump i halsen bare av å skrive dette..
Jeg spurte karen hvordan i alle dager de kan komme så innpå flyet? Det var enkelt sa han.. Emirates Palace er eid av Sheiken (og det er vel også denne vesle flyplassen)
Nye Abu Dhabi Airport… Fytte he….. for en sjappe. Det er uten tvil den aller beste flyplassen jeg har vært på så langt. Litt mindre sjarmerende enn Changi, men overlegen på alle andre måter.. Lys, massiv (Se på MI6) og ekstremt effektiv.. Fra vi gikk ut døren til vi fikk en 30 graders varm vind i ansiktet tok vel totalt 14 minutter (slå den SIN).. Der sto det tre MO ansatte til med en BMW 750il med en nydelig tysk V8er, iskalde kluter med lavendel lukt og to store (glass) flasker sosse-vann.. Herregud for en start.
55215
55216
55217
55218
55219
55220
55221
55222
Glemte å nevne at jeg også droppet frokosten (derav null bilde), men så ut som en omelett tror jeg. Jeg kjørte kaffe og juice da det var rykter om velkomstfrokost på sjappa.
SudCaravelle
16-10-2024, 16:08
Hotellet? Tja, nå har jeg voldtatt god morgen tråden med updates.. men kort forklart.. Dette er ikke noe vanlig Mandarin Oriental hotell… Dette er på steroider. Kostet 30. milliarder å bygge og deretter kraftig renovert av MO senere for å deretter fremstå perfekt.
Jeg kunne faktisk ikke fatte hvorfor det stod så mye positivt om dette hotellet fra presse og reviews.. Nå skjønner jeg. Selv om det er 6.000 meter å gå rundt hotellet, så er det personlig service i alle ledd fra innsjekk til utsjekk.. Alt er perfekt ned til fingerspissene og du kan huke tak i mer eller mindre hvem du vil på hele komplekset å si «vi vil hentes 07.10 istedenfor 07.00» og de svarer «Yes mr Sud»
Dette overgår faktisk Madinat Jumeirah, 4 Seasons, Peninsula og andre andre MO-ene. Vårt nye artige førtidspensjonerte vennepar fra Canada reiser over hele verden en uke per måned (alltid en av de fire feteste kjedene og alltid første klasse). Avbestilte neste måneds tur for å dra tilbake til dette paradiset av et palass. De fløy for øvrig Emirates First fra Toronto som de hadde fått en deal til 35.000 canadiske dollar som de mente var ganske grei pris da det fulgte med sjåfør-tjeneste fra DXB til hotellet. Jeg tror jeg glemte å nevne at vi reiste på Kiwi+ bonus og at min kone var kun 8 år yngre (mot hans 20 år yngre)
Frokosten i loungen (utendørs og innendørs) var fra 07.00 til 12.00 – FEM TIMER!! Hvor du kan bestille hva du vil med ekte champagne. Det jobbet en skikkelig breial britisk executive chef der som mente han hadde stjerne i guiden og han mente vi var heldige som ble servert personlig av han.. Han lagde da en alaskakrabbe omelett med Beluga-kaviar. Det smakte egentlig kun fisk, og etter det hold vi oss unna wannabeen. (Han lignet veldig på han sinte engelske TV kokken som skriker hele tiden). Vi rakk tre frokoster i hovedsalen som var helt, helt sinnsyk. Kokker overalt, fersk sushi, hjemmelaget ande-rilette, thai mat, indisk, bakeri, juice bar.. Det var enormt , og all maten var helt sinnsyk med utsikt over den arabiske gulfen.. De som jobbet der var helt herlige, med fantastisk selvtillit (ikke redde som de fort er på hoteller der) med en herlig humor.. Han ene hentet tørkle til meg fordi han mente at jeg kom til å gråte over trøffel-egge-oste-racletten i terte.. Og det var ikke langt i fra. Trikset er frokost her, også bort til loungen for frukt og tre fire glass champagne.
Det var egen strand for oss Club-gjester som mener at vanlig syv stjernes strand ikke er bra nok.. Her var alt alkoholfritt gratis hele dagen med kaffe, brus, vann juicer osv. og man lå på noen solsenger med madrasser som pokker med må være fra Hastens eller Jensen.
Rengjøringen av rommene var helt merkelig.. Vi kom opp for å hente en bag, og da var det to som rengjorde.. Da så det ur som FBI hadde plukket fra hverandre rommet.. De detalj vasket hele sjappa og alt av puter og senger var skjøvet til side og de skiftet alt. Turndown servicen var nesten villere hvor ladeledninger var rullet helt korrekt sammen, solbriller pusset og alt brettet sammen. De må ha brukt minimum to timer per kveld bare på det.
På kvelden var det to timer kanapeer hvor det var free flow av champagne igjen og high end brennevin og vin.
Restaurantene… Herregud. Hakkasan (som vi var på for ti år siden), leverte – men synes de kanskje ikke burde hatt stjerne i Michelin guiden?
Den italienske restauranten Talea på hotellet var faktisk latterlig god.. Ekstremt romantisk, en stjerne i Michelin guiden og helt utrolig mat.. WOW. Her også fikk vi ikke går før de hadde prakket på oss et par artige drinker. https://www.mandarinoriental.com/en/abu-dhabi/emirates-palace/dine/talea-by-antonio-guida?gclid=Cj0KCQjwyL24BhCtARIsALo0fSCzYgM7wF4rCh geYvVaTPTFEE1NfdY8T0shF9WD67hV9PzrdSkmKkoaAlTcEALw _wcB
Første kvelden spiste vi eksternt på Budda bar on the bach på St Regis som også var helt, helt utrolig.. Galskap service og vi ble sjenket på husets regning og de stappet på oss en 20% rabatt når vi sjekket ut.
Mexe-restauranten ved bassenget.. Herregud.. Alt fra scratch og Corona halvlitere på fat..
Så.. Helt perfekt.
55223
55224
55225
55226
55227
55228
55229
55230
55231
55232
55233
Nesten synd at fordommene mot AirFrance ble innfridd…
Bizflyer
17-10-2024, 14:25
Super rapport! Gleder meg til fortsettelsen!
Men hvor mye koster en natt på det pensjonatet der?
SudCaravelle
17-10-2024, 16:17
Super rapport! Gleder meg til fortsettelsen!
Men hvor mye koster en natt på det pensjonatet der?
Takker - Returen kommer i morgen (tror jeg)..
Det kostet 6.100 per rom per natt, som i dagens market er ganske billig. Da er alle club fordelene og frokost inkludert. Det var "salg" og for mange er 32 grader litt vel varmt ved lunsj-tider. Tipper juleferien er ganske stiv der..
Takker - Returen kommer i morgen (tror jeg)..
Det kostet 6.100 per rom per natt, som i dagens market er ganske billig. Da er alle club fordelene og frokost inkludert. Det var "salg" og for mange er 32 grader litt vel varmt ved lunsj-tider. Tipper juleferien er ganske stiv der..
Det er jo en meget god pris, 500-600 Nok mer enn hva vi har betalt i Cannon Beach Oregon for et helt normalt rom, flott utsikt med Stillehavet (som absolutt ikke er stille !) 200meter unna, men ingen lounge, ingen Champagne, absolutt ingen Champagne, ingen frokost…..you get my my drift….
Eller sammenlign med 1 Hotel Hanalei Bay - USD 1100.00 uten frokost, dog Ocean View……
Dude you scored !! (men Hawaii venter paa dere…:lol: )
Takk for fet rapport! Sånn utenom at hotellet ser magisk ut minner dette meg litt om granka :colgate:
Chriscross
18-10-2024, 08:53
Takk for rapport. Du kan få hyggelig pris her frem til 22. des, så skyter det fart tror jeg. Mener 12000kr/natt fra 26. Des. Booket du direkte fra hotellet?
Håper det kommer litt nyttig info om den nye flyplassen.
SudCaravelle
18-10-2024, 09:44
Takk for rapport. Du kan få hyggelig pris her frem til 22. des, så skyter det fart tror jeg. Mener 12000kr/natt fra 26. Des. Booket du direkte fra hotellet?
Håper det kommer litt nyttig info om den nye flyplassen.
Vet du hva.. Sammenlignet med Conrad Miami så er det faktisk fremdeles verdt 12.000. Jo mer man fordøyer dette hotelle, jo mer perfekt fremstår det.
Vi booket gjennom Hotels.com. Så da er det jo 10% kick-back, 6.5% Trumf bare der.. Det er også Hotels.com VIP hotell som ga 20% rabatt på en middag inkludert alkohol som er deilig da restaurantene der er konge.
Jeg spurt pent om oppgradering (Først på mail og så i resepsjonen) og da var de ganske høfflige og bestemte på at siden vi hadde øverste kategori så var det klar policy at det gjorde de ikke (Neste steg er da de sinnsyke suitene) Hadde vi booket "bare" Deluxe så hadde vi kanskje fått Club. Våre kanadiske venner i loungen sa det så fint.. "Virkelig hotell-kjeder har kunder som betaler for det de vil ha". (Siden de var to saå hadde de booket en kjempe-suite)
Rommet var også klart allerede 0800 OG loungen var tilgjengelig umiddelbart.
Vi tenkte å gjøre et svenske-triks neste gang (og vi skal tilbake...), og det er å fly inn til et moderat hotell (med barna) og deretter makse to netter på MO hvor du sjekker ut av Yalla-hotellet 0700. og henger i loungen til siste minutt på dag tre. Faktisk ikke dumt..
Kanon rapport fra en verden og en hotellstandard jeg er lite bevandret i.[emoji3] Men til den relativt hyggelige prisen kan det kanskje være verdt pengene for et par tre dagers opphold. Gjerne i kombinasjon med F1-løpet i november 25 om de da ikke sørger for å «markedstilpasse» prisene.
Business i Air France er ingen höydare nei… Fløy Toronto-Paris i A350 i januar. Og husker ingen verdens ting fra turen. Det skyldes ikke høyt alkoholinntak, muligens høy alder, men mest sannsynlig et høyst middelmådig produkt.
SudCaravelle
18-10-2024, 13:23
Så kommer det til slutten på selve oppholdet (skal ta flyturen senere). Her ble vi veldig imponerte… Frokosten var som nevnt hinsides, og siden flyet gikk 09.00 så betyr jo det i alle andre land at du kan glemme hotell-frokosten.. Men nei da – når du har en hyggelig diktator som eier både hotellet og flyplassen så ordner dette seg utmerket..
Flyavgang: 09.00, Boarding: 08.10, Frokostsal åpner: 06.30
Vi spurte butleren kvelden før om det ville vært helt sinnsykt å bestille bilen 07.00 med boarding 08.10, da lo han og sa at det var plenty med tid.. Han var mest opptatt av om vi ville ha BMW 750 eller BMWX7. Så vi hadde på klokken 05.45 (litt slitsomt da vi merkelig nok havnet på en fest som ambassadøren for Spania hadde for å feire nasjonaldagen deres – jeg spurte hva i helvete de feiret som bare har tatt land, men de mente det var oppdagelsen av Amerika. Jeg fortalte de også at siden vårt rom så ned på denne gedigne festen så ville vi ha det stille senest 01.00) Fru Sud sa da et å be 1100 fulle spanjoler om å gå og legge seg tidlig i Midtøsten vill skape en ny spansk inkvisisjon.. Denne vitsen traff virkelig rett på gutta. Så avsporing – den festen var et minne for livet, og rart at man havner der bare ved å tøyse litt med noen vakter.
SÅ etter en 1500 meters gange på marmor satt vi der da på den siste frokosten med klump i halsen.. Mimosaer, omelett, ginger-shots og utsikt over gulfen.. Tiden gikk fort og plutselig var den 07.05. Jeg ble litt stresset og fortalte om boarding 08.10 hvor kelneren så «oooh.. You have plenty of time». Utsjekken var effektiv og utenfor stod X7en med all bagasjen klar, vann i flasker ogiskalde spring-rolls (kluter – denne vitsen fikk jeg svidd av ca 12 ganger – Fru Sud mener fremdeles de ler for å være høflig). Denne sjåføren (herlig fyr fra Mocambique) hadde faktisk kjørt oss i boggy to dager før fra Hakkasan og hadde spurt om han kunne få kjøre oss selv om vakten var over. Han husket mer en oss, men mente at vi hadde hatt merkelig humor og at undertegnede hadde på fransk fortalt nesten hva han het ca 25 ganger.
Nå begynte jeg å bli enda mer stresset, men denne fyren mente at vi hadde svært god tid selv om vi bare fløy business. (Artig hotell når sjåføren spør om du flyr business eller first). Han slapp oss av på Eithads helt separate business/first område som bare er helt James Bond.. her kunne vi faktisk ikke sjekke inn, men gikk (med følge av en ekte lokal flott UAEer til Air France skranken hvor innsjekk tok 42 sekunder og security 35 sekunder.. Fy flate.. Vi tenkte å ta en brus i loungen (Pearl Lounge for Air France) og der var vi 08.00.. Hadde fremdeles omeletten til Mandarin Orientlal mellom tenna. Pearl Loungen hadde en avdeling som var for folk som kjøpte seg inn eller kredittkort/Priority Pass som så ganske tett og slitsom ut – og ute på en stor terrasse var det «premium passenger» område som vare enormt og behagelig. Her jobbet det masse herlige filippinere som insisterte på at vi måtte ha varm frokost. Ganske sjukt å se reaksjonen deres når en lang lys frue bestiller «svineknoker og lokalt filippinsk øl» på ganske strøkent Tagalog. Det var deretter lett spasering bort til Air France flyet hvor vi holdt gangfart til vi satt i setet.. Ganske deilig.. Måtte slakke av bittelitt for å bippe billetten. Har aldri noen sinne opplevd en mer behagelig avreise fra en flyplass… Helt utrolig.. Tenk danskene som nå nart kan fly First Class direkte til CPH med hele den pakken her.. Satan.
Så satt vi dert da på denne A350 og da var luksus og koz over…
55237
55238
55239
55240
55241
Det der så bare jævelig megafett ut. Det er noen hoteller i verden som virkelig er verdensklasse. Takk for fin rapport hittil.
Jeg tror jeg glemte å nevne at vi reiste på Kiwi+ bonus og at min kone var kun 8 år yngre (mot hans 20 år yngre)
Ref rapporten handler du brutalt mye på Kiwi.
Er det noen "kremmere" her inne så smokker du opp en Kiwi rett ved siden av Sud. Tidenes Win Win!
Ref rapporten handler du brutalt mye på Kiwi.
Er det noen "kremmere" her inne så smokker du opp en Kiwi rett ved siden av Sud. Tidenes Win Win!
Tenk hvor langt han kunne reist om man handlet på Meny og Jacobs til daglig:-)
SudCaravelle
19-10-2024, 10:32
Tenk hvor langt han kunne reist om man handlet på Meny og Jacobs til daglig:-)
Godt poeng.. Ser på Trumf appen at det har gått med 76.500 kroner på Meny/Jacobs mot 142.000 på Kiwi siste 12 måneder, så her må det strammes opp. Jacobs har jo i tillegg gratis parkering i varm kjeller.
Godt poeng.. Ser på Trumf appen at det har gått med 76.500 kroner på Meny/Jacobs mot 142.000 på Kiwi siste 12 måneder, så her må det strammes opp. Jacobs har jo i tillegg gratis parkering i varm kjeller.
På den annen side er det jo ikke noe god grunn til å bruke Meny/Jacobs når man handler basisvarer. Den samme literen med melk koster jo mer på Meny/Jacobs men er klart man får jo mer bonus jo mer penger man bruker så. :P
På den annen side er det jo ikke noe god grunn til å bruke Meny/Jacobs når man handler basisvarer. Den samme literen med melk koster jo mer på Meny/Jacobs men er klart man får jo mer bonus jo mer penger man bruker så. :P
Tror vi har funnet årsaken til at Cnausen ikke drar til Hawaii…..
SudCaravelle
21-10-2024, 11:41
Vet dere hva? Jeg føler jeg har oversolgt i meste laget (noe jeg jobber med av profesjon) denne AUH-CDG rapporten – men vi prøver for det.
Vi kom om bord på denne nydelige A350en og hadde samme setene som på vei til (4G og 4H) som er de som passer best for par hvor det er laaangt til midtgangene. Her merket man med en gang at man var virkelig i veien for de som jobbet der. De var virkelig gretne og ingen høflighets-fraser som takk eller lignende.. De varte heller ikke på Fruens ganske fisefine god morgen osv på fransk. De var faktisk surere en crewet på Continentals 767-400 på vei fra ERW til MUC i 2010 som jeg hadde om rekord. Jeg kunne bare glemme jemapellen min etter ett forsøk hvor det så ut som hun aller sureste (ung, bittelitt pen med sånne dumme, moderne, store sekretærbriller)skulle pushe air marshallen på meg. Menyen viste frokost og deretter «snacks».. Herregud.
Champisen god (men varm nå også – noe jeg ikke har forstått?) og vinene de samme gode som på turen ned. Skulle en liten tur på toalettet og gikk bakover. Der sto hun nest sureste (men desidert breieste) og tok i mot matbestilling fra rad 7 og så på meg to sekunder og tittet ned igjen.. Var ikke snakk om å flytte seg (hun var tralle-løs, bare med i-Pad). Virket som Pierre på rad 7 virkelig måtte diskutere i dybden om hva han skulle ha av frokost så jeg måtte til slutt snu og gå oppover. (NB! Toalettene foran på AF er for betalende gjester, ikke bare fagforeningene). Toalettet var ledig, men der var surest, samt bittelitt blid mannlig purser i gang med å lesse opp trallen og ba meg se til helvete å pelle meg ut. De sa også et toalettet lenger bak var større og bedre (som ikke var sant). Sånn gikk det mer eller mindre resten av turen..
Maten var skikkelig hoggorm (Premiær frokosten i gamle dager var dobbelt så bra..) Jeg tok egg og pølser og sjefen tok pannekaker.. Snacksen før landing var tre små kanapeer som var vasne og minnet om noe som «lå igjen på møterommet fra dagen før»
De var sure hele tiden og når vi sa takk eller lignende så var de null repsons.. Jeg måtte faktisk roe ned FruSud et par ganger da hun fikk litt nok. Den ene gangen gikk den bredeste forbi tre ganger uten å stoppe for bestilling, enda du så hun merket at FruSud skulle bestille. Jeg gikk da til slutt frem i tuppen og bestilte to Bloody Mary.. Da skulle du sett (NB! Dette var da fjerde alkohol-enhet på fire timer!!) de ble helt satt ut og sa OK under sterk tvil. Jeg lånte toalettet og når jeg kom ut så spurter jeg dem om vi i tillegg kunne få to glass vann med kullsyre. Da var det nok, og de sa vi fikk bestille når trallen kom om 15 minutter. Da den endelig kom så smeller purseren to glass på bordet vårt som var lunken tomatjuice med lunken vodka 50/50.. Ingen sitron, ingen krydder og ingen isbiter.. Vi trodde nesten han tullet. Da spurte FruSud på sin side om isbiter og da var det like før air marshal igjen.. Da var det himling med øyne og de demonstrativt måtte stoppe serveringen, ta på bremser på tralla og forsvinne bak forhenget i 5 minutter før de irriterte kom med to isbiter i «drinken» . Jeg turde ikke spørre om isbiter til min. Nei… Hadde crewet vært upersonlige eller bare dumme så hadde det vært greit.. Men de var potte-sure og arrogante hele veien. De sureste på SAS ødelegger bare servicen, men disse gjorde at vi følte oss skikkelig uvelkomne. Vi er jo også tross alt begge Sky Team Elite Pluss (eller hva det heter).
Vi kom oss tikk slutt av og første gang jeg har gått av flyet uten å si takk for turen… CDG og Paris next..
55251
55252
55253
55254
55255
Wow, det her hørtes jo ikke spes fett ut. Faktisk skikkelig ræva (som vi sier nede i deltagropa).
Jeg har faktisk hatt utelukkende gode erfaring med AF så de er liksom min foretrukne etter Finnair. Mest siden maten jeg har hatt er den beste in flight maten jeg vet, setene er gode og crewet har vært underlige raringer. Franske er jo alltid sure ellers tror jeg de mister statsborgerskapet, men sånn utover det.
Her virker det som om ingenting har truffet, nei.
Takk for rapport uansett
Takk for herlig rapport! Virkelig en helgetur etter min smak. Synd med særdeles svak opplevelse med AF. Mitt inntrykk på vei hjem fra SCL for noen uker siden var stikk motsatt. Svært engasjert og hyggelig crew og solid servering. De var riktignok ikke like joviale som hos KLM motsatt vei i forrige uke, men mitt inntrykk er at AFKLM forsøker å posisjonere AF som det mest "premium" selskapet i gruppen. Men det hjelper jo lite når crew er i det pottesure hjørnet :( Og så håper jeg at SAS etter hvert får en bedre lokasjon på CDG. Der de er nå er jo helt håpløst med tanke på transfer til/fra AF.
SudCaravelle
21-10-2024, 13:01
Takk for herlig rapport! Virkelig en helgetur etter min smak. Synd med særdeles svak opplevelse med AF. Mitt inntrykk på vei hjem fra SCL for noen uker siden var stikk motsatt. Svært engasjert og hyggelig crew og solid servering. De var riktignok ikke like joviale som hos KLM motsatt vei i forrige uke, men mitt inntrykk er at AFKLM forsøker å posisjonere AF som det mest "premium" selskapet i gruppen. Men det hjelper jo lite når crew er i det pottesure hjørnet :( Og så håper jeg at SAS etter hvert får en bedre lokasjon på CDG. Der de er nå er jo helt håpløst med tanke på transfer til/fra AF.
Jeg tror dette var en klassisk episode hvor det var miss på crewet og deres humør, og vi hadde maks uflaks. DOg hører jeg blant mine maritime kollegaer som flyr mye mot Brasil osv. at de prøver på det meste å unngå AF.
Jeg har for eksempel aldri hatt i nærheten av så misfornøyd crew på SAS eller Lufthansa. Bildene av maten taler vel for seg selv.
Jeg tror dette var en klassisk episode hvor det var miss på crewet og deres humør, og vi hadde maks uflaks. DOg hører jeg blant mine maritime kollegaer som flyr mye mot Brasil osv. at de prøver på det meste å unngå AF.
Jeg har for eksempel aldri hatt i nærheten av så misfornøyd crew på SAS eller Lufthansa. Bildene av maten taler vel for seg selv.
Ja, maten ser jo helt nitrist ut...
SudCaravelle
21-10-2024, 13:04
Wow, det her hørtes jo ikke spes fett ut. Faktisk skikkelig ræva (som vi sier nede i deltagropa).
Jeg har faktisk hatt utelukkende gode erfaring med AF så de er liksom min foretrukne etter Finnair. Mest siden maten jeg har hatt er den beste in flight maten jeg vet, setene er gode og crewet har vært underlige raringer. Franske er jo alltid sure ellers tror jeg de mister statsborgerskapet, men sånn utover det.
Her virker det som om ingenting har truffet, nei.
Takk for rapport uansett
Ja.. Man forventer jo at franskmenn er sure - men for eksempel i Paris og lignende steder så har jeg alltid blitt positivt overrasket. Som nevnt - her tror jeg crewet virkelig har stått opp med feil bein. Vi pleier jo faktisk også å få ganske god service siden vi er kuole mot de også. Maten var jo også ganske kokos da.
Merkelgi mnok aver Eco nesten helt tomt og de legger ned ruten snart - aner ikke om det har hatt noe å si. Fly, skjerm og sete var OK.
Takk for fantastisk rapport!!
Var de så sure/grinte mot alle på flyet, eller var de det bare mot dere?
SudCaravelle
28-10-2024, 08:25
Takk for fantastisk rapport!!
Var de så sure/grinte mot alle på flyet, eller var de det bare mot dere?
De virket generelt sure på alle.. Faktisk bittelitt hyggeligere mot oss faktisk. De andre gjestene var vel mer foberedt på det. Det var lite øyekontakt og takk fra de også-
SudCaravelle
28-10-2024, 08:30
På tide å avslutte denne trip reporten..
Glemte å gi Air France skryt for noe meget bra .. Boarding musikken på A350en var kanskje en av mine største favoritter innen klassisk electronica, selveste Verdis Quo med Daft Punk.. Nydelig (bør helst spilles på skikkelig speller i bil)
Stop overen på CDG (rett under 6 timer)var planlagt og tilrettelagt, så her skulle det faktisk en liten rosin til i pølsen – hadde booket bord på «Le Deux Colombes» som ligger på den samme lille øyen som Notre Dame ligger.. Her skulle det mævles andelever og rått kjøtt. Det skulle faktis gå helt fint med RER B toget, selv om vi også var ca 35 forsinket minutter inn. Franskmenn med dårlig tid er for øvrig litt ivrige når de skal ut av A350er – men dt kan man leve med.
Jeg hadde researchet grundig og gikk målrettet med FruS på slep og etter 10 minutter stod vi foran terminalen til RER hvor det stod masse folk i vester og sa at dere må gå tilnake til der vi kom fra på grunn av mange franske ord.. Vi trippet tilbake igjen til Gate ett eller annet og der først forstod vi at toget var ødelagt og det var buss for tog. Da sa alle «glem det» når vi spurte om det var mulig å da komme seg tur/rtur Paris på nå da 4 timer og 45. Vi gikk bort på taxi-standen og de også mente at det var klin umulig da det var så mye kaos i trafikken der på søndager(?). Så når alle sier det ikke fungerer – så gjør det jo ikke det..
Da kom alternativ B som var Uber til et enormt handlesenter «Aeroville». Dette ble en litt brå nedtur fra Mandarin Oriental.. Det var ingen av restaurantene som virket bittelitt fristende og hele senteret var sterilt og trist.. Det var faktisk mer arabere der enn i Abu Dhabi og litt dårlig stemming faktisk. VI fikk kjøpt noen Paris T skjorter til arvingene og hoppet i en Uber tilbake igjen og da til Terminalen som SAS går fra 2B.
Nå skal jeg ikke syte…. Men vi tenkte at da kan vi i det minste drikke champagne og mævle kjøttpålegg og ost i AF loungen – men her var det faktisk ingen lounge.. Ikke engang til Priority Passet som FruSud har fått av private bankingen sin. Her sa også alle at vi bare kunne glemme å dra over til noen annen terminal med lounge, da det var uberegnelig kaos..
Restaurantene på B2 er virkelig ikke koselige.. Vi fant den som lignet mest på Frankrike og tok hver vår 400 kroners burger (skikkelig ille greier) og et par halvlitere.. Her satt vi da i tre timer og levde på minnene. (I det jeg skriver det nå så var det jo faktisk innmari koselig – men uten FruSud så hadde jeg nok begynt å sippe. Det tikket også inn en forsinkelse på en snau time – men da begynte pilsen å virke litt allikevel.
Sky Priority fungerte faktisk fint for å komme seg inn på SAS maskinen og SAS Elite Plus kunder er akkurat like ivrige VIPer som de var med Star Alliance. Like greit å vente faktisk. Jeg tok faktisk en FruSud på vei hjem, og som hun sov mer eller mindre hele flighten.. Uber rett hjem, fire timer søvn, bytte koffert og så rett til et Strawberry hotell dagen etter.
Så.. Jeg tror vi fly-nerder må bare tenke at Business bare er en litt komfortabel måte å reise på (se bort i fra Singapore Airlines) og at det ikke er denne «pampering og luksus» lenger. Air France vil jeg gi 4/10 og vil nok aldri velge de frivillig på Biz igjen - hører fler og fler jeg prater med at dette er opplevelsene de sitter igjen med selv, og booker heller andre alternativer.
Dette ble vel en av de feteste turene noen sinne, og en helt klart 9/10 tur og Mandarin Oriental var 10/10. Dette er et hotell dere bare må prøve en gang før pumpa stopper. Problemet er jo at nå blir jo alt litt blasert i forhold til dette.. Dette er faktisk hakket over Jumeriah Al Qasr og det går maks 5 minutter før jeg savner det. Hmm.. Når jeg tenker etter så får jeg vel sjekket dette neste uke da det blir en liten tur til Al Qasr for litt sand og sol - vel og merke uten en rype på slep-
SÅ da er det vel litt under 12 måneder til neste bursdagstur.
Takk for rapport(er), alltid mye artig fra denne karen! Trasig at filleFrancen surver det til, men da er man i alle fall advart. Og flybytte i Paris er jo… flybytte i Paris.
Deilig rapport! Kjipt med opplevelsen fra crewet. Er noen ganger crewet har vært så potte sure at jeg har bikket over i å synes synd på de. Tenk å ha det så kjipt på jobb og ellers i livet at man oppfører seg slik.
Ellers interessant å se hva folk føler er luksusnivået på bursdagsturer, men det er vel en korrelasjon mellom det og hvor langt unna hoppkanten på Holmenkollen man bor :lol:
På tide å avslutte denne trip reporten..
Glemte å gi Air France skryt for noe meget bra .. Boarding musikken på A350en var kanskje en av mine største favoritter innen klassisk electronica, selveste Verdis Quo med Daft Punk.. Nydelig (bør helst spilles på skikkelig speller i bil)
Stop overen på CDG (rett under 6 timer)var planlagt og tilrettelagt, så her skulle det faktisk en liten rosin til i pølsen – hadde booket bord på «Le Deux Colombes» som ligger på den samme lille øyen som Notre Dame ligger.. Her skulle det mævles andelever og rått kjøtt. Det skulle faktis gå helt fint med RER B toget, selv om vi også var ca 35 forsinket minutter inn. Franskmenn med dårlig tid er for øvrig litt ivrige når de skal ut av A350er – men dt kan man leve med.
Jeg hadde researchet grundig og gikk målrettet med FruS på slep og etter 10 minutter stod vi foran terminalen til RER hvor det stod masse folk i vester og sa at dere må gå tilnake til der vi kom fra på grunn av mange franske ord.. Vi trippet tilbake igjen til Gate ett eller annet og der først forstod vi at toget var ødelagt og det var buss for tog. Da sa alle «glem det» når vi spurte om det var mulig å da komme seg tur/rtur Paris på nå da 4 timer og 45. Vi gikk bort på taxi-standen og de også mente at det var klin umulig da det var så mye kaos i trafikken der på søndager(?). Så når alle sier det ikke fungerer – så gjør det jo ikke det..
Da kom alternativ B som var Uber til et enormt handlesenter «Aeroville». Dette ble en litt brå nedtur fra Mandarin Oriental.. Det var ingen av restaurantene som virket bittelitt fristende og hele senteret var sterilt og trist.. Det var faktisk mer arabere der enn i Abu Dhabi og litt dårlig stemming faktisk. VI fikk kjøpt noen Paris T skjorter til arvingene og hoppet i en Uber tilbake igjen og da til Terminalen som SAS går fra 2B.
Nå skal jeg ikke syte…. Men vi tenkte at da kan vi i det minste drikke champagne og mævle kjøttpålegg og ost i AF loungen – men her var det faktisk ingen lounge.. Ikke engang til Priority Passet som FruSud har fått av private bankingen sin. Her sa også alle at vi bare kunne glemme å dra over til noen annen terminal med lounge, da det var uberegnelig kaos..
Restaurantene på B2 er virkelig ikke koselige.. Vi fant den som lignet mest på Frankrike og tok hver vår 400 kroners burger (skikkelig ille greier) og et par halvlitere.. Her satt vi da i tre timer og levde på minnene. (I det jeg skriver det nå så var det jo faktisk innmari koselig – men uten FruSud så hadde jeg nok begynt å sippe. Det tikket også inn en forsinkelse på en snau time – men da begynte pilsen å virke litt allikevel.
Sky Priority fungerte faktisk fint for å komme seg inn på SAS maskinen og SAS Elite Plus kunder er akkurat like ivrige VIPer som de var med Star Alliance. Like greit å vente faktisk. Jeg tok faktisk en FruSud på vei hjem, og som hun sov mer eller mindre hele flighten.. Uber rett hjem, fire timer søvn, bytte koffert og så rett til et Strawberry hotell dagen etter.
Så.. Jeg tror vi fly-nerder må bare tenke at Business bare er en litt komfortabel måte å reise på (se bort i fra Singapore Airlines) og at det ikke er denne «pampering og luksus» lenger. Air France vil jeg gi 4/10 og vil nok aldri velge de frivillig på Biz igjen - hører fler og fler jeg prater med at dette er opplevelsene de sitter igjen med selv, og booker heller andre alternativer.
Dette ble vel en av de feteste turene noen sinne, og en helt klart 9/10 tur og Mandarin Oriental var 10/10. Dette er et hotell dere bare må prøve en gang før pumpa stopper. Problemet er jo at nå blir jo alt litt blasert i forhold til dette.. Dette er faktisk hakket over Jumeriah Al Qasr og det går maks 5 minutter før jeg savner det. Hmm.. Når jeg tenker etter så får jeg vel sjekket dette neste uke da det blir en liten tur til Al Qasr for litt sand og sol - vel og merke uten en rype på slep-
SÅ da er det vel litt under 12 måneder til neste bursdagstur.
Vi faar haape SAS snaert flytter over til en terminal med AF lounge. Det er jo litt stusselig aa fly til et av Skyteams nav naar man er medlem i alliansen og ikke kunne tilby lounge. SAS' transfertrafikk maa jo oeke mye der fremover. Priority pass paa CDG fungerer like daarlig som paa OSL. Det maa vaere noen hoeyt oppe som ikke vil ha det der, men da er det lettere aa velge bort flyplassene uten.
Det var jo synd at lunchen paa Ile de la Cité gikk ad undas, men 6 timer ville kanskje vaert i knappeste laget med t/r/ CDG om man skal kunne nyte maaltidet uten stress, men karakter A for innsats.
SudCaravelle
28-10-2024, 12:13
Deilig rapport! Kjipt med opplevelsen fra crewet. Er noen ganger crewet har vært så potte sure at jeg har bikket over i å synes synd på de. Tenk å ha det så kjipt på jobb og ellers i livet at man oppfører seg slik.
Ellers interessant å se hva folk føler er luksusnivået på bursdagsturer, men det er vel en korrelasjon mellom det og hvor langt unna hoppkanten på Holmenkollen man bor :lol:
He he.. Husk - Selve flyturen er alltid på poeng..
Denne kom seilende på Facebook. Tydeligvis forskjell på smak og behag…
Vi faar haape SAS snaert flytter over til en terminal med AF lounge. Det er jo litt stusselig aa fly til et av Skyteams nav naar man er medlem i alliansen og ikke kunne tilby lounge.
Funka som f... i SFO det. Var jo nesten utelukkende Skandinaver der.
Deres Kir Royale var faktisk en opplevelse, og damen i baren var tydelig stolt. Første gang jeg har fått servering ute i loungen. Hun damen fulgte med og kom med ny ladning hver gang jeg gikk tom :)
Edit: Du mente på CDG du...
Funka som f... i SFO det. Var jo nesten utelukkende Skandinaver der.
Deres Kir Royale var faktisk en opplevelse, og damen i baren var tydelig stolt. Første gang jeg har fått servering ute i loungen. Hun damen fulgte med og kom med ny ladning hver gang jeg gikk tom :)
Edit: Du mente på CDG du...
Ja [emoji16]
Sent from my iPhone using Tapatalk