PDA

View Full Version : Kjeller flyplass legges ned

Discus
09-10-2024, 21:18
På TV og andre medier nå

Kommunestyret i Lillestrøm vedtok onsdag at landets eldste flyplass – Kjeller – skal legges ned. Flyplassen skal bli til boliger og næringsbygg.
https://www.nrk.no/stor-oslo/politikerne-i-lillestrom-har-bestemt-seg-for-a-legge-ned-kjeller-flyplass-1.17077164

Utroloig trist at så mye historie, og ikke minst at enda en GA-plass i Oslo-området forsvinner.

Someone
09-10-2024, 21:22
Hvor havner GA trafikken da?

Hypern
09-10-2024, 21:47
Egentlig burde staten ved Riksantikvar gripe inn men så har jeg aldri hørt om at de verner flyplasser

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

STARSHIP 2
10-10-2024, 02:08
Hvor havner GA trafikken da?

Mange fly forsvinner nok ut av landet dessverre. Vil anta at miljøene blir smadret, noe flyttes kanskje til Rakkestad, Eggemoen eller Jarlsberg. Håpet er kanskje at forsvaret ombestemmer seg, men kanskje lite trolig..

Tjab
10-10-2024, 08:10
Ikke det at dette er saken som for "grasrota" til å snu ;)
Men igjen en slik typisk Norsk sak hvor politikere og myndigheter tar avgjørelser hvor folk har ganske sterke meninger. Legger ned sykehus, kutter kollektivtilbud, ditten og datten.
Aksjonsmidlene til Ola Dunk er stort sett som følger. Gå i fakkeltog. Få en eller annen absurd utskremting fra ett forbund til å si noe på dagsnytt 18. Stemme på samme vis en gang til å tenke at "nu blir alt så meget bedre".

Hypern
10-10-2024, 12:15
Jeg tror nok denne flyplassen egentlig har irritert lokalpolitikere i Skedsmo og nå Lillestrøm kommune i flere tiår. På en måte så får jo Lillestrøm som by sin naturlige slutt med den flystripa uten at de kan bygge videre på byen. Men så lenge Forsvaret har vært der så har de kunnet gjøre fint lite med saken. Kjeller er jo uansett Norges mest levende museum, veteranflygruppa i Nedre Romerrike Flyklubb gjør jo en heidundrandes jobb med å holde det der i flygende stand og det er jo faktisk en viktig del av vår historie. Kjeller flyplass stod jo ferdig kun knapt ti år etter Brødrene Wright. Om ikke det fortjener et slags vern så er det ingenting som gjør det. Jeg skjønner jo forsåvidt at boliger er viktig for Lillestrøm kommune, men herregud Kjeller er unikt i landet.

Roald Amundsen tok jo sitt flysertifikat der som den første i Norge! Og Roald Amundsen har jo betydd mye for norsk historie i nyere tid.

Fnate
10-10-2024, 12:24
Æsj og gugge. Nå mistet jeg helt gleden her. Synes det er mye historie og en stor del av Lillestrøms vibe som forsvinner.

Det har jo vært skrevet i sanden en stund og det er nokså sterke private interesser som vil bygge ut. Mye mer, tror jeg, enn et samfunn som helst vil bli kvitt historien sin.

Så har vi jo relativt god historikk i korrupsjon her i kommunen også (vannverksaken).

Ok, da fikk jeg spydd ut litt gugge og udokumenterte anklager her.

Andy out

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

Hypern
10-10-2024, 12:38
Æsj og gugge. Nå mistet jeg helt gleden her. Synes det er mye historie og en stor del av Lillestrøms vibe som forsvinner.

Det har jo vært skrevet i sanden en stund og det er nokså sterke private interesser som vil bygge ut. Mye mer, tror jeg, enn et samfunn som helst vil bli kvitt historien sin.

Så har vi jo relativt god historikk i korrupsjon her i kommunen også (vannverksaken).

Ok, da fikk jeg spydd ut litt gugge og udokumenterte anklager her.

Andy out

Sent fra min SM-F711B via TapatalkKanskje de kan legge ned Åråsen stadion og. ;)

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

SK384
10-10-2024, 12:40
Kanskje de kan legge ned Åråsen stadion og. ;)

Hvis LSK følger videre i samme sporet som nå, så blir det om ikke annet en OBOS arena neste år. He-he.

Someone
10-10-2024, 20:46
Ser noen spørr seg om lovligheten i dette vedtaket. Om Plan- og byggningsloven faktisk er fulgt her.
Og også at dette vedtaket av lokalpolitikerne går på mot et Stortingsvedtak i forbindelse med nedlegging av Fornebu som jo flyttet GA-trafikken til Kjeller.

joandreas
10-10-2024, 22:57
Er ikkke akkurat meigs flyplassen vi snakker om.
https://en.wikipedia.org/wiki/Meigs_Field
men er nok foretrukket ha ny bydel i lillestrøm.

Kanarifugl_flyr
14-10-2024, 23:22
Har vært gjest på forumet i mange år. Har jobbet på OSL i 20 år på både airside og inne på terminalen. Tusen takk for alles innsats og innsikt! Som stolt Kanarifugl (som brukernavnet tilsier, hehe) så har jeg mange minner om Kjeller. I alle årene jeg stod, og i de senere år hvor jeg sitter med mine barn på Åråsen, så hører det med til hjemmekampene at flyene kommer inn for landing rett over stadiontaket. Og ikke minst en fallskjermhoppet gjennom taket! Dette vil bli savnet. Trist og synd at man ikke klarer å bygge byen og området uten å rive ned flyplassen, med tanke på dens historiske betydning. Føler veldig med flymiljøet på Kjeller som vil bli ødelagt av dette og ønsker alle masse lykke til videre. Og Lillestrøm, både by og Kanarifugler, kommer sterkt tilbake :)