9. november reiser jeg med en SK 738 og LX 320 i C til GVA. Retur foreløpig ikke bestemt, men blir nok med LH via FRA eller SK via CPH. Tripreport med bilder blir det selvfølgelig...
Noen som vet om det er noe servering å snakke om på Business på ZRH-GVA? Selve flyturen tar bare rundt 30 min, og på Eco får man kun en liten sjokolade.
Uansett så er det vel snakk om sveitsisk sjokolade...nam-nam!!
Jeg bestemte meg tidlig at jeg skulle reise via Zurich på vei ned til Geneve, mens valget hjem sto mellom LH via FRA eller SK via CPH. Sistnevnte hjemrute ble til slutt valgt...
9/11 kl. 1640: SK841 OSL-ZRH, sete 3a
Flighten var i utgangspunktet satt opp med en europaversjon av 737-800, men ble downsizet til en 600 enten sent kvelden før eller tidlig samme morgen som avgang. Sjekket inn på nettet kvelden før og sikret meg 3a. Tok flytoget til OSL og var på vei opp rulletrappen 75 min før avgang. Ble møtt av flere rødkledde personer som delte ut disse små litersposene som beholderne med flytende væske skal oppi, så jeg tok en og pakket kjapt over mine beholdere. Dro innom automaten og tok ut et boardingpass før en rask og smidig security passering. Boarding fra gate 59 begynte først 5 min før oppsatt avgangstid pga av et lite problem som de trengte en tekniker for å se på.
http://home.no/simoni/IMG_0602_.jpg
4 rader både i Business og Flex denne dagen, og vi var 9 stk up-front og rundt 80 totalt ombord. Push-back 14 min. etter rutetabell og vi takset hele veien til 01L. Kapteinen meldte om kraftig medvind og en flytid på 1t 50min og dermed landing litt før tidtabell, noe som skulle vise seg å stemme. Herren ved siden av meg flyttet seg til 2a når setebelte-skiltet ble slukket, noe som var behagelig siden det kun var 15cm mellom armlenerne våre. CC kom rundt med drikkevognen og jeg bestilte Champagne og et glass vann (men ble servert appelsinjus av uviss grunn istedenfor vann). Nicolas Feuillatte champagnen smakte fortreffelig som vanlig, men kunne gjerne vært litt kaldere. Noe senere fikk vi varme handklær som alltid er deilig, før middagsbrettet ble servert. Meget gledelig var det tournedos til hovedrett, og den smakte helt fortreffelig. På brettet var det også to gode oster, samt en ostekake til dessert.
http://home.no/simoni/IMG_0610_.jpg
En meget hyggelig kvinnelig purser passet meget oppmerksomt på oss sørover, og hun syns det var godt å høre da jeg skrøt av maten og servicen til henne. Til kaffen tok jeg en Baileys med isbit. Alt i alt en svært behagelig tur med flott service, god mat og et behagelig sete med god plass til mine lange bein.
:clap
9/11 kl. 2020: LX2816 ZRH-GVA, sete 34c
Valgte å ikke ta business på denne flighten og havnet langt bak, men heldigvis ved midtgang. Begrenset beinplass på A320'en og en kort seterygg der jeg ikke hadde skikkelig nakkestøtte gjorde at jeg verdsatte den korte flytiden, vi var faktisk bare i luften i 25 min. og var bare noen små minutter på makshøyden 4800 meter før nedstigning. Servicen i Eco bestod av en liten sveitsisk sjokoladebit, et glass vann til hadde vært fint... En halvtime etter hjulene traff rullebanen gikk jeg ut av toget i sentrum av Geneve, herlig med slike sentrumsnære flyplasser!
----------------------------------
12/11 kl. 2000: SK618 GVA-CPH, sete 3c
Blir et kortere referat på hjemturen. Push-back på tid, men pga motvind regnet styrmann med en flytid på 2 timer og dermed landing 5-10 min etter tidtabell. Rundt 80 pax ombord på denne MD87, og vi var 14 i Business fordelt på 6 rader. Servicen ombord på SAS DK var ikke helt på samme nivå som SAS Braathens til ZRH. CC virket mere stresset og ville tydligvis ha ut maten fortest mulig. Ingen drikkevogn eller varme handklær først. Videre var det ikke varm hovedrett, men den kalde kyllingfileten smakte likevel godt. Ost og kake til dessert også her. Det ble en ny flaske champagne på vei nordover, og denne gangen fikk jeg det jeg ba om ved siden av, mineralvann. Kaffe og baileys var det tid til på hjemturen, som var meget behagelig med god plass til beina. Etter middagsbrettene var samlet inn kom de varme handklærne jeg savnet før matserveringen, en litt annen vri enn det jeg er vant til.
http://home.no/simoni/IMG_0699_.jpg
12/11 kl. 2245: SK1474 CPH-OSL, midtgang et stykke bak
165 pax ombord på A321 og en liten forsinkelse ut fra CPH. Trangt til beina når man havner på bakerste 3.delen på airbusen, men skikkelig nakkestøtte får man ihvertfall. Også fint med gratis vann underveis. Hun ene middeladrende cabincrewet som passet på oss i Business på første flighten var med på denne flighten også, hun dro kjensel på meg og vi vekslet et par hyggelige fraser.
Oppsummering: to meget behagelige flygninger i Business, der SAS Braathens flygningen utmerket seg med svært god service og mat. De to siste flygningene var kun rene transportetapper med dårlig plass til beina, fint at de da var turens to korteste. Blir nok flere flygninger med SK i C-kl fremover, selv om jeg er nysjerrig på LH sitt Europa produkt da det er noen år siden sist...
MountainDew
19-11-2006, 01:47
Fin rapport! Maten så god ut :cool2 Bra at god service fremdeles eksisterer. Vet du hvilke mat KLM serverer på Euro Select (Business)?
AirbusTrond
21-11-2006, 00:05
Fin-fin rapport. Interessant for oss som bare hvert skuddår, i beste fall, får reise business. Dog må jeg få lov å si at jeg synes Brelett ikke hører hjemme på business. Enten skal det være smør eller så får det heller være ingenting.:D
Meget bra rapport... Hyggelig at det tydligvis satses på businessproduktet igjen...:D