PDA

View Full Version : Berlin-San Antonio med Lufthansa och Condor i Premium och Business


Swedeline F28
14-09-2024, 10:46
Lite senare än vad jag hade tänkt, men här kommer en trip report med Lufthansa och Condor från Berlin till San Antonio i slutet av juli och början av augusti.
Valde avsiktligen Condor då det var både billigare än LH till Austin och för att jag hellre flyger A330 än 787 som LH bytt sina A330 mot.



Flygning 1: BER-FRA, LH185. Economy.

Kom till flygplatsen och tack vare *G gick det att lämna baggaget i kön för First. Genom securityn riktigt snabbt och var i Senator-loungen kanske 15 minuter efter att jag kom in i Terminalen från gatan. Rekordsnabbt faktiskt. Tydligen var det rubriker i tidningarna om att Eurowings kom 10 sekunder för sent för att få landa några dagar tidigare.
https://i.imgur.com/byw60dF.jpeg

Dagens flygplan var en A320, som var rätt full och relativ trång i klassisk Lufthansa-manér. Men boardingen var organiserad och relativt snabb.

https://i.imgur.com/B6iHgnc.jpeg
Fick en riktigt turistig departure från BER och fick nöjet att flyga österut följt av en skarp sväng åt nordväst med utsikt över Mitte, Tempelhof och Tegel.
https://i.imgur.com/dOHdL1E.jpeg


Ankom FRA längst ut på Pir A. Alltid lika kul att gå genom terminalen bort mot gränskontrollen då min näst flygning gick från B. Tar väldigt lång tid och är rätt klaustrofobiskt med allt folk.



Flygning 2: FRA-SAT, DE2136, Premium Economy
Min första tur med A330neo.
https://i.imgur.com/v1fDSzM.jpeg

Ursprungligen skulle jag haft en bytestid på 1:15, vilket kan tyckas vara optimistiskt men som tur var så verkar Condor kroniskt gå försenat. Istället fick jag en timma extra vilket gjorde att det gick att skippa att stressa.
Boardingen var kaosartad. Först skulle de kolla på passen och märka dem med OK och även märka boardingkorten eftersom APIS tydligen inte tryckts automatiskt. Dock fanns inga skyltar alls om detta och inget utrop heller om det. Efter det så blev jag ställd i kö eftersom jag var transferpassagerare från LH. Ingen aning vad de skulle kolla för de tog bara en snabb titt på boardingkortet och sen sa de att det var ok.

Efter det så skulle boardingen börja en halvtimma senare och konstant gjordes utrop om att uppgradera till Premium Economy. Började misstänka att jag inte skulle få sätet bredvid mig ledigt längre... Det gick att boarda på bägge sidor av diskarna och det gjordes utrop om boardinggrupp PRE. De släppte kanske igenom tio personer och sen blev det kaos och de verkade släppa på alla samtidigt.


Väl ombord hade jag oturen att få ett trasigt Premium Economy-säte utan fotstöd och det var rätt lortigt.
https://i.imgur.com/kx1luWO.jpeg
Intressant nog så hade Condor plcerat en vattentät påse på sätet tillsammans med ett amenity kit i en papperskartong som innehöll tandkräm, tandborste, strumpor och ögonbindel. Inga öronproppar dock. Kanske för att A330neo är tyst eller för att spara plast som de påstod.



Sätet i sig var rymligt.
https://i.imgur.com/Ewpny4c.jpeg


Efter takeoff bjöds det på apelsinjuice och salta kex.
https://i.imgur.com/HMfPJQp.jpeg


Maten var väl inte den snyggaste men rätt god, ska ha varit en Cajunkyckling. Glömde bort att ta bild före jag åt upp Couscous salladen som också fanns på brickan. Dock hade jag en rätt otrevlig flygvärdinna som hela tiden ifrågasatte att jag ville ha BrewDog istället för Becks...
https://i.imgur.com/Ip3pzVm.jpeg


Halvvägs på resan bjöd de på Ben och Jerrys glass och före landning en liten pizza, med fruktsallad.
https://i.imgur.com/Lc5fbGl.jpeg



Efter landingen gick det otroligt fort att få sin väska och passera gränskontrollen. Var på Hertz hyrbilskontor cirka 35 minuter efter att jag klivit av planet. Var väldigt trött när jag till sist kom fram till Austin då jag hade varit vaken i 21 timmar med dålig nattsömn.



Spenderade sedan några dagar i Austin på jobb och var lite för varmt för mig men trevligt att träffa kollegor och vänner där på fritiden.
The Sign Bar tycker jag är värt ett besök.

https://i.imgur.com/Y7kfvz2.jpeg

Fortsättning följer.

Swedeline F28
14-09-2024, 11:10
Flygning 3, SAT-FRA, DE2137, Business
Efter ett positivt utfall i mitt projekt på jobbet bestämde jag mig att fira med att unna mig en upgrade till Business. Inte så farligt dyrt faktiskt och verkar som att Condor verkligen försöker hetsa till det och jag gick i fällan.

Incheckningsdisken öppnade cirka två timmar före avgång och delades med Premium Economy.
https://i.imgur.com/c9lyvhu.jpeg

Snabb security utan kö och sedan blev det en burgare på Whataburger då jag var rätt hungrig.
Boardingen i SAT var något mindre stökig än i FRA och gränskontrollen skedde mellan boardingdisken och jetbridgen. Kändes lite annorlunda mot hur det vanligen går till.
Väl ombord så hade jag ett singelsäte med fönster.
https://i.imgur.com/LhnKWFl.jpeg

Amenity kittet i Business var samma kartong men med lite mer grejer i. Dock inga öronproppar. Istället för en vattentät påse så fanns det ett metalletui och tofflor (ej på bild).
https://i.imgur.com/eMTh5Fh.jpeg

Naturligtvis bjöds det på bubbel under boardingen.
https://i.imgur.com/OebR4ag.jpeg

Menyn ombord var följande:
https://i.imgur.com/IaFKEi2.jpeg

Och serveringen började riktigt snabbt efter take-off.
Personalen var bra mycket trevligare än föregående flygning och det bjöds på humor och väldigt mycket positivism.
https://i.imgur.com/EkXRxdQ.jpeg
Jag valde Laxen som tyvärr var lite torr men allt annat var riktigt bra.
https://i.imgur.com/DKZE188.jpeg
Och en liten dessert med kaffe.
https://i.imgur.com/RmQTvRu.jpeg

Somnade rätt snabbt och vaknade drygt två timmar före landing. En liten stund senare kom frukosten in.
https://i.imgur.com/ooyPsJo.jpeg

Och landade i Frankurt på tid. Blev en remote parkering så fick möjlighet att ta mig en ordentlig titt på kärran.
https://i.imgur.com/R0iwHos.jpeg

Sedan drygt fyra timmar i Senatorloungen innan det var dags för den sista flygningen.

Flygning 4, FRA-BER, LH194, Economy
Tyvärr en CRJ. Trångt och trångt och fyllt till bredden. Och en massa folk som inte förstår sig på att man ska lämna sitt handbaggage på vagnen vid dörren om personalen sagt att den är för stor. Det positiva är väl att det är så tyst längst fram och att CityLine har väldigt trevlig kabinpersonal gentemot Lufthansa Mainline.
https://i.imgur.com/uR2NkBY.jpeg
Nåväl, en snabb flight senare så var jag tillbaks i Berlin och resan var över. För en gångs skull gick det väldigt fort att få baggaget. Antingen Hit or Miss vad gäller Lufthansa Groups handling i Berlin.

Discus
14-09-2024, 12:38
Takk for en fin rapport!

jb1
14-09-2024, 22:46
En fin og klar rapport. Maten paa utreisen saa jo heller uappetittelig ut, men det saa langt bedre paa retur.

SudCaravelle
15-09-2024, 00:58
Takk for fin rapport. Condor virker som en fin måte å forflytte seg på og jeg digger den designen de har på flyene som gjentar seg på noen effekter ombord.

Swedeline F28
15-09-2024, 11:23
En fin og klar rapport. Maten paa utreisen saa jo heller uappetittelig ut, men det saa langt bedre paa retur.
Den var bra mycket godare än den såg ut.



Takk for fin rapport. Condor virker som en fin måte å forflytte seg på og jeg digger den designen de har på flyene som gjentar seg på noen effekter ombord.
Kan rekommendera Condor ändå, I synnerhet med tanke på att det oftast är bra mycket billigare än Lufthansa eller liknande. Men får väl räkna med att det inte flyter på lika bra men tycker det var väldigt mycket mer avslappnat än på Lufti och det kändes som om de flesta i personalen var bra mycket muntrare än de på LH.

jb1
15-09-2024, 12:08
Den var bra mycket godare än den såg ut.




Kan rekommendera Condor ändå, I synnerhet med tanke på att det oftast är bra mycket billigare än Lufthansa eller liknande. Men får väl räkna med att det inte flyter på lika bra men tycker det var väldigt mycket mer avslappnat än på Lufti och det kändes som om de flesta i personalen var bra mycket muntrare än de på LH.


Man skal ikke skue hunden på hårene. Bra den var bedre enn så ut.

Jeg har bare fløyet Condor én gang. T/r Frankfurt - Fairbanks med mellomlanding i Whitehorse på utreisen. Det var i 2003 og da var det fortsatt en anakronistisk røkeavdeling.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fredrik74
15-09-2024, 15:49
Ursprungligen skulle jag haft en bytestid på 1:15, vilket kan tyckas vara optimistiskt men som tur var så verkar Condor kroniskt gå försenat. Istället fick jag en timma extra vilket gjorde att det gick att skippa att stressa.
Boardingen var kaosartad. Först skulle de kolla på passen och märka dem med OK och även märka boardingkorten eftersom APIS tydligen inte tryckts automatiskt. Dock fanns inga skyltar alls om detta och inget utrop heller om det. Efter det så blev jag ställd i kö eftersom jag var transferpassagerare från LH. Ingen aning vad de skulle kolla för de tog bara en snabb titt på boardingkortet och sen sa de att det var ok.


Tack för rapporten.

Jag flög FRA-SEA med Condor i vintras i ekonomi och var mer än nöjd med ombordprodukten.

Däremot var det samma kaos kring pass- och visumkontroll. För första gången krävde de en utskriven ESTA av mig. Det löste sig ganska fort när annan personal lade sig i men det blev rätt irriterande att försöka lösa detta när boarding redan börjat.

Someone
16-09-2024, 10:24
Takk for fin rapport.

Merkelig de skal surre sånn på bakken, ombordproduktet virker jo bra.

Chriscross
22-09-2024, 10:31
Takk for rapport. Hvor mye kostet oppgradering fra premium til business?

Hypern
22-09-2024, 21:57
Det er i prinsippet ikke utgående grensekontroll (dvs CBP får all info fra flyselskapene) i USA, men hender at CBP stiller seg ved broa likevel og vil se pass etc (kan være det er noen de er ute etter av ulike årsaker feks). Fin rapport.

Swedeline F28
23-09-2024, 08:02
Takk for rapport. Hvor mye kostet oppgradering fra premium til business?
Vill minnas att det var €400. Ungefär vad LH tog från Eco till Premium i april i år på AUS-FRA.

Savipix
25-09-2024, 19:06
Tack för en finfin rapport! :)

Fnate
28-09-2024, 13:21
Takk for super og litt eksotisk trip report. :)