Swedeline F28
14-09-2024, 10:46
Lite senare än vad jag hade tänkt, men här kommer en trip report med Lufthansa och Condor från Berlin till San Antonio i slutet av juli och början av augusti.
Valde avsiktligen Condor då det var både billigare än LH till Austin och för att jag hellre flyger A330 än 787 som LH bytt sina A330 mot.
Flygning 1: BER-FRA, LH185. Economy.
Kom till flygplatsen och tack vare *G gick det att lämna baggaget i kön för First. Genom securityn riktigt snabbt och var i Senator-loungen kanske 15 minuter efter att jag kom in i Terminalen från gatan. Rekordsnabbt faktiskt. Tydligen var det rubriker i tidningarna om att Eurowings kom 10 sekunder för sent för att få landa några dagar tidigare.
https://i.imgur.com/byw60dF.jpeg
Dagens flygplan var en A320, som var rätt full och relativ trång i klassisk Lufthansa-manér. Men boardingen var organiserad och relativt snabb.
https://i.imgur.com/B6iHgnc.jpeg
Fick en riktigt turistig departure från BER och fick nöjet att flyga österut följt av en skarp sväng åt nordväst med utsikt över Mitte, Tempelhof och Tegel.
https://i.imgur.com/dOHdL1E.jpeg
Ankom FRA längst ut på Pir A. Alltid lika kul att gå genom terminalen bort mot gränskontrollen då min näst flygning gick från B. Tar väldigt lång tid och är rätt klaustrofobiskt med allt folk.
Flygning 2: FRA-SAT, DE2136, Premium Economy
Min första tur med A330neo.
https://i.imgur.com/v1fDSzM.jpeg
Ursprungligen skulle jag haft en bytestid på 1:15, vilket kan tyckas vara optimistiskt men som tur var så verkar Condor kroniskt gå försenat. Istället fick jag en timma extra vilket gjorde att det gick att skippa att stressa.
Boardingen var kaosartad. Först skulle de kolla på passen och märka dem med OK och även märka boardingkorten eftersom APIS tydligen inte tryckts automatiskt. Dock fanns inga skyltar alls om detta och inget utrop heller om det. Efter det så blev jag ställd i kö eftersom jag var transferpassagerare från LH. Ingen aning vad de skulle kolla för de tog bara en snabb titt på boardingkortet och sen sa de att det var ok.
Efter det så skulle boardingen börja en halvtimma senare och konstant gjordes utrop om att uppgradera till Premium Economy. Började misstänka att jag inte skulle få sätet bredvid mig ledigt längre... Det gick att boarda på bägge sidor av diskarna och det gjordes utrop om boardinggrupp PRE. De släppte kanske igenom tio personer och sen blev det kaos och de verkade släppa på alla samtidigt.
Väl ombord hade jag oturen att få ett trasigt Premium Economy-säte utan fotstöd och det var rätt lortigt.
https://i.imgur.com/kx1luWO.jpeg
Intressant nog så hade Condor plcerat en vattentät påse på sätet tillsammans med ett amenity kit i en papperskartong som innehöll tandkräm, tandborste, strumpor och ögonbindel. Inga öronproppar dock. Kanske för att A330neo är tyst eller för att spara plast som de påstod.
Sätet i sig var rymligt.
https://i.imgur.com/Ewpny4c.jpeg
Efter takeoff bjöds det på apelsinjuice och salta kex.
https://i.imgur.com/HMfPJQp.jpeg
Maten var väl inte den snyggaste men rätt god, ska ha varit en Cajunkyckling. Glömde bort att ta bild före jag åt upp Couscous salladen som också fanns på brickan. Dock hade jag en rätt otrevlig flygvärdinna som hela tiden ifrågasatte att jag ville ha BrewDog istället för Becks...
https://i.imgur.com/Ip3pzVm.jpeg
Halvvägs på resan bjöd de på Ben och Jerrys glass och före landning en liten pizza, med fruktsallad.
https://i.imgur.com/Lc5fbGl.jpeg
Efter landingen gick det otroligt fort att få sin väska och passera gränskontrollen. Var på Hertz hyrbilskontor cirka 35 minuter efter att jag klivit av planet. Var väldigt trött när jag till sist kom fram till Austin då jag hade varit vaken i 21 timmar med dålig nattsömn.
Spenderade sedan några dagar i Austin på jobb och var lite för varmt för mig men trevligt att träffa kollegor och vänner där på fritiden.
The Sign Bar tycker jag är värt ett besök.
https://i.imgur.com/Y7kfvz2.jpeg
Fortsättning följer.
Valde avsiktligen Condor då det var både billigare än LH till Austin och för att jag hellre flyger A330 än 787 som LH bytt sina A330 mot.
Flygning 1: BER-FRA, LH185. Economy.
Kom till flygplatsen och tack vare *G gick det att lämna baggaget i kön för First. Genom securityn riktigt snabbt och var i Senator-loungen kanske 15 minuter efter att jag kom in i Terminalen från gatan. Rekordsnabbt faktiskt. Tydligen var det rubriker i tidningarna om att Eurowings kom 10 sekunder för sent för att få landa några dagar tidigare.
https://i.imgur.com/byw60dF.jpeg
Dagens flygplan var en A320, som var rätt full och relativ trång i klassisk Lufthansa-manér. Men boardingen var organiserad och relativt snabb.
https://i.imgur.com/B6iHgnc.jpeg
Fick en riktigt turistig departure från BER och fick nöjet att flyga österut följt av en skarp sväng åt nordväst med utsikt över Mitte, Tempelhof och Tegel.
https://i.imgur.com/dOHdL1E.jpeg
Ankom FRA längst ut på Pir A. Alltid lika kul att gå genom terminalen bort mot gränskontrollen då min näst flygning gick från B. Tar väldigt lång tid och är rätt klaustrofobiskt med allt folk.
Flygning 2: FRA-SAT, DE2136, Premium Economy
Min första tur med A330neo.
https://i.imgur.com/v1fDSzM.jpeg
Ursprungligen skulle jag haft en bytestid på 1:15, vilket kan tyckas vara optimistiskt men som tur var så verkar Condor kroniskt gå försenat. Istället fick jag en timma extra vilket gjorde att det gick att skippa att stressa.
Boardingen var kaosartad. Först skulle de kolla på passen och märka dem med OK och även märka boardingkorten eftersom APIS tydligen inte tryckts automatiskt. Dock fanns inga skyltar alls om detta och inget utrop heller om det. Efter det så blev jag ställd i kö eftersom jag var transferpassagerare från LH. Ingen aning vad de skulle kolla för de tog bara en snabb titt på boardingkortet och sen sa de att det var ok.
Efter det så skulle boardingen börja en halvtimma senare och konstant gjordes utrop om att uppgradera till Premium Economy. Började misstänka att jag inte skulle få sätet bredvid mig ledigt längre... Det gick att boarda på bägge sidor av diskarna och det gjordes utrop om boardinggrupp PRE. De släppte kanske igenom tio personer och sen blev det kaos och de verkade släppa på alla samtidigt.
Väl ombord hade jag oturen att få ett trasigt Premium Economy-säte utan fotstöd och det var rätt lortigt.
https://i.imgur.com/kx1luWO.jpeg
Intressant nog så hade Condor plcerat en vattentät påse på sätet tillsammans med ett amenity kit i en papperskartong som innehöll tandkräm, tandborste, strumpor och ögonbindel. Inga öronproppar dock. Kanske för att A330neo är tyst eller för att spara plast som de påstod.
Sätet i sig var rymligt.
https://i.imgur.com/Ewpny4c.jpeg
Efter takeoff bjöds det på apelsinjuice och salta kex.
https://i.imgur.com/HMfPJQp.jpeg
Maten var väl inte den snyggaste men rätt god, ska ha varit en Cajunkyckling. Glömde bort att ta bild före jag åt upp Couscous salladen som också fanns på brickan. Dock hade jag en rätt otrevlig flygvärdinna som hela tiden ifrågasatte att jag ville ha BrewDog istället för Becks...
https://i.imgur.com/Ip3pzVm.jpeg
Halvvägs på resan bjöd de på Ben och Jerrys glass och före landning en liten pizza, med fruktsallad.
https://i.imgur.com/Lc5fbGl.jpeg
Efter landingen gick det otroligt fort att få sin väska och passera gränskontrollen. Var på Hertz hyrbilskontor cirka 35 minuter efter att jag klivit av planet. Var väldigt trött när jag till sist kom fram till Austin då jag hade varit vaken i 21 timmar med dålig nattsömn.
Spenderade sedan några dagar i Austin på jobb och var lite för varmt för mig men trevligt att träffa kollegor och vänner där på fritiden.
The Sign Bar tycker jag är värt ett besök.
https://i.imgur.com/Y7kfvz2.jpeg
Fortsättning följer.