Log in

View Full Version : Braathens nordlys-skjema

KnutW
07-07-2024, 17:53
Spørsmål: Kom dette skjemaet først på -700 (LN-TUA) eller var det en -400 som fikk det først?

Stone
07-07-2024, 18:15
LN-TUA var først ut. Med hele halefinnen foliert.

LN-MOW
07-07-2024, 18:17
Det var LN-TUA. Den fikk spyttklysa påsatt før avgang fra Boeing Field, som her vist på bilde tatt av forumets utmerkede lokalkorrespondent som for anledningen hadde revet seg løs fra halvliterglasset på Harbor Inn på Bainbridge Island.
Dette var vel avgangen til Stavanger, hvis jeg husker rett, og titlene ble påsatt der.

http://enfb.net/History/ln-tua_b.jpg

LN-MOW
07-07-2024, 19:14
Forøvrig er saken diskutert tidligere. ;)

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=23113

Den gang het forumet Airlines Of Norway og var drevet av CK. Flyprat er vel en av de eldste ikke-kommersielle sitene i Norge ..

Hadde vært morsomt, Finn-Erik, om du fortsatt har originalene om du kunne beære oss med en bedre scan, og kanskje også flere bilder fra samme dag?

Teknikken var jo litt mer primitiv den gangen. For å få dagsaktuelle bilder fra Fornebu ved første besøk, var det jo full fart til Timefoto på Sandvika Storsenter. Deretter hjem og fyre opp 56k-modemet for å få lastet opp på forumet.

Those were the days ...

http://www.enfb.net/Flybilder/FBU_new/LN-TUA.jpg

KnutW
07-07-2024, 21:43
Som sagt: «Ask flyprat»
Hjertelig takk folkens, og spesielt takk for bildet fra Boeing field!

PS: Når var det dørkarmene skiftet fra rødt til grått?

dc-8-63
08-07-2024, 01:10

Den gang het forumet Airlines Of Norway og var drevet av CK. Flyprat er vel en av de eldste ikke-kommersielle sitene i Norge ..

Hadde vært morsomt, Finn-Erik, om du fortsatt har originalene om du kunne beære oss med en bedre scan, og kanskje også flere bilder fra samme dag?

Teknikken var jo litt mer primitiv den gangen. For å få dagsaktuelle bilder fra Fornebu ved første besøk, var det jo full fart til Timefoto på Sandvika Storsenter. Deretter hjem og fyre opp 56k-modemet for å få lastet opp på forumet.

Those were the days ...

http://www.enfb.net/Flybilder/FBU_new/LN-TUA.jpg

Som nevnt i den gamle traaden stod jeg ved gjerdet på Boeing Field, hadde tatt en sjanse på at Braathens gutta i Cockpit vi ha følge med SK 938 hjemover og det stemte.

Bildet er faktisk ikke skannet, det er et digitalt bilde fra mitt første digitale kamera, et Olympus D-220L VGA ! 640x480 - så din original Andreas er nok «as good as it get´s :p ».

Rent bilde rettighets messig er dette kanksje litt uryddig :D Ingen tvil om at jeg tok bildet og at jeg var helt alene ved gjerdet på Boeing Field, men underveis opp igjennom årene har Stavanger Aftenblad «overtatt» rettighetene, uten min tillatelse, jeg fikk engang en sint e-post om bruksrettigheter :drunk:

LN-MOW
08-07-2024, 02:05
Rent bilde rettighets messig er dette kanksje litt uryddig :D Ingen tvil om at jeg tok bildet og at jeg var helt alene ved gjerdet på Boeing Field, men underveis opp igjennom årene har Stavanger Aftenblad «overtatt» rettighetene, uten min tillatelse, jeg fikk engang en sint e-post om bruksrettigheter :drunk:

Stavanger Aftenblad .. Don’t get me started .. Hva er det i vannet der borte?? :angry:

joandreas
08-07-2024, 10:09
Luminar og topaz klarer fint å oppskalere. om så topaz er kjent for legge til feil i bilder.
(bedre resultat jo finere bildet er i utgangspunktet. hvor topaz spesielt ikke liker tekst / logo

KnutW
08-07-2024, 10:14
Hva er det i vannet der borte?? :angry:

Jysla møe løye merrakkels.

SK384
08-07-2024, 11:00

Ja forumet er drøye 26 år gammelt. Jeg mailet litt med CK for en tid tilbake og vi fant ut at det ble opprettet ved påsketider i 1998. En del av oss har vært med siden oppstarten (LN-MOW, DC-8-63, EB, Fellowhips, meg selv og sikkert en del flere). Andre var ikke født engang når det ble startet opp.

EB
08-07-2024, 17:36
AoN, Scanair og så FlyPrat…gode minner og bra vennskap har det blitt også:-)

LN-MOW
08-07-2024, 18:25
AoN, Scanair og så FlyPrat…gode minner og bra vennskap har det blitt også:-)

Ikke glem Airpics .. ;)

Ja forumet er drøye 26 år gammelt. Jeg mailet litt med CK for en tid tilbake og vi fant ut at det ble opprettet ved påsketider i 1998. En del av oss har vært med siden oppstarten (LN-MOW, DC-8-63, EB, Fellowhips, meg selv og sikkert en del flere). Andre var ikke født engang når det ble startet opp.

Det må da ha vært før. TUA var på FBU første gang 14. april 1998 og da var vel allerede forumet godt etablert.

Martin
08-07-2024, 18:48
Ikke glem Airpics .. ;)

Var vi ikke også et kvarter innom noe STP-greier eller noe?

SK384
08-07-2024, 19:13

Stemmer det. Husker vi var innom der en kort periode.

LN-MOW
08-07-2024, 19:45

Prøver å fortrenge de minuttene ... :p

Savipix
08-07-2024, 19:51

Ssssssschhhhh :old

KnutW
09-07-2024, 01:10
Ok, siden vi har sporet av ganske kraftig: For oss "nykommere", hva er STP?

dc-8-63
09-07-2024, 03:48
Ok, siden vi har sporet av ganske kraftig: For oss "nykommere", hva er STP?

CK var jo lenge en stor drivkraft i å skape et miljø for oss nerder og han har lykkes i dette. Realistisk, og ingen kritikk, er CK mer en markedsfører enn en IT Dude - ja han er tidlig med mye, Podcast etc. men bakrommet har han aldri sett (og veldig mange suksess fulle entreprenører har aldri sett bakrommet).

Men bakrommet er nødvendig for at en skal kunne åpne Flyprat og lignende, og vi Flypratere utviklet en kultur som ikke alltid passet inn hos de som lot oss dele nettsteder med dem.

Underveis fra AoN til Scanair.no (glemt av de fleste men ikke meg) var vi en stund gjester hos Airpics.no - som var skikkelig profesjonelt drevet, men etterhvert som Scanair.no delte Vintips, Bursdags hilsener med mere, ble det en del redaksjonell innblanding fra Airpics gjengen !

Så en ettermiddag rett etter at jeg landet i SFO fra CDG, var det en e-post fra CK, kan vi flytte Scanair.no vekk fra Airpics ? Hva må vi gjøre ? Jeg tror vi midlertidig havnet hos STP - drevet av en fyr fra Stavanger (tror merkelig fyr passer her) - til å begynne med (de første timene) fungerte dette, men så ble det merkelige mer og mer i fokus, så vi (CK) kjøpte Hosting hos en profesjonell tysk leverandør….og en god stund var allt på plass, inntil denne leverandøren skjønte trafikk volum (men det er en annen historie som også skjedde mens jeg var i SFO !)

KnutW
09-07-2024, 15:06
Nuvel! Takk for forklaring. Hva sto forkortelsen STP for?

LN-MOW
09-07-2024, 16:07
Stavanger Transportation Page eller noe sånt .. Han drev et båtforum også, og var inolvert i en UFO-forening. Vi fikk først hint om donasjoner og deretter jevnlige tiggerbrev ...

Som sagt tidligere, man kan lure på hva som er i vannet i det området. Han er ikke den eneste fra det området som har oppførrt seg .. eh .. spesielt ..

Wig-wag
09-07-2024, 19:14
Så denne designen er et nordlys, altså?

Jeg har sett flere teorier/assosiasjoner, aerodynamikken rundt en vinge, spyttklyse, mannlig ejakulasjon. De to siste selvfølgelig ikke intensjonen med designen.

Jeg hadde besøk av to svenske kolleger som sa "det ser ut som en urdragen jäksel".

Var det faktisk nordlys det skulle forestille?

B747-8
09-07-2024, 20:28
Var det faktisk nordlys det skulle forestille?

Akkurat det samme tenkte jeg også. Det er ingenting som viser/minner om nordlys farger.

LN-MOW
09-07-2024, 21:44
Akkurat det samme tenkte jeg også. Det er ingenting som viser/minner om nordlys farger.

Jo da. Se litt nærmere.

http://enfb.net/FBUnyscan/LN-TUA.jpg

Someone
09-07-2024, 21:46
Jeg ser også Nordlys i det, selv om fargene er litt off.

LN-MOW
09-07-2024, 22:12
Litt nærmere .. men dere sitter vel på mobil ..

http://enfb.net/FBUnyscan/tua_tail.jpg

KnutW
10-07-2024, 01:35
Enig i at de kanskje burde hatt litt grønnskjær i nordlyset, ikke bare blåtoner. Men jo -det skulle forestille nordlys. Når det gjelder sølvklatten så var det sikkert resultatet av noe fancy zmanchy designbyrå. Jeg mener å ha hørt at det visstnok skulle forestille en vinge, men… Nuvel. En annen utforming på akkurat den detaljen hadde definivt gjort seg. Det var jo heller ingen andre som skjønte hva den dingsen egentlig skulle forestille. Personlig synes jeg skjemaet var fint, men de burde hatt et tynt hvitt bånd mellom det røde og blå på buken.

lanorge
10-07-2024, 11:36
Jeg synes også at liveryet var ganske pent. Det kunne vel holdt seg godt i dag også. Men husker at det var store reaksjoner på at Braathens hadde droppet flagget. Jan Petter Helgesen skrev mye om både dette og andre spennende flyrelaterte ting i Aftenbladets seksjon 4 på slutten av 90-tallet, som jeg selvfølgelig var en flittig leser av.

Sånn ellers kjenner jeg at jeg begynner å bekymre meg over drikkevannet...

B747-8
10-07-2024, 20:29
Litt nærmere .. men dere sitter vel på mobil ..

http://enfb.net/FBUnyscan/tua_tail.jpg

Neida jeg har 24" skjerm :)

Ja, jeg ser fargene rødt, hvitt og blått. Og blå fargen går i "bølger".
Veldig pene farger, men savner det Norske flagget i stedet for den sølvklatten.

Det er i alle fall ikke noe nordlys farger tilsvarende det Icelandair har :)

semmern
11-07-2024, 23:57
Som litt over gjennomsnittet flynerd var det alltid moro når det sto LN-TUA på flight planen. Fløy henne en av de siste dagene i flåten før hun forsvant ut mot de evige colaboksmarker. Er det ett fly i flåten som skulle blitt Aviationtag er det vel TUA!

BU662
18-07-2024, 18:10
Spørsmål: Kom dette skjemaet først på -700 (LN-TUA) eller var det en -400 som fikk det først?

TUA var först - i MAR98. TUB og etterfolgende 700 kom med mörk-bla hale.

Sa kom det en -400 /LNBRA i APR98 og en -500 SEDUT i APR98. Begge har - sammen med TUA - röde striper rundt dörene. Dette ble senere forandred til grae striper
Trolig ble LNBRA #2, fordi bade LNTUA og LNBRA hadde i begynnelsen litt mindre titler. De ble senere "opskalert". Det finnes seg ingen bilde av SEDUT med de sma titler.

Etter disse tre 737 ble de 4 F100 til Braathens Sweden malt om, senest i JUL98. Alle fikk röde striper rundt dörene först, senere forandred til gra. Bare tre fikk full nordlys effekt. SEDUR forble mörktbla, muligens grunned short-term summer 98 lease out.

Dersom du har spesifisk individuid som du önsker paint-date, sa kan jeg forsöje a finne ut Maned&Ar i mine dokumenter.

KnutW
18-07-2024, 23:51
Takker! Vet du, eller kan du sjekke, når de gikk over fra røde til grå dørkanter?

LN-MOW
19-07-2024, 00:24
Den eneste jeg har bilde av med grå dørkanter er LN-BRH. Det står selvfølgelig ikke dato bak på bildet på akkurat dette bildet, men det er tatt på ettersommeren 1998.

https://www.airpics.com/pics/public/f068f13c-8911-4fde-9899-a10dac4bc584/large.jpg

BU662
19-07-2024, 05:44
Takker! Vet du, eller kan du sjekke, når de gikk over fra røde til grå dørkanter?

Fra og med 737 #4 LNBRJ. Flyet ble malt om i JUL98 og tatt den 11.08.98:
https://www.airpics.com/pics/public/4031/large.jpg

LN-KOG
21-07-2024, 17:54
Dette bildet er fra den offisielle utrullingen på Sola 17. april 1998. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg aldri har skjønt motstanden mot fargeskjemaet. Det er nyskapende, men jeg har heller aldri skjønt meg på den norske slå-seg-på-brøstet mentaliteten heller.

https://www.airhistory.net/photos/0312740.jpg

Kanskje Stavanger Aftenblad mener de har retten på dette bildet òg. De var jo der de også...

KnutW
21-07-2024, 19:44
Dette bildet er fra den offisielle utrullingen på Sola 17. april 1998. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg aldri har skjønt motstanden mot fargeskjemaet. Det er nyskapende, men jeg har heller aldri skjønt meg på den norske slå-seg-på-brøstet mentaliteten heller.

Enig i fargene.

Vi må skryte av oss selv fordi ingen andre gjør det. Dessuten klarer vi å slå nesten alle konkurrentene i sportsgrener ingen andre bryr seg døyten om.
I hvert fall pleier vi å slå svenskene og det er dét som teller. Og så er vi verdensmestere i å gjøre masse rare ting som betyr mye for nordmenn.

EB
22-07-2024, 07:33
Eller tenk på hva som betyr noe for utenlandske turister…flagget eller nordlyset? Braathens var tidlig ute med design også.

LN-KOG
22-07-2024, 10:12
Enig i fargene.

Vi må skryte av oss selv fordi ingen andre gjør det. Dessuten klarer vi å slå nesten alle konkurrentene i sportsgrener ingen andre bryr seg døyten om.
I hvert fall pleier vi å slå svenskene og det er dét som teller. Og så er vi verdensmestere i å gjøre masse rare ting som betyr mye for nordmenn.

Jeg tenkte mer på at flagget på halen var så viktig. Flagget er jo ved døra.

KnutW
22-07-2024, 11:42
Jeg tenkte mer på at flagget på halen var så viktig. Flagget er jo ved døra.

Det som ødela mye var den "sølvgreia" de puttet på halen. Hva i herrans navn det skulle forestille er det egentlig ingen som riktig vet. Sølvfargen som sådan gjorde seg egentlig godt, men utformingen er ytterst tvilsom. Det var vel også på den tiden de tenkte det var en kjempeidé å prøve å utkonkurrere SAS i Sverige, så mulig de hadde røyka ulovlig omsatte produkter..?