PDA

View Full Version : Iberia til Lisboa


Someone
02-07-2024, 20:16
Med Lisboa som mål, uforuttmessig dyre nonstop billetter, og noen Avios jeg begynte bli lei av å holde kunstig i live, så passet det da at jeg akkurat hadde nok Avios for kona og meg en vei OSL-MAD-LIS.

Bilen opp til OSL sammen med et vennepar på samme tur, og parking nærmest terminalen på P2, som for normalt spreke folk er gåavstand. Setene var forhåndinndelt da vi booket og ikke noe jeg gadd betale for å endre.

Mens vi som reiser fra OSL er vant til mest mulig self-service og effektivitet, velger Iberia å kjøre old-school og tilbyr ikke self-check inn og bagdrop, men kjører heller spansk ineffektivitet med manuelle skranker. Passende nok på Felt 4, som jo gir minnder tilbake til 1998.
https://live.staticflickr.com/65535/53830940935_19b30131e6_b.jpg

Dog gikk køen relativt radig unna, ditto med sikkerhetskontrollen, en fredag i starten av ferien. Avgang D8, og innkommende fly hadde landet omtrent en halvtime for tidlig.
https://live.staticflickr.com/65535/53830940950_3be9fb9242_k.jpg

Så rakk da en øl på Hunter Bar
https://live.staticflickr.com/65535/53830745083_37b564662c_k.jpg

Boarding gikk raskt og fant setet mitt 23F, på EC-IZR. En 20 år gammel A320. Med de gamle små hattehyllene, så de tilbød all å sende håndbagasje gratis, hvilket jeg klokelig avslo. Ikke helt bestått knyttnevetesten
https://live.staticflickr.com/65535/53830940915_ffd39555d8_k.jpg

En av Icelandair 757-300 et par gater bortenfor
https://live.staticflickr.com/65535/53829590067_cb5a8f92f5_k.jpg


Ble godt ov vel en halvtime forsinket. Først måtte de bruke innkommende containere for bagasje, da Iberia visstnok manglet containere på OSL. Også brøt også loadsheet systemet sammen, så det måtte gjøre på gamlemåten, slik jeg forstod det. Og det var ikke akkuat El Commendante Speedy Gonzales foran der, for voldsomt til treg taxing kan jeg ikke huske fra OSL....ikke var han noe raskere på MAD heller.

Opp i luften og selv om et par av sandwichene/baguette fra BoB-tralla fristet, så hadde vi kjøpt inn fra Samson. Dog en øl og vann ble kjøpt ombord.
https://live.staticflickr.com/65535/53829590057_4b746fd340_k.jpg



Stort sett skyet store deler av turen, og jeg klarte både å lese litt og sove overraskende mye.

https://live.staticflickr.com/65535/53830506306_579068a991_k.jpg

Someone
02-07-2024, 22:38
Landet forsinket på MAD, og etter en taksetur som i tid kunne konkurrere med Polderbaan forbi T4S og inn til T4 kunne vi parkere to gater bortenfor A320neo maskinen EC-NTO, som skulle ta oss til LIS. MAD T4 er en fin flyplass, men siden det alt var boarding så var det ikke mye av den vi fikk se.

https://live.staticflickr.com/65535/53830843099_d71a3333d6_k.jpg

Andre nabogaten
https://live.staticflickr.com/65535/53830506276_c531f23e48_k.jpg

I tillegg til en vesentlig stillere opplevelse er det også mye bedre plass til håndbagasje på de nyere flyene. Også fullt fly her

EC-NTO
https://live.staticflickr.com/65535/53830506281_db2b1e6a12_k.jpg

Vel ombord, ble vi informert om dårlig vær og slotkontroll i LIS, så ble vel sittende i 40 minutter før vi kunne dra.
https://live.staticflickr.com/65535/53830506231_6b777c26ca_k.jpg

Litt usikker på serveingskonseptet her, men det spanske utdrikningslaget ombord plinget stadig på kabinbesetning og fikk kjøpe drikke.

https://live.staticflickr.com/65535/53830940820_f272d79f2d_k.jpg

Litt flyvning på kryss og tvers før vi landet på en vår LIS, og ble belønnet med bussgate. Samtidig plinget det inn meldinger fra Iberia om at bagasjen ikke var med, og det samme kunne AirTag'n fortelle meg. I tillegg til oss 6 sm var i samme reisefølget, så talte jeg vi var mellom 24 stykker som fløy OSL-MAD-LIS og ingen var OSL flighten fikk bagasjen.

https://live.staticflickr.com/65535/53830940835_c32b281786_k.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53830940795_ca7285b036_k.jpg

Air Tag funker bare sånn halveis i MAD. Det er tydeligvis bare to stuere totalt som har iPhone, slik at det kun "dukket opp på radaren" sånn omtrent hver 3 time. Siden de kom at annet Iberia fly fra MAD under en time etter vårt så tenkte vi det var verdt å prøve lykken så gikk i den lille kafeen inne ved bagasjeutleveringen og startet festen. Lang kø i bortkommende bagasje, men heldigvis kunne man fikse alt på nett.

https://live.staticflickr.com/65535/53830744938_f0896c3cb9_k.jpg

Inn på et hotell i Lisboa, først en liten omvei etter jeg først la inn feil addresse hos Uber. Det viste seg det finnes to gater som heter 1. Desember Gata i nærheten. En i sentrum og en litt bortenfor flyplassen, så gjett hvem jeg valgte.

Så gikk lørdagen med til shopping, før vi dro videre nordover hvor brylluppet skulle være. Heldigvis hadde vi lagt smoking og kjole, og ymse tilbehør i håndbagasjen så slapp stresse med det. Trenger jo ikke flere smokinger, derimot ble det fornyelse av mye annet, og jeg løper nok til å fint ha mange løpesko å velge mellom.

Der var den ja, men der var ikke jeg
https://live.staticflickr.com/65535/53830506201_25f4b9d07d_b.jpg

Artig nok, to netter etter vi ankom og i det vi skulle busses til bryllup kom koffertene. Noen fikk skiftet til plan A antrekket i en fart, mens jeg trengte bare fiske opp noen mansjettknapper jeg av en eller annen grunn hadde lagt blant toalettsakene.

https://live.staticflickr.com/65535/53829589877_0344c12a16_k.jpg

Someone
02-07-2024, 22:41
Noen bilder fra oppholdet. Litt ymse vær og egentlig kaldere enn hjemme. Men fikk nå litt tid ved bassenget, noen løpeturer og ikke minst noen dager med festivitas.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240702/612a6286a69ce7cd77a706c90a5d54ef.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240702/65d05146953068202dc61ebf882988dd.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240702/d90496d8c4c1a91178542a25b9054be7.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240702/7fd2273f4e3c5d8726309d62cfe875f2.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240702/0c7bd00c8dfd2e79be317ece59ff73f9.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240702/25a199ac1b6122add5f8543df82b0783.jpg

SK384
03-07-2024, 12:55
Takk for fin rapport Someone.

Fnate
03-07-2024, 15:41
Takk for fin rapport.

De gamle A320'ene til Iberia er greit trange baki

B747-8
04-07-2024, 20:48
Takk for fin rapport! :)

jb1
05-07-2024, 08:17
Fin rapport! Iberia virker litt traust, men solid.

Chriscross
05-07-2024, 09:55
Takk for rapport. Holder du deg til en reiseforsikring, eller bygger du oppå hverandre når bagasjen blir borte? Har jo lest her inne at kan handle (iht forsikringsregler) for 4000 kr på jobbens forsikring, 4000kr på kona sin jobb forsikring også noen tusen på kredittkortets reiseforsikring. Ikke prøvd ut dette selv.

Er det en kostnadsgreie at noen selskaper ikke tilbyr sjekkin på automat? Sas har vel det samme på noen utestasjoner?

Hypern
09-07-2024, 11:37
Takk for rapport. Holder du deg til en reiseforsikring, eller bygger du oppå hverandre når bagasjen blir borte? Har jo lest her inne at kan handle (iht forsikringsregler) for 4000 kr på jobbens forsikring, 4000kr på kona sin jobb forsikring også noen tusen på kredittkortets reiseforsikring. Ikke prøvd ut dette selv.

Er det en kostnadsgreie at noen selskaper ikke tilbyr sjekkin på automat? Sas har vel det samme på noen utestasjoner?

Hver gang jeg har brukt reiseforsikringa til ting så har de spurt om jeg har ekstra forsikringer fra kredittkort etc (betaler jo som regel flybilletten med kredittkort av noe slag). De pleier da å ordne seg i mellom at de deler regningen, så jeg tror nok ikke bare man kan stacke opp forsikringer om man bare er en person da.

Someone
11-07-2024, 08:17
Takk for rapport. Holder du deg til en reiseforsikring, eller bygger du oppå hverandre når bagasjen blir borte? Har jo lest her inne at kan handle (iht forsikringsregler) for 4000 kr på jobbens forsikring, 4000kr på kona sin jobb forsikring også noen tusen på kredittkortets reiseforsikring. Ikke prøvd ut dette selv.

Er det en kostnadsgreie at noen selskaper ikke tilbyr sjekkin på automat? Sas har vel det samme på noen utestasjoner?


Brukte en, men har 6000 per person på min. Samtidig oppga jeg alle andre vi har, da vi er minst trippelforsikret akkurat der. Så da deler vi de på regningene.

Ellers burde det vært billigere for Iberia ha automatisk istedet for å ha tre bemannede skranker på OSL.

Someone
03-08-2024, 09:04
Takk for rapport. Holder du deg til en reiseforsikring, eller bygger du oppå hverandre når bagasjen blir borte? Har jo lest her inne at kan handle (iht forsikringsregler) for 4000 kr på jobbens forsikring, 4000kr på kona sin jobb forsikring også noen tusen på kredittkortets reiseforsikring. Ikke prøvd ut dette selv.

9400 la vi ut, og fikk igjen, med bruk av min ene forsikring. Og da var jeg langt mer effektiv enn kona og handlet for over 6000, hvilket jeg egentlig var ærlig om :D

Er det en kostnadsgreie at noen selskaper ikke tilbyr sjekkin på automat? Sas har vel det samme på noen utestasjoner?[/QUOTE]

Skulle tro det var mer dyrere ha 3 stykker på OSL i bemannede skranker, enn å slippe ute med 1, også benytte seg av eksisterende infrastruktur i den automatiske delen. Automatene er jo der fra før, og full av ymse selskaper, så burde ikke være så vanskelig å linke seg opp?

Endel av SAS sine utestasjoner er det vel også litt begrenset med tilbud på automater?

Turtle
03-08-2024, 12:56
...
Skulle tro det var mer dyrere ha 3 stykker på OSL i bemannede skranker, enn å slippe ute med 1, også benytte seg av eksisterende infrastruktur i den automatiske delen. Automatene er jo der fra før, og full av ymse selskaper, så burde ikke være så vanskelig å linke seg opp?

Endel av SAS sine utestasjoner er det vel også litt begrenset med tilbud på automater?

Det kommer mye an på hvor gammeldags reservasjons systemet er... I Aer Lingus er systemet (Astral) så gammelt at de såvidt kan klare å kjøre det på en relativt moderne PC. Det kjører på en partisjon som går med monochrome grønn skrift og alt er basert på obskure koder. Det er ikke så mange "moderne kolleger" som liker det mens de som virkelig kan det sier at de kan gjøre absolutt alt, sammenlignet med mer moderne plattformer som kan ha tildels store begrensninger.

I BHX hadde de automater for innsjekk men der fikk automatene en oppdatert programvare og dermed klarte de ikke å kjøre dem mot Astral lenger :rolleyes:

Skulle ikke forundre meg om Iberia, som et "gammeldags" selskap, er i samme båten :p

LN-MOW
03-08-2024, 13:27
Ikke alle nye systemer er fremskritt. Selv om det gamle er i 'bånn' opereres det med overlays som ofte har begrensninger og mangler funksjoner som var tilgjengelige med kommandolinjeinputs.

B747-8
03-08-2024, 14:33
Og så er det vel også et kostnads spørsmål. De må betale for å koble seg på automatene.