PDA

View Full Version : Verdens syv underverker

lanorge
19-06-2024, 20:56
Er det noen andre enn meg som har en (sannsynligvis uoppnåelig) drøm/håp om å besøke alle verdens underverker i løpet av livet? Eller faktisk har gjennomført noen av disse listene? Det finnes jo flere lister, men for meg er det fire av dem som jeg synes er mest interessante.

Antikkens syv underverker - ifølge Herodotus og Callimachus (en gang mellom år 484-240 f.kr)

Kheopspyramiden i Giza - Egypt
Kolossen på Rhodos - Hellas
Babylons hengende hager i Ninive - Irak
Fyrtårnet i Alexandria - Egypt
Mausoleet i Halikarnassos - Tyrkia
Zevsstatuen i Olympia - Hellas
Artemis-tempelet i Efesos - Tyrkia

Her er det jo dessverre kun Kheopspyramiden som fremdeles eksisterer den dag i dag, men for de andre stedene vil man da kunne besøke stedet der de stod.

Middelalderens syv underverker

Kom el Shoqafa-katakomben - Alexandria, Egypt
Stonehenge - England
Colosseum - Italia
Den kinesiske mur - Kina
Hagia Sofia - Tyrkia
Det skjeve tårnet i Pisa - Italia
Porselentårnet i Nanjing - Kina

De moderne syv underverker - ifølge New7Wonders Foundation år 2001

Den kinesiske mur - Kina
Petra - Jordan
Kristusstatuen - Brasil
Machu Picchu - Peru
Chichen Itza - Mexico
Colosseum - Italia
Taj Mahal - India

Verdens syv naturskapte underverker - ifølge CNN 1997

Aurora (i våre sirkler kjent som nordlys) - mot Arktis og Antarktis
Grand Canyon - Arizona, USA
Great Barrier Reef - Queensland, Australia
Guanabara Bay - Rio de Janeiro, Brasil
Mount Everest - Kina og Nepal
Parícutin - Mexico
Victoria Falls - Zambia og Zimbabwe

For min egen har jeg til nå følgende:
Den kinesiske mur - Kina
Taj Mahal - India

Polaris
19-06-2024, 21:17
Sliter med å ta det skjeve tårnet i Pisa som et underverk. Da er de norske stavkirkene (for eksempel) mer underverk, selv Nidarosdomen, men det blir vel mye vestlige hvite gamle menn sittende i sentrale europa som definerer de listene.

lanorge
19-06-2024, 21:24
Sliter med å ta det skjeve tårnet i Pisa som et underverk. Da er de norske stavkirkene (for eksempel) mer underverk, selv Nidarosdomen, men det blir vel mye vestlige hvite gamle menn sittende i sentrale europa som definerer de listene.

Listene har vel blitt betvilt og diskutert opp i mente nærmest kontinuerlig, men noe må man ta utgangspunkt i. Når det er sagt hadde det vært veldig interessant å se hvilken liste en middelaldersk minoritetskvinne i utkant-Europa hadde kommet opp med :)

ln-bre
19-06-2024, 21:28
Har ikke målrettet oppsøkt disse, men som konsekvens av mye reising over hele verden har jeg sett alle de syv moderne underverkene + Kheops-pyramiden i Giza, den kinesiske mur og Stonehenge mm
Listen over naturunderverkene kjente jeg ikke til, men har sett nordlys, Grand Canyon, Great Barrier Reef, Guanabara Bay og Mount Everest.
Noe jeg har sett som jeg mener burde vært på listen er Ankor Wat. Burde vært på listen over 7 moderne underverk, framfor Kristus-statuen.

oy-viv
19-06-2024, 21:31
Øh… Stonehenge er omkring 3000- 3500 år gammelt og derfor langt
tidligere end middelalderen!

Jeg synes ikke, at det skæve tårn i Pisa er et underværk, netop
fordi det er skævt :) Desuden er det en del af et større kirkeligt
kompleks, med dåbskapel, domkirke og gravplads, Campo dei Miracoli.
Hele pladsen bør inkluderes, hvis vi skal tale om et underværk, IMHO.

Edit: Golden gate bridge kunne muligvis tælle med som et moderne, man made
underværk! Du kan selvfølgelig sige, at den “ kun” er en hængebro, men det var en
stor bedrift at bygge den i 1930rne. Med sin orangerøde farve falder den meget
fint ind i det omgivende landskab!

Fnate
19-06-2024, 23:47
Er det noen andre enn meg som har en (sannsynligvis uoppnåelig) drøm/håp om å besøke alle verdens underverker i løpet av livet? Eller faktisk har gjennomført noen av disse listene? Det finnes jo flere lister, men for meg er det fire av dem som jeg synes er mest interessante.

Antikkens syv underverker - ifølge Herodotus og Callimachus (en gang mellom år 484-240 f.kr)

Kheopspyramiden i Giza - Egypt
Babylons hengende hager i Ninive - Irak
Fyrtårnet i Alexandria - Egypt
Mausoleet i Halikarnassos - Tyrkia
Zevsstatuen i Olympia - Hellas
Artemis-tempelet i Efesos - Tyrkia

Her er det jo dessverre kun Kheopspyramiden som fremdeles eksisterer den dag i dag, men for de andre stedene vil man da kunne besøke stedet der de stod.

Middelalderens syv underverker

Kom el Shoqafa-katakomben - Alexandria, Egypt
Stonehenge - England
Colosseum - Italia
Den kinesiske mur - Kina
Hagia Sofia - Tyrkia
Porselentårnet i Nanjing - Kina

De moderne syv underverker - ifølge New7Wonders Foundation år 2001

Den kinesiske mur - Kina
Petra - Jordan
Kristusstatuen - Brasil
Machu Picchu - Peru
Chichen Itza - Mexico
Colosseum - Italia
Taj Mahal - India

Verdens syv naturskapte underverker - ifølge CNN 1997

Aurora (i våre sirkler kjent som nordlys) - mot Arktis og Antarktis
Great Barrier Reef - Queensland, Australia
Guanabara Bay - Rio de Janeiro, Brasil
Mount Everest - Kina og Nepal
Parícutin - Mexico
Victoria Falls - Zambia og Zimbabwe

For min egen har jeg til nå følgende:
Den kinesiske mur - Kina
Taj Mahal - India

Hvordan har du klart Kolossen på Rhodos?

Melder også min skepsis til pizzatårnet. Har vært der og stemmer i at det i så fall er mange andre som heller burde vært der. Anywhoooo. Har rukket nevnte pizzatårn, Great Barrier Reef, Aurora og Grand Canyon. Ah, også Colloseum, Hagia Sofia og den Kinesiske Mur.

jb1
20-06-2024, 07:43
Noen ligger jo i områder som har vært preget av ustabile forhold i lengre perioder.

Av de antikke har jeg vært på steder der disse stod:
Kolossen på Rhodos (nøyaktig posisjon er det ikke helt enighet om)
Zevsstatuen i Olympia

Av de middelalderske:
Stonehenge (dog mye eldre enn middelalderen)
Colosseum
Den kinesiske mur
Hagia Sophia

De moderne(noen overlapper med de middelalderske):
Den kinesiske mur
Petra
Kristusstatuen i Rio
Machu Picchu
Colosseum

Naturskapte:
Aurora
Great Barrier Reef
Guanamara

Hva som skal være med blir det aldri enighet om. Jeg har ikke vært i Pisa, bare nesten, men av bilder kunne jeg tenke meg langt mer imponerende steder jeg har besøkt både i og utenfor Italia som Markuskirken og Dogepalasset i Venezia og Peterskirken i Roma/Vatikanet og Palmyra i Syria. Sistnevnet ble dessverre delvis ødelagt under borgerkrigen i landet.

Jeg vil uansett tro at tårnet i Pisa er verdt et besøk.

Jeg får ta en tur til Egypt, da kan man få krysset av flere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
20-06-2024, 08:51

Du vet, hadde de bygget Nidarosdommen så dårlig at den hadde vært skjev, så hadde det vært et underverk. Utrolig hva italiansk slurv gjør med populariteten :stir

lanorge
20-06-2024, 09:20
Hvordan har du klart Kolossen på Rhodos?

Melder også min skepsis til pizzatårnet. Har vært der og stemmer i at det i så fall er mange andre som heller burde vært der. Anywhoooo. Har rukket nevnte pizzatårn, Great Barrier Reef, Aurora og Grand Canyon. Ah, også Colloseum, Hagia Sofia og den Kinesiske Mur.

Jeg har "klart den" med å ha vært i området. Som nevnt er det kun én av de syv opprinnelige som fremdeles eksisterer, så man får dessverre ikke oppleve disse på samme måte som for 2000 + år siden. Jeg syns det er interessant å lese at ruinene etter Kolossen lå der i 800 år etter at den falt, og folk valfartet til området da ruinene var ganske imponerende i seg selv visstnok.

lanorge
20-06-2024, 09:25
Du vet, hadde de bygget Nidarosdommen så dårlig at den hadde vært skjev, så hadde det vært et underverk. Utrolig hva italiansk slurv gjør med populariteten :stir

Jeg tipper at den Middelalder-listen dreier seg mest om hva som var mest kjent i Europa på den tiden. Åpenbart at mye annet heller burde vært på listen, men jeg tok den med da jeg syns den inneholder flere spennende reisemål.

oy-viv
20-06-2024, 12:18
Jeg tipper at den Middelalder-listen dreier seg mest om hva som var mest kjent i Europa på den tiden. Åpenbart at mye annet heller burde vært på listen, men jeg tok den med da jeg syns den inneholder flere spennende reisemål.

Spørgsmålet er, hvor stor en historisk forståelse man havde i
Middelalderen (ca. år 500 -1500 , efter hvem man spø’r!). Måske
så man bare Stonehenge som en “ bunke sten” ? Den historiske
forståelse og anskuelse kommer vel først efter Oplysningstiden?

lanorge
20-06-2024, 12:49
Spørgsmålet er, hvor stor en historisk forståelse man havde i
Middelalderen (ca. år 500 -1500 , efter hvem man spø’r!). Måske
så man bare Stonehenge som en “ bunke sten” ? Den historiske
forståelse og anskuelse kommer vel først efter Oplysningstiden?

Det kan godt være, ja.

waytogo74
20-06-2024, 14:34
Minareten i Jam, som er et mye mer interessant skjevt tårn enn det i Pisa, står på min liste: https://no.wikipedia.org/wiki/Minareten_i_Jam

Ikke bare er den høyere, men også minst like gammel og litt mindre etnosentrisk. Vanskeligere å komme seg dit da - men Turkish flyr til Kabul.

lanorge
20-06-2024, 18:58
Minareten i Jam, som er et mye mer interessant skjevt tårn enn det i Pisa, står på min liste: https://no.wikipedia.org/wiki/Minareten_i_Jam

Ikke bare er den høyere, men også minst like gammel og litt mindre etnosentrisk. Vanskeligere å komme seg dit da - men Turkish flyr til Kabul.

Aghanistan er spennende, og jeg har tidligere følgt med på reiseselskapet Against the Compass som arrangerer gruppeturer til land som svært få reiser til, type Afghanistan, Syria, Mali, Irak og Libya. De reklamerer med at de gjør grundige forberedelser for å sørge for en trygg reise. De var i Afghanistan i mai, og var innom minareten i Jam. Dagen etter ble tre av turistene som var med i gruppefølget drept av en enslig IS-terrorist i Bamiyan, og flere av de afghanske guidene ble også drept. Taliban ønsker jo at landet skal være trygt for turister for å tiltrekke seg mer turisme, men IS gjør sitt ytterste for å sette en stopper for dette, dessverre. Så får en håpe at verden endrer seg til det bedre på sikt.