PDA

View Full Version : Sak fra Diskrimineringsnemnda - Norse

vbirk
12-06-2024, 12:14
(Avgjørelse fra før jul som jeg ikke så før nå)

Ved ombordstigning på Norses rute OSL-JFK ble pax ("A") nektet å være med flyet.

Fra klagen:
"Da kontrollen [ved gate] var gjennomført og A ba om å få tilbake passet og billetten sin, fikk han beskjed av en vekter om at kapteinen hadde besluttet at han ikke fikk være med flyet fordi han hadde beveget seg for mye inne på flyplassen."

Fra nemndas konklusjon:
"Norse har under de muntlige forhandlingene for nemnda erkjent at vurderingen av A åpenbart var feil og at det ikke var grunnlag for å nekte ham å fly. Selskapet har imidlertid ikke klart å konkretisere verken grunnlaget for den vurderingen som ble gjort 2. juli 2022, eller hvorfor selskapet i ettertid er kommet til at denne er feil. Nemnda stiller seg uforstående til at innsyn i sikkerhetsrapporten i dette tilfellet er egnet til å kompromittere flysikkerheten.

Etter nemndas vurdering er forklaringen fra Norse lite troverdig. Flyselskapets skriftlige forklaring for nemnda avviker også betydelig fra de opplysningene som fremkom under de muntlige forhandlingene.

[...]

Diskrimineringsnemnda har fattet følgende vedtak:
1. Norse Atlantic Airways har diskriminert A på grunn av etnisitet."

https://www.diskrimineringsnemnda.no/showcase/2022001048

Fnate
12-06-2024, 12:39
Diskrimineringsnemnda har fattet følgende vedtak:
1. Norse Atlantic Airways har diskriminert A på grunn av etnisitet."

REAAAAAALYYYYYYY?!?!?!?!?!?

Med forbehold om at de ikke presenterer særlig annet enn konklusjonen og at jeg ikke var der

vbirk
12-06-2024, 12:47
REAAAAAALYYYYYYY?!?!?!?!?!?

Du så PDF'en med vedtaket i lenken?

Fnate
12-06-2024, 13:39
Du så PDF'en med vedtaket i lenken?

Så ikke linken til PDF'en men fant den og leste den nå. Ser ikke at den endrer noe av min oppfatning.

jb1
12-06-2024, 14:09
Norse burde ha avluttet saken tidligere ved aa tilby gratis tur og opphold og et par plaster til paa saaret da de innroemmet aa det skjedde en feilvurdering. Han fikk reise foerst 4 dager senere enn planlagt (det fremgaar ikke hvor lenge han skulle bli i USA.) Han kan derfor ha mistet feriedager. Det burde vaere ganske enkelt aa dokumentere om han hadde hatt utgifter til Airbnb (for sen avbestilling, og belastning paa kredittkort).

Uansett, Norse baesjet paa leggen.

vbirk
12-06-2024, 18:16
Så ikke linken til PDF'en men fant den og leste den nå. Ser ikke at den endrer noe av min oppfatning.

Jeg synes det framstår som underlig av Norse. De vet at de er innklaget for etnisk diskriminering:
Norse sier "Næhei, det var det ikke!"
D.nemnda: "Hva var det da?"
Norse: "Eh.. det kan vi ikke si."
D.nemnda: "Nettopp..."

Skjønner forsåvidt at nemnda synes sannsynligheten bikket over 50%. Det er vel alt som trengs.

LN-MOW
12-06-2024, 18:33
Minner egentlig litt om denne klassikeren ... :p

https://www.youtube.com/watch?v=xGxjnD42iw0