View Full Version : BA Dagstur til London Economy og Club
Morgenen etter SAS-raidet til Nord Jylland var det tid for møte i London. Møtet hadde såpass usedvanlig elendig timing at jeg måtte har morgenbalja BA761 inn og siste kveldsbalja BA770 hjem. Det inkluderte da mange timer å slå ihjel i London.
Booket for ikke så alt for lenge siden og det endte med Economy bort til LHR og Club Europe tilbake på kvelden.
Siden booking har appen mast i tide og utide om jeg ikke ville oppgradere utreisen for kl 1558,-. Men det ville jeg altså ikke.
Derimot forhåndsbestilte jeg fra BOB-utvalget deres. Kaffe, juice, sparkling water og afternoon tea pakke.
06:30 ish var det tid for boarding på G-EUYZ. En 15 år gammel classic A320.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/cc739478ce2874e8aef128b6ef7b9180.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/13f06c070c5c608bc0a0358ec7bb063d.jpg
Jeg hadde booket sete 11D som er nødutgang. Det var ledig midtsete og en fyr til i 11F. Resten av flyet virket nokså fullt og med de fleste rader fulle. Men av en eller annen årsak hadde nærmest ingen booket nødutgang. Så flyvertinnen kom og spurte meg om jeg kunne tenke meg å flytte med til 12D, siden de ikke hadde noen på rad 12 og det måtte være minst en person per nødutgangsrad. Jeg var ikke vond å be.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/e8810a19227f5dfcaeb8c70c8a93eabb.jpg
Jeg synes kabinen til BA er veldig fin. En ting som løfter komforten opp et stort hakk, sammenlignet med f.eks SAS og Lufthansa, er nakkestøtten der du kan felle ut sidestøtte. Det gjør det så utrolig mye behageligere å hvile i setet.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/59b080c34a9f60dceda843df1bf30b59.jpg
Bra benplass på nødutgang
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/230dd0fce0015fb46b7df39cc74b1f3c.jpg
Straks etter avgang kom de rundt med gratis vannflaske og en snackbar til alle. Det var gratis.
Deretter kom de med serveringsvognen. Jeg sa at jeg hadde forhåndsbooket og betalt. Men det kom ikke opp i deres system, så jeg måtte kjøpe det jeg ville ha på nytt. På dette tidspunktet hadde jeg rukket å stålsette meg på scones, så det ble det sammen med kaffe.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/650918e6dc195855fd08d366b26c739e.jpg
Det var en skikkelig god scone med syltetøy og clotted cream til. Det var også en tung sjokoladekakebit der, men den ble for mye etter scon'en. Kaffeen var også interessant, siden den kom i form av en kopp varmt vann og en tepose med kaffeinnhold. Resultatet var allikevel riktig bra. Det hele kostet ca 100,- kroner.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/1eb60d7381a884f8e648007f5dc36f30.jpg
Etter dette satt jeg bare og duppet litt og leste litt bok før vi landet i London før tidtabell. Greit dust å lande før tiden nå det er 5 timer til møtet, men sånn er det.
Alt i alt en riktig god opplevelse med BA Economy. Retur følger
Digresjonsavdelingen rapporterer
Fremme i London lander BA på T3. Jeg hadde masse tid å slå ihjel med hjemmekontorering, og T3 er ingen hyggelig plass. Så jeg bestemte jeg for å utforske gamle trakter.
Tok Heathrow Express gratis til T5 og ruslet først bort for å se igjen First Wing. Det var nesten trist å tenke på alt det morsomme som har skjedd der opp igjennom årene. Et par tusen TP til så har jeg Golf For Life så da er jeg vel på en måte tilbake der igjen. Men ikke som Råkkestjerne. :)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/fdf73799d07652045fe02a3b9468fda4.jpg
Det tristeste var imidlertid turen ned igjen til ankomst. Der hadde jeg nemlig en stamcafe. Hver gang jeg kom inn fra long haul gikk jeg igjennom immigration istedenfor via det helt crazy connection security regimet. Connection security på LHR er så håpløst arrogant, tregt og dust at det kunne gjøre meg kokende sint. Jeg tror ingenting i hverdagen min gjorde meg sintere enn connection security på LHR. Det er som alle har fått direkte beskjed av statsministeren om at dere må gjøre alt i deres makt for at ingen noensinne igjen skal ønske å bytte fly på LHR. Det skal løses ved å nedprioritere connecting pax mest mulig. Man skal trekke på skuldrene til dem og henvise dem i latterlige køer. Plutselig stenge køer. Stenge fast track. Plutselig reåpne fast track, men ikke for dem med fast track. Sørge for 40-60 minutter venting på secondary check av baggasje og ansette noen til å skrike det til deg at det er så lenge å vente, på en måte som minner om en Amerikansk boot camp...
Anyway... så jeg pleide gå igjennom immigration og så ut, til venstre og bort på Giraffe Cafe. Der bestilte jeg en toast, et akvarium av en kaffe og så ringte jeg Storsmurfen (etter at jeg ble ihendehaver av sådan. Før det ringte jeg ingen). I en kort periode der tok jeg også alltid en sigg før jeg gikk inn igjen i terminalen via First Wing.
Men nå har de lagt ned Giraffe og erstattet den med en bland Cafe Nero. Kjempenedtur, men jeg kjøpte kaffe, "Farris" og latet som om det var en giraff der i noen timer før jeg tok Heathrow Express inn til London.
Jeg kunne spart penger på Elisabeth Line, men Heathrow Express har gått ned i pris. Nå 38 Pund t/r. Dessuten har de lader ombord så jeg kunne lade opp mobilen etter å ha blitt brukt som hot spot i noen timer.
Sist men ikke minst, kan man som Star Gold sitte i Business First vognen.
Og... det er "gangavstand" til møtet.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/b33f4db8d1e7d97511b0b6c163216463.jpg
Etter møte var det dags å reise hjemover igjen. Nok en gang hadde jeg usedvanlig god tid. Var akkurat for sent ute til baljene i 17/18-draget, så det ble siste flight hjemover, nemlig sagnomsuste partybalja - BA770.
Det betød også at jeg rakk en øl på Victoria pub når jeg ruslet tilbake mot PAddington
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/eb473b533f2046a000399aeb93cb1744.jpg
PÅ LHR T3 har de fått de nei sikkertskontrollene der man ikke behøver ta ting ut av vesker. Det effektiviserer veldig, og et sted som pleide å være nokså kjipt har blitt vesentlig bedre. Sekken min kom til secondary men også det gikk raskt her. Jeg spurte vakten (som til alt overmål var blid) om de var happy med de nye maskinene. Det var de, bortsett fra at AI-en som bestemte hvilke bager de skulle titte ekstra på gav dem mange underlige oppdrag.
Anyway... T3 airside er et f-ings ZOO. Fitting grisen for en loslitt plass. Heldigvis kan man med Club billett eller sølvkort bruke BA Club lounge, så jeg ruslet dit. Fikk skrevet litt rapporter og greier. De har noen arbeidsbenker som er fine å jobbe på, men som de har noen intenst lyse LED-skjermer foran så man blir helt svett i bollen etter kort tid.
Heldigvis hadde de også øl
Som en bonus fikk jeg blåst av meg litt irritasjon på en gjøk som stod i buffeten og sperret alle bak seg i kø mens han sirlig stod med klypen og plukket alle kyllingbitene ut av kyllingkasserollen. Ikke at mine "REALLY?" lot til å affisere han særlig, og jeg ble sittende med kasserolle uten kylling.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/20937fecde41e57a8a5c38cafca50455.jpg
Etter hvert var det dags å dra hjemover med G-EUYD. Nok en 15 år gammel A320.
Vi ruslet mot gate 31
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/84c03ccee32e76fe29708c4fde995721.jpg
Jeg hadde billett i Club Europe (Bongos har et kjekkere reisereglement enn Statsbygg), og hadde sete 2C. Rad 1 kan jeg ikke lenger velge ettersom den er blokkert for Gold og GGL, noe jeg egentlig synes er en riktig fin praksis. Flere burde hatt det slik.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/232b9c7805f85370ea6625df3a4963d9.jpg
Ingen shorthaul selskap jeg flyr med lenger er så proaktive som BA når det gjelder å skjenke pax i Club. Rett etter take off kom de med nøtter og GT
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/a392769047500d1405fe7b2a759b5900.jpg
Deretter var det varm middag. Valget stod mellom pasta, Kylling eller en scampi salat. Det synes jeg er formidabelt på short haul i disse dager. Gikk for kyllingen som ikke var den beste jeg har smakt noensinne, men det var godt.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/ce62209b0aefd9236c90ec9f766bec0e.jpg
Elefanten gikk så klart for sjokoladepudding og var på vei til et bedre humør, selv om han skulte veldig på dem i 1F. Tross alt setet hans.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/47f345b16caaab37519f464b07ab2adf.jpg
Til slutt prøvde de å dytte på meg en flaske #2 med rødvin. Det funket ikke på en torsdag, men en siste liten øl kunne jeg slurve med resten av turen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/f0f0aed03094318ce2503cb735fb147d.jpg
Til syvende og sist var jeg hjemme etter to småtravle dager.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240526/e4ad22eb655330d2b1cd48bc1547ee4a.jpg
Må si at selve flightene var strålende med BA. Helt strålende og jeg skulle gjerne fløyet mer med dem igjen. Det har imidlertid blitt litt mer kukete med connections på LHR etter at de flyttet OSL til T3. Det er jo også litt ymse rutetider på OSL.
Men rent flymessig ombord synes jeg de er best i Europa på short haul. Kanskje i konkurranse med Turkish. Russerne er jo litt ute av bildet.
Fin rapport. Enig i at Heathrow er “noget utfordrende», og lounger utenfor alliansesystemer har håpløse adgangsregler.
Den siste setningen i rapporten er et meget britisk understatement.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fin rapport. Enig i at Heathrow er “noget utfordrende», og lounger utenfor alliansesystemer har håpløse adgangsregler.
Den siste setningen i rapporten er en meget britisk understatement.
Tusen takk.
Det er vel strengt tatt et understatment at det var et understatement... eller noe i den duren. :)
Herlig å lese at det finnes noen selskap som satser:-)
Fløy Club Europe i januar i fjor for første gang siden desember 2018 og det slo meg hvor mye bedre BA hadde blitt siden da, etter en del år med om å gjøre å fremstå som et kjipt selskap. Dessverre er connection, T3 og forsåvidt passkontroll når man kommer frem i Europa noe som gjør at det ikke er fornuftig å velge BA. Men av og til er det jo kjekt om man har tid, og prisene/oppgraderingsprisene er riktige :)
Servering på kveldsruten i desember 2018:
https://live.staticflickr.com/65535/53749443069_25deeec3fd_b.jpg
A propos bra business i Europa synes jeg vi skal nevne Swiss og Aegean. Aegean har også opgraderingskuponger for sølv og gull hhv 2 og 4.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for "memory lane"!!! Fløy Swiss i C nylig med E-flyet t/r Oslo. Det var litt variabelt på utreise og retur. På return fikk jeg litt BA768-vibber, der var de veldig pushy med bobler og alt annet på flaske hele turen. Og så hadde de varmmat, type "husmannskost".
Herlig å lese at det finnes noen selskap som satser:-)
Helt enig. :)
Fløy Club Europe i januar i fjor for første gang siden desember 2018 og det slo meg hvor mye bedre BA hadde blitt siden da, etter en del år med om å gjøre å fremstå som et kjipt selskap. Dessverre er connection, T3 og forsåvidt passkontroll når man kommer frem i Europa noe som gjør at det ikke er fornuftig å velge BA. Men av og til er det jo kjekt om man har tid, og prisene/oppgraderingsprisene er riktige :)
Servering på kveldsruten i desember 2018:
https://live.staticflickr.com/65535/53749443069_25deeec3fd_b.jpg
Ja, det er litt interessant hvordan de var bra. Så ble de dårlige, men så etter Covid har de dratt seg kraftig opp igjen på kvalitet. Dessverre har de samtidig kuttet kraftig på Oslo satsningen. Da tenker jeg på frekvens og flyttingen til T3. Det er åpenbart nedrykk til andre divisjon. :)
A propos bra business i Europa synes jeg vi skal nevne Swiss og Aegean. Aegean har også opgraderingskuponger for sølv og gull hhv 2 og 4.
Aegan har jeg aldri testet. Swiss er bra, om enn synes jeg det er litt uforutsigbart rent matmessig. Plutselig får man god mat og plutselig får man en tynn salat av noe slag. Så man kan ikke planlegge i fht at man får noe å spise ombord. Det synes jeg er litt kjipt. BA har blitt forutsigbart bra igjen, og det synes jeg er knall.
Takk for "memory lane"!!! Fløy Swiss i C nylig med E-flyet t/r Oslo. Det var litt variabelt på utreise og retur. På return fikk jeg litt BA768-vibber, der var de veldig pushy med bobler og alt annet på flaske hele turen. Og så hadde de varmmat, type "husmannskost".
Takk takk. Enig med deg i variabelt Swiss.
Aegan har jeg aldri testet. Swiss er bra, om enn synes jeg det er litt uforutsigbart rent matmessig. Plutselig får man god mat og plutselig får man en tynn salat av noe slag. Så man kan ikke planlegge i fht at man får noe å spise ombord. Det synes jeg er litt kjipt. BA har blitt forutsigbart bra igjen, og det synes jeg er knall.
Jeg tror du hadde likt det. Selv i Economy har de ganske bra service, med inkludert mat og drikke. Foran gardinen serveres det en treretters med alt vi kan oenske deg av drikke paa flyvninger over en viss lengde. Paa gresk innenriks og andre korte flyvninger er det en liten kald rett og drikke.
Jeg tror du hadde likt det. Selv i Economy har de ganske bra service, med inkludert mat og drikke. Foran gardinen serveres det en treretters med alt vi kan oenske deg av drikke paa flyvninger over en viss lengde. Paa gresk innenriks og andre korte flyvninger er det en liten kald rett og drikke.
Saft suse... Blir å planlegge reiser via ATH nå da.