PDA

View Full Version : Sykle Oslo - Bergen

KnutW
28-04-2024, 09:17
Det er jo så mange forskjellige typer folk med så mange forskjellige typer interesser og spesialfelt her på forumet, så jeg prøver meg med et spørsmål:
Er det noen som har syklet fra Oslo til Bergen? (#gammalgubbesomavogtilslengermedkjeftenomhvahantr orskalkunnelaseggjennomføreutenproblemer)

Tips og råd om trasévalg og ruteføring?

Selv om det nok betegnes som juks i de mer hardbarkede miljøene innen sykling (og der er de hardbarkede!) har jeg tenkt å ta Rallarvegen fra Haugastøl via Finse til Myrdal og toget gjennom Gravhalstunnelen til Uppsete.
Prøver å unngå trafikkerte hovedveier, så gjerne sideveier/grusveier.
Rute til Haugastøl med minst mulig høydemeter klatring? Numedal, Eggedal eller Hallingdal? Eller noe annet?
Voss/Granvin-Bergen? (IKKE E16!)

Fakta: 100 kg med gammel gubbe på en Birk el-sykkel, tar med to batterier, rekkevidde uten lading blir da forhåpentligvis ca 100-120 km. Foretrekker Rallarvegen fremfor en sterkt trafikkert og smal Rv7 over Hardangervidda.
Overnatting på hotell/motell/fjellstue/camping, IKKE telt.

Cloudmaster
28-04-2024, 10:16
Hei Knut, sjekk ut nettstedet sykkel.org, her er det tråder om rutevalg Oslo-Bergen / Bergen-Oslo, feks https://www.sykkel.org/topic/1546-bergen-oslo/#comment-20933

SK384
28-04-2024, 14:05
Det er jo så mange forskjellige typer folk med så mange forskjellige typer interesser og spesialfelt her på forumet, så jeg prøver meg med et spørsmål:
Er det noen som har syklet fra Oslo til Bergen? (#gammalgubbesomavogtilslengermedkjeftenomhvahantr orskalkunnelaseggjennomføreutenproblemer)

Tips og råd om trasévalg og ruteføring?

Selv om det nok betegnes som juks i de mer hardbarkede miljøene innen sykling (og der er de hardbarkede!) har jeg tenkt å ta Rallarvegen fra Haugastøl via Finse til Myrdal og toget gjennom Gravhalstunnelen til Uppsete.
Prøver å unngå trafikkerte hovedveier, så gjerne sideveier/grusveier.
Rute til Haugastøl med minst mulig høydemeter klatring? Numedal, Eggedal eller Hallingdal? Eller noe annet?
Voss/Granvin-Bergen? (IKKE E16!)

Fakta: 100 kg med gammel gubbe på en Birk el-sykkel, tar med to batterier, rekkevidde uten lading blir da forhåpentligvis ca 100-120 km. Foretrekker Rallarvegen fremfor en sterkt trafikkert og smal Rv7 over Hardangervidda.
Overnatting på hotell/motell/fjellstue/camping, IKKE telt.

Spennende greier. Jeg har ikke syklet distansen dessverre, men som utflyttet bergenser har jeg reist mange ganger den veien. Angående veivalg over Hardangervidden så er spørsmålet når du skal sykle. Det er mye snø i fjellet i år og det vil ta tid før Rallerveien er fri for snø. Ellers er jeg enig med deg, det er et mye bedre alternativ med Rallarvegen enn RV7 over Hardangervidden.

Numedalen har jeg kjørt mange ganger. Der er det ikke så mye trafikk, men det er 3 topper du skal over før du kommer til Geilo. Første er nok den tøffeste tror jeg da skal opp til 1100 moh. Fra Geilo til Haugastøl må du nok følge RV7. Tror ikke det er andre alterativer der. Men det er bare 24 km så det er overkommelig. Både Geilo, Ustaoset, Haugastøl, Geilo og Finse er det overnattingsmuligheter. Når du kommer til Upsete har du ca. 7 km på grus før du kommer til Mjølfjell ungdomsherberge. Derfra og ned til Voss (ca. 35 km er det asfalt, men smal og dårlig vei. Men det er lite trafikk og null problem å sykle. På Mjølfjell er det overnattingsmulighet på Kårdal Gjestestove og selvsagt Voss. Når du kommer til Voss må du nesten sykle om Hardanger ellers havner du i mange lange tuneller. Det er noe lenger om Hardanger enn med E16, men jeg tror det er det eneste alternativet.

Bestemmer du deg for Numedalen og du passerer Kongsberg så er det overnattingsmuligheter ved residens Andersen. Vi har god plass til en syklende flyentusiast. Gratis er det også. Oppover Numedalen er det flere overnattingsmuligheter også. Rødberg er det hotell f. eks.

Ta gjerne kontakt om det er noe mer info jeg kan bidra med.

KnutW
28-04-2024, 14:44
@SK384: Tusen takk for info, og ikke minst overnattingstilbud!

Jeg bor i Asker og vurderer å kutte svingen med å sykle gjennom Finnemarka til Åmot og så tvers over til Flesberg-traktene. Må finstudere høydeprofilen vs distansen før jeg bestemmer meg. Jeg har syklet Rallarveien og Uppsete-Voss tidligere, samt kjørt Smådølveien fra Rødberg til Dagali. Der unngår man den første kneika opp fra Uvdal og får i tillegg en jevnere stigning. Dog kommer man ikke unna to seige kneiker mellom Dagali og Geilo.

Etter å ha studert noen timer med YouTube ser det ut til at det mest problematiske strekket er alle de smale tunnelene langs Hardangerfjorden samt opp til Kvamskogen. Får se om det kan ordnes en form for følgebil (eller ta taxi..?) akkurat der.

@Cloudmaster: Takk for tips om nettside, mye bra info!

SK384
28-04-2024, 14:58
Sender deg en pm. Vi kan kanskje fortsette dialogen der siden dette ikke er spesielt flyrelatert.

KnutW
29-07-2024, 13:41
Oppdatering:

Ruten er lagt opp og overnattinger bestilt. Etter å ha sjekket litt ble det veldig klart at sykling i trafikkerte tunneler slett ikke er å anbefale. Derfor ble det en sydlig rute langs Hardangerfjorden og kun to tunneler som må forseres. Den første er ganske ny og relativt bred og godt opplyst, den andre er eldre men ganske kort. Sykkelen er utstyrt med to baklys og syklisten har refleksvest samt rødt strobelys på hjelmen, så det burde gå bra.

Forøvrig har jeg for alvor fått øynene opp for fenomenet "høydemeter".
Vanligvis har jeg tenkt at det må være best å sykle korteste vei.
Ikke nødvendigvis viste det seg. Jeg syntes selv jeg hadde vært riktig så flink på kartet og funnet både snarveier og koselige sideveier.
Så viste det seg at min 15 km kortere direkterute hadde over 1000(!) flere høydemeter klatring enn den som gikk rundt... Så da så.

Kort reiseplan:
Onsdag 28. august: Drammen-Hokksund-Kongsberg-Numedal-Veggli
Torsdag 29. august: Veggli-Rødberg-Smådølveien-Dagali-Geilo
Fredag 30. august: Geilo-Haugastøl-Rallarveien-Vatnahalsen
Lørdag 31. august: Vatnahalsen-Raundalen-Bømoen-Granvin-Norheimsund
Søndag 1. september: Norheimsund-Mundheim-Eikelandsosen-Fusa-Os
Mandag 2. september: Os-Bergen

Om noen forumister har lyst til å treffes på en kaffe eller øl underveis er det bare å si ifra!

SK384
30-07-2024, 08:52
Takk for oppdatering KnutW. Spennende tur. Håper vi treffes i forbindelse med treningstur i forkant eller på selve dagen.

KnutW
28-08-2024, 15:46
DAG 1:

Har man sagt A så får man visstnok også si B. B for Bergen. Så da er det jo bare å tråkke i vei, og det begynte jeg med i dag.

For å unngå å bli mobbet med «du syklet jo bare fra Asker til Bergen» startet turen på Oslos mest berømte landemerke, Holmenkollbakken. Den ligger 324 moh. Bryggen i Bergen ligger 2 moh, så da blir det mest nedoverbakke også. Nesten bare å trille i mål. Sånn rent bortsett fra de 5402 høydemeterne GoogleMaps påstår skal forseres i mellom. Og den motvinden og regnværet Yr melder om.

Nuvel. Turen er godt i gang, hadde en hyggelig kaffepause på Kongsberg og nå har Hege på Lampeland hotell nettopp servert Cola og kjøttkaker. Så da er alt bra. Fortsettelse følger!

SK384
28-08-2024, 15:51
Takk for hyggelig treff på bakeriet i dag. God tur videre. Lampeland hotell har forresten utmerket mat så et bra valg å stoppe der for litt middag.

Fnate
28-08-2024, 16:04
Dette her ser jo riktig trivelig ut, faktisk. God tur og håper vi får følge deg enda litt videre

TriStar
28-08-2024, 17:18
God tur! Spenstig sykkelferie[emoji3] Og utmerket husmannskost på Lampeland.

KnutW
29-08-2024, 07:32
;)DAG 2

Mornings fra Veggli! Det bli regn i dag, så planen er å komme seg nærmest mulig Geilo før det begynner å regne.

Knausenfrokost med egg&bacon, vaffel og blåbærsyltetøy inntatt. Droppet mimosaen.
100 km og 1500 høydemeter i dag, så her er det bare å si hepp hepp!

0905: Passerte Rødbergdammen som hadde en snedig lystavle. Vannmengde som tappes ut i Numedalslågen. Den viste 5,3.
5,3 hva da? Svaret sto forklart på et skilt like ved. 5,3 kubikkmeter vann, dvs. 5300 liter. Per sekund!

SK384
29-08-2024, 10:06
Da er du godt i gang når du er kommet til Rødberg allerede. God tur videre opp over dagens tre fjell. Håper været holder seg noenlunde greit resten av dagen.

Chriscross
29-08-2024, 18:42
Spent på å høre hvordan dagen har vært og hvor langt du har kommet.

KnutW
29-08-2024, 18:44
DAG 2 fortsettelse

Metereolygene påsto det skulle regne kraftig fra sånn ca 10-1100 og utover, så derfor ble det en tidlig start. Ut i rushtrafikken nordover fra Veggli, bildet ble tatt klokken 0821. Greit nok, selv på sykkel. Værvarselet viste seg heldigvis å ikke stemme, det kom ikke en eneste dråpe. Kanskje litt flaks, eller så har de vært jækla flinke til å legge veien utenom regnbygene. Uansett veldig greit, mye av stigningen ble tatt på en grusvei (Smådølsveien) som var tung nok å trå som den var.

Sikkert noen som lurer på hvordan det kan bale på seg med 1500 høydemeter når man starter et sted som ligger 230 moh og skal til et sted som er 780 moh. Det burde bli 550..?
Forklaringen er at man må opp i over 1000 meters høyde hele tre ganger før man kommer frem til Geilo. Med mindre man kjører Hallingdal er det ingen måter å unngå dette på, skjønt Smådølveien «høvler av» noen hundre meter ift rv40.

Det ble jaggu ny personlig fartsrekord også, 66,7 km/t ned fra Dagalifjellet til Skurdalen. Det holdt helt greit, tror den rekorden skal få stå i fred fremover. Men litt gøy var det…;)

På den siste toppen før Geilo ligger Kikut. Makan til industrielt og støggt hyttefelt/skiheisområde skal man da jaggu… Nuvel. Her bor sikkert alle dem som sier nei til å bygge ut veier i Norge, for det ødelegger naturen så mye.
Beklager, men begynner å bli ganske lei drittveier nå. Sorry.

Helt grei -men dessverre ikke mer- overnatting på Geilo, gamle ærverdige Dr. Holms. Tidligere et yndet sted for diverse rikeruder og tertefine Bægænsærre, men nå begynner det å bli ordentlig slitent. De prøver å holde fasaden, men når malingen flasser, noen av lysene ikke funker, det ligger grus på gulvet ved siden av boblebadet og det er brune, ekle flekker langs lister og i hjørner noen steder..? Men, hyggelig personale og knallbra service, det skal de ha!

Straks middag, og kanskje en øl et sted på «byen» etterpå. Får se.
Som de sier her langs jernbanen: Neste stasjon er Vatnahalsen. Mer i mårra.

LN-MOW
29-08-2024, 18:45
Hvordan er det med rekkevidde på den saken? Du vil vel helst ikke gå tom for strøm i de verste motbakkene .. ;)

KnutW
29-08-2024, 18:58
Hvordan er det med rekkevidde på den saken? Du vil vel helst ikke gå tom for strøm i de verste motbakkene .. ;)

Nix! Da blir det jæækla tungt å trå. Det går an, men tror det er like greit -og like raskt- å trille sykkelen i motbakker hvis det ikke er strøm.

Jeg har to batterier og lader begge til 100% hver kveld. Rekkevidden varierer betraktelig med antall motbakker les: høydemeter og som alt annet elektrisk er den veldig allergisk mot lange, seige motbakker. I går brukte jeg 70% på 150 km og 580 høydemeter, i dag gikk det drøye 80% på 98 km og 1500 høydemeter.

Så god nok rekkevidde hvis man ikke har tenkt seg langt og mye oppover. På flat asfalt uten bagasje burde den med to batterier klare innpå 200 km, men da skal du ikke ha det så veldig travelt. Den har tre trinn på motorkraft: 35, 65 og 100%. 35 er standard på flata. 65 i motbakker. 100 er kun korte boost i virkelig bratte kneiker.

Edit: Jeg har oppdaget at batterikapasiteten reduseres betraktelig når temperaturen går under +10 grader. Derav termometeret på styret. Det ser litt noldus ut, men blir det kaldere enn +10 må jeg begynne å vurdere hvor mye motorkraft jeg kan bruke, da går det radig nedover med batteriet. Erfaringsmessig gjelder det samme for elbiler også, men der er det jo betraktelig større marginer.

SK384
29-08-2024, 19:22
Godt å høre at du kom deg trygt frem til Geilo og at batteriene holdt. Bakken opp fra Skurdalen ville nok blitt seig uten strøm. Vel, i morgen er det ikke så mange høydemeterene. Høyeste punktet er ved Fagernut som er 1343 moh og når du starter på 780 blir 563 høydemetere netto. Litt mer blir det jo da det er litt opp og ned her og der, men ingen høye topper som skal forseres.

Første del av etappen på lørdag er jo bare ren kos. Der går det jo nedover helt fra Upsete på 850 moh til Palmafossen på 50 moh. Det er bare en bakke på den strekningen og det er en liten kneik litt før Reimegrend.

God tur videre i morgen. Blir spennende å høre rapport fra Vatnahalsen i morgen ettermiddag.

KnutW
30-08-2024, 21:32
DAG 3 Motbakker, motvind og regnvær

Ohhhf. Det ble et par for mange -i hvert fall når man skal ut å sykle Rallarveien dagen etterpå- foran peisen på Dr Holms i går kveld. Men det var særdeles hyggelig selskap og egentlig verdt det.

Nuvel. Bakkene vest for Geilo, som i utgangspunktet er seige nok som de er, ble veeeldig tunge på morran. Men, opp kom man og tok fatt på Rallarveien med godt humør. Akkurat da jeg var startklar fra Geilo kom det et par regndrypp så jeg akslet full regnutrusting. Det var nok til at regnet stoppet og det holdt seg tørt hele veien opp til Finse. Men motvind var det, og ganske kraftig sådan. Kuling i kastene påsto meteorolygen, og her tror jeg faktisk hun hadde rett.

På Finse er det obligatorisk kaffepause. Problemet er å komme seg ut av godstolen og sele på igjen. Været på Finse var bra, sol og oppholdsvær, dog med den tidligere nevnte vinden. Men…man er jo på vei vestover, og Vestlandet leverte varene. To-tre kilometer vest av Finse begynte regnværet, og det hadde bestemt seg for å prøve å gjøre inntrykk på en østlending. Det bøtta ned, akkompagnert av kulingkast og lavt skydekke. Her var det bare å ikle seg hele habitten, inkludert plastposer rundt skoene. De ser passe dust ut, men er det eneste som funker skikkelig i mangel av store nok gamasjer. #billigtjuvtriks

Mens høyden over havet økte jevnt og trutt gikk temperaturen like jevnt og trutt nedover. Det begynte å bli såpass surt at hettehalsen måtte på under hjelmen og de tykke hanskene også. Tror det bikket ned mot 4-5 grader helt på toppen, men jeg hadde egentlig nok med å holde øynene på veien og fulgte ikke så veldig godt med på termometeret. Uansett kaldt nok til å fordre sparsommelig bruk av motorkraft, ref svaret til MOW om rekkevidde.
Det holdt greit ned til Vatnahalsen, men kom i mål med bare 15% på begge batteriene. Våt grusvei suger fryyktelig mye strøm i motbakker.

For de av dere som har planer om å sykle Rallarveien er det verdt å merke seg at den er vesentlig dårligere på vestsiden av Finse mot Myrdal ig Flåm enn på østsiden mot Haugastøl. Partier av veien er helt vasket bort og det er noen steder det ikke er forsvarlig å sykle, det må trilles. Dette er ikke skiltet og kan komme brått på i nedoverbakker og rundt svinger, så vær obs.

Åkkesom, jeg er nå godt over halvveis i prosjektet, og i helgen er værvarselet strålende her vestpå. Neste stasjon er Norheimsund.

Edit: Siste bilde viser to elektriske maskiner på vei vestover. 85 Nm på den ene vs 280.000 på den andre.

SK384
30-08-2024, 21:46
Takk for rapport Knut. Spennende lesing. Ja været på Finse og omegn er ikke til å spøke med. Der kan man oppleve litt av hvert både sommer og vinter. Foreldrene mine er på hytten sin på Mjølfjell i helgen. Du får hilse dem om du ser et eldre ektepar på veien. Ellers er det butikk på Kaardal Fjellstove (tidligere Kaardal pensjonat). Der er det mulig å bunkre opp litt mat og snacks om nødvendig. Ønsker deg en riktig god tur i morgen. Håper du får gode forhold langs Hardangerfjorden.

KnutW
02-09-2024, 14:48
DAG 4 fra fjell til fjord

Etter en ganske guffen ettermiddag på den vestre delen av Rallarveien var det en positiv overraskelse å våkne opp til knallvær og blå himmel. Frokosbufféten inneholdt også en positiv overraskelse: Verdens beste croissanter! Varme, sprø og lette! Etter en ihjælsaltet middag kvelden før hadde jeg slett ikke noen forhåpninger om kulinariske godbiter, men der tok jeg jaggu feil! Nam!

Pga at sykkelveien ned Måbødalen er stengt pga ras, er den eneste muligheten nå å sykle Rallarveien mellom Oslo og Bergen. Det innebærer at man må «jukse» med å ta toget gjennom Gravhalstunnelen til Upsete stasjon. Toget var som seg hør og bør litt forsinket, men ikke verre enn at tidsskjemaet mitt holdt helt greit.
En Fun-fact om Gravhalstunnelen: Fra den ble bygget holdt den stand i 40 år på suveren førsteplass som Norges lengste tunnel. I dag er den på 54. plass.

Fra Upsete er det bare å følge veien gjennom Raundalen ned mot Voss. Stort sett nedoverbakke hele tiden, men som alltid ellers i Norge noen seige kneiker oppover også. Dersom man som meg egentlig ikke har noe på Voss å gjøre, kan man kutte svingen litt ved å ta en grusvei på østsiden av Bømoen. Det sparer fire-fen kilometer. Man kommer ut på sykkelveien som er anlagt langs den gamle Hardangerbanen som gikk fra Voss til Granvin. Med unntak av et par tunneler der det ikke er lov å sykle igjennom er hele traséen asfaltert og helt nydelig sykkelvei.

Man passerer Skjervsfossen der det er anlagt en flott rasteplass på toppen. Der finner man sannsynligvis også verdens beste utsikt fra et toalett; gulv-til-tak vindu rett ut i fossen. Se bilde.

Sykkelveien følger gamleveien ned forbi fossen før den kommer inn på Hardangerbanen nedenfor tunnelene. Inn til Granvin er det flatt og fint langs Granvinsvatnet, mange fine rastemuligheter her også. Det ble en baguett og Cola i Granvin før jeg tråkket videre utover langs Hardangerfjorden i strålende sol og vindstille. Hvilken dag, og for en flott tur!

Av de ca 1650 veitunnelene vi har i Norge ligger veeeldig mange på Vestlandet. Å sykle i tunnel er noe man skal tenke seg godt om før man gjør, og de bør unngås dersom man har mulighet. Det er dog umulig å unngå dem helt om man skal komme seg frem, men sørg i hvert fall for unngå de mest trafikkerte.
Jeg hadde omhyggelig prøvd å unngå tunneler da jeg planla turen, men det måtte bli to-tre stykker uansett. Den første var Folkedalstunnelen. Den er knappe 10 år gammel, bred og godt belyst. Jeg har hele tre baklys (to faste og et strobelys) på sykkelen i tillegg til refleksvesten, så bør være godt synlig. Mye av problemene med sykling i tunnel er den store fartsforskjellen. Bilene holder 80-100 og på sykkel er det stort sett maks 20-30. I motbakker enda mindre. Greit å være så synlig som overhodet mulig. Selv har jeg som bilist opplevd å komme brått på to mørke syklister ved siden av hverandre i en vestlandstunnel, så lærdommen sitter.
En annen ting de fleste ikke er klar over er hvor inni granskauen høyt støynivå det blir på trafikken inni en tunnel. Det må oppleves for å tro det. Det første som kjørte forbi meg i Folkedalstunnelen var en blodtrimmet ATV. Tror en F35 på take-off er mer støysvak, det var et spetakkel som faktisk var nesten skremmende. Og jeg er ikke lettskremt.

Ved neste tunnel, Bjørgatunnelen, var det mulig å sykle gamleveien rundt langs fjorden. En flott omvei i penværet. Bortsett fra naturen er det ikke så mange severdigheter langs veien, men Fyksesund bru kan nevnes. Da kronprins Olav åpnet den i 1937 var det Nord-Europas lengste hengebro med sine 346 meter. Den har lidd samme historiske utvikling som Gravhalstunnelen og er ikke lenger med på listen over de 100 lengste broene i Norge.

Endelig kom man seg da frem til Sandven hotell i Nordheimsund. Et staselig gammelt hotell med fantastisk flott beliggenhet nede ved sjøen. Her ventet en bedre middag, stille og rolig kveld samt tidlig til køys. Trodde jeg. Fortsettelse følger.

Fnate
02-09-2024, 16:14
Dette er et fantastisk reisebrev, Knut!!!

B747-8
02-09-2024, 17:03
Tusen takk for fantastisk reise!!
Jeg har krysset heder og føtter og håpet at skulle gå bra. Og, nå har du kommet frem, så nå kan jeg puste lettet ut.
VIKTIG!! Du må ta fly tilbake til Oslo!

Norge Rundt På 14 Dager
02-09-2024, 21:02
DAG 2 fortsettelse

Metereolygene påsto det skulle regne kraftig fra sånn ca 10-1100 og utover, så derfor ble det en tidlig start. Ut i rushtrafikken nordover fra Veggli, bildet ble tatt klokken 0821. Greit nok, selv på sykkel. Værvarselet viste seg heldigvis å ikke stemme, det kom ikke en eneste dråpe. Kanskje litt flaks, eller så har de vært jækla flinke til å legge veien utenom regnbygene. Uansett veldig greit, mye av stigningen ble tatt på en grusvei (Smådølsveien) som var tung nok å trå som den var.

Sikkert noen som lurer på hvordan det kan bale på seg med 1500 høydemeter når man starter et sted som ligger 230 moh og skal til et sted som er 780 moh. Det burde bli 550..?
Forklaringen er at man må opp i over 1000 meters høyde hele tre ganger før man kommer frem til Geilo. Med mindre man kjører Hallingdal er det ingen måter å unngå dette på, skjønt Smådølveien «høvler av» noen hundre meter ift rv40.

Det ble jaggu ny personlig fartsrekord også, 66,7 km/t ned fra Dagalifjellet til Skurdalen. Det holdt helt greit, tror den rekorden skal få stå i fred fremover. Men litt gøy var det…;)

På den siste toppen før Geilo ligger Kikut. Makan til industrielt og støggt hyttefelt/skiheisområde skal man da jaggu… Nuvel. Her bor sikkert alle dem som sier nei til å bygge ut veier i Norge, for det ødelegger naturen så mye.
Beklager, men begynner å bli ganske lei drittveier nå. Sorry.

Helt grei -men dessverre ikke mer- overnatting på Geilo, gamle ærverdige Dr. Holms. Tidligere et yndet sted for diverse rikeruder og tertefine Bægænsærre, men nå begynner det å bli ordentlig slitent. De prøver å holde fasaden, men når malingen flasser, noen av lysene ikke funker, det ligger grus på gulvet ved siden av boblebadet og det er brune, ekle flekker langs lister og i hjørner noen steder..? Men, hyggelig personale og knallbra service, det skal de ha!

Straks middag, og kanskje en øl et sted på «byen» etterpå. Får se.
Som de sier her langs jernbanen: Neste stasjon er Vatnahalsen. Mer i mårra.

Du kunne vel spart en del høydemeter hvis du ved Rødberg hadde svingt av 40 og syklet opp til Tunhovddammen og fortsatt vidre forbi Langedrag og videre ned til Lia Fjellhotell. For så å sykle over siste fjellovergangen til Geilo. For det første så er du lavere enn du er over Dagalifjell, og du hadde sluppet oppstigningen fra Dagali.

jb1
02-09-2024, 21:08
Dette er virkelig sprekt både på landeveien og på "papiret".

Norge Rundt På 14 Dager
02-09-2024, 21:11
DAG 4 fra fjell til fjord

Etter en ganske guffen ettermiddag på den vestre delen av Rallarveien var det en positiv overraskelse å våkne opp til knallvær og blå himmel. Frokosbufféten inneholdt også en positiv overraskelse: Verdens beste croissanter! Varme, sprø og lette! Etter en ihjælsaltet middag kvelden før hadde jeg slett ikke noen forhåpninger om kulinariske godbiter, men der tok jeg jaggu feil! Nam!

Pga at sykkelveien ned Måbødalen er stengt pga ras, er den eneste muligheten nå å sykle Rallarveien mellom Oslo og Bergen. Det innebærer at man må «jukse» med å ta toget gjennom Gravhalstunnelen til Upsete stasjon. Toget var som seg hør og bør litt forsinket, men ikke verre enn at tidsskjemaet mitt holdt helt greit.
En Fun-fact om Gravhalstunnelen: Fra den ble bygget holdt den stand i 40 år på suveren førsteplass som Norges lengste tunnel. I dag er den på 54. plass.

Fra Upsete er det bare å følge veien gjennom Raundalen ned mot Voss. Stort sett nedoverbakke hele tiden, men som alltid ellers i Norge noen seige kneiker oppover også. Dersom man som meg egentlig ikke har noe på Voss å gjøre, kan man kutte svingen litt ved å ta en grusvei på østsiden av Bømoen. Det sparer fire-fen kilometer. Man kommer ut på sykkelveien som er anlagt langs den gamle Hardangerbanen som gikk fra Voss til Granvin. Med unntak av et par tunneler der det ikke er lov å sykle igjennom er hele traséen asfaltert og helt nydelig sykkelvei.

Man passerer Skjervsfossen der det er anlagt en flott rasteplass på toppen. Der finner man sannsynligvis også verdens beste utsikt fra et toalett; gulv-til-tak vindu rett ut i fossen. Se bilde.

Sykkelveien følger gamleveien ned forbi fossen før den kommer inn på Hardangerbanen nedenfor tunnelene. Inn til Granvin er det flatt og fint langs Granvinsvatnet, mange fine rastemuligheter her også. Det ble en baguett og Cola i Granvin før jeg tråkket videre utover langs Hardangerfjorden i strålende sol og vindstille. Hvilken dag, og for en flott tur!

Av de ca 1650 veitunnelene vi har i Norge ligger veeeldig mange på Vestlandet. Å sykle i tunnel er noe man skal tenke seg godt om før man gjør, og de bør unngås dersom man har mulighet. Det er dog umulig å unngå dem helt om man skal komme seg frem, men sørg i hvert fall for unngå de mest trafikkerte.
Jeg hadde omhyggelig prøvd å unngå tunneler da jeg planla turen, men det måtte bli to-tre stykker uansett. Den første var Folkedalstunnelen. Den er knappe 10 år gammel, bred og godt belyst. Jeg har hele tre baklys (to faste og et strobelys) på sykkelen i tillegg til refleksvesten, så bør være godt synlig. Mye av problemene med sykling i tunnel er den store fartsforskjellen. Bilene holder 80-100 og på sykkel er det stort sett maks 20-30. I motbakker enda mindre. Greit å være så synlig som overhodet mulig. Selv har jeg som bilist opplevd å komme brått på to mørke syklister ved siden av hverandre i en vestlandstunnel, så lærdommen sitter.
En annen ting de fleste ikke er klar over er hvor inni granskauen høyt støynivå det blir på trafikken inni en tunnel. Det må oppleves for å tro det. Det første som kjørte forbi meg i Folkedalstunnelen var en blodtrimmet ATV. Tror en F35 på take-off er mer støysvak, det var et spetakkel som faktisk var nesten skremmende. Og jeg er ikke lettskremt.

Ved neste tunnel, Bjørgatunnelen, var det mulig å sykle gamleveien rundt langs fjorden. En flott omvei i penværet. Bortsett fra naturen er det ikke så mange severdigheter langs veien, men Fyksesund bru kan nevnes. Da kronprins Olav åpnet den i 1937 var det Nord-Europas lengste hengebro med sine 346 meter. Den har lidd samme historiske utvikling som Gravhalstunnelen og er ikke lenger med på listen over de 100 lengste broene i Norge.

Endelig kom man seg da frem til Sandven hotell i Nordheimsund. Et staselig gammelt hotell med fantastisk flott beliggenhet nede ved sjøen. Her ventet en bedre middag, stille og rolig kveld samt tidlig til køys. Trodde jeg. Fortsettelse følger.

Fantastisk reisebrev.

Men du kan faktsik sykle Oslo - Bergen uten rallarveien. Og togturen vil da være byttet ut med fergetur.

Sykle over Haukeli, gamleveien går utenfor de lange tunnelene både på Hauklifjell og Røldalsfjellet.

Fra Odda sykler man da til Utne og fra der enten ferge til Kvandal og så fortsette slik du syklet nå. Eller fortsette til Jondal og ta ferge der over til Tørvikbygd.

SK384
02-09-2024, 21:36
Takk for flott turrapport Knut. Utrolig spennende lesning. Jeg kjenner jo godt til Gravhalstunnelen som med sine 5311 meter var Norges lengste fra 1906 til 1944. Den var også den nordeuropas lengste tunnel (nord for Alpene). Jeg visste ikke at den var helt nede å 50. plass nå. Det er lenge siden jeg har kjørt over Fyksesund, men husker godt broen. Er den fremdeles enveiskjørt (trafikklys)? Husker den var det sist jeg var der og den har vært enveiskjørt så lenge jeg kan huske.

Jeg har også syklet i tunneller og det er litt av et spetakkel når det passer biler og særlig trailere. Det som du sier at F35 eller SAR queen virker lydløse i forhold.

Vi ser frem til siste rapport fra siste etappen.

KnutW
03-09-2024, 00:52
DAG 5 sjarmøren og sjarmøretappen

Dærschken! Nordheimsund by night, asså! Alle fordommer om et stille, rolig landsbyliv i bygdenorge ble totalt, komplett og til evig tid borte.

Det startet med en ganske sen middag på hotellet. Såpass sen at det kun var meg og et lystig lag med godt voksne damer fra Bergen i hele spisesalen. Å
Jeg hadde syklet meg rosévinstørst og syntes 175 kr glasset var såpass heftig pris at jeg like godt bestilte en flaske til 570. Da middag og ostetallerken var fortært var det rett under halve flasken igjen. Hmmm. Jeg hadde alle edle hensikter om pent og rolig å trekke meg tidlig tilbake for å ta kvelden, og ingen planer om å drikke noe mer. Hverken vin eller noe annet. Men så var det jo forjævlig å bare la vinflasken stå igjen også. Så jeg mannet meg opp, tok med isbøtten bort til damebordet og sa værsågod, kos dere med resten hvis dere liker rosé.

Dét ble særdeles godt mottatt! Jeg ble beordret til å ta et glass med dem, og da de hørte jeg holdt på å sykle Oslo-Bergen ble de virkelig interessert. De var nemlig en spenstig gjeng med ymse helsearbeidere som en gang i året hadde fast helg alle møttes og tok en tur til et eller annet sted og gjorde noe gøy. Diverse varianter av sykkelturer ble foreslått og luftet.

Restauranten stengte og vi ble alle høflig men bestemt anmodet om vennligst å forlate lokalet. Da fant damene ut at de skulle gå til stedets lokale pub og fortsette der. Jeg sa takk for i aften og tuslet opp på rommet. Men fikk ikke sove. For mye fysisk aktivitet i frisk luft? For mye vin sent på kvelden? For mye et eller annet annet? Aner ikke. Klin umulig å sovne. Sååå… If you can’t beat them, join them.

Inn på puben. Stor gjensynsglede, og fra et eller annet sted dukket det opp en mojito. En av damene, som viste seg å være massør og fysioterapeut syntes -med rette!- at jeg virket så stiv i nakken når jeg vred på hodet. Joda, det kunne ikke benektes. Hvorpå damen beordret en ny mojito og massasje. Der og da! Hun var faktisk veldig flink, og fikk løst skikkelig opp i et par vonde muskler på siden av nakken. Mens jeg satt og drakk mojito. I Nordheimsund! Nu jäklar!

Da jeg kom besto pubens klientell av et par slitne, rustne herrer og et ungt par i tilleg til damegjengen og meg selv. Herrene forsvant ut i natten og det unge paret forsvant ut for å gjøre det ungdommen gjør på natten i Nordheimsund. Kjøre traktor i fylla eller tjuvlåne en fiskebåt. Ellet noe annet. Uansett ble jeg plutselig den eneste mannen i lokalet, og nå hadde damene lyst til å danse..!

Det utartet etter hvert til allsang, dansing på bordet og særdeles høy stemning. Et forslag om fellesbad i sjøen rundt klokken 0130 ble heldigvis nedstemt. Det var ca 8-10 grader i vannet.

Et under at vi ikke ble pælma ut hele gjengen, men det virket på dørvakten som at dette var en ganske så vanlig lørdagskveld i Norheimsund.
Litt over klokken 0200 krøp jeg til køys og sovnet. Alene. Nevner det bare for ordens skyld, siden vi later som dette er et seriøst forum.

Sykkeltur, ja.. Joda. Det var den biten også. Det ble en rooolig morgen og noe sen avgang fra hotellet. Dagens løype gikk videre langs Hardangerfjorden og deretter på skrå over til Eikelandsosen, Osøyri og inn til Bergen. Nok en dag med knallvær. 20 grader, vindstille og strålende sol fra blå himmel. Også den utsikten! Bedre blir det ikke. Og på sykkel får man naturen liksom mye mer innpå enn når man suser forbi inni en bil.

En annen ting man jo også bokstavlig talt får mer innpå er fjellsidene. De er veldig høye og veldig bratte. Rasfare på Vestlandet betyr noe annet enn at støttemuren rundt naboens utegrill holder på å dette ned. Jeg tok meg et par ganger i å lure på om den steinen som veier 10 tonn og ligger på vippen 100 meter over veien har tenkt å falle ned om 2 sekunder eller om 200 år. Et par steder kom man forbi der den hadde falt ned og der så det ikke ut til at sykkelhjelm ville hjulpet noe særlig.

I Eikelandsosen stakk jeg innom og kjøpte en cola og baguett. Damen i kassa lurte på om jeg skulle sykle langt? «-Til Bergen.» «-Ka?! Ska’ du sykla heilt herifrå te Bægæn?!» Jepp. Bergenserne har et godt ord for reaksjonen hennes: Månebedotten!

Fra Os følger sykkelveien deler av den gamle jernbanelinjen Os-Nestun før man på Nestun «skifter spor» til Bergensbanens gamle trasé inn mot Bergen.
Jeg sutrer mye over norske drittveier, men det må sies at sykkelveiene inn mot Bergen er jækla bra! Ingenting blir bedre enn en asfaltert jernbanestrekning som sykkelvei. Og fra Minde til Fyllingsdalen har de jo virkelig laget det fjongt med den nye sykkeltunnelen. Den er egentlig bygd som nødtunnel og rømningsvei for trikke..beklager, BYBANEN, som går ved siden av. 3 km gir den status som verdens lengste sykkeltunnel og den måtte jo bare prøves. Kort oppsummering: Knallbra. Fantastisk lyssatt og kunstnerisk utformet, samtidig som den er funksjonell. Flotte sykkelbaner og fortau. Ditto for tunnelen under Kronstad. Men vær obs på at temperaturen i tunellene bare er 12-13 grader, så det ble kjølig å sykle i t-skjorte.

I sentrum generelt og på Bryggen spesielt, var det i anledning godværet et yrende folkeliv og umulig å komme seg frem på gangveier og fortau. Men på slaget 1755 sto jeg parkert. Totalt 581 kilometer fra Holmenkollbakken. Sykkelen fungerte 100% perfekt. Det samme kan kanskje ikke sies om syklisten, men det var heller ikke så halvgæernt. Lårmusklene protesterte i motbakkene de to siste dagene, men resten fungerte forbausende bra. Til tross for at denne rapporten kan tyde på noe ganske annet passet jeg hele tiden på å drikke mye vann. Det forebygger stort sett mot alt av plager og kramper, noe jeg heldigvis unngikk. Og med unntak av et par timer på Rallarveien var det opphold og godvær på hele turen. Nesten utrolig mtp årstiden, distansen og geografien.

Takk for turen!

Fnate
03-09-2024, 07:47
Takk for turen og hva jeg tenker må være et av de morsomste reisebrevene her på lange tider!

Episk bra skrevet

KnutW
03-09-2024, 10:03
Takk for flott turrapport Knut. Utrolig spennende lesning. Jeg kjenner jo godt til Gravhalstunnelen som med sine 5311 meter var Norges lengste fra 1906 til 1944. Den var også den nordeuropas lengste tunnel (nord for Alpene). Jeg visste ikke at den var helt nede å 50. plass nå. Det er lenge siden jeg har kjørt over Fyksesund, men husker godt broen. Er den fremdeles enveiskjørt (trafikklys)? Husker den var det sist jeg var der og den har vært enveiskjørt så lenge jeg kan huske.

Jeg har også syklet i tunneller og det er litt av et spetakkel når det passer biler og særlig trailere. Det som du sier at F35 eller SAR queen virker lydløse i forhold.

Vi ser frem til siste rapport fra siste etappen.

Takker! Ja, Fyksesund er lysregulert enveis.

oy-viv
03-09-2024, 11:24
Også et tak for turen fra det flade naboland! Du er - med et dansk ord - en bjergtagende fortæller !

Discus
03-09-2024, 22:21
Fantastisk å være med hele turen!!!

Cecilie
04-09-2024, 10:31
Helt herlig - tusen takk for turen :)

KnutW
04-09-2024, 12:36
Du kunne vel spart en del høydemeter hvis du ved Rødberg hadde svingt av 40 og syklet opp til Tunhovddammen og fortsatt vidre forbi Langedrag og videre ned til Lia Fjellhotell. For så å sykle over siste fjellovergangen til Geilo. For det første så er du lavere enn du er over Dagalifjell, og du hadde sluppet oppstigningen fra Dagali.

Det er syv km lengre og du sparer 4 -fire- høydemeter iflg GoogleMaps.
I tillegg får du 350 meter stigning de første fire kilometerne i stedet for over 10 km på Smådølveien. Det har mye å si for belastningen på batteriet og kroppen, pluss at man holder vesentlig høyere fart med slakkere stigning.

KnutW
04-09-2024, 12:40
Fantastisk reisebrev.

Men du kan faktsik sykle Oslo - Bergen uten rallarveien. Og togturen vil da være byttet ut med fergetur.

Sykle over Haukeli, gamleveien går utenfor de lange tunnelene både på Hauklifjell og Røldalsfjellet.

Fra Odda sykler man da til Utne og fra der enten ferge til Kvandal og så fortsette slik du syklet nå. Eller fortsette til Jondal og ta ferge der over til Tørvikbygd.

Ja, gamleveien går utenom akkurat de tunnelene, men det er fremdeles mange du må igjennom. Det er også en god del snø- og rasoverbygg som i praksis er det samme som tunnel mht sikt og utsatthet. Det blir også mange kilometer langs E134 og rv 13 som er sterkt trafikkert, spesielt av tungtrafikk.
Dessuten har du Eitrheimstunnelen fra 1960 som er 1,7 km, smal og mørk, så nei takk.