View Full Version : Alaska sliter med vekt&balanse og IT 17APR24
From Seattle Times https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/all-alaska-airline-flights-grounded/?utm_source=marketingcloud&utm_medium=email&utm_campaign=BNA_041724152251+BREAKING+Alaska+Airl ines+flights+grounded_4_17_2024&utm_term=Registered%20User
All Alaska Airlines flights have been grounded as of Wednesday morning, according to an advisory from the U.S. Federal Aviation Administration.
Flights from SkyWest Airlines, which contracts with Alaska, are exempt from the ground stop, FAA said in its advisory.
In a statement shared with media outlets, Alaska said it had experienced an issue “while performing an upgrade to the system that calculates our weight and balance.” The company grounded its flights at about 7:50 a.m. Pacific Time, it said in the statement.
Alaska Airlines sliter med datamaskinene sine i dag og klarer blant annet ikke beregne riktig velt og balanse på flyene. Så da er det stop og grounding inntil videre.
https://www.nbcnews.com/business/travel/faa-issues-groundstop-alaska-airlines-flights-rcna148211
FAA issues groundstop for all Alaska Airlines flights
Alaska Airlines said in a statement that it had an issue with the system that calculates the weight and balance of its jets.
Ser ut til å være fikset. Plenty med fly på vei ut nå ...
Ble noen ny IT problemer i går, som først til stopp.
https://www.geekwire.com/2024/alaska-airlines-issues-ground-stop-in-seattle-after-tech-problem-causes-significant-disruption/
Alaska Airlines experienced a “significant IT outage” on Sunday evening that delayed flights and forced it to request a ground stop at Seattle-Tacoma International Airport.
Wishmaster
25-09-2024, 22:35
IT ''Certificate issue'' ... Noen på IT som har glemt fornyelse / expiry date på dem ?
Back to old post - W&B system upgrade - hva med de gamledagse manuelle loadsheets&balancegraphs, som fall-back ? Eller andre fallback løsninger?
Eller er alt glemt av manuelle prosesser?
Mange airlines i dag har W&B fallback løsninger - noen selskaper har fremdeles manuelle prosesser, andre elektroniske onboard/EFB-løsninger. Og noen har 'ingenting'.
Litt som at noen piloter/selskaper kan bruke HUD og noen ikke .. Det koster å holde folk sertifisert.
IT ''Certificate issue'' ... Noen på IT som har glemt fornyelse / expiry date på dem ?
Back to old post - W&B system upgrade - hva med de gamledagse manuelle loadsheets&balancegraphs, som fall-back ? Eller andre fallback løsninger?
Eller er alt glemt av manuelle prosesser?
Mange airlines i dag har W&B fallback løsninger - noen selskaper har fremdeles manuelle prosesser, andre elektroniske onboard/EFB-løsninger. Og noen har 'ingenting'.
I April var ikke W&B ute av drift, det var faktisk værre, systemet (svensk utviklet ?) gav feil beregninger og det var vel 2 avganger fra Seattle til Hawaii hvor dette ble oppdaget. Pilotene fikk ikke W&B tallene til å stemme med Flight Data (tror jeg) og gikk tilbake til gate for manuell beregning av W&B som avslørte feilen. Seattle - Hawaii er jo lange flighter og dette var tidlig på morgenen så det medførte full stopp hos (andre selskaper bruker det samme systemet, men hadde ikke hatt avganger som ble beroert av feilen).