PDA

View Full Version : Cessna 208 Caravan


SWE737
25-10-2006, 13:46
Finns det några bolag som flyger C208 i Norge? Vilka och finns det chans till jobb?

LN-MEH
25-10-2006, 13:48
Kato Air og Ben Air flyr med C208 Caravan.Jeg vet ikke noe om de trenger flygere.

LN-MEH
25-10-2006, 13:54
Kato Air A/S
Harstad/Narvik Lufthavn,
8536 Evenes,Norge
Tlf: +47 76 98 13 80
Fax: +47 76 98 13 85
e-mail: admin@katoair.no
web: www.katoair.no
:up:

SWE737
25-10-2006, 14:39
Tack jag ska titta på dem.

LN-BRK
25-10-2006, 16:21
Katoair flyr Tromsø (TOS) - Alta (ALF), én gang daglig. Tror ikke du vil jobbe der... :)

LN-MEH
25-10-2006, 18:59
Både Tromsø og Alta er fine steder!!!:smile2

catocontrol
25-10-2006, 19:15
Det trengs vel alltid en caravanpilot i Norge

THS
25-10-2006, 23:00
Er det slutt på EVE-TOS-ALF-TOS-EVE med Kato Air altså?

LN-BRK
25-10-2006, 23:59
Lenge siden Katoair kuttet ut EVE med C208. De flyr bare TOS-ALF-TOS. Caravanen er bare innom EVE når det er crewbytte og de samtidig tar service (1 gang i uken), eller hvis det er noe spesielt. Så maskinen har nok veeeldig mye bakketid.

ANX
26-10-2006, 01:38
SWE737 - håper du har rike foreldre.
Caravan-jobben i BenAir er "fly-for-free" for sultne timesamlere.
Men pytt, bedre enn å betale for å holde sertifikatene ved like...

Ikke mye flytid og ikke mye whatsoever else hos Kato. Forget it.

Mvh :drunk:

salmon-air
26-10-2006, 04:50
Som nyutdannet pilot har vi desverre ikke mye å slå i bordet med.. vi er IKKE i possisjon til å kreve noe som helst..

Jeg for min del takker ydmykt for en sjangs hos både Benair og Kato..

West Departure
04-11-2006, 13:09
Originally posted by ANX

SWE737 - håper du har rike foreldre.
Caravan-jobben i BenAir er "fly-for-free" for sultne timesamlere.
Men pytt, bedre enn å betale for å holde sertifikatene ved like...

Ikke mye flytid og ikke mye whatsoever else hos Kato. Forget it.

Mvh :drunk:


Jobber sjøl i Benair og vil ikke si meg helt enig i dette. Lønna er ikke der den bør være men jeg og mine kolleger lever greit av å fly i Benair uten ekstra jobb. Styrmans lønn er et sted over 200 000 og kaptein er et sted over 300 000 (med diett). Miljøet er kjempe bra og flygingen kan være veldig interesant. Vi flyr med 2 pilot crew og får god IFR erfaring med schedulerte ruter i det været som værgudene gir oss. Jeg logger ca 70 timer pr mnd så tid får du fort.

Hilsen
Skipperen ;)

PS: Jeg har ikke rike foreldre

Lowandslow
04-11-2006, 13:27
Som freelance vil du vel ikke akkurat dra inn 200000 i året med den dagslønna som er der. Og det går vel fort litt tid før man får fast stilling eller?
Men for all del, kjempeerfaring å ha med seg videre. Er ikke tvil om det.
Kjempejobb, men det finnes så veldig mye annet som er bedre......

West Departure
04-11-2006, 13:42
Nå for tida går det fort fra freelance til fast, og gjerne direkte i fast stilling, men det varierer litt. Freelance skal bare supplere de faste. Jeg stor trives, men uten Norwegian f.eks som en "gulerot" hadde det ikke vært så kjekt. Det er ikke tvil om at det meste av flyging i andre selskaper i Norge er bedre, men det er mange selskaper som har dårligere betingelser en Benair.
Kjempe god erfaring å ha med seg i sekken ;)

Skipperen

STARSHIP 2
04-11-2006, 14:25
Helt sikkert en kjempeerfaring. Men jeg har en kompis som for ca 2 mnd siden måtte takke nei til jobb i Benair, han hadde rett og slett ikke råd. På intervjuet svarte de heller ikke ærlig på hva betalingen var og informerte ikke skikkelig om denne standbyordningen. Betalingen ville blitt ca 10.000 brutto de første 10 måndene (15k -5k for typeutsjekk) og derfor er man nødt til å ha en viss økonomisk støtte for å klare seg med stort studielån, husleie ++. Men har man muligheten så er vel dette en vei inn!

F35Landing
04-11-2006, 17:58
Man får jo litt erfaring med ising i fly med low performance også, på både godt og vondt. Kanskje mest vondt. Har noen kompiser som har blitt rimelig skremt et par ganger om vinteren. Forholdene over Hardangervidda kan være ganske krasse.

STARSHIP 2
05-11-2006, 00:30
har vært hvertfall en skummel hendelse der.. Har også vært noen tragiske ulykker i utlandet (russland og usa tror jeg) de siste årene også pga ising. Det førte til en tilrådning i USA om at de aldri skal fly når det er rapportert eller meldt noe isning i lufta de skal..

F35Landing
05-11-2006, 00:42
Rimelig dårlig performance og vingeprofil som ikke tåler is så godt (uten at jeg har noen erfaring på typen selv). Greit å ha litt utstyr og power å rutte med. Har selv opplevd ising i PA-28 midtveis mellom Bardufoss og Evenes, og det var ikke spesielt hyggelig. Kan vel fort bli samme uggne følelsen i en C-208.

MountainDew
05-11-2006, 01:12
Har C208 noe effektivt anti-ice system?
Flyr benair i kjente isingsforhold?
Hvilke oppdrag flyr de for og har det blitt mindre oppdrag etter Posten valgte WASweden?

LN-BRK
05-11-2006, 01:34
Originally posted by JohnnyEagle

har vært hvertfall en skummel hendelse der.. Har også vært noen tragiske ulykker i utlandet (russland og usa tror jeg) de siste årene også pga ising. Det førte til en tilrådning i USA om at de aldri skal fly når det er rapportert eller meldt noe isning i lufta de skal..



For å presisere: C208 er ikke lenger sertifisert til å fly inn i kjente MODERATE isingsforhold. Man kan altså fortsatt fly inn i kjente lette isingsforhold. Det gjelder ikke bare i USA, men også Europa. Det kom pålegg fra Luftfartstilsynet til både Benair og Katoair i februar/mars i år.

LN-BRK
05-11-2006, 01:39
Originally posted by MountainDew

Har C208 noe effektivt anti-ice system?
Flyr benair i kjente isingsforhold?
Hvilke oppdrag flyr de for og har det blitt mindre oppdrag etter Posten valgte WASweden?

C208 har de-ice boots på vinger og hale, og varmeelementer på propellbladene. Hvor effektivt det er kommer vel mest an på forholdene :)

Både Benair og Katoair flyr i kjente isingsforhold. Hadde de ikke gjort det, så kunne de ha lagt ned butikken med en gang for da kunne de nesten ikke ha flydd om våren/høsten/vinteren.

catocontrol
05-11-2006, 11:20
Som nevnt her, er Caravan utsatt for ising. Problemet er at på de tidspunktene Caravanene flyr (les natta), er det få eller ingen raporter på ising:cry:

STARSHIP 2
05-11-2006, 11:49
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by JohnnyEagle

har vært hvertfall en skummel hendelse der.. Har også vært noen tragiske ulykker i utlandet (russland og usa tror jeg) de siste årene også pga ising. Det førte til en tilrådning i USA om at de aldri skal fly når det er rapportert eller meldt noe isning i lufta de skal..



For å presisere: C208 er ikke lenger sertifisert til å fly inn i kjente MODERATE isingsforhold. Man kan altså fortsatt fly inn i kjente lette isingsforhold. Det gjelder ikke bare i USA, men også Europa. Det kom pålegg fra Luftfartstilsynet til både Benair og Katoair i februar/mars i år.

Bra, for jeg syns det var litt rart da de fløy ut med light icing varslet øst av BR. Men så leste jeg rapporten fra NTSB igjen og det var som du sier alt over light icing..

Har selv slitet med is i en C172RG på flyskolen, måtte ha 3-4 inches mer power enn normalt for å holde farten i racetracket og valgte å lande uten flaps for å slippe stabilizer stall. skumle saker det der og det kommer kjapt!