View Full Version : Boeing 777 30år
Det var i går 9 april, 30 år siden Boeing presenterte 777. Den gangen de utviklet fly med vesentlig mindre komplikasjoner.
https://twitter.com/jonostrower/status/1777934395774836865
I can’t let this day wrap up without noting that it’s the 30 anniversary of the roll-out and unveiling of the Boeing 777. The moment in April 1994 was captured in this inimitable documentary on its creation.
https://youtu.be/esmbJjK0M7Y
Det var det første langdistanseflyet jeg reiste med, riktignok nok på shorthaul. Det var vel i 2001 at jeg fløy fra CPH til LHR med Varig sin 777-200 ER. Dette var jomfruturen til 777 hos Varig og lakken var knapt tørket da den ble satt inn. Det var jo stas å fly med et splitter nytt fly og første gangen for min del. I etterkant var det likevel litt irriterene da det egentlig var satt opp MD11 på ruten. MD11 fikk jeg dessverre aldri fløyet.
Et flott fly og kan vel sies å være en stor suksess for Boeing. Blir spennende å se om 777-8 og -9 klarer å opprettholde dette. Jeg fikk teste Boeing 777 for første gang med KLM i 2004, og har til nå flydd fire av fem undertyper av passasjervarianten. Mangler bare -200LR av de som flyr i dag.
Tror jeg hadde min første tur med United sin 777 fra AMS til IAD i 1997…så 3 år til mitt 30 års jubileum med 777.
Kan også nevne at first flight for Boeing 777 var 24. juni 1994. Flyet, en 777-200, ble senere levert til Cathay Pacific og fløy som B-HNL. Det er i dag utstilt i Pima Air and Space Museum i Tucson, Arizona.
Tror jeg hadde min første tur med United sin 777 fra AMS til IAD i 1997…så 3 år til mitt 30 års jubileum med 777.
Omtrent det samme her ... fløy en fra Seattle til Chicago etter å ha besøkt 'Åtter'n' på Bainbridge Island. Lite visste jeg den gang at jeg skulle komme til å bo på øya selv. Husker at jeg tittet ned på vinduene på en 747-200 som sto parkert ved siden av oss ..
1997 her og, ORD-IAD-AMS med United, der første leg var ombord `Working together´som jeg så på Paris Air Show 2-3 år tidligere.
AMS var for å fly Thai Airways (MD-11) videre til ZRH, dermed alle opprinnelige Star Alliance-selskapene på en og samme tur til USA. Belønningen´for dette var gratisbilletter for to på hele rutenettet til hvert av selskapene; Sas, Lufthansa, United, Air Canada og Thai Airways.
Et meget generøst tilbud fra Eurobonus i anledning dannelsen av StarA :)
Først 2002 her, Thai 777-300 BKK-HKG
Gratulerer med dagen 777. Om alle notater er riktige, var min første tur med 777 (200) med Austrian fra Wien til Sydney med stopp i Kuala Lumpur i 2007. Det har ikke blitt veldig mange turer med flytypen, men et titalls i 200 og 2 med 300.
SudCaravelle
16-04-2024, 08:06
30 år.. Husker lanseringen som om den var i går, og tenker fremdeles at når det er satt opp med en 777 så må det jo være mer eller mindre speller nytt innvendig.. Ser på memory at etter jeg begynte å logge turer siden 2006 så har det blitt 57 turer så totalen er vel noe over. Beste minne er vel en av de første EK160 som ble fløyet og da i suite 1A. 77W turene i det de akkurat var satt i drift hos SQ var jo også helt rått med svæææære skjermer og nydelige kabiner.
Første gang jeg har registrert i 2003 BKK-HKG med Thai
Har et 40-talls flighter registrert, men godt mulig det er noen flere
I all hovedsak med Thai til/fra OSL og innenriks i Thailand, men også reist med SQ og LX