PDA

View Full Version : Generelle spørsmål om Eurobonus (SkyTeam)

Discus
08-04-2024, 10:17
<MOD>
Denne tråden gjelder Eurobonus etter overgangen til SkyTeam.
(Se https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=142703 for StarAlliance)
</MOD>

Discus
08-04-2024, 10:18
Informasjon fra SAS om EuroBonus og SkyTeam finnes her: https://www.flysas.com/en/eurobonus/skyteam (https://www.flysas.com/en/eurobonus/skyteam/)/

petter380
08-04-2024, 10:56
Så..., hva skjer med bonusreiser med Widerøe fra 1. september? Jeg bestilte senest torsdag bonusbillett med WF (via SAS/Eurobonus). Det står ingenting på informasjonssiden.

Jeg vil MYE heller fly Dash enn med "SAS selskapene" Link/Connect på mine private reiser (som jeg vet folk her forstår, og andre syns er litt spesielt, hehe).

view
08-04-2024, 11:35
Så..., hva skjer med bonusreiser med Widerøe fra 1. september? Jeg bestilte senest torsdag bonusbillett med WF (via SAS/Eurobonus). Det står ingenting på informasjonssiden.

Jeg vil MYE heller fly Dash enn med "SAS selskapene" Link/Connect på mine private reiser (som jeg vet folk her forstår, og andre syns er litt spesielt, hehe).

Widerøe har allerede planlagt en Eurobonus exit i oktober i år, så den går vel sin gang som før.

WF er ikke med i Star, så ikke noen issues der egentlig.

petter380
08-04-2024, 14:09
Widerøe har allerede planlagt en Eurobonus exit i oktober i år, så den går vel sin gang som før.

Aaaah, really? Det var ny informasjon for meg, finnes det skriftlig noe sted (fant ikke med litt lett googling)?

OY-CIR
08-04-2024, 16:12
Aaaah, really? Det var ny informasjon for meg, finnes det skriftlig noe sted (fant ikke med litt lett googling)?

Det ble i alle fall nevnt av Stein Nilsen på pressekonferansen hvor Norwegian annonserte sitt oppkjøp av Widerøe

Hypern
08-04-2024, 20:19

Billetter som er kjøpt og betalt vil naturligvis være gyldige. Ville vært temmelig sært om SAS bare kansellerte alt etter 1 september.

jb1
09-04-2024, 05:27
Billetter som er kjøpt og betalt vil naturligvis være gyldige. Ville vært temmelig sært om SAS bare kansellerte alt etter 1 september.

Og kontraktsrettslig problematisk

Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
09-04-2024, 06:41
Vel, man så vel både TAP og United drev å kansellerte SAS Eurobonusreiser tidligere i vinter. Uten at det fikk noe konsekvenser. Det er vel eventuelt der risikoen ligger.

IL-2
09-04-2024, 11:03
Det er kanskje forklart tidligere, men jeg klarer ikke å tyde dette i klartekst:

Om man bestiller reise med f.eks. Lufthansa nå, til etter 1.9., så vil ikke disse gi bonuspoeng? Eller? Enn i kombinasjon med SAS på en leg?

Og likeledes: Hva skjer om man bestiller med f.eks. KLM til etter 1.9. Jamfør eksempelet over er det jo vanskelig, siden man ikke kan bestille en SAS+KLM-kombinasjon hos de to selskapene i dag. Hva med Widerøe+KLM?

Synes det er vanskelig å forholde seg til hvordan man bør bestille billetter til høstens langreiser.

Someone
09-04-2024, 11:37
Det er kanskje forklart tidligere, men jeg klarer ikke å tyde dette i klartekst:

Om man bestiller reise med f.eks. Lufthansa nå, til etter 1.9., så vil ikke disse gi bonuspoeng? Eller? Enn i kombinasjon med SAS på en leg?

Og likeledes: Hva skjer om man bestiller med f.eks. KLM til etter 1.9. Jamfør eksempelet over er det jo vanskelig, siden man ikke kan bestille en SAS+KLM-kombinasjon hos de to selskapene i dag. Hva med Widerøe+KLM?

Synes det er vanskelig å forholde seg til hvordan man bør bestille billetter til høstens langreiser.

Det er når man flyr som teller, ikke når bestillingen gjøres. Så flyvninger med Lufthansa etter 1/9 gir da ikke Eurobonus poeng. Men vice verse med f.eks KLM.

Hvis det er en reise booket med kombinasjonen SAS og Lufthansa etter 1/9 vil jo SAS flyvningen gi Eurobonus poeng, men ikke Lufthansa. Er jo operating carrier som teller. LItt som med codeshare.

IL-2
09-04-2024, 13:16
Ok. Det er logisk, men ekstremt upraktisk all den tid det ikke går an å booke SAS+KLM. Når kan man forvente at det glir inn i systemet? Først 1.9.?

LN-MOW
09-04-2024, 13:50
Ok. Det er logisk, men ekstremt upraktisk all den tid det ikke går an å booke SAS+KLM. Når kan man forvente at det glir inn i systemet? Først 1.9.?

Det kommer etterhvert. Men inntil da går det fint an å booke via reisebyrå.

fluxie
11-04-2024, 12:50

En liten løypemelding. Dette vil ikke påvirke WF/SK earn/burn i Eurobonus enda. Det er ikke satt noen dato foreløpig for WF-exit fra EuroBonus, så enn så lenge så vil ting bli som før. Oktober er ikke en bekreftet dato, tipper det mest sannsynlig blir senere.

88charlie
01-05-2024, 10:33
Vet ikke om dette er nevnt før men det virker som at Elite Plus ikke vil fungere like bra med Delta som *A Gold gjør med United. Man får lounge access kun når man kommer fra utlandet og feedes videre på DL domestic. Uvisst hvor smooth dette fungerer på returen. På rene domesticflighter har man tydeligvis ikke loungetilgang.

https://onemileatatime.com/guides/skyteam-lounge-access/

Fnate
01-05-2024, 12:33
Vet ikke om dette er nevnt før men det virker som at Elite Plus ikke vil fungere like bra med Delta som *A Gold gjør med United. Man får lounge access kun når man kommer fra utlandet og feedes videre på DL domestic. Uvisst hvor smooth dette fungerer på returen. På rene domesticflighter har man tydeligvis ikke loungetilgang.

https://onemileatatime.com/guides/skyteam-lounge-access/

Det er korrekt, og lounge tilgang på domestic flyvninger i USA (uten international connection) er kanskje det mest negative med Flying Blue / Delta. Men kan som regel kjøpe seg inn om det ikke er fullt, men det er jo ikke det man helst vil så klart.

Oppsiden er imidlertid at de gangene du faktisk slipper inn på Delta Clubs, så er det de beste loungene i USA. Punktum. Period. Finale.

Enkelte AA Flagship lounger kan muuuligens nærme seg, men er ikke on par med nær sagt en eneste Delta Club.

Så på en måte er det bare å glede seg allikevel. :)

Jeg har testet Delta Club på BOS, MSP, JFK, SEA, SLC, DEN... det er knall

The Pilot
04-05-2024, 10:16
Noen nytt om konvertering av points/miles?

blazius
04-05-2024, 10:28
Noen nytt om konvertering av points/miles?

Har du noen grunn til å tro at EB ikke skal videreføres med de poengene som brukes i dag?

88charlie
04-05-2024, 10:31
Det hadde vært mer interessant om det duket opp en konverteringsprosess for å flytte FB miles over til EB, men tipper det aldri kommer. Ingenting er bedre for selskapene enn at miles råtner på en konto og aldri blir brukt

The Pilot
04-05-2024, 10:37
Har du noen grunn til å tro at EB ikke skal videreføres med de poengene som brukes i dag?

Trodd EB skal sluttes og konverteres to FB. Derfor har dem allerede annonsert hvilke FB status EB kundene får.

Someone
04-05-2024, 10:41
Trodd EB skal sluttes og konverteres to FB. Derfor har dem allerede annonsert hvilke FB status EB kundene får.

Det er ikke FB nivå som er annonsert, men hvordan det matcher mot ymse Skyteam nivåene.

EB og poengene består

blazius
04-05-2024, 10:41

Hvor er det annonsert at EB vil gi status i FB? Jeg har fått med meg at EB-status vil gi status i SkyTeam, men ikke at et kan konverteres til FB eller andre individuelle programmer i alliansen.

Someone
04-05-2024, 10:51
Hvor er det annonsert at EB vil gi status i FB? Jeg har fått med meg at EB-status vil gi status i SkyTeam, men ikke at et kan konverteres til FB eller andre individuelle programmer i alliansen.

Det er ikke.

Bare en misforståelse som har spredd seg.

The Pilot
04-05-2024, 10:53

«From the moment SAS joins SkyTeam, EuroBonus members will enjoy benefits across most SkyTeam airlines. EuroBonus Silver members will be recognized as SkyTeam Elite level, while Gold and Diamond members will be recognized as Elite Plus. This will offer them access to a network of 750+ airport lounges and SkyPriority services at eight airport touchpoints including priority check-in, boarding and baggage handling.

The medium-term plan for AF-KLM is to absorb Eurobonus into group-wide Flying Blue.

SAS will likely move more of its US flights to Delta’s hubs, starting with Atlanta, which can provide connectivity within the continent.»

Men spørsmålet mitt er egentlig kun om jeg kan bruk ett EB point som en FB mile når jeg vil book en billet med KLM etter sept 1.

blazius
04-05-2024, 10:58
Men spørsmålet mitt er egentlig kun om jeg kan bruk ett EB point som en FB mile når jeg vil book en billet med KLM etter sept 1.
Det SK har sagt så langt er at gjeldende uttakstabell består inntil videre.

Someone
03-07-2024, 21:59
Virker som man kan legge inn Eurobonusnummer for KLM bookinger post 1/9 nå, etter hva jeg hører.

alb92
07-07-2024, 10:57
Gjelder Eurobonus diamant fordelen om å endre til en annen avgang på dagen også bonus billetter?

Er en dag der ettermiddags flighten ikke har ledige Bonus billett, men morgen flyet har (som jeg har ingen sjans å rekke). Kan jeg satse på å kunne endre avgang i appen? Jeg ser på det som usannsynlig at flyet blir fullbooket.

chrisljo
07-07-2024, 11:42
Gjelder Eurobonus diamant fordelen om å endre til en annen avgang på dagen også bonus billetter?

Er en dag der ettermiddags flighten ikke har ledige Bonus billett, men morgen flyet har (som jeg har ingen sjans å rekke). Kan jeg satse på å kunne endre avgang i appen? Jeg ser på det som usannsynlig at flyet blir fullbooket.

Same day change på bonusbilletter fungerer aldeles utmerket, jeg flyttet hele familien fra siste til første fly fra EVE kvelden før her om dagen. Første flytt var nesten utsolgt, men sannsynlig nok ledig til at de åpnet.

regnerden
08-07-2024, 16:03
Sikkert gammelt nytt for dere som følger med, men nytt for meg; Prioritert boarding for EBS er jo faktisk en stor nyhet. Antar EBD, EBG og SkyTeam Elite Plus da blir gruppe 1, og at EBS går sammen med SAS Plus i gruppe 2

darkcho
08-07-2024, 16:17
Nei, det blir gruppe 3. EBD/EBG i første, Plus i andre, Sølv i tredje og go i fjerde.

regnerden
08-07-2024, 21:50
Nei, det blir gruppe 3. EBD/EBG i første, Plus i andre, Sølv i tredje og go i fjerde.
Hva er egentlig forskjell på gruppe 3 og 4 i dag? Når det blir som du beskriver er det jo logisk om gr 4 er Go med bagasje og 5 er Go Light, altså at dagens 3 og 4 blir slått sammen til én

B747-8
11-07-2024, 20:39
Fikk en e-post i dag.

GULL-MEDLEMMER FÅR SKYTEAM ELITE PLUS-STATUS

Hva betyr dette i praksis?
Er dette positivt eller negativt?

Someone
11-07-2024, 21:12
Fikk en e-post i dag.

Hva betyr dette i praksis?
Er dette positivt eller negativt?

At Gull etter 1/9 mer eller mindre i praksis blir det samme hos Skyteam som hos Star Alliance

B747-8
12-07-2024, 21:22
Takk for svar Someone.

Jeg prøver og finne navnene på de nye nivåene til SAS SkyTeam (heter det Eurobonus også etter 1 spt.?).

Member =
Sølv =
Gull = SkyTeam Elite Plus
Diamant =

Flying Blue har helt andre navn.

- Explorer
- Silver
- Gold
- Platinum
- Flyingblue ULTIMATE

Snakket de ikke om at Eurobonus skulle inn i Flying Blue?

Someone
12-07-2024, 21:40
Jeg prøver og finne navnene på de nye nivåene til SAS SkyTeam (heter det Eurobonus også etter 1 spt.?).

Snakket de ikke om at Eurobonus skulle inn i Flying Blue?

Nei, Eurobonus består. Og du må skille mellom nivå i alliansen og hos bonusprogram. Akkurat som i Star er f.eks Diamond en ren intern SAS greie.

regnerden
31-07-2024, 14:30
Etter 1.september blir det mulig å bruke EB-poeng til å booke første klasse med China Eastern, Saudia og Garuda Indonesia. Noen som vet om AF sin La Premiere eller hva den heter ikke regnes som første klasse, eller er det bare at vi ikke kan bruke EB-poeng til å booke det?

view
31-07-2024, 15:27
Etter 1.september blir det mulig å bruke EB-poeng til å booke første klasse med China Eastern, Saudia og Garuda Indonesia. Noen som vet om AF sin La Premiere eller hva den heter ikke regnes som første klasse, eller er det bare at vi ikke kan bruke EB-poeng til å booke det?

La Premiere er sperret utenfor Flying Blue for bonusreiser, du må i tillegg minimum ha Platinum status for å booke.

Roxman
08-08-2024, 17:45
Noen som vett når vi får en opptjeningstabell for Delta Air Lines? Av Skyteam medlemer så er det kun Air France og KLM som er langt inn på nåværende tidspunkt.

Har planer om å booke en reise med Delta innenriks i USA med reise i november, men avventer til jeg vett hvilke bookingclasser som gir hvilken % i poeng.

Fnate
08-08-2024, 18:15
La Premiere er sperret utenfor Flying Blue for bonusreiser, du må i tillegg minimum ha Platinum status for å booke.

Og selv da får man bare booket for 1 person, om jeg ikke tar feil. Det er jo faktisk en ting som er med å gjøre La Premiere litt spesielt og ikke bare en "oppgraderingsklasse".

Islending
08-08-2024, 22:15

Noen som vet om Korean Air sin First Class er tilgjengelig med partner poeng, eller kun for deres egne?

TPN
20-08-2024, 19:10
Savner også noe info om poeng hos Delta. Har en booking i sept. Får foreløpig ikke lagt inn EB nr. da SAS/EB ikke er i menylisten. Ser heller ikke noe om Delta på SAS sin nettside. Noen med noe info/rykter rundt det?

LN-MOW
20-08-2024, 19:58
Savner også noe info om poeng hos Delta. Har en booking i sept. Får foreløpig ikke lagt inn EB nr. da SAS/EB ikke er i menylisten. Ser heller ikke noe om Delta på SAS sin nettside. Noen med noe info/rykter rundt det?

Ingen mulighet for å legge inn EBB hos Westjet heller. Skal reise med dem den 4/9, så skal sjekke igjen da .. ;)

view
21-08-2024, 10:18
Ingen mulighet for å legge inn EBB hos Westjet heller. Skal reise med dem den 4/9, så skal sjekke igjen da .. ;)

Westjet er ikke med i Skyteam, er det meningen at man skal kunne opptjene Eurobonus poeng med dem i fremtiden?

LN-MOW
21-08-2024, 13:50
Westjet er ikke med i Skyteam, er det meningen at man skal kunne opptjene Eurobonus poeng med dem i fremtiden?

Med tanke på det tette samarbeidet med Delta, vil jeg tro det vil skje.

Discus
21-08-2024, 15:43
SAS sendte ut info-mail nå: "Vårt samarbeid og partnerskap med Singapore Airlines vil fortsette selv etter at vi forlater Star Alliance. EuroBonus-medlemmer vil fortsette å tjene poeng for flyreiser med Singapore Airlines. "

petter380
25-08-2024, 23:56
Leser/forstår jeg riktig; man har lounge tilgang ved mellomlanding i AMS med KLM (begge legs) som EBG og billettypen Eco Light (kun håndbaggasje)?

RJon
26-08-2024, 00:07
Leser/forstår jeg riktig; man har lounge tilgang ved mellomlanding i AMS med KLM (begge legs) som EBG og billettypen Eco Light (kun håndbaggasje)?Det stemmer, det er ikke alltid bookingsiden henger med og viser korrekt angående tilgang til lounge og at man får inkludert baggasje.

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk

Islending
31-08-2024, 08:33
Ser nå at SkyTeam partnere er lagt inn i "opptjen poeng" siden.

https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/

Fnate
31-08-2024, 13:25
Ser nå at SkyTeam partnere er lagt inn i "opptjen poeng" siden.

https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/

Interessant. Gjorde en sammenligning nå, da jeg har en AF flight i discounted business (JZ Class, så jeg tar det som bookingklasse Z).

Om jeg logger den på SAS Eurobonus:
Avstand OSL-CDG-MEX (gcmap): 6529 miles
Eurobonus avstandsmultiplikator 100% og multiplikator for bookingklasse 25% = 125%
=(6529 miles * 1,25multippel)*2 = 16322 Eurobonuspoints

Om jeg logger den på Flying Blue:
Så har jeg ikke regnestykket, men billettpris 31.816,-.
Som Platinum hos FB gir det meg 13538 miles og 102XP.

Konklufusjon:
Med Eurobonus får du flere miles og det tar deg ca 1/3 av veien mot EBG
Med Flying Blue får du litt færre miles og det tar deg 1/3 av veien mot fornyelse av Platinum

LN-MOW
04-09-2024, 23:57
Ruslet akkurat forbi SkyClub'en i Concourse D her i Atlanta. Ingen SAS-logo blant partnerselskapene ennå.

Discus
06-09-2024, 16:45
<mod>
Minner om innholdsfortegnelsen som har en del linker til vanlige tråder.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=141416

Skal man booke/reise med Delta, KLM, AF etc så har de egne tråder.
Det er egne tråder for registrering av manglende poeng, bagsjeregler hos SAS og Skyteam, tilgang til Longer etc.

Det blir enkere for alle å finne svar på det de lurer på når alt ikke er i en stor tråd, og det er også enklere å få svar på det man lurer på.

(Vi driver også og rydder opp litt i gamle tråder ifb alianseendringen
</mod>

LN-FAB
09-09-2024, 08:03
Noen som har inside på hvem denne partneren er?

«Lanserer samarbeid med hotellkjede: - En gamechanger.»

(Bak betalingsmur) https://www.nettavisen.no/bonus/skyteam/sas/sas-ut-av-star-alliance-dette-betyr-det-for-dine-bonuspoeng-og-fordeler/s/5-95-1999945

Someone
09-09-2024, 08:11
Noen som har inside på hvem denne partneren er?

«Lanserer samarbeid med hotellkjede: - En gamechanger.»

(Bak betalingsmur) https://www.nettavisen.no/bonus/skyteam/sas/sas-ut-av-star-alliance-dette-betyr-det-for-dine-bonuspoeng-og-fordeler/s/5-95-1999945

Det er vel Norwegian og Strawberry sitt samarbeid det referes til her?

LN-FAB
09-09-2024, 12:10
Det er vel Norwegian og Strawberry sitt samarbeid det referes til her?

Nå som artikkelen er utenfor betalingsmuren (hos meg i alle fall), kan jeg bekrefte dette. I tillegg til noen diskusjoner rundt debet- og kredittkort fra diverse tilsyn og råd. Intet nytt - og heller ingen gamechangers spør du meg.

Islending
19-09-2024, 15:11
Da er nytt gullkort med "elite plus" mottatt.

Fnate
09-02-2025, 20:20
Fikk booket min første Flying Blue partner award på SAS.no i dag. Hjem fra Budapest for 2 stykker og 2-4-1 AmEx og alt.

På SAS app eller nett kan man da ikke velge seter. Booking er i business operert av KLM. I KLM app står det at bookingen er i economy og har ingen valg for seter.

I SAS app kan jeg så legge inn AFKL Platinumkortet mitt istedenfor EB nummer. Da kan jeg velge seter gratis hos KLM, men utelukkende på KLM.no. Ikke i noen av appene.

Stilig :)

Alpha
10-02-2025, 02:37
Yeah, det er et shitshow med KLM akkurat nå. Hos meg så poppet SAS-flighten opp etter noen dager, men uten setevalg. Gikk jeg i SAS-appen for å velge sete så fikk jeg ikke velge seter i pluss (til tross for at billetten var i biz). Og setevalg skulle de ha over 300 for.. Skulle ringe kundeservice, men glemte det og to dager før reisen så var det delt ut seter i plus, men endring av sete skulle koste 200-ish. Igjen skulle ringe, glemte det, dagen før reise fikk jeg velge seter i plus gratis. Endret til vindussete, alt ok.

Ved boarding på Gardermoen derimot fikk jeg ikke gå ombord først, til tross for at jeg er EBD. Gateagenten var arrogant og bjeffet at jeg fikk gå ombord senere...

kimpe
10-02-2025, 16:55
Heisann!

Jeg og kona har en booking på poeng (SAS Eurobonus) med Virgin Atlantic fra LHR til TPA i sommer. Både hun og jeg har Elite Plus registrert, jeg er Diamond og hun er Gold. Vi flyr i Economy denne gang.

MEN, jeg får ikke til å velge seter hos VS uten å betale et halvt bistandsbudsjett. Har prøvd på nettsiden deres, i SAS-appen etc og lurer på om noen av dere har noen råd?

Må man vente til innsjekk om man er smågrådig som meg? :)

Kim

Chriscross
10-02-2025, 18:26
Heisann!

Jeg og kona har en booking på poeng (SAS Eurobonus) med Virgin Atlantic fra LHR til TPA i sommer. Både hun og jeg har Elite Plus registrert, jeg er Diamond og hun er Gold. Vi flyr i Economy denne gang.

MEN, jeg får ikke til å velge seter hos VS uten å betale et halvt bistandsbudsjett. Har prøvd på nettsiden deres, i SAS-appen etc og lurer på om noen av dere har noen råd?

Må man vente til innsjekk om man er smågrådig som meg? :)

Kim

Det koster visst alltid penger med setereservasjon om du flyr i eco med Virgin. Rimeligere litt bakover i kabinen.

Angående setereservasjon kan det være verdtå gå gjennom sidene til Tarom.

meheeco
03-03-2025, 20:04
Beklager hvis svaret allerede eksisterer i en tråd jeg ikke har funnet/lest (jeg tviler på at jeg er den eneste som sitter i samme situasjon), men hva er anbefalingen dersom man har nok planlagte reiser til at man kan oppnå gull med enten EB eller FB i løpet av de neste 12 månedene? Er det et fasitsvar for hvor man bør samle statuspoengene, og hvis ikke, hva er faktorene som heller mot henholdsvis EB eller FB?

Fnate
03-03-2025, 21:08
Beklager hvis svaret allerede eksisterer i en tråd jeg ikke har funnet/lest (jeg tviler på at jeg er den eneste som sitter i samme situasjon), men hva er anbefalingen dersom man har nok planlagte reiser til at man kan oppnå gull med enten EB eller FB i løpet av de neste 12 månedene? Er det et fasitsvar for hvor man bør samle statuspoengene, og hvis ikke, hva er faktorene som heller mot henholdsvis EB eller FB?

Jeg har begge. Diamond hos EB og Platinum hos FB. Om jeg måtte velge ett ville jeg valgt det hvor jeg reiser oftest. Er 70% av flightene mine med SAS så blir det EB og motsatt.

Det er også lettere å opparbeide seg poeng på EB, i form av kredittkort og Trumf. Så jeg hadde uansett beholdt EB kontoen for å samle den typen poeng. Altså, selv om jeg gikk for status hos FB istedenfor.

På bruk av poeng synes jeg egentlig ikke det skiller så mye. Ei heller på fordeler, men det er helt klart mest fordeler med status hos det selskapet du faktisk fly med.

mckvakk
13-03-2025, 15:16
Usikker på om dette er riktig tråd, men er det noen sølvmedlemmer som har fått SAS for work fordelene til å fungere?

En av fordelene skal være at oss sølvmedlemmer får fast track i Go.
På min kommende tur OSL - SVG så står det ingenting i appen.
Jeg er ganske sikker på at forrige tur sto det heller ingenting om det på boardingkortet.
Det kan jo være at det fungerer uten at det står, men litt flaut om man blir avvist :-p

Jeg har plus på returen pga flex, og der får jeg booket sete gratis, så den fordelen ser ut til å fungere.

HR har sendt ut informasjon om SAS for work og vi har avtalepriser hos Berg Hansen, så jeg vil tro selskapet er registrert.

roy
18-03-2025, 12:44
Et spørsmål. Jeg har flydd 4 turer med KLM i 2025. Poengene for reisene har jeg mottatt på Eurobonuskonto, men de har ikke kommet med som kvalifiserende (45 for gull og 90 for diamant)opptjente reiser. Gjelder ikke andre SkyTeam reiser som kvalifiserende? Reiste økonomi klasse

Someone
18-03-2025, 12:49
Et spørsmål. Jeg har flydd 4 turer med KLM i 2025. Poengene for reisene har jeg mottatt på Eurobonuskonto, men de har ikke kommet med som kvalifiserende (45 for gull og 90 for diamant)opptjente reiser. Gjelder ikke andre SkyTeam reiser som kvalifiserende? Reiste økonomi klasse

Nei, akkurat som da de var i Star, så gjelder kun egne flighter som kvalifiserende.

Chriscross
18-03-2025, 15:07
Usikker på om dette er riktig tråd, men er det noen sølvmedlemmer som har fått SAS for work fordelene til å fungere?

En av fordelene skal være at oss sølvmedlemmer får fast track i Go.
På min kommende tur OSL - SVG så står det ingenting i appen.
Jeg er ganske sikker på at forrige tur sto det heller ingenting om det på boardingkortet.
Det kan jo være at det fungerer uten at det står, men litt flaut om man blir avvist :-p

Jeg har plus på returen pga flex, og der får jeg booket sete gratis, så den fordelen ser ut til å fungere.

HR har sendt ut informasjon om SAS for work og vi har avtalepriser hos Berg Hansen, så jeg vil tro selskapet er registrert.

Har selskapet høy nok omsetning hos sas for å få fordelene? Mener det var krav til flyreiser hos sas til over en mill?

Discus
18-03-2025, 19:25
Har selskapet høy nok omsetning hos sas for å få fordelene? Mener det var krav til flyreiser hos sas til over en mill?

"Fast track for EuroBonus Silver members" skal være "from day 1"
https://www.flysas.com/en/corporate-program/

roy
19-03-2025, 22:01
Nei, akkurat som da de var i Star, så gjelder kun egne flighter som kvalifiserende.

Takk for svar. Jeg som trodde jeg hadde fått kvalifiserende med LH og SN i 2024.Stadig nytt å lære.. :rolleyes::rolleyes:

mckvakk
01-04-2025, 16:31
"Fast track for EuroBonus Silver members" skal være "from day 1"
https://www.flysas.com/en/corporate-program/

Oppdatering:
Fast track dukket opp på boardingkortet, så da er det bare ikke synlig at man har fordelen før innsjekk.

En annen litt rar greie som dukket opp: På hjemturen i Plus så kunne jeg reservere seter gratis alt fra booking, nå som det har dukket opp et ledig sete på rad 1 så er de farget annerledes, og det koster 199kr å reservere det. Fra rad 2 og bakover er det grønne seter og gratis.

Er det en slags soft forberedelse til business kanskje?

Klgn
03-04-2025, 15:10
Jeg har en EuroBonus-reise med KLM hvor første leg OSL-AMS har blitt kansellert. Pga det vil jeg miste connection, og de har foreslått å booke meg om til en mye dårligere reiserute med ankomst to dager senere.

Jeg har to ganger ringt SAS for å heller reise til Amsterdam dagen før for å rekke opprinnelig connection. Men de hevder at flighten videre fra Amsterdam også er kansellert, selv om dette ikke er tilfelle, og jeg har fått dette bekreftet av KLM.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan få løst dette? Det burde jo være en smal sak? Er EBD om det har noen betydning for hvilke muligheter man har.

kimpe
03-04-2025, 16:38
Jeg har en EuroBonus-reise med KLM hvor første leg OSL-AMS har blitt kansellert. Pga det vil jeg miste connection, og de har foreslått å booke meg om til en mye dårligere reiserute med ankomst to dager senere.

Jeg har to ganger ringt SAS for å heller reise til Amsterdam dagen før for å rekke opprinnelig connection. Men de hevder at flighten videre fra Amsterdam også er kansellert, selv om dette ikke er tilfelle, og jeg har fått dette bekreftet av KLM.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan få løst dette? Det burde jo være en smal sak? Er EBD om det har noen betydning for hvilke muligheter man har.

Merkelig greie. Er det et reisemål med få avganger eller?

Forrige måned hadde jeg en bonusreise i Biz til Dubai, der KLM kansellerte avgangen OSL-AMS. Knapt 20 min etter kanselleringen ticket det inn en ombooking og ny billett med Emirates i Biz direkte OSL-DXB. Fin rerouting det! :)

Kim

vbirk
03-04-2025, 19:41
Er EBD om det har noen betydning for hvilke muligheter man har.

En henvendelse til diamantmailen vedlagt uomtvistelig dokumentasjon på at videre flyvning fortsatt finnes kanskje kan hjelpe?

sabergum
06-04-2025, 17:02
Har noen klart å komme gjennom til SAS Eurobonus på telefon de siste dagene? Jeg har prøvd å ringe de flere dager på rad, men har gitt opp etter alt fra 45 minutter til 2,5 timers ventetid uten svar. Er EBG...

vbirk
06-04-2025, 17:41
Har noen klart å komme gjennom til SAS Eurobonus på telefon de siste dagene? Jeg har prøvd å ringe de flere dager på rad, men har gitt opp etter alt fra 45 minutter til 2,5 timers ventetid uten svar. Er EBG...
Merket egentlig ikke noen store utfordringer på torsdag-fredag jaffal. Ringte vel inn 4 ganger uten påfallende krise-venting. (EBD)

sabergum
06-04-2025, 18:27
Merket egentlig ikke noen store utfordringer på torsdag-fredag jaffal. Ringte vel inn 4 ganger uten påfallende krise-venting. (EBD)

Får ikke noe spørsmål om eurobonusnummer lengre, så kanskje det noe feil med prioriteringen.

vbirk
06-04-2025, 19:16
Får ikke noe spørsmål om eurobonusnummer lengre, så kanskje det noe feil med prioriteringen.

Det er en stund siden det forsvant, fordi SAS identifiserer deg automatisk etter telefonnummer. Prøv å ring inn med skjult nummer, og oppgi medlemsnr manuelt og se om det gjør noen forskjell.

Fnate
07-04-2025, 21:14
Har også en kollega som har forsøkt i et par dager og påstår han har ventet 6 timer på det lengste. Han har gullkort.

vbirk
07-04-2025, 21:29
Har også en kollega som har forsøkt i et par dager og påstår han har ventet 6 timer på det lengste. Han har gullkort.

Dette peker vel mer i retning av teknisk feil i køsystemet el. l.? Selv uten status er jo 6 timer absurd.

SBT
07-04-2025, 21:56
Får man like lang ventetid om man velger engelsk kontakt ?

sabergum
08-04-2025, 18:59
Det er en stund siden det forsvant, fordi SAS identifiserer deg automatisk etter telefonnummer. Prøv å ring inn med skjult nummer, og oppgi medlemsnr manuelt og se om det gjør noen forskjell.

Prøvde å ringe med skjult nummer og taste inn EB-nummer, og fikk da svar etter "bare" litt over en time.

Får man like lang ventetid om man velger engelsk kontakt ?

Ja, har prøvd begge deler, første gang uten å velge norsk språk. Ventet da i 2 timer og 20 minutter, og kom til en agent med dårlig engelsk, og som heller ikke hadde kompetanse til å hjelpe. På neste forsøk tastet jeg 1 for norsk kontakt, men fikk like etter en talemelding om at "ved kø kan samtalen bli besvart på engelsk". Etter en times ventetid fikk jeg en engelsk agent, men denne gangen heldigvis en som kunne hjelpe.

Ser forøvrig ut til (i følge disse engelsktalende agentene) at det ikke lengre er mulig å endre et enkelt segment på en bonusbooking, men at hele reisen må rebookes. Hvis man har billett XXX-YYY-ZZZ og f.eks. ønsker å endre XXX-YYY til en senere avgang, så må det også være tilgjengelige bonusseter på YYY-ZZZ utover de man allerede har reservert.

Et annet spørsmål i samme forbindelse: Jeg fikk endret eurobonusbillettene mine i sistnevnte samtale, og de ble da sendt til ticketing. Dette er nå over 24 timer siden, og billettene er fremdeles ikke utstedt, bare reservert (synlige på booking uten billettnummer eller mulighet for setereservasjon osv). Hvor lang tid kan det ta før de blir behandlet? Er dette en feil - og må jeg ringe enda en gang?

Eriksan
11-04-2025, 07:54
...

Et annet spørsmål i samme forbindelse: Jeg fikk endret eurobonusbillettene mine i sistnevnte samtale, og de ble da sendt til ticketing. Dette er nå over 24 timer siden, og billettene er fremdeles ikke utstedt, bare reservert (synlige på booking uten billettnummer eller mulighet for setereservasjon osv). Hvor lang tid kan det ta før de blir behandlet? Er dette en feil - og må jeg ringe enda en gang?

Har lest at det kan være store problemer med billettering etter endring, flere som har mistet billettene sine da SAS ikke har klart å billettere innen TTL (ticketing time limit). AF/KL har visst TTL på rundt 14 dager, så er det flighter med dem så har man litt tid, det er jo helt utrolig at SAS presterer å misse TTL. Her må du være på ballen og mase hvis det drøyer, de kan prioritere i køen.

Eirik
11-04-2025, 11:20

Min erfaring med både Sas og Lufthansa er at dette en varsellampe, ja, og at billettene ikke kommer til å bli ferdigbehandlet av `seg selv, men at du må kontakte noen (kompetente) folk på billettkontoret igjen. I noen tilfeller har jeg ikke fått billetten skrevet ut før jeg har møtt opp på billettkontorene på flyplassen i Munchen eller Oslo.

sabergum
11-04-2025, 12:08
Min erfaring med både Sas og Lufthansa er at dette en varsellampe, ja, og at billettene ikke kommer til å bli ferdigbehandlet av `seg selv, men at du må kontakte noen (kompetente) folk på billettkontoret igjen. I noen tilfeller har jeg ikke fått billetten skrevet ut før jeg har møtt opp på billettkontorene på flyplassen i Munchen eller Oslo.

Ja, det er nettopp det som har skjedd. Ringte mandag, fikk endret billettene, sendt til ticketing, men ingenting skjedde. Ringte igjen på onsdag og purret, endringen ble da lagt inn på nytt og igjen sendt for ticketing. I dag er endringene fra onsdag helt borte fra bookingen, og flighten jeg endret til er ikke lengre tilgjengelig. Så da blir det vel en ny runde med tre timers telefonkø i dag... Eller kanskje den eneste løsningen er å troppe opp på billettkontoret på OSL (hvis det finnes)?

Oppdatering: Har igjen kommet til en (såvidt) engelsktalende agent etter en times venting, og til tross for å ha tastet 1 for kundeservice på norsk. Vedkommende har til nå holdt på i over 15 minutter med å prøve å søke opp den forbindelsen som jeg selv finner på 1 minutt på SAS sine websider. Det er jo fullstendig talentløst. Hvem er disse folkene? Har de i det hele tatt fått noen form for opplæring? Og er kundeservice på skandinavisk helt umulig å oppnå?

Oppdatering 2: 45 minutter tok det for agenten å legge inn endringen, og sende til "back office". Altså er jeg like langt som jeg var på onsdag. Blir spennende å se om de klarer det denne gangen...

Oppdatering 3: Ny runde på vent for å få bekreftelse på at alt var gått igjennom. Etter 50 minutter: "Everything disappeared on my end"..... Det er jo tragikomisk.

Cecilie
28-04-2025, 13:25
Skal fly OSL-AMS-YYC med KLM i økonomi. Er Eurobonus Silver. Står på nett at jeg har 2 x 23 kg innsjekket men da jeg surfa rundt på Skyteam-sidene fikk jeg inntrykk av at det er 1 x 23 kg og 1 x 10 kg innsjekket bagasje som gjelder. Kan noen bekrefte hva som gjelder for en forvirret pike?

regnerden
29-04-2025, 07:59
Skal fly OSL-AMS-YYC med KLM i økonomi. Er Eurobonus Silver. Står på nett at jeg har 2 x 23 kg innsjekket men da jeg surfa rundt på Skyteam-sidene fikk jeg inntrykk av at det er 1 x 23 kg og 1 x 10 kg innsjekket bagasje som gjelder. Kan noen bekrefte hva som gjelder for en forvirret pike?
Hvis det står 2x23 kg på KLM sine sider er det riktig. Det som står på SkyTeam sine sider er at det er 10kg ekstra for SkyTeam Elite (som du er med EB Silver), eller et ekstra kolli hvis selskapet bruker piece og ikke vekt-konseptet. Da bruker nok KLM førstnevnte

Cecilie
08-05-2025, 05:17
Kan jo svare meg selv her for andres del også: 2 x 23 kg med KLM economy som SAS EBS gjelder.