View Full Version : Miami med Swiss og Lufthansa.. Nei vent - kun Swiss
SudCaravelle
18-03-2024, 14:58
I midten av februar var det tid for den årlige fødselsdagsturen med Senior som har blitt en fin tradisjon. Det var faktisk 40 års jubileum i år for vår første far & sønn tur til Miami.
Det ble litt mye frem og tilbake med denne turen, men vi endte opp med Swiss til og Lufthansa tilbake. 777 ut 0g nydelig A340-600 hjem.
Det ble Flightpark denne gangen som fungerer greit og velkomsten på gullstua med klem og gode historier forundret senior og tenkte at her har det blitt litt mye flying på arvingen. Vi fikk beklagelse på vei ut over at vi ikke fikk sprudlevann servert (før 12.00), grunnet at denne venninnen var alene på vakt.
Swiss er litt som SAS og kan variere voldsomt fra tur til tur.. Det som er kjipt med Swiss på OSL er at man må busses ut som er mye kål og sabla kaldt (både på bussen og på flyet den lange tiden det tok før de lukket døren. Veldig hyggelig service, men var ganske lite som skilte fra SAS på denne turen. Det positive på denne kortflighten og A220 er ledig midtsete (som jeg har i 90% av tilfellene allikevel), skikkelige glass og service, ekte Champagne på intra-Europa biz og overraskende store og fin toaletter. Negativt er som vent buss, samt at maten var elendig og rad 1 er terror for snitthøyde og oppover.
1 time og 40 er egentlig ganske passe stoppover på Zurich og man rekker egentlig å gå fra fly til fly med 20 minutter venting ved gaten. Der pushet de veldig oppgraderinger og det var faktisk litt mye ampre folk og merkelig klientegg generelt som skulle på flighten (virket stort sett som sveitsere).
Turen med 777en var også med litt blandede følelser. VI fikk to troneseter som er helt nydelige.. Maten var OK, men servicen var skikkelig militær og det ble veldig ustilig når de marsjerte nedover midtgangen fra sete til sete og det ble litt ferge-følelse. Hun vi hadde virket totalt fjern og lurte på om det var tomatjuice i Bloody Mary, mente jeg var den første hun hadde møtt som skulle ha forskjellig vin til forretten og hovedretten samt at hun faktisk jugde et par ganger om for eksempel om de hadde potetgull osv. Virkelig merkelig dame og senior fikk nok og fastet resten av turen.
Forrige Swiss biz på meg var hjem fra LA og da var det en helt annen premium-følelse. Jeg synes også at all maten kommer på ett brett også er ganske u-sexy.
Men med denne etappen som alle andre fly-opplevelser så er forventingene til turen og selve crewet svært avgjørende for opplevelsen..
54481
54482
54483
54484
54485
54486
54487
54488
54489
54490
54491
54492
54493
SudCaravelle
18-03-2024, 15:28
Det å gå ut av dette flyet og tråkke på «Amerikansk» jord er det deiligste jeg vet, og alle lyder og lukter gir gode minner. Denne gangen var det faktisk ganske lang imigration-kø og jeg tipper vi brukte en time og femten minutter som er rekord for meg.
Den tradisjonelle forhandlingen på Sixt ble det ikke noe av da vi hadde garantert modell og det var Mustang 5.0 GT Cab. Jeg spurte forsiktig om senior kunne tenke seg en svær, deilig, tysk BMW 840 cab istedenfor – men det ble blankt avvist.
Mustangen var faktisk en deilig sak.. Egentlig mye av samme «specken» som den føneren jeg har fra Sturgart med hestekrefter osv., men få ting overgår denne massive deilige V8eren. Den er faktisk også blitt ganske god å kjøre og har off the record bedre bremser en Porschen spør du meg.
Da var det rett til hotellet, pælme inn koffertene på hvert vårt rom og komme seg over til Coconuts på Fort Lauderdale som vi har spist på første kvelden siden 1984.. Ganske sjukt hvordan de klarer å holde på samme konseptet i så mange å uten å gå konkurs.
Waterside Restaurant | Coconuts | Fort Lauderdale (coconutsfortlauderdale.com)
Det ble mye råning. Soling, spising og masse «Up memory lane».. Rett og slett treningkast seks. Vi bodde mot vanlig tradisjon på et to-stjerners(!) hotell som topper TripAdvisor og er et utrolig kupp. Ligger på stranden grise-sentralt, gratis frokost, gratis parkering, ingen resort fee, gratis solstoler, kaffe, vannflakser osv.. Egentlig rart de ikke dobler prisene (men det er stort sett helt fullbooket) Vi betalte ca 200 USD per rom per natt som er virkelig innafor. Det ble selvfølgelig også Miami med favoritten Smith & Wollensky heeeeeeelt på tuppen av South Beach som alltid gir gåsehud.
PREMIERE HOTEL - Updated 2024 Prices & Reviews (Fort Lauderdale, FL) (tripadvisor.com)
På selve dagen til senior skjedde det mye rart… Først ble vi nesten meiet ned av en ruset Mexe som måkte rett inn i et tre ved siden av oss hvor vi måtte ordne med 911 osv, det tikket inn en melding fra Lufthansa om at flyet var kansellert, og vi ble påkjørt av en Ford F150 pickup på vei til middagen. Det var helt umulig å få tak i Lufthansa, men utrolig nok ble vi satt opp på Biz med Swiss kun 24 timer senere som er ganske imponerende.. Vi så for oss 3-4 dager med kaos. På dette tispunktet var hotellet fullt (og de fleste andre) så vi dro nordover til kjente trakter på Pompano Beach hvor det ble helt andre priser. Her ble jeg faktisk også mottat med klem av 70 gamle, 180 cm høye «Debbie» som vi har spist frokost hos på stranden mange ganger (Beachcomber Resort – helt idyllisk).
Nevnte jeg at jeg elsker Florida? For ei sjappe.. Det er litt gjevt for hipstere å si at det er et møkkasted, noe som passer meg utmerket så man får ha dette litt for mer seg selv. :D
54494
54495
54496
54497
54498
54499
54500
54501
54502
54503
54504
54505
54506
54507
54508
Herlig tur!!
Takk for at du deler Sud! :)
Kim
Deilig rapport:-) Vi måtte ikke busses uttal Swiss i går:-)
SudCaravelle
18-03-2024, 17:08
Deilig rapport:-) Vi måtte ikke busses uttal Swiss i går:-)
Det var godt nytt. Den står stort sett på buss-plass men har kanskje gjort om.
Det var godt nytt. Den står stort sett på buss-plass men har kanskje gjort om.
Ingen faste plasser. Men når alle broer er tatt, er det mest 'commuter'-kjerrene som må vike. Hilsen gammel flyparkerer.
Artig lesing, ja! :up:
Swiss sin nattstopp står vel stort sett på remote over natten. Mens dagflighten vel gjerne slippe?
SudCaravelle
18-03-2024, 17:18
Swiss sin nattstopp står vel stort sett på remote over natten. Mens dagflighten vel gjerne slippe?
Det høres riktig ut. Ser den står på "plassen sin" der grytidlig om morgenen. Vi tok morgenflight ut og kveldsflighten hjem.
Super rapport! Må snart få gjort alvor av en Florida-tur igjen… Alt for lenge siden sist
SudCaravelle
19-03-2024, 09:52
Så da ble det plutselig ett ekstra døgn og egentlig en ganske fin ombokining hvor jeg ble ganske imponert at de klarte å skivse oss inn allerede dagen etter på Swiss Biz da det er jo i alle fall to LH fly per dag til MIA som ble berørt av dette, og en god del tyskere som trumfer mitt slitne EDB i slike tilfeller.
Turkish loungne er som vanlig pyton og jeg tenker alltid hvorfor gidder man etter å ha svidd av en formue å spare de siste hundrelappene på å sitte tett i tett der med middelmådige drikkevarer – maten du bestiller til bordet er dog faktisk innafor.
Vi fikk også fine seter i den lille «eksklusive» cabinen rett bak First. Her var det ganske annen stemning enn på turen til med svært personlig service og stram deilig sveitsisk presisjon. Her kunne de lage Bloody Mary og de fikk ikke spasmer over at en gjest ville ha hvitt til forretten og rødt til hovedretten. Maten var også god, og Swiss har merkelig nok «alltid» god biff på flyet. Kult at du har du får denne frokostmenyen før du legger deg, men alt av varmt var borte fra den nå så ikke noe å stå opp før for. Tror jeg sov fine 6 timer.. Våkne opp av lyden av disse bøttene av noen motorer på 777en som nesten bare murrer på halv gass er price-less.
Var en innmari merkelig nederlender i skikkelig Harry merkeklær som allerede på MIA var atal og velig tydelig på å fortelle oss 350 andre at han fløy First. Han lagde kvalm da en med rullestol fikk boarde først og kom bak inn og ut av kabinene vår 15-20 ganger i løpet av flighten mens han så skikkelig viktig ut. På vei av flyet hvor de brukte dør nummer 2 så fikk han helt spader av å ikke komme seg av først og dyttet oss unna – da ba jeg han faktisk jekke seg ned noen hakk noe han hørte på. Glad vi flynerder aldri er gufne på First 😉.
Vi hadde seks timer på Zurich som man kulle tro bli tøft – men dette var noe herlige timer (På long haul terminalen) Store deler av tiden var vi mer eller mindre alene med en fantastisk service. Jeg lånte et stillerom for to teams-møter og da kikket en av vertene inn og spurte om jeg skulle ha noe å drikke på – sånn service liker man. Sitte der å spotte rare fly og en del artige folk gikk veldig fort før man skulle tilbake til A220en.
Her hadde vi fått en Robert-A nedgradering.. Vi valgte rad to, men ble tvangsflyttet til rad 1 hvor benplassen er uansvarlig guffen. Her fikk vi en ganske annen opplevelse med 1 time og 50 med helt sinnsyk service.. Her ble det fort avgjort at jeg ikke skulle kjøre fra OSL da de konstant fylte opp glasset og leverte i tillegg overraskende god mat. Senior som ikke ville ha none ble spurt 10 ganger om de please kunne servere han noe.. Hadde man bare kunnet betale seg opp på dette hos SAS på for eksempel Malaga-ruten så hadde jeg gledelig betalt ganske bra for dette.. Mellomlande til Malaga for å får denne servicen er jeg for gammel til (Og Dragen som betaler logger ikke antall flighter som vi kule gjør). Glemte en ting til å furte over.. Nordmenn har ingen problem med å vippe denne gardinene til side for å benytte seg av toalettene foran.. Det synes jeg er frekt.
Da vi landet ble det ut i dette fordømte kuldehjørnet med ventende busser.. Her hadde trappe-bilen frosset i stykker, så vi satt i over en halv time og ventet på å komme ut.. Jeg var brisen og skulle hjem til tomt hus så for meg var det helt greit, men virket som det ble litt ampert bak på fjerdeklasse.
Snipp snapp snute… Florida 9/10 (Litt dyrt), Swiss 7/10, Mustang 8/10, Hotellene 8/10. Senior 10/10 som drar på sånne turer i en alder av 77 med relativt nybrukket rygg..
Nå ble jeg så reisesjuk at jeg ble nesten uvel.. Da er det deilig å ta opp SAS-appen og se at det er under to døgn til vi måker over Atlanteren i ei ganske ny kompositt-kjerre.
Nevnte jeg at jeg digger USA?
54510
54511
54512
54513
54514
54515
54516
54517
54518
54519
54520
Takker for rapport. Ser jo ikke gæli ut noen vei, men det er jo litt typisk Tysk service du fikk på vei bort. Det skriker litt Lufthansa long haul.
Har min første Swiss long haul hjem fra Shanghai om en måned, så satser hardt på den siste varianten. :)
Og digresjon - du nevnte Malaga. Jeg synes det er helt sjukt at ingen prøver skikkelig business class fra Oslo til Nice, Malaga og K-holmene. Jeg hadde betalt klekkelig for det.
Takk for rapporten.
Alltid skeptisk til biff på fly, med mindre vi snakker noe braisert eller lignende, men her virket det som det ikke ble servert "skosåle".
Både Icelandair og Swiss klarer bra biff på fly.
SudCaravelle
19-03-2024, 10:57
Takk for rapporten.
Alltid skeptisk til biff på fly, med mindre vi snakker noe braisert eller lignende, men her virket det som det ikke ble servert "skosåle".
Det må være et triks de har.. Har valgt biff på de tre siste long haulene med Swiss og alle har vært innafor. Biffen på SAS og Waffe har sjeldent sagt pang.
"Biffen" på Zurich-Oslo var spiselig, men bestilles ikke igjen.
Herlig rapport. Fikk lyst å reise sånn igjen jeg.
Flott rapport, er enig i og egentlig overrasket over “alt på ett Brett” det ser ut som Swiss også kjører enten Ost eller Dessert, jeg som vokste opp med Ole Brumm vil ha begge deler !
Mustang GT 5.0 beviser at det ennå finnes noen igjen fra Ford’s SVT Special Vehicle Team, husker ennå med glede tilbake til den Ford Contour SVT jeg fikk hos Hertz på tidlig 2000, Contour var Mondeo i USA, og den så tragisk ut, men det var som å kjøre en M3.
Det med varm eller kald frokost har kanskje en sammenheng med flytid, fikk en bra omelett (varm) på turist klasse i går med Lufthansa fra Seattle.
!
Mustang GT 5.0 beviser at det ennå finnes noen igjen fra Ford’s SVT Special Vehicle Team, husker ennå med glede tilbake til den Ford Contour SVT jeg fikk hos Hertz på tidlig 2000, Contour var Mondeo i USA, og den så tragisk ut, men det var som å kjøre en M3.
.
Har fortsatt mareritt om Mustang'en jeg fikk av Avis i Anchorage for å kjøre på glatta mellom Stevens og Elmendorf .. spennende kjøretur ....
Digger både Swiss og Lufthansa som ber om hjelp til å få tømt flaskene…før landing. Vi har blitt særdeles gode hjelpere.
Midtiblinken
27-03-2024, 18:42
Biff går greit om de vet hva de gjør. Fløy i 10 år på et selskap med kun business, tok ut Porta Potty for og få plass til mer ovner. Trikset var og ikke sette de inn for tidlig, og med tjukke filleter så ble det ofte bra.