Log in

View Full Version : Til USA - kansellert fly og Lufthansa 747 i andre etasje


Mattern
29-02-2024, 21:23
Hei, så var det tid for min aller første trip report.

Turen ble booket med to mål for øye. Besøke USA for første gang og fly 747. Da har man ikke mye annet valg enn å fly Lufthansa.

Ruten er OSL-FRA-IAD-FRA-OSL.
Utreise fredag med retur mandag.
Turen ble booket med Lufthansa i Premium Economy bort og Business hjem.

Med avgang fra OSL klokken 06:00 ble dagen startet klokken 04:00. Jeg skyr tidlig avgang som pesten, men denne gangen var det ikke til å unngå. Fikk skyss til flyplassen og kom frem ca 1 time og 15 minutter før avgang. Lite kø i sikkerhetskontrollen. Fikk sikret meg en bolle fra Bit.

Fredag 23. februar 06:00, LH865 OSL-FRA, Airbus A320neo D-AIJB

https://live.staticflickr.com/65535/53560217239_8c1a383e31_z.jpg
Dagens første balje

Fant veien til 28A og hadde flaks og fikk ledig midtsete. Nesten fullbooket fly. Avgang noe etter oppsatt tid. Planen var å sove de to timene, men jeg hadde en helproff setesparker bak meg så jeg holdt meg våken.

Jeg er usikker på om de gikk med tralla i det hele tatt. I gamle dager (2017) fikk man jo både mat og øl. Den lille sjokoladen ble utdelt mot slutten. Vi landet likevel noe foran oppsatt tid.

Etter å ha skrudd av flymodus tikket det inn en lite hyggelig melding - Your flight is cancelled.
Perfekt.

Det tok ikke lang tid før neste melding om rebooking til United kom.
Prøvde å sjekke inn på telefonen, men da jeg la inn bilde av passet ble mye feil.
Best å finne et menneske. Første service senter var stengt og etter omtrent 8 kilometer kom jeg til neste som var åpent. De kunne ikke hjelpe, men fikk med en lapp jeg skulle vise frem i gaten. Så da var det bare å traske i motsatt retning. Bra med kø gjennom passkontrollen.
På veien var det innom en mini grensekontroll for reisende med United. Der lurte de på om jeg hadde ESTA, hvor jeg skulle osv. Måtte også vise returbilletten. Fikk passere og var et stk klistremerke på passet rikere.

Mange andre som var blitt booket om, så lang kø i gaten. Ble nedgradert fra 24K til 21F, midtsete. Skandale!
Men det var det beste hadde ledig. Så jeg gikk slukøret derifra.

Fredag 23. februar 11:30, UA988 FRA-IAD, Boeing 777-300ER N2747U
Legg merke til registreringen, neppe tilfeldig!

https://live.staticflickr.com/65535/53560328805_37d19af8dd_z.jpg
Dagens andre balje

Avgang noe etter oppsatt tid og stinn brakke i Premium Plus som det heter hos United. Pute og pledd lå i setet mens hodetelefoner lå i setelommen. Så ikke noe til amenity kit.

Kjeks og drikke ble delt ut før måltidet. Valget stod mellom chicken or pasta. Sidemannen til høyre valgte chicken og det luktet grusomt, så det ble pasta på meg. Ravioli som jeg antar var fylt med ricotta og spinat, tomatsaus, semitørkede tomater og sylteagurk? Sylteagurk på pastaen!
I tillegg var det salat med fetaost, dressing, et kaldt og tørt rundstykke og fransk sjokolade med trøffel.
Holdt meg til vann, juice og brus hele veien.
Bestikk i ekte metall, glass i ekte glass og stoffserviett i ekte stoff.

https://live.staticflickr.com/65535/53560215599_8f572b1530_z.jpg
Første måltid

Når det kommer til setet er plassen god. Det er god bredde og god benplass. Men det er veldig flatt og vanskelig å finne en behagelig sittestilling. Begynte å kjenne det i korsryggen allerede etter en time.
Recline er også begrenset. Det hadde vært mulig å lene stolryggen en god del lenger bakover uten at det skulle være noe problem for de bak. Så det ble 9 lange timer.

De kom rundt med drikke jevn og trutt og potetgull en gang.

Ca 1,5 time før landing bredte lukten av pizza seg i kabinen. Fikk velge mellom chicken or cheese og med lukten av kyllingen fra forrige måltid friskt i minnet var valget enkelt, cheese. Det dukket opp en pizzaaktig skapning. De hadde heldigvis glemt sylteagurken denne gangen.
Salat med kikerter og dressing til. Det hele smakte godt.

https://live.staticflickr.com/65535/53559885576_7fb2dcfbdd_z.jpg
Andre måltid

Vi fløy en nordlig rute rett sør for Island og over den sørlige delen av Grønland før vi kom inn over Canada her.
https://live.staticflickr.com/65535/53560329565_dde8f64942_z.jpg

Under flygningen la jeg merke til at selv ved det minste tegn til turbulens kom lyset med setebeltet på. Er det typisk for amerikanske selskap?

Landet ca 35 minutter bak skjema.

Ble litt skuffet da vi gikk av flyet gjennom en vanlig bro. Hadde jo på forhånd lest om disse rare bussene og hadde fått inntrykk av at man gikk direkte ombord i disse fra flyet. Men først inn i bygningen, ned en trapp, så buss.
https://live.staticflickr.com/65535/53560216659_2446f186f1_z.jpg

“Alle” hadde tydeligvis Global Entry, for mesteparten gikk rett frem. De fleste andre var amerikanske borgere, mens kun et fåtall gikk helt til venstre for visitors.

Etter noen få spørsmål og fingeravtrykk var jeg inne. Absolutt ingen kø og det tok nok under et minutt.

Deretter var det å finne veien til Metroen. Metroen i DC er veldig bra og noe jeg brukte mye mer enn hadde sett for meg.

https://live.staticflickr.com/65535/53560217539_9187ff4728_z.jpg

Så litt fra oppholdet.
Bodde på citizenM NoMa som ligger nordøst for sentrum og kun et par minutter til nærmeste Metro. Hotellet ble valgt grunnet pris og hadde gode tilbakemeldinger. Det er en nederlandsk kjede og det merkes. Rommet er lite og kompakt med en europeisk stil. Blant annet tyske armaturer og toalett. Såpe fra Italia osv.
Innsjekking på automat der man kunne velge rom i høy eller lav etasje og utsikt mot gaten eller bakgård. Valgte bakgård og høy etasje og fikk rom i toppetasjen.

https://live.staticflickr.com/65535/53560086233_1882db3161_z.jpg
Utsikt fra 9. etasje

Frokosten bestod av brød, bakst, frokostblandinger, syltetøy og et lite utvalg av ost, skinke og laks. Varmmat var bacon, pølser, poteter og eggerøre. Kaffe, te og juice.

Noen bilder fra oppholdet.

https://live.staticflickr.com/65535/53560216294_b8d5295a21_z.jpg
Utsikt fra klokketårnet i det gamle postkontoret. Nå Waldorf Astoria.

https://live.staticflickr.com/65535/53560215924_6b62c1c987_z.jpg
Roosevelt Island

https://live.staticflickr.com/65535/53559030417_639567e6f0_z.jpg
The Old Stone House i Georgetown.

https://live.staticflickr.com/65535/53560216424_850c79ea29_z.jpg
Noen kirsebærtrær er litt tidlig ute.

https://live.staticflickr.com/65535/53560216984_7fc0dc4c23_z.jpg
Arlington House

https://live.staticflickr.com/65535/53560085683_15f5453b21_z.jpg
Dette er for meg ekstremt amerikansk.

Del 2 følger

Mattern
29-02-2024, 21:26
Mandag ettermiddag var tiden kommet for hjemreise. Etter å ha spist lunsj i en rundkjøring i Maryland gikk jeg mot nærmeste Metro.
Hadde allerede sjekket inn, men gikk til skranken for å få ordentlige boarding pass. Null kø i businesskranken og jeg fikk boarding pass hele veien til OSL.
Nærmest ingen kø gjennom sikkerhetskontrollen. Fikk hendene mine sjekket for eksplosiver, heldigvis med negativt resultat. Så ombord i toget til B-gates.

Loungen på IAD er liten, litt sliten og noe mørk. De fleste stoler var allerede opptatt.
Det var et utvalg av salat, ferdig påsmurte rundstykker, suppe, litt varmmat, kake og godteri. Det er også egen bar. Mange ansatte som rydder bordene kontinuerlig. Loungen deles med Austrian som hadde avgang omtrent samtidig.

Mandag 26. februar 18:05, LH419 IAD-FRA, Boeing 747-8 D-ABYH

https://live.staticflickr.com/65535/53560084948_969356a086_z.jpg
Endelig 747!

Boarding direkte fra loungen og jeg kunne endelig gå ombord i en 747. Opp trappen og til sete 85A. Fikk ingen ved siden av meg.
Drikke ble utdelt. Valgte sprudlende vin. Spurte om det var champagne og fikk svar “sparkling wine” tilbake. Og varme kluter, veldig varme kluter!

https://live.staticflickr.com/65535/53559886286_88664ced6b_z.jpg
Pre departure drink

Det var to italienere og en kvinne av ukjent opphav som serverte i andre etasje.

Pute og pledd lå klart i setet mens amenity kit og vannflaske lå i “hanskerommet”

https://live.staticflickr.com/65535/53559030732_d213fb6d2c_z.jpg
God plass

Deretter ble det servert kalde nøtter og mer drikke. Jeg gikk for riesling og holdt meg til det gjennom hele måltidet.

https://live.staticflickr.com/65535/53559887506_e9afec1145_z.jpg

Det ble sjømataften.
Spicy grilled shrimp til forrett. Det var greit.
Varmt rundstykke og salat med skivet parmesan og semitørket tomat.

https://live.staticflickr.com/65535/53559038462_d618766b74_z.jpg
Forrett

Valgte kveite til hovedrett. Den ble servert med grønnsaker, ris og en meget god saus. Dette var et veldig godt måltid. Nydelig saftig fisk.

https://live.staticflickr.com/65535/53559030052_2cdb4d5f10_z.jpg
Hovedrett

Fikk valget mellom ost eller iskrem til dessert og valgte is.

https://live.staticflickr.com/65535/53559028817_02ae684d72_z.jpg
Dessert

Jeg hadde litt trøbbel med IFE. Fjernkontrollen hadde et klistremerke med INOP og skjermen er ikke særlig responsiv. Jeg trykket på en ting, men skjermen mente jeg trykket på noe annet. Den frøys også til innimellom.
Men jeg hadde lastet ned podcaster og videoer på telefonen, så skjermen ble kun brukt til kart og kamera.

Slet igjen med å få sove. Men tiden gikk relativt fort så det er mulig jeg var borte litt likevel. Jeg lå i alle fall behagelig.

Det var lett turbulens nesten hele veien. Lyset med setebeltet kom kun på en gang, og da hadde jeg allerede strammet til beltet og holdt godt på vinglasset.

Tid for frokost. Det ble først delt ut appelsinjuice, så kaffe, så varme kluter før selve frokosten.
Gresk yoghurt med masse frø og nøtter, en bolle med melon, ananas og druer og en varm croissant.
Dessverre ingen bilde av frokosten.

Vi landet i Frankfurt foran skjema. Lang kø gjennom passkontrollen, men det tok likevel ikke mer enn rundt 25 minutter.
Deretter til en stappfull lounge. Drakk kun en cappuccino før jeg gikk videre. Oppdaget at det var enda en lounge under den andre, men da var det allerede snart tid for boarding.

Tirsdag 27. februar 10:10, LH860 FRA-OSL, Airbus A321-100 D-AIRX
Avgang noe etter oppsatt rutetid. Fullstendig fullbooket, men med blokkert midtsete i business. Satte meg ned på 3F.
Dagens måltid ble delt ut. Laks selvfølgelig. Asparges og to ulike sauser til samt et varmt rundstykke. Matlysten var ikke på topp, så laksen ble liggende urørt. Men sausene var gode.
En mousse med smak av blant annet pepperkake og kirsebær til dessert.

Ble dessverre ingen bilder herfra da jeg begynte å bli litt surrete etter mangel på søvn.
Om jeg fikk sove på flyet?
Nei.

Landet på rutetid og så toget hjem.

Takk for at du leste 🙂

lanorge
29-02-2024, 21:50
Bra rapport og bilder! Og så fikk du fly 747-8 og A321-100, to flytyper jeg mangler. Not bad!

Tjab
29-02-2024, 22:32
Tommel:)

Ps. Jeg tror Lufthansa har noe 747 grums på gang. For returen vår den 22 februar fra IAD til FRA hadde noen rimelig oppgitte passasjerer.

Alle på first degradert til C. Noen på C ned til premium economy. Satt på 32 sammen med ene flyvertinnen som fortalte oss at de egentlig skulle ha 747-8 på denne ruten, men de måtte bruke 747-400... var vist bedre å jobbe bak i balja denne turen:) (noe som også forklarer alt tullet med setebooking)

KnutW
01-03-2024, 01:24
Alle på first degradert til C. Noen på C ned til premium economy. Satt på 32 sammen med ene flyvertinnen som fortalte oss at de egentlig skulle ha 747-8 på denne ruten, men de måtte bruke 747-400...

Lufthansa har pussig nok ikke førsteklasse på 747-400,visstnok kun 748 og 346. Derfor de førsteklasses suringer. (Hadde jaggu blitt sur selv..!)

KnutW
01-03-2024, 01:28
Takk for rapporten og gratulerer med din første 747! De begynner jo å bli en utrydningstruet art, spesielt passasjerversjonen.

Et velment råd: Ikke begynn å diskutere sylteagurk her på Flyprat. Det baller fort på seg...

ClassOne
01-03-2024, 08:03
Takk for turen, flott rapport ��

Cecilie
01-03-2024, 08:51
Tusen takk for turen og for flott rapport! :) Frister med en tur tilbake til DC snart, kjenner jeg!

jb1
01-03-2024, 11:15
Straalende debutrapport. Godt at returen ikke ble kansellert ogsaa. Jeg har ogsaa en tur i annen etage med LH for endel aar siden paa samme strekning, men motsatt vei. EN god tur, bortsett fra en flyvertinne som trampet rett inn paa min plass uten aa ense meg for aa passe paa at et HON-Circle medlem hadde det bra.

Mattern
01-03-2024, 15:46
Takk for rapporten og gratulerer med din første 747! De begynner jo å bli en utrydningstruet art, spesielt passasjerversjonen.

Et velment råd: Ikke begynn å diskutere sylteagurk her på Flyprat. Det baller fort på seg...

Hehe, har skjønt at det med sylteagurk er et litt ømt tema.

Og takk for alle hyggelige tilbakemeldinger 🙂

DCHalvorsen
01-03-2024, 21:09
Flott rapport. Takk skal du ha!

Discus
01-03-2024, 22:21
Takk for fin rapport!

Under flygningen la jeg merke til at selv ved det minste tegn til turbulens kom lyset med setebeltet på. Er det typisk for amerikanske selskap?
JA! Sist jeg fløy innenriks i USA (i desember, LAX-JFK) så var setebeltet av i totalt 30 min en periode etter avgang. Deretter litt humping, det kom på og stod på hele turen. Virker dog som ingen overholder det så lenge crewet ikke får beskjed om å sette seg ned.

Futura
02-03-2024, 12:51
Takk for fin tripp rapport. Artig å se hvordan dere bemidlede reiser, for oss som stort sett reiser med LCC selskap. Bortsett fra å besøke slekt og venner i LA, er det D.C. Som står øverst på ønskelisten over steder jeg kan tenke meg å besøke i USA.
Jeg har 741, 742, 742M og 743 på lista. Hvor bruker Lufthansa sine 744, som jeg føler jeg har litt hastverk med å få flydd?

lanorge
02-03-2024, 13:05
Takk for fin tripp rapport. Artig å se hvordan dere bemidlede reiser, for oss som stort sett reiser med LCC selskap. Bortsett fra å besøke slekt og venner i LA, er det D.C. Som står øverst på ønskelisten over steder jeg kan tenke meg å besøke i USA.
Jeg har 741, 742, 742M og 743 på lista. Hvor bruker Lufthansa sine 744, som jeg føler jeg har litt hastverk med å få flydd?

Det er ikke lenge siden -400en dukket opp når jeg søkte på flighter til Canada, tror de brukes en del på rutene der fra Frankfurt. Jeg har 742B, 743M, 744 og 744M, så mangler bare 748 av de versjonene som flyr ute i verden nå. B741 får jeg heller besøke på Museum of Flight en gang. Sist jeg var der var den stengt av for publikum.

Mattern
02-03-2024, 17:28
Takk for fin tripp rapport. Artig å se hvordan dere bemidlede reiser, for oss som stort sett reiser med LCC selskap. Bortsett fra å besøke slekt og venner i LA, er det D.C. Som står øverst på ønskelisten over steder jeg kan tenke meg å besøke i USA.
Jeg har 741, 742, 742M og 743 på lista. Hvor bruker Lufthansa sine 744, som jeg føler jeg har litt hastverk med å få flydd?

Takk!
Veldig fornøyd med oppholdet i DC.

For å fly 744 må du nok belage deg på en tur til India.

Fnate
03-03-2024, 16:37
Tusen takk for flott rapport. Deilig at det fortsatt er noen 747-400 i lufta. Andre etasje der er jo litt magisk. Jeg har jo til og med epostadressen min oppkalt etter favorittsetet mitt der.



https://live.staticflickr.com/65535/53560215599_8f572b1530_z.jpg
Første måltid



Fyh, flate... det der kunne vært starten på en skrekkfilm

dc-8-63
03-03-2024, 18:05
Hei, så var det tid for min aller første trip report.

Turen ble booket med to mål for øye. Besøke USA for første gang og fly 747. Da har man ikke mye annet valg enn å fly Lufthansa.

Ruten er OSL-FRA-IAD-FRA-OSL.
Utreise fredag med retur mandag.
Turen ble booket med Lufthansa i Premium Economy bort og Business hjem.

Med avgang fra OSL klokken 06:00 ble dagen startet klokken 04:00. Jeg skyr tidlig avgang som pesten, men denne gangen var det ikke til å unngå. Fikk skyss til flyplassen og kom frem ca 1 time og 15 minutter før avgang. Lite kø i sikkerhetskontrollen. Fikk sikret meg en bolle fra Bit.

Fredag 23. februar 06:00, LH865 OSL-FRA, Airbus A320neo D-AIJB

https://live.staticflickr.com/65535/53560217239_8c1a383e31_z.jpg
Dagens første balje

Fant veien til 28A og hadde flaks og fikk ledig midtsete. Nesten fullbooket fly. Avgang noe etter oppsatt tid. Planen var å sove de to timene, men jeg hadde en helproff setesparker bak meg så jeg holdt meg våken.

Jeg er usikker på om de gikk med tralla i det hele tatt. I gamle dager (2017) fikk man jo både mat og øl. Den lille sjokoladen ble utdelt mot slutten. Vi landet likevel noe foran oppsatt tid.

Etter å ha skrudd av flymodus tikket det inn en lite hyggelig melding - Your flight is cancelled.
Perfekt.

Det tok ikke lang tid før neste melding om rebooking til United kom.
Prøvde å sjekke inn på telefonen, men da jeg la inn bilde av passet ble mye feil.
Best å finne et menneske. Første service senter var stengt og etter omtrent 8 kilometer kom jeg til neste som var åpent. De kunne ikke hjelpe, men fikk med en lapp jeg skulle vise frem i gaten. Så da var det bare å traske i motsatt retning. Bra med kø gjennom passkontrollen.
På veien var det innom en mini grensekontroll for reisende med United. Der lurte de på om jeg hadde ESTA, hvor jeg skulle osv. Måtte også vise returbilletten. Fikk passere og var et stk klistremerke på passet rikere.

Mange andre som var blitt booket om, så lang kø i gaten. Ble nedgradert fra 24K til 21F, midtsete. Skandale!
Men det var det beste hadde ledig. Så jeg gikk slukøret derifra.

Fredag 23. februar 11:30, UA988 FRA-IAD, Boeing 777-300ER N2747U
Legg merke til registreringen, neppe tilfeldig!

https://live.staticflickr.com/65535/53560328805_37d19af8dd_z.jpg
Dagens andre balje

Avgang noe etter oppsatt tid og stinn brakke i Premium Plus som det heter hos United. Pute og pledd lå i setet mens hodetelefoner lå i setelommen. Så ikke noe til amenity kit.

Kjeks og drikke ble delt ut før måltidet. Valget stod mellom chicken or pasta. Sidemannen til høyre valgte chicken og det luktet grusomt, så det ble pasta på meg. Ravioli som jeg antar var fylt med ricotta og spinat, tomatsaus, semitørkede tomater og sylteagurk? Sylteagurk på pastaen!
I tillegg var det salat med fetaost, dressing, et kaldt og tørt rundstykke og fransk sjokolade med trøffel.
Holdt meg til vann, juice og brus hele veien.
Bestikk i ekte metall, glass i ekte glass og stoffserviett i ekte stoff.


Utmerket rapport setter ogsaa stor pris paa bilder fra oppholdet, det er nok en falsk “sylteagurk” alarm, det er squash som er paa toppen av pastaen, en meget vanlig ingrediens i det Italienske kjoekken (min kone er italiensk).

Lufthansa 747-400 brukes mye til fra USA og Kanada - regner med at den kommer hit til Seattle igjen naar sommer programmet starter, den er ogsaa vanlig til Vancouver om sommeren. (Og begge byene er vel verdt et besøk)

MountainDew
18-03-2024, 15:32
Ost eller is til dessert? Rar måte å spørre på. Kan være noen som ønsker begge deler :)