View Full Version : Jack Sweeney plager Swift og Musk
DCHalvorsen
11-02-2024, 19:00
BBC har en reportasje om den amerikanske it-studenten Jack Sweeney. Han sporer privatflyene til kjendiser og forteller på sosiale medier hvor de flyr. Han regner også ut Co2-forbruket deres. Det har irritert både Taylor Swift og Elon Musk.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68248168
Han gjør så vidt meg bekjent ikke noe ulovlig. Men personlig så er jeg usikker på om «shamming» av privatfly har så mye for seg. Det utgjør en forsvinnende liten andel av totale utslipp, selv om det er høyt på individuelt basis. Og Tayler Swift har vel strengt tatt ikke noe alternativ. Kommersiell flygning vil bli et kaos uten like og en potensiell sikkerhetstrussel både for henne og andre reisende som tilfeldigvis er i nærheten.
Men hun behøvde jo ikke fly tur/retur Asia for å se en uviktig «fotball»-kamp i Las Vegas.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Midtiblinken
11-02-2024, 20:10
Det utgjør en klar sikkerhets risiko for mange, særlig henne, om det blir publisert i real time. Og halve poenget med eget fly er at det er ingen andres business hvor du drar.
Det utgjør en klar sikkerhets risiko for mange, særlig henne, om det blir publisert i real time. Og halve poenget med eget fly er at det er ingen andres business hvor du drar.
Da er det sånn at FAA har et program hvor du får en «psudo» identifikator. Musk prøve å få seg en sånn. Men dessverre så klarte ikke folka hans å installere den.
https://www.faa.gov/air_traffic/technology/equipadsb/privacy
Sent from my iPhone using Tapatalk
Midtiblinken
12-02-2024, 15:50
Før Flightaware var viden kjent så fløy jeg corporate for en bedrift, men mye av det var privat for familien. I en forholdsvis liten by.
Et par år etter jeg forlot den jobben brukte de flyet til en høyprofilert tur som hadde implikasjoner for mange i staten, i alle fall i deres mening. Da ble de tracket på FA av lokal media og andre og halve poenget med og fly privat ble borte. De tok da flyet ut så det ikke kunne bli tracket.
Dette bør forbli en privatsak i USA.
Før Flightaware var viden kjent så fløy jeg corporate for en bedrift, men mye av det var privat for familien. I en forholdsvis liten by.
Et par år etter jeg forlot den jobben brukte de flyet til en høyprofilert tur som hadde implikasjoner for mange i staten, i alle fall i deres mening. Da ble de tracket på FA av lokal media og andre og halve poenget med og fly privat ble borte. De tok da flyet ut så det ikke kunne bli tracket.
Dette bør forbli en privatsak i USA.
Dette forstår jeg ikke punkt 1) Hvorfor bør det forbli en privatsak i USA, men ikke resten av verden?
Dette forstår jeg ikke punkt 2) Jeg trodde privatfly handlet om å være fleksibel og kunne reise hvorsomhelst nårsomhelst, og for mange høyt profilerte mennesker - en mer avslappet reise uten horder av plagsomme folk og/eller sikkerhetsopplegg. Hvorfor skal det være hemmelig hvor og når de flyr, utenom en transfer av en hemmelig agent eller at en businessfyr tar en flytur som tyder på at aliexpress kommer til å kjøpe amazon og det derfor kan bringe aksjekurser helt bananas. Du har selv valgt å være en offentlig person, og flydata er enn så lenge offentlig tilgjengelig informasjon. Hvorfor skal det være hemmelig?
Midtiblinken
12-02-2024, 22:03
Dette forstår jeg ikke punkt 1) Hvorfor bør det forbli en privatsak i USA, men ikke resten av verden?
Dette forstår jeg ikke punkt 2) Jeg trodde privatfly handlet om å være fleksibel og kunne reise hvorsomhelst nårsomhelst, og for mange høyt profilerte mennesker - en mer avslappet reise uten horder av plagsomme folk og/eller sikkerhetsopplegg. Hvorfor skal det være hemmelig hvor og når de flyr, utenom en transfer av en hemmelig agent eller at en businessfyr tar en flytur som tyder på at aliexpress kommer til å kjøpe amazon og det derfor kan bringe aksjekurser helt bananas. Du har selv valgt å være en offentlig person, og flydata er enn så lenge offentlig tilgjengelig informasjon. Hvorfor skal det være hemmelig?
Det blir aldri en privatsak i Norge pga offentlig kontroll på alt. I USA kan du fly VFR uten flight plan om været er bra, men om for mange gjorde det så blir det farlige tilstander i lufta.
Et privatfly handler og om og være PRIVAT. Av forskjellige grunner vil de holde sine bevegelser borte fra offentligheten. Du og jeg har ingen grunn til og vite om hvor X og Y skal i dag eller i morgen. Om grunnen er sikkerhet, industriell spionasje eller privatliv, så har ikke vi noe med det og gjøre.
Du kan også snu spørsmålet: Hvorfor skal det være offentlig?