PDA

View Full Version : SAS-fly fikk trøbbel


catocontrol
24-10-2006, 02:34
artikkel (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=135108)

EB
24-10-2006, 07:19
Men dette gikk vel etter boken...:D

catocontrol
24-10-2006, 07:44
yes:) heldigvis

Hurum
24-10-2006, 09:35
Ikke noe stor dramatikk i dette.
Her ble jo alt gjort etter boka og en fikk tydeligvis god iinformasjon. At noen ble "redde" er jo i seg selv ikke spesielt nytt...mange ombord er jo redde allerede før flyet har tatt av.
Synd det ble buss til Tromsø, noe som nok tok noen timer :smile2

JetBlue
24-10-2006, 10:05
Helt etter planen, og iflg artikkelen hadde flyet ca 100 passasjerer og fullt mannskap ombord. Jøss, virkelig imponerende at de flyre med fullt mannskap også.........:colgate:

SK384
24-10-2006, 10:16
Den ruten der har jeg fløyet med mang en gang. Den er etterkommer etter mitt nickname SK384. Bra det endte godt, men det ble nok en lang busstur for til Tromsø for passasjerene. Det er samme maskin som går til Tromsø og Oslo som SK4409 på morgenkvisten. Den maskinen gikk som planlagt i dag. Har de tomflydd flyet fra Evenes i natt eller har de hentet opp en maskin fra Oslo. Noen som har peiling ?

LN-HAT
24-10-2006, 10:32
SK9229 []23OCT06[] [ ALT

73G BU7370 LNTUI

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
24OCT EVE ALF 0130 0215 0203 0211 0246 0249

LN-SSL
24-10-2006, 10:43
fullt mannskap

Opp gjennom tiden har vi vel erfart at det utsagnet der kan bety minst to ting...
Og i den andre betydningen kommer Onkel Politi og vil ha en blodprøve:colgate:

Jens W
24-10-2006, 10:46
Originally posted by LN-HAT

SK9229 []23OCT06[] [ ALT

73G BU7370 LNTUI

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA
24OCT EVE ALF 0130 0215 0203 0211 0246 0249

Men dette er vel ikke samme maskin? Iflg artikkelen så var det -500 "Inge Krokrygg" som fikk problemer. (LN-BUD)

LN-HAT
24-10-2006, 11:01
Det er rett, men de sendte -700 til ALF for å dekke dagens trafikk, BUD gikk til OSL som SK4079 i dag....Oppklart ?

Fokker 50
24-10-2006, 15:45
Men landet flyet uten flaps på Evenes da? Hvor fort må 737'en lande uten flaps, i forhold til med fulle flaps?. Kan man følge ILS's inn for landing, eller må man flyge en mindre bratt innflyvning p.g.a. større fart? Osv.

catocontrol
24-10-2006, 15:59
Flyet landet helt normalt. Det var flyet fra Oslo til Evenes, som ble sendt til Alta. LN-BUD gikk ut som CNO79 Evenes-Gardis^_^

Marius_S
24-10-2006, 16:05
Originally posted by Fokker 50

Men landet flyet uten flaps på Evenes da? Hvor fort må 737'en lande uten flaps, i forhold til med fulle flaps?. Kan man følge ILS's inn for landing, eller må man flyge en mindre bratt innflyvning p.g.a. større fart? Osv.

Om flyet skulle ha landet uten flaps måtte man ha lagt til 40-55 kt ekstra i forhold til en normal landing med den aktuelle vekten. Om farten da hadde oversteget 195 kt, er det anbefalt å brenne av fuel for å få en lavere hastighet slik at hjulene ikke punkterer under landing. Med denne farten vil man ha descent rate på ca 900 fot per min. Om dette fører til at man ikke kan følge ILS'en vet jeg ikke. Dette i følge en 737-manual jeg har liggende å slenge.

F35Landing
24-10-2006, 16:23
Med litt speedbrakes er det vel ikke noe problem å følge en vanlig glide path.