PDA

View Full Version : Gardermoen på Fornebu?

KnutW
25-01-2024, 23:28
Inspirert av Fornebuhistorisk forening og museets kalender søkte jeg opp stortingsmelding 55 fra 1986/87. Der er det mye interessant, blant annet denne spenstige planen om å en gang for alle stoppe kjeften på snarøyabeboene som klaget på flystøy.

Ekspropriasjon og utfylling hadde ikke blitt billig, og passasjerkapasiteten muligens et par knepp lavere enn på Galemoen. Men guuud hvor mye greiere reisevei enn til Nordre Gokk hver gang man skal ha seg en flytur.
Og den skisserte 06R/24L skulle blitt litt lenger enn dagens 01L/19R på Galemoen. Dærscken!

jb1
26-01-2024, 13:48
Tror vi skal være glade for at de ikke gikk for den løsningen. Flystøyen hadde rammet mer enn Snarøya. Hurum hadde dog ikke vært dumt. Da hadde nok Torp mistet mye av sitt grunnlag, men Gardermoen kunne vært sekundærflyplass for Østlandet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

B747-8
26-01-2024, 14:06
Ja, Hurum hadde vært perfekt plassering i forhold til Østfold.

KnutW
26-01-2024, 14:52
Hurum hadde vært geografisk perfekt, men dersom originalplanene hadde blitt fulgt ville den hatt ganske korte baner uten praktisk mulighet for forlengelse, krøkkete taksebanesystem, enkelsporet jernbane den siste mila, og få eller ingen mulighet til utbygging og utvidelse.

Ås, evnt Hobøl hadde blitt bedre rent flyplassmessig, skjønt Hobøl er også uti gokk.

jb1
26-01-2024, 17:42
Var det planlagt et dårlig tog dit?

Gardermoen er blitt fin den, så det er lite trolig at den forsvinner med det første. Det er også ganske lett å utvide der.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
26-01-2024, 18:01
Ekspropriasjon og utfylling hadde ikke blitt billig, og passasjerkapasiteten muligens et par knepp lavere enn på Galemoen. Men guuud hvor mye greiere reisevei enn til Nordre Gokk hver gang man skal ha seg en flytur.

Jeg er egentlig ikke enig. I tid ville det vært minimale forskjeller fra Oslo Sentrum. Med toget er jo ikke Gardermoen i tid så mye lenger unna, uansett fremkomstmiddel til Fornebu.

At både du og jeg har valgt å bosette oss på andre siden av Oslo for OSL, på grunn av helt andre kvaliteter, er en annen sak. Men ikke beliggenheten av flyplassen sin feil.

Og da nevner jeg ikke andre ulemper ved å bygge en flyplass midt i der bor, og med dermed begrensede ekspansjonsmuligeter.

KnutW
26-01-2024, 18:06
Var det planlagt et dårlig tog dit?
Gardermoen er blitt fin den, så det er lite trolig at den forsvinner med det første. Det er også ganske lett å utvide der.

Jernbanen til Hurum var pga terrengforholdene planlagt med enkeltspor de siste 10 km ut til flyplassen.

Personlig synes jeg Gardermoen er liten i terminalen, det blir fort mye folk og kø. Flyoperativt funker den greit, men mangler hurtigavkjøringer fra rullebanene og nok oppstillingsplasser med broforbindelse.

Når det gjelder utvidelser er det begrenset plass til ny rullebane, i øst blir det for kort og i vest er det dårlige grunnforhold. Iom at de(n) planlagte nordlige parallellpiren(e) aldri ble/blir noe av vil terminalutvidelse sannsynligvis bli i form av påbygg mot sydøst og sydvest samt forlengelse av piren nordover.
Det var (er?) planer om en ny terminal mellom dagens 01R/19L og en ny rullebane på østsiden, men iom at den rullebanen neppe kommer spørs det om det er fornuftig å bygge en ny terminal øst for dagens østre bane.

Men vi er enige om at Gardermoen vil bestå i overskuelig fremtid uten konkurrenter i samme klasse.

Someone
26-01-2024, 18:29
Personlig synes jeg Gardermoen er liten i terminalen, det blir fort mye folk og kø. Flyoperativt funker den greit, men mangler hurtigavkjøringer fra rullebanene og nok oppstillingsplasser med broforbindelse.

Nå hadde neppe noe av dette endret seg at om flyplassen hadde ligget et annet sted. Og kan ikke sier være påvirket av geografien.