PDA

View Full Version : På tur til Vest-Afrika...

LN-REF
23-10-2006, 14:53
Etter nokre hektiske dager siden eg kom ombord har eg nå endeleg fått litt tid til å skrive om siste reisa mi, nemlig til Vest-Afrika.

Turen starta onsdag etter middag fra Ålesund til Oslo. For 61. gang fløy eg med en -505, denne gang med LN-BRD som eg har flydd med tre ganger tidligere. I Oslo møtte eg på tre andre fra båten som skulle samme vei videre, nemlig med smågrisen LN-RCT til Paris og Charles De Gaulle.

På CDG landa vi på terminal 1, og som alltid er det litt rotete å finne veien ut av terminalen og rette bussen til terminal 2E som vi skulle reise videre ifra.

Terminal 2E på CDG, er stor og ny, men tilbudet er svært dårligt der. Siden vi hadde 3-4 timer å vente på flyet videre, var plana å ta seg en bedre middag. Men på 2E var det kun en liten fillekafe! Blei anbefalt å ta turen over til 2F kor det skulle vere en fin restaurang. Jaggu, det einaste av varm mat dei hadde var speilegg og pasta, tomat med ost, duck leg, og scampi (som egentlig var en fiskepudding uten fisk) med pasta! Prisen for 4 stk inkl litt drikke var over 100 Euro -> meget dårligt opplegg!

Turen videre sammen med andre fra båten, skulle gå med Air France sin Boeing 777-228ER med reg. F-GSPR ca. kl elleve på kvelden. Flyet var snekkfullt denne dagen, blant anna med 39 som skulle til "Acergy Falcon" :)

Dei 45 andre som også skulle ombord hadde reist tidleg om morgonen fra CDG med en AF flight til Duala i Kamerun.

Boeing 777-200 er som regel bra, veldig bra, men denne AF flighten skuffa litt. Kanskje var det pga at flyet var smekkfullt, ikkje veit eg! Men man kom seg igjennom denne turen også. Vel framme i Libreville i Gabon var vi kl. 0500 neste morgen. Agenten stod klar og samla inn alle pass og garantibrev for å få visum til Gabon. Mens han gjorde dette passerte samtlige oss som var på flyet og vi havna bakerst i køa til han ene som skulle utsette visa til samtlige på flyet som trengte det! I desse landene tar ting tid, så det gjekk 5 timer før vi kom oss igjennom passkontrollen! Gjett om vi var leide på slutten!

Mange spennende fly å sjå i LBV, inkl. Twin Ottere, Boeing 727, 737-200 etc...

Vanskelig å oppdrive 49 rom på hotell i Libreville denne dagen, så turen gjekk til et beach hotell som vi skulle komme til å tilbringe 7 timer før turen gjekk videre. Men vi åt og drakk godt desse timane, en tur på stranda for en dukkert eller to vart det også tida til. Eg var heldigvis en av få som fekk et rom slik at man kunne få slappe av lit og ta seg en dusj.

På ettermiddagen var det tilbake på flyplassen. Fra Libreville til Port Gentil kor båten skulle komme inn, er det ikkje vei, så einaste mulighet er båt eller ca. en halv time med fly. Oppe i Kamerun satt forøvrig 45 andre som også venta på å komme seg til Port Gentil.

Agenten hadde charta inn en Fokker 100 fra Air Affaries Gabon, reg. TR-LGQ, som skulle fly oss opp til Duala for å hente gjengen der, før vi snudde sørover igjen til Port Gentil. Dette må vere et ex. Korean Air fly, for livvesten som blei brukt til demostrasjon var merka med nettopp Korean Air.

Første som kom seg inn på flyet fekk mulighet til å sitte i ett av dei 24 business setene som var ombord, resten lenger bak. Service var forøvrig lik for alle, dvs et glass cola på den 45 min lange turen opp til Kamerun fra Libreville. Å sitte på 3A i en Fokker 100 er en stille opplevelse, det er nemlig veldig stillt så langt framme i kabinen!

Etter litt om og men kom dei andre påi DLA, og ca. ni på kvelden satte vi snuten sørover med en 50 min lang tur til Port Gentil. Servering her var enkel varm mat samt drikke.

I POG stod to små busser og venta på oss. Den som eg satt var temmelig overfull med folk og bagasje. Heldigvis er det kort vei fra flyplassen og ned til havna kor "Acergy Falcon" låg på reia og venta på kaiplass. Crewbåten som vi har på denne jobben, "Empire State" tok oss ut til båten kor vi endeleg kom oss ombord rundt midnatt, etter nesten 40 timer våken uten søvn!

Someone
23-10-2006, 15:15
Fin og eksotisk rapport :up:

gustavf
23-10-2006, 15:16
Interessant.

På en måte så er det litt ålreit at det fortsatt finnes steder i verden som ikke er helt rett fram å komme seg til.

Blubird
23-10-2006, 22:54
Alltid artig med rapport fra turene dine, REF. Keep'em coming! ;)

LN-REF
08-11-2006, 10:52
Om ca. ei veke er det klart for heimereise. Men allerede nå har problemene begynt å melde seg.

Gabon innførte nemlig nyligt at man må ha visum til landet før man kommer, altså man får ikkje dette utstedt på flyplassen slik vi fekk da vi kom. Etter litt om og men, så har man funne ut at dette gjelder kun for dei som har ambasade fra Gabon i landet man kommer ifra, resten får visstnok inntil videre fortsatt visum ved ankomst Libreville.

I går kom forøvrig reiseruta. Det blir 4-5 timer seilas til Libreville med crewbåten "Empire State" på onsdag eller torsdagen. Så blir det Air France Boeing 777-228ER til 2E på CDG (Charles Den Galne) på torsdags kvelden.

Etter landing om morgonen blir det ca. 5 timer venting som går med til å komme seg over til satelitten, handle litt stasj til jul, samt frokost før en smågris fra SAS tar oss videre til OSL. Deretter blir det vel nok en tur med en -505 til nordvestlandets hovedstad, nemlig Ålesund!

Det skal bli sabla godt med 12 veke fri denne gangen!