PDA

View Full Version : Språklig spørsmål om høyttalerannonsering

Line
11-01-2024, 11:20
Hei!

Jeg har et litt uvanlig spørsmål som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med. Jeg har nemlig skrevet en diktsamling som jeg nesten er ferdig med, og i det siste diktet, som det jo bør være litt schwung over, bruker jeg en flyreise som metafor for livet og reisen videre inn i 2024.

Jeg liker å skrive konkret og realistisk for å få humor og ironi rundt alvorlige temaer, så spørsmålet mitt er da om noen kan hjelpe meg med høyttalerannonseringer før flyavgang, pluss teksten til sikkerhetsdemonstrasjonen (oksygenmasker, trykkfall i kabinen, nødutganger, servering av forfriskninger og slike ting).

Det høres jo så flott ut når styrmannen eller kapteinen kommer med velkomsthilsen og presenterer besetningen, forklarer vær og vind, destinasjon, høydemetere osv. Så det er den feelingen jeg gjerne vil fange så realistisk som mulig, og så vri den dit jeg vil etterpå. Jeg har jobbet som teknisk oversetter i mange år, så jeg er veldig glad i korrekt fagterminologi og er totalt språknerd.

Hva er det dere sier, egentlig? Ulike forslag, både seriøse og morsomme, mottas med stor takknemlighet.

Om jeg får publisert dette, skal jeg naturligvis legge inn en takk til dere.

På forhånd takk for hjelpen!

Vennlig hilsen
Line

KnutW
11-01-2024, 13:09
Hei Line, og velkommen til flyprat!

Kul idé og artig konsept. Jeg har dessverre ikke nøyaktig tekst, og det varierer også litt fra flyselskap til flyselskap.

Sikkerhetsdemo før avgang inneholder å rette opp stolrygger og slå opp bord, følge med på besetningens demo og fjerne hodetelefoner og ørepropper (særlig!) være obs på at «nærmeste nødutgang kan være bak deg» og at «lysstripene i gulvet viser vei til nødutgangene». Flyr du med A320 eller Boeing 737-800, som er de vanligste flytypene i Norge, er det «to foran, to på hver side over vingen og to bak.» Surstoffmaskene blir enten «presentert» eller «kommer til syne» Uttrykket «faller ned» har nok PR-avdelingen fjernet fordi det kan oppleves skremmende… Videre er det «ta på deg din egen maske før du hjelper andre» og/eller «trekk masken godt til deg og pust normalt» (særlig!) samt «det er en redningsvest under hvert stolsete» «lampen lyser når den kommer i kontakt med vann»

Lykke til!

Cloudmaster
11-01-2024, 15:01
Hei Line! Jeg har jobbet med sikkerhet og risiko i over 25 år, og er bevisst på å følge med på «sikkerhetsdemonstrasjonen» hver gang. Først og fremst for å vise respekt for de som jobber om bord, men også for å bevisstgjøre meg selv – hva gjør jeg om noe skjer? I den forbindelse har jeg prøvd å lære teksten utenat. Dette er SAS sin versjon, Norwegian har litt annen rekkefølge på momentene. Jeg er nok ikke helt i mål, men her er et forsøk – mye likt det KnutW har skrevet:

"Vi skal nå demonstrere noe av flyets sikkerhetsutstyr. Vi ber deg ta av deg hodetelefoner og følge oppmerksomt med. Et sammendrag av informasjonen finnes i setelommen foran deg.

Sikkerhetsbelte festes – og løsnes slik. Beltet skal alltid være fastspent når skiltet fest setebeltet er tent, og vi anbefaler at du alltid har belte på når du sitter i setet.

Dersom det blir behov for oksygen, åpnes et panel over deg og maskene kommer til syne. Trekk masken til deg med et kraftig rykk, plasser masken over nese og munn og pust normalt. Juster båndet for å holde masken på plass. Ta først på din egen maske før du hjelper andre.

Det er en redningsvest under hvert stolsete. Ta vesten over hodet, ta båndet rundt livet og stram endestykkene. Det er først når du forlater flyet at vesten skal blåses opp ved å dra i snoren. Du kan regulere luftinnholdet i vesten ved å bruke munnstykket. Lampen lyser når den kommer i kontakt med vann

Nødutgangene bak, over vingene og foran i kabinen er alle merket med exit-skilt. En lysstripe i gulvet vise veg til nærmeste utgang. Husk at den kan være bak deg. "

Det er også noen setninger om at elektronisk utrustning, røyking (som fortsatt er forbudt) og å passe på når du åpner bagasjehyllene

Dersom du sitter ved en nødutgang, får du en liten spesialbriefing – her er det ulike varianter, virker som de om bord har litt slingringsrom for hva de sier her, men en typisk versjon er:

Snakker alle norsk? (Og ofte litt strev med å få alle til å ta av seg headset etc og faktisk følge med): Dere sitter ved en nødutgang, og dersom vi må evakuere, trenger vi deres hjelp. Kommandoen er «open seatbelts – get out» - ta en titt ut av vinduet for å se om det er trygt, og så åpner dere dørene. Det står beskrevet i sikkerhetsbrosjyren og også på seteryggen foran deg. Er dere komfortable med å sitte her?»

Men – det er sikkert noen her som kan dette veldig mye bedre enn meg! Noen som har «fasiten»?

LN-MOW
11-01-2024, 15:25
Ellers ligger det haugevis av safety demos på Youtube. Google 'Safety demo (eller video) Selskapsnavn' så får du hits i bøtter og spann.

Line
11-01-2024, 18:33
Fantastisk, tusen takk! :D Her var det mye bra! Jeg var ute etter norsk tekst, så det var derfor jeg ikke kunne nøye meg med Google og YouTube denne gangen.