PDA

View Full Version : Betaling av flyreiser med kredittkort

RIBRO
09-01-2024, 09:21
Hadde en dialog med en kollega, og vi var litt uenige om en ting.
Om man kjøper en flybillett hos SAS eller Norwegian og betaler med et kredittkort, får ikke flyselskapet pengene med en gang? Eller får de pengene først når reisen er gjennomført?

Jeg leste noe om dette ifm konkursen til Flyr, og at man ved en konkurs får pengene tilbake fra kredittkortselskapet, da de sitter på pengene til flyreisen er gjennomført.

Dette synes jeg høres veldig rart ut. F.eks om jeg kjøper noe fra komplett.no så får vel de pegnene med en gang, ikke når jeg først har hentet ut varen/fått den levert?

Someone
09-01-2024, 09:32
Det kommer helt an på, hvor sikkert kredittkortselskapet antar flyselskapet er. Og vil variere voldsomt. Så her har dere begge rett.

De sikre flyselskapene får pengene mer eller mindre med en gang, men f.eks under deres konkursprosess ble jo alt holdt tilbake til Norwegian. Så har dette gradivis forbedret seg, så i Q3 2023 holdt de tilbake 38% av betalingene hos Norwegian, ref deres Q3 rapport

TLS at OSL
09-01-2024, 09:35
Jeg har lurt på det samme, og trodde at de ikke fikk pengene før etter ca. 1 mnd.
Så bestilte jeg en tur hos Ving til England, og de sa at pengene måtte være inne på deres kto. innen en bestemt dato. Turen ble betalt med AmEx, og dagen etter bekreftet Ving at de hadde mottatt betalingen, noe som må bety at de (selskapet) får pengene med en gang.
Eller kan det være at AmEx har gitt beskjed til Ving om at jeg hadde betalt turen?

SK384
09-01-2024, 09:43
Når det gjelder fly må de vil være hos kredittkortselskapet til flyvningen er gjennomført. jeg hadde en bestilling inne hos Flyr etter at de gikk konk. Fikk refundert pengene fra Mastercard uten noe problem. Hadde pengene ligget hos Flyr hadde jeg neppe fått ut noe som helst siden de var under konkursbehandling.

Someone
09-01-2024, 09:47
Når det gjelder fly må de vil være hos kredittkortselskapet til flyvningen er gjennomført. jeg hadde en bestilling inne hos Flyr etter at de gikk konk. Fikk refundert pengene fra Mastercard uten noe problem. Hadde pengene ligget hos Flyr hadde jeg neppe fått ut noe som helst siden de var under konkursbehandling.

Nei, dette er ikke helt riktig.

Hos Flyr så stemmer det nok at selskapene holdt tilbake penger, fordi de anså dette som et veldig usikker selskap. Hadde du kjøpt hos Lufthansa hadde de fått pengene med en gang eller sånn omtrent.

Og ved konkursen hos Flyr ville du fått pengene tilbake hos Mastercard uansett. Dette styres av Lov om kredittkjøp, og den tar ikke hensyn til om kredittkortselskapet sitter på cash eller ikke. Men de er lovpålagt å betale deg tilbake, så er det deres oppgave å finne til pengene.

fluxie
09-01-2024, 10:53
Nei, dette er ikke helt riktig.

Hos Flyr så stemmer det nok at selskapene holdt tilbake penger, fordi de anså dette som et veldig usikker selskap. Hadde du kjøpt hos Lufthansa hadde de fått pengene med en gang eller sånn omtrent.

Og ved konkursen hos Flyr ville du fått pengene tilbake hos Mastercard uansett. Dette styres av Lov om kredittkjøp, og den tar ikke hensyn til om kredittkortselskapet sitter på cash eller ikke. Men de er lovpålagt å betale deg tilbake, så er det deres oppgave å finne til pengene.Dette er rett Someone. De fleste flyselskaper som har en solid økonomi har pengene fra salget på konto i løpet av en bankdag eller 2. Man må også huske at man kan avtale seg til litt delay.

Hvis man f.eks får 0,5 prosent billigere kortinnløsning/transaksjonskost mot at kredittkortselskapene f.eks kan sitte på pengene i 10 dager før de utbetaler, dette er jo noe som flyselskapene må vurdere ift cashsituasjonen vs transaksjonskostnader.

Discus
13-01-2024, 10:56
F.eks om jeg kjøper noe fra komplett.no så får vel de pegnene med en gang, ikke når jeg først har hentet ut varen/fått den levert?

Har ikke jobbet med dette siste årene, men tidligere var det slik at selger reserverer beløpet når du kjøper, men har ikke lov til å gjennomføre/belaste kortet før varene er sendt. Så i det varene sendes så sendes en melding til kortselskapet om "salg gjennomført". Deler av denne flyten er også laget slik fordi det er enklere å justere ned beløpet dersom eks. noen av varene er utsolgt.

Eller kan det være at AmEx har gitt beskjed til Ving om at jeg hadde betalt turen?

Ving gjøre en reservasjon og salg mot kortselskap (her Amex). Kortselskapet reserverer beløpet hos deg og evt belaster deg nesten med en gang. Ving får med en gang beskjed fra kortselskap om at handelen er godkjent og at de vil få pengene sine. Så er det mye frem og tilbake mellom kortutsteder, "mellom-menn" og bankene etc før pengene faktisk overføres på konto. Kortselskapenes rolle her er å bekrefte/garantere at kjøper har gjort opp for et salg og at selger får pengene en eller annen gang. Da påtar også kortselskapet seg en risiko/garanti. (Sånn enkelt sagt)

TLS at OSL
13-01-2024, 16:53
Takk for svaret ditt. Det var omtrent sånn jeg antok at det var.