Log in

View Full Version : Førstereis med KLM til Sør-Amerika


LN-CMN
05-01-2024, 22:41
Etter de siste dagers kuldesjokk tenkte jeg det hadde vært hyggelig å dele litt fra en reise til varmere strøk.

Routing as such:

OSL-AMS-BOG, KLM E295 + B787-9 (W)
*** BOG-CTG, LATAM A320 (Y+) kommer egen tripreport ***
CTG-AMS-OSL, KLM B787-9 + E190 (W)

Starter og slutter reiseskildringen fra AMS i dette tilfellet, da strekningen OSL-AMS-OSL ikke hadde noen ekstra nevneverdige hendelser. Førstereis med KLM for undertegnede og synes KLM leverer et hyggelig produkt intra-Europa, med både noe å bite i samt skylle det ned med :)

Rute: AMS-BOG
Flightnummer: KL749
Utstyr: B787-9 PH-BHI Lavendel
Sete: 11E, Premium Comfort
Flytid: 10t28min

Ankomst AMS med cityhopper fra OSL i rute. Raskt gjennom passkontroll og rett til gate da transfertiden ikke var mer enn akkurat. Boarding startet som planlagt og som del av Premium Comfort er Skypriority boarding inkludert, kom derfor raskt ombord.

Ombord i denne vel 7år gamle DreamNinern ble vi tatt godt i mot av en energisk og våken besetning. Premiumkabinen er rett bak dør 2 og er en liten intim kabin avsperret med skillevegger og gardin mot resten av Economyseksjonen. Sete 11E er bulkhead og her var det virkelig danseplass. Setene KLM har fått installert er av typen Rockwell Collins MiQ og er nok det beste premiumsetet undertegnede har prøvd hittil. Setet hadde en god recline og fotskammel med støtte integrert. I setet lå det allerede pute (lik som economy), pledd (lik som business) og noise cancelling hodetelefoner. Så fort vi hadde satt oss kom crewet rundt med vann, amenity-kit og meny for overfarten.

Vi ble noe sen ut fra Amsterdam pga lasting, men det var kort vei til rullebanen, så tok ikke mange minuttene før vi var på vei over den engelske kanal.

Vi kom raskt opp i 10.000ft og servering av snacks (nøtter i pose) og kluter startet, like etterpå var drikketralla på plass - her bestilte jeg en Bols Espresso Martini som hørtes fancy ut, men som dessverre ikke er verdt et tall på terningen da den var altfor søt og minnet mer om en cola uten brus og vann.

Tok ikke mange minuttene etter at alle hadde fått slukket tørsten, før matserveringen startet. Jeg hadde bestilt en Asian vegetarian på forhånd ettersom bildene på appen ga inntrykk av en spenstig og kulinarisk opplevelse ved valg av dette. Det ble servert en slags nasi goreng med en slags pannekake, ganske ok smak, men syntes de «vanlige» rettene som var lastet ombord så hakket bedre ut - det var rikelig med mat og flere runder med varme (Merk gode) rundstykker i tillegg, alt ble skylt ned med en god hvitvin jeg ikke husker navn eller land på.

Etter dette ble det å følge med på IFE flightmap og scrolle gjennom utvalget i filmer og serier. Synes utvalget var noe begrenset, men fikk slumra meg gjennom noe av innholdet :)

Det ble servert iskrem (smak av stroopwaffel må vite) som pauseunderholdning. Etter et par timer til kom crewet rundt med ytterligere en snacks - croquette. Denne falt ikke helt i smak, men gikk ned. Hadde planer om en tur i snackbaren bakerst i balja, men dette ble nedprioritert til fordel for å slumre videre. Setet er godt og kan konstatere at å ligge «litt på siden» (ref. kommentarer på diverse fora) stemmer bra.

Et par timer før landing hadde vi fløyet inn i det karibiske hav og det var tid for lunsj. Her ble det servert en type vegetarisk poke bowl med vannmelon, denne smakte veldig godt - alt ble skyldt ned med en Cola Zero.

Startet så innflygningen til den høytliggende Bogota El Dorado lufthavn (2800meter ca) - holdt stø kurs mot rullebanen og gjorde kun en liten sving etter at vi var kommet ut av det høyeste fjellpartiet. Kjerra holdt høy fart under landing og jeg fikk følelsen av en go-around, men som når elevasjonen er såpass høy er dette visstnok helt naturlig og vi plantet hjula litt etter rute på Bogota El Dorado lufthavn.

Flyet flyr en triangelrute med AMS-BOG-CTG-AMS og alle måtte av i BOG før nye og gamle passasjerer kunne etter 1,5t fortsette videre til CTG. Undertegnende forlot KLM for denne gang i BOG.

Rask tur gjennom immigrasjon og kunne enda en gang fylle passet med nytt stempel, tilogmed i ny verdensdel. Sto lenge å ventet på bagasjen før jeg til slutt innså at den heller ville ta seg en overnatting i AMS. Etter å ha etterlyst den forlot jeg flyplassen i en forhåndsbestilt bil og satt kursen inn mot byen for å tilbringe noen dager før videre kurs mot CTG.

Rute: CTG-AMS
Flightnummer: KL747
Utstyr: B787-9 PH-BHD Bougainville
Sete: 11C Premium Comfort
Flytid: 9t12min

Etter noen avslappende og spennende dager på Colombias karibiske kyst var det dags for hjemreis. Colombia er et spennende land hvor jeg aldri opplevde et ubehagelig øyeblikk eller ikke følte meg sikker. Fikk bare sett en brøkdel og vil absolutt reise tilbake.

Flyplassen i Cartagena er av mindre størrelse og kan nok sammenlignes tildels med Torp+. Ikke mange internasjonale flighter på ettermiddagen og flesteparten av de reisende var allerede med flyet fra BOG, så innsjekk og passkontroll/security gikk unna i en fei. Heller ikke mye utvalg i shopping/spisesteder etter sikkerhetskontrollen, så det ble bare å sitte å vente på at flyet skulle ankomme. Crewbytte skjer i Cartagena, heller ingen større cleaning eller lignende her. Boarding startet ca 50min før avgangstid, dette gikk raskt og smidig - så vi var klare til å ta av 15min før oppsatt rutetid. Dette var en nattflyvning og i all helhet ganske lik reisen til BOG.

Det ble servert drikke-middag-is før frokost litt over en time før landing i Amsterdam.

Til middag var det valg mellom pasta og kylling , valgte pastaen som smakte ganske ok.

Til frokost ble det servert frokost, neppe noe spesielt å skrive hjem om da den er fortært og glemt.

Flytiden er en smule kortere enn til BOG og at dette i tillegg ble en nattflyvning så fløy bokstavelig tiden av gårde (zzZzz).

Vi ankom AMS før rute og selv med landing på langtvekkistan-banen parkerte vi 20min før rute.

KLMs premium comfort produkt får 10/10 og jeg vil gå god for at dette er bedre enn enkelte C/CLS produkter jeg har prøvd. Det blir definitivt KLM igjen, tiltross for en forsinket bagasje og en handletur som jeg ble hyggelig kompensert for - også selvom bagasjen kom knust tilbake på OSL.

Dank je wel!

TriStar
06-01-2024, 10:22
Takk for rapport! Skal prøve KLM Premium Economy over Atlanteren om et par dager. Ser absolutt levelig ut[emoji846]

jb1
06-01-2024, 12:05
Fine greier dette. Det er lenge siden jeg har fløyet langdistanse med Det kongelige nederlandske, derfor lurer jeg på om premium er en egen klasse eller noe man legger til på sin ecobillett. Jeg fløy dette noen ganger, og det var et slags tilbud for ecopassasjerer, hvor man betalte 70 eur eller så for et sete med mer recline m.m. Jeg tror maten var den samme som for de helt uvaskede.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fnate
06-01-2024, 14:29
Tusen takk for knall rapport. Er første jeg har lest fra KLM Premium Economy. :)

Fine greier dette. Det er lenge siden jeg har fløyet langdistanse med Det kongelige nederlandske, derfor lurer jeg på om premium er en egen klasse eller noe man legger til på din ecobillett. Jeg fløy dette noen ganger, og det var et slags tilbud for ecopassasjerer, hvor man betalte 70 eur eller så for et sete med mer recline m.m. Jeg tror maten var den samme som for de helt uvaskede.


De har vel lansert en skikkelig premium economy nå, så det er ikke det samme som før. Altså vanlige eco seter med litt ekstra benplass. Vet ikke om det er rullet ut over hele flåten.

TriStar
06-01-2024, 14:51
Fine greier dette. Det er lenge siden jeg har fløyet langdistanse med Det kongelige nederlandske, derfor lurer jeg på om premium er en egen klasse eller noe man legger til på din ecobillett. Jeg fløy dette noen ganger, og det var et slags tilbud for ecopassasjerer, hvor man betalte 70 eur eller så for et sete med mer recline m.m. Jeg tror maten var den samme som for de helt uvaskede.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Kan bekrefte at Premium Economy nå er egen klasse på de nyeste flyene. Dvs. B787-9, B787-10 og på noen B77W. Da er det henholdsvis 2-3-2 og 2-4-2 seating. Kan heldigvis ikke sammenlignes med det gamle «Extra recline».

Someone
06-01-2024, 15:12
Flott rapport :)

Fine greier dette. Det er lenge siden jeg har fløyet langdistanse med Det kongelige nederlandske, derfor lurer jeg på om premium er en egen klasse eller noe man legger til på sin ecobillett. Jeg fløy dette noen ganger, og det var et slags tilbud for ecopassasjerer, hvor man betalte 70 eur eller så for et sete med mer recline m.m. Jeg tror maten var den samme som for de helt uvaskede.




De har vel lansert en skikkelig premium economy nå, så det er ikke det samme som før. Altså vanlige eco seter med litt ekstra benplass. Vet ikke om det er rullet ut over hele flåten.

Det dere snakker om her er det KLM kaller economy comfort. Og de tilbyr ennå dette, også etter de innførte premium economy.

LN-CMN
06-01-2024, 17:07
Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger!

Flott rapport :)





Det dere snakker om her er det KLM kaller economy comfort. Og de tilbyr ennå dette, også etter de innførte premium economy.

Stemmer dette og KL skal utvide antall Comfort-seter også i flåten sin da det er høy etterspørsel etter produktet. Hadde ordinært booket Economy Comfort på vei hjem, men ble bergtatt av Premium Comfort, tok likevel en titt for å se og så ut som et ganske ok produkt dette også, spesielt bulkhead som hadde enda mer danseplass enn jeg på rad 11.

Futura
07-01-2024, 06:44
Artig lesing. Kom gjerne med litt mer fra oppholdene i Bogota og Cartagena. Jeg var selv en natt i Bogota i Januar 2023. Dessverre var vi litt over 1 time forsinket inn, så jeg rakk knapt å se noe som helst annet enn fra taxien tvers gjennom byen. Vi bodde 5-600m fra banen opp til det fjellet. Neste gang skal jeg ha minst 24 timer der.
Du opplevde aldri noe usikkerhet eller ubehageligheter skriver du. Det gjorde ikke vi heller under våre 9 netter i Equador, men det var skyting, 4 måneder etter vi var der med 6 drept og 6 såret på en liten restaurant i surfebyen Montanita(Equadors Hemsedal) som vi spiste på. Cartagena ble vurdert som ett av stedene vi skulle besøke men vi endte opp med rundreise i Equador i stede.