Log in

View Full Version : Reiseåret 2023

Hypern
24-12-2023, 11:04
Ja er vel på tide å oppsummere reiseåret 2023 midt i all ribbestekinga og andre ting som fikses rundt om i de 1000 hjem.
Reiseåret 2023 starta i januar ved at CBP ikke var fornøyde med at jeg hadde vært i Iran (tror helt seriøst det kommer an på hvem du møter der om de slår seg vrange eller ikke), dette gjorde jo selvsagt at bagasjen min havna på et oppbevaringslager på SFO. Uansett så ble planene stokket om litt pga det der og jeg fikk en tur til Seattle og ned igjen med Amtrak (prøv det en gang om du er i USA det er ganske kult, men du må ha god tid).

I februar ble det en langhelg til Stockholm hvor SJ stod for transporten, SJ snabbtåg er komfortable greier og jeg foretrekker nok dette fremfor fly om jeg skal dit.

Påska ble tilbragt hjemme i Oslo - ikke noe sprell her, før det i mai ble to danskebåtturer til Køben og jeg dro faktisk også på en tur med Kielferga og.

Juni ble det tur til Kristiansand for å drive med festival døgnet rundt nærmest en hel uke og jeg fikk også med meg en tur til Jotunheimen et par dager. I juli hadde jeg en hel uke i Lisboa og litt innenriks til familiegården oppi Møre.

Før det ikke ble noe spesielt med reiser for september hvor det atter en gang ble danskebåt. I oktober fikk jeg meg en tur til HEL hvor jeg tror jeg har drukket nok Koskenkorva for resten av livet (beklager til alle finskættede her inne). Her ble det også en helg til Kristiansand med et tog som brukte 9 timer på turen pga godstog som brøt sammen.

I november ble det en tur til Torino og Milano for å se på tennis og i starten av desember ble det en tur til Stavanger. Jeg har fortsatt en reise før året er omme og den går til Gdansk for å feire nyttår.

Nye flyplasser BGY, MXP og SEA. Rareste ting jeg gjorde - da jeg fant ut at jeg ikke gadd å stå opp 0330 på natta for å ta Ryanair hjem fra BGY. Bestilte heller med bolaget for poeng. Største oppturen - LIS turen var jo fin. Ellers god service fra forsikringsselskapet som svarte på henvendelser raskt da jeg trengte det i SFO. Største nedtur - CBP i SFO - det har som sagt ført til at jeg ikke har lyst å besøke USA igjen. Veldig synd for jeg liker landet.

Ja det var 2023 oppsummert for meg, hvordan er det for folket her? Kan for øvrig legge til at jeg stort sett betaler for reisene mine selv og mye av det går inn under fritid.

Concorde98
24-12-2023, 13:08
Reiseåret 2023 ja. Det ble litt spesielt egentlig, på grunn av kjøp av ferieleilighet som ble litt prioritert. Så antallet så langt i år er 19 flyturer, som blir 22 før året er omme.
Siden ferieleiligheten ofte ble besøkt må jo antall flyturer gå ned. Et år hadde jeg ca 90 flyturer privat, slikt kan jo ikke fortsette.
Tanken min ble da at færre flyturer, mer variasjon og spenning i antall flytyper måtte prioriteres.
Så status blir da i år:
Dash 8 100
Boeing 737 700
Embraer E195
Airbus 321
Airbus A320 NEO
Diamond da40
Pipistrel elektrisk fly
T6 Harvard LN-TEX
Crj900
Tiger moth
Så variasjonen kan man vel ikke klage på. Åpen cockpit også i år på Tiger Moth. Delvis på Harvarden men cockpiten lukket jeg like etter take off som piloten sa jeg skulle gjøre.

Så, hva var høydepunkter?
Jeg må si de mindre flyene, det å sitte i cockpiten er så bra og kult. Visst gleder jeg meg til ANAs Dreamliner snart i business klasse, men det å faktisk få styre en T6 Harvard og en elektrisk Pipistrel overgår nok business klasse ja. ;) Men så er jeg glad i fly også.
Hmm, fikk faktisk med en småflytur til OSL også med en Diamond DA40 og det var også stas! Føler seg litt liten da. ;)
Tilbake til T6 Harvard og Pipistrel. Det var litt av en forskjell på å styre de maskinene. Harvarden hadde mye mer masse mens Pipistrel elfly omtrent var som et leketøy, så utrolig lett å styre.

Nå er det tre turer igjen i år. A320 NEO, Boeing 787-9 og en Boeing 787 innenriks i Japan. 787-9 blir første gang for meg. Så flyåret, reiseåret, avsluttes på Itami flyplass i Japan.
God jul folkens og godt nyttår!

SudCaravelle
24-12-2023, 13:26
Denne tråden er alltid herlig.. Skulle egentlig ha ett litt rolig reise-år, men endte opp ganske bra alikevel.. Totalt 66 flighter med noen få nye opplevelser.

Poengene ble ganske bra med 224.000 grunnpoeng og 820.000 lekepoeng i perioden.

Ble faktisk fire turer til USA hvorav tre ble i First Class med gode gamle Waffe.

Nye flyplasser ble Washington IAD og Edinburgh.

Nye opplevelser ble Polaris på 777 som var en positiv overraskelse og biz på LH787.

Ser ut som 2024 kan bli bra med så langt tre USA turer booket, en Marbella så langt og så blir det vel noen bonus-turer også.

Bursdagsturen med Dragen er ennå ikke booket, men med nye Skyteam-rølet så satser vi på en helt ny destinasjon.

Fly og reising er deilig ass...

Martin
24-12-2023, 13:27
Et rolig år, reisemessig, og et år man prøvde nye reisemetoder.

Eneste utenlandstur ble en tur til Gøteborg i mai, for å se et band man liker.
Her ble jeg forelsket i VY sine dobbeltdekkerbusser, som for meg opplevdes som mer komfortable enn toget (mulighet for å booke enkeltseter), billigere, og flere avganger.

Sommerferien ble lagt til Thon Hotel Storo, der en amerikaner skulle holde et par konserter på en fotballbane like borti høgget, så da ble det en langhelg der.

Bursdagsferien på høsten ble lagt til Trondheim, kun fordi jeg hadde lyst til å reise med SJ sin Premium Pluss. Det satte uværet Hans en effektiv stopper for, men det ble tur allikevel. Etter først å ha forsøkt å booke Rørosbanen - hvor SJ plutselig ikke fikk kjøre like mange passasjertog - så endte man på enda en dobbeltdekkerbuss fra VY fra Lillehammer til Trondheim.

Hadde booket retur via Rørosbanen (på et tog som faktisk gikk), men på hjemreisedagen fristet det mer med et enkeltsete på bussen til VY enn å dele en trang toseter på et fullbooket 93-sett, så da ble det det på returen også.

Ellers var man på en helgetur til Skien i mars (samme band som var i Gøteborg i mai), og en 40-års-deppetur med en jevnaldrende kamerat til Kongsberg. Positivt overrasket over Stordalen sitt relativt nye hotell der.

Planer for neste år? Foreløpig en tur som inkluderer DFDS, og så får vi se etter hvert.

Men det ble altså ikke en eneste flytur i 2023.

WF789
24-12-2023, 14:18
Endte på 58 flygninger i år, startet som vanlig med en treukers på Tenerife.
Fikk ellers testet First Class for første gang i høstferien.

Ble hele 7 turer til USA hvorav et par var rimelig på sparket.
Nye flyplasser ble JAX, CLT, YUL, VIE, ATL, BOS, HNL, YYZ, mens nye selskaper ble Alaska, Ethiopian, Frontier, AirCanada, Austrian, Airbaltic.

Ellers satte jeg trolig en "foralltid-pers" på SFO men 15 min fra touchdown til jeg var ute av immigration.

Året ble avsluttet med en tidagers på Hawaii fulgt av en kjapp juletur til Brønnøysund.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=54221&stc=1&d=1703422710

Cloudmaster
25-12-2023, 11:45
Travelt reiseår, endte på litt over 90 flights. Det aller meste jobbreiser til SVG, BGO og TRD. Høydepunktene ellers var tre dagers tur på Svalbard med snøscooter og toppturski, kjærestetur til Paris og tre turer til nye flyplasser: Spontan helgetur til Aarhus (AAR), sommerferie til England med retur fra Newquay (NQY) og LH-first til IAD for gå på National Air and Space museum. Washington-turen var med eneste nye flytype i år, B747-800. Blir nok litt roligere i 2024 (tror jeg).

TG923
25-12-2023, 15:30
Bare to reiser i år, begge til Thailand
Februarturen gikk med LH OSL-FRA-SIN-BKK-CNX (747 i first FRA-SIN, ellers biz)
Sen ankomst til BKK og lang venting på bagasje førte til at jeg ikke rakk siste fly videre, så det ble en ekstra natt i BKK. Da ble det Thai Smile i premium økonomi med blokkert midtsete. Fikk tilbud om å vente på første fly om morgenen for 500 bath med Thai Vietjet, men en kort natt fristet ikke så det ble et hotell i nærheten og viderereise litt utpå dagen.
Novotel på flyplassen skulle ha ca. 3000 kroner for natta, så det sto jeg over.

Returen gikk CEI-BKK-SIN-ZRH-OSL i biz med lange opphold ved alle mellomlandingene, så det tok tid. Fin reise i 4A med Swiss fra SIN - ikke noe trangt hull til beina på første rad i biz, så det var en fin reise. Loungen i ZRH på E-terminalen var fin
Fikk gratis setereservasjon med Swiss - var det pga reise i first på tur østover?

Novemberturen gikk OSL-MUC-BKK-CNX med LH A380 i first på langstrekket. Fint å få tilbake 380-maskinene. Sen avgang fra OSL på grunn av snø og kø til avising gjorde at det spøkte for BKK-flighten. En fyr på seteraden foran meg maste om en forbindelse til Kina eller noe, men fikk beskjed om at det ikke gikk. Jeg forholdt meg rolig, det går som det går. Ikke lenge etter kom en av besetningen til meg og nærmest visket at det ville stå en bil og vente på meg så jeg kom videre samme kveld (virket som han ikke ønsket at fyren på seteraden foran skulle høre det)
Ved landing kom det en SMS om at jeg ikke ville rekke flyet videre, men Porsche'n sto og ventet og kjørte meg via passkontroll til innsjekking (hvor de også tok seg til til å gi meg skikkelig omslag på boardingkortet) - bagasjen kom også med.
Tydeligvis en fordel å reise i First
Fra BKK til CNX ble den forventede A320 erstattet med en 787, egentlig ganske trange business-seter i Thai sin 787. Det gikk en del widebody på den strekningen første uka i november. Golfbil-transport fra ankomst til passkontrollen i transfer til innenlands i BKK

Valgte å ikke sjekke inn bagasjen hele veien fra CNX og hjem, men gikk ut og sjekket inn på nytt i BKK for å se hvordan first-innsjekkingen fungerte.
Ble fulgt hele veien av en assistent fra innsjekk via Royal Orchid Prestige lounge som hadde en bra førsteklasse del og helt fram til flydøren (tydeligvis policy).
Ble spurt om jeg kunne bytte sete fra 2A til 2K så et ektepar kunne sitte nærmere hverandre, og det var helt greit for meg
Fin lounge i MUC rett etter sikkerhetskontrollen med egen passkontroll for oss som skulle inn i loungen

Savner bare biltransporten til/fra OSL som LH hadde før pandemien, men tidene passet godt, så da fikk OSL-ekspressen duge. Har tross alt under 100 meter til bussen.

Første gangen jeg har reist hjemmefra med piggsko på tur til Thailand, men det var så glatt at jeg ikke ville ta noen sjanse på de få meterne ned til bussen... (byttet sko på OSL...)

Fnate
25-12-2023, 17:27
Her ble det 92 flights og 188.000km. Mindre enn i gamle dager, men allikevel en del. Har vært mye korte turer og lite long haul.

I år ble det flest turer med SAS etterfulgt af Air France og KLM før det ble jevnt mellom BA, LH, DL og Latam. Bør sånn sett være en av dem som kommer godt ut av oppkjøpet. :)

Mest spesielle i år var kanskje å komme tilbake til Sør Amerika og noen helt supre long hauls med AF. Og tur med Storsmurfen til Tirana og VIP terminal på vei hjem igjen. Jeg har også fortsatt å krysse Danmark en hel masse, men der eeør kanskje ikke flightene så magiske.

jb1
25-12-2023, 18:57
75 flyvinger i år, litt færre enn de to foregående år. Veldig mye mellom Polen og Sverige p.g.a. pendling. Alt annet er innen Europa, men CDG-TOS som den mest eksotiske av de nye ruter. Noen nye flyplasser: Toulouse, Lyon, Linköping og Chania. 13 flyselskaper, mest med LOT, men ingen nye selskaper.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Futura
25-12-2023, 21:27
Et fantastisk reiseår, til og med bedre en 2020, da jeg hadde 5 flighter. I 2023 ble det 6 flighter, med 3 eller 5 selskap og 6 flyplasser ble benyttet, hvorav 4 var nye. Det ble benyttet 3 flytyper(737,787 og A32X), totalt 5 varianter og med fly var jeg i 4 land i 3 verdensdeler. Jeg har hatt mitt første besøk i Sør-America og 2 nye land og hovedsteder er besøkt. Det fordeler seg slik:
789 Norse OSL-FLL T/R (altså 2 flighter)
788 Latam (Columbia?) Bogota-MIA
320Neo Latam-Chile MIA-Quito
319Ceo Latam-Equador Quito-Bogota
737-800 Norwegian KRS-OSL

788 og 320Neo var nye varianter og Latam nytt flyselskap. MIA, UIO, BOG og KRS nye flyplasser. 737 KRS-OSL var eneste jeg ikke betalte selv. Første og siste besøk på den flyplassen. Jeg sparte 35-45 min på å fly fremfor ekspressbuss Kristiansand sentrum-Oslo sentrum. Neste gang blir det buss/tog. Taxi til flyplassen og tog OSL-OsloS kostet nesten 600kr. Totalt ble det brukt 24700kr på flybiletter for kona og meg. Norse flightene var i Premium og A319 flighten med Latam var i Biz, (blokkert midtsete) Loungen i Quito var mitt første lounge besøk "på egenhånd" Det ble opptjent 0-null bonuspoeng.

2024 tar helt av allerede 2 januar. 15 flighter på 33 dager, med 11 selskap, hvorav 10 nye. 16 flyplasser, hvorav 13 nye. 10 land hvorav 8 nye. 14 hotell bookinger. 2 turer med langdistansebuss.

Sondbjo
26-12-2023, 03:49
Ikke noe særlig tur i år kun en liten handletur til Sverige og DFDS til Køben i sommer. Har lyst å reise mer men helsen setter dessverre en brems.

Henshaw
26-12-2023, 06:48
I 2023 ble det hele 2 fighter, OSL-ARN-OSL med henholdsvis Norwegian og SAS. Ikke flydd så lite siden 1992, og da levde jeg kun de siste 8 månedene av året.

Ble også to truer til Tyskland, med Stena Line fra Gøteborg i påsken og med Color Line i høstferien.

Var egentlig planlagt tur til Skottland i sommer, men det ble erstattet av huskjøp, og høstferiens planlagte sydentur blei erstattet med Tyskland og en begravelse

EB
26-12-2023, 06:49
I år som året før ble det mest Widerøe og jeg rekker nok noen turer til med de før DAT blir mitt nye kollektivtilbud. Siden jeg får tur til Italia som bonus når jeg har gått minst 10000 skritt pr dag så blir det en ekstra tur til nettopp Italia i 2024 - som alltid med Lufthansa Gruppen. Har allerede gått langt nok i 2023 så det blir minst 2 turer til Italia i 2025 også…ikke rart jeg gleder meg til å bli 60 og en uke ekstra ferie.

Someone
26-12-2023, 10:44
21 flighter og 42.000km, ned fra 29 flighter og nesten 48.000km i fjor. Nedgangen gang i stor grad tilskrives et par mindre helgeturer i år, både privat og med Flypodden. Ellers ganske likt, både med jobb og privat. Stavanger var eneste destinasjon som ble besøkt 2 ganger, begge jobb.

Ingen nye flyselskap, men E195-E2 var ny flytype og Rhodos og Jakarta nye flyplasser.

Flyplasser: OSL, LHR, SVG, SIN, DUS, RHO, ZRH, KUL, NCE, RIX, ARN, CGK

Destinasjoner var Stavanger, Nice, Rhodos, Lech (fløy til ZRH), Kuala Lumpur, Riga og Jakarta. Resten var mellomlandinger

Fly:
A320neo: 4
737-800: 3
A320: 3
777-300ER: 2
E195-E2: 2
A330-300: 2
A220-300: 2
A319: 1
A380: 1
A350-900: 1

Flyselskap
SAS: 7 (ink 2 operated by airBaltic)
Singapore Airlines: 4
SunClass: 2
Eurowings: 2
Norwegian: 2
Swiss: 2 (begge operated by Helvetic)
Malaysia Airlines: 1
airBaltic: 1 (operated by Avion Express Malta)

Eirik
26-12-2023, 11:45
Her ble det ´bare 50 flighter eller så, muligens mindre, må visst få fingen ut og registrere turene digitalt.
Ikke allverdens å skrive hjem om flymessig i 2023, t.o.m. årets Middelhavsferie ble foretatt med bil.
En´enslig langtur; Thai 777 fra CPH til BKK, retur med Lufthansa A350, første langtur med den for min del.
Ellers mye Lufthansa til Tyskland, Sas, Norwegian og Widerøe innenlands. Merker forsåvidt at lettere å ty til DY når prisforskjellen er stor etter at jeg fikk SK lifetime gold.
Siste Sas 737-700 var definitivt en gøy ting å få med seg på tampen av året.

Snorreth
26-12-2023, 11:53
Året er ikke over før 27. desember, da man skal reise hjem fra Bodø til Oslo, men vi inkluderer årets siste flytur i statistikken.
Har begynt i ny jobb dette året. Derfor nytt reisemønster. En god del nye flyplasser og flyselskaper for vedkommende.

Antall flyvninger 97 (+83%)
Antall kilometer 208 843 (+158%)
Lengste flytur i distanse: LHR - SIN (10 894 km, 13:05 t)
Lengste flytur i flytid: PVG - ZRH (9 041 km, 14:10 t)
Korteste flytur: SVJ - BOO (109 km, 0:25 t)

Topp 5 flyplasser
OSL 49 (+122%)
CPH 18 (+200%)
BOO 14 (+175%)
SIN 11 (ikke benyttet i 2022)
SYD 8 (ikke benyttet i 2022)

Topp 5 flyselskaper
SAS 37 (+95%)
Singapore Airlines 11 (ikke benyttet i 2022)
KLM 6 (ikke benyttet i 2022)
All Nippon Airlines 4 (ikke benyttet i 2022)
Turkish Airlines 4 (ikke benyttet i 2022)

Flyelskaper: SAS, Iberia, KLM, Norwegian, Singapore Airlines, Virgin Australia, Finnair, EVA, Jetstar Australia, Widerøe, Swiss, Spring Airlines, Thai Airways, ANA, LOT, Turkish Airlines, Eurowings, ITA Airways, Brussels Airlines, Aegean Airlines, AirBaltic, Qantas (for første gang ekte Qantas), Dalian Airlines (egentlig bare CA)

Flyplasser: OSL, BOO, IST, WAW, CDG, ZRH, BKK, WDS, PVG, LHR, SIN, MEL, HBA, SYD, ADL, ARN, DUS, AMS, CPH, HND, TPE, HEL, AES, MAD, MOL, SVJ, TKU, PLQ, RIX, FCO, LIN, SUF, REG, XRY, SVQ, ATH, KMG, TSA

Nye flytyper: Boeing 737-8M, Embraer E2-195

2024:
- I mars blir ferietur til Kina (for første gang privat). En coronautsatt bursdagsgave til det som en gang var mitt foreldrepar, men som nå bare består av én. Så der blir det en drøss av mye flyplasser i Vest-Kina.
- Jobbtur og sjøprøve i Australia i april.
- Jobbtur og tørrdokk Singapore i juli.

LN-REF
26-12-2023, 11:56
I 2023 blei det totalt 15 turer kor 11 av dei var til eller fra Rio de Janeiro

Totalt 52 flighter kor 5 av desse var med helikopter offshore Brasil

6 nye selskaper på lista dette året; Líder Aviação, Fly2Sky, Smartlynx Airlines, Air Europa Express, Uep!Fly og Ryanair

Kun 1 ny flytype; Airbus A330-941Neo, men fløy TAP sin hele 6 ganger dette året

3 nye flyplasser; Düsseldorf – Rhein-Ruhr, Alicante - El Altet Airport og Ibiza – Eivissa

LN-MOW
26-12-2023, 16:46
Kun 16 flighter i år, mest SK og WF. Fikk debut med SAS A321LR og SAS Link, ellers ikke så mye spennende.

FBI2012
28-12-2023, 14:10
Slik ble (fly)reiseåret 2023 for min del. Det vil si det jeg klarte å gjennomføre i tidsrommet 1.januar til 23.mai 2023. Grunnet sykdom har jeg måttet skrinlegge eller utsette halvparten av reiseplanene som var tiltenkt 2023. Heldigvis ingenting alvorlig, men virus på balansenerven gjør det lite gunstig ut å reise og da særlig med fly.

Jeg er ved godt mot og tar med meg en mengde ubrukte feriedager inn i 2024 og håper å få gjennomført flere spennende reiser i 2024/2025 så snart svimmelheten har gitt seg:)

LN-HFH
28-12-2023, 19:29
Endte til slutt på 29 legs. Hadde som mål om minimum en tur i måneden, men det dabbet av etter sommeren da det ble alt for mye å gjøre. Det aller meste ble innenriks, utenom en tur til Italia. Både DY (19 legs), WF (8 legs) og SK (2 legs) ble benyttet. Det meste er jo ned og opp TOS-OSL, så prøver man jo å gjøre det litt mer spennende enn direkte hver gang, så ble to turer via BGO med DY (som jo nå forsvinner), en tur via BOO med SK, og en tur med melkeruta til KKN med WF. Ble og to besøk i TRD, en med utgangspunkt fra TOS med WF, og en tur fra OSL med DY.

Nye flyplasser ble FCO og NAP. Nye flytyper ble 320neo

Blir spennende å se hva oppkjøpet av WF bringer med seg, så håper jeg på noen nye og artige reiseruter neste år, via Helgeland hadde vært artig å få til! Ellers så står jo 737max på ønskelisten, men Norge blir jo ikke prioritert her:headbang

lanorge
29-12-2023, 11:36
Oppsummert ble 2023 et år der jeg fikk besøkt en del nye øyer: Gotland, Island og Grønland. Grønland var selvfølgelig høydepunktet. Flymessig var det kjekt å endelig få Dash 8-100 og -200 i boks, slik at jeg når har flydd alle fire undertypene i Dash 8-serien. Fikk også testet Icelandair Boeing 757-300 før den eventuelt forsvinner. Totalt 27 flyvninger, cirka 30 timer i luften og 19500 km.

Nye flyselskaper:
Air Greenland, Braathens Regional Airways, Icelandair, LOT Polish Airlines, Malta Air, Xfly.

Nye flytyper:
Airbus A330-800neo, ATR 72-600, Boeing 737-9, Boeing 757-300, De Havilland Canada Dash 8-100, De Havilland Canada Dash 8-200, Embraer 175LR, Embraer 195-E2, CRJ-900ER.

Nye flyplasser:
BMA, GOT, JAV, JEG, KEF, SFJ, VBY, VNO.

Topp tre flyselskap:
1. SAS Scandinavian Airlines 6
1. Air Greenland 6
3. Cityjet 3

Topp tre flytyper:
1. Airbus A320neo 4
1. De Havilland Canada Dash 8-200 4
3. CRJ-900LR 3
3. Boeing 737-800 3

Topp tre flyplasser:
1. SVG 10
2. OSL 8
3. CPH 6

SudCaravelle
02-01-2024, 12:21
Denne tråden er alltid herlig.. Skulle egentlig ha ett litt rolig reise-år, men endte opp ganske bra alikevel.. Totalt 66 flighter med noen få nye opplevelser.

70 så jeg at det var nå.. Rett skal være rett. :D

SK384
03-01-2024, 09:34
Ikke så mye spennende å vise til her av naturlige årsaker, men noen flyturer har det faktisk blitt. Tror det ble 10 leg til sammen

OSL-FRA-OSL: Lufthansa. Tur med sønnen til Stuttgart for å besøke bilmuseer og Sinsheim i månedskifte februar/mars

OSL-CPH-CDG-OSL. SAS. Tur med kona til Paris i juni.

OSL-SVG-BGO-OSL. SAS. En heller mislykket tur til Bergen for å besøke foreldre. Det endte opp på Haukeland kort tid etter ankomst.

OSL-ALF-OSL. SAS. Tur til Finnmark for å besøke gamle kollegaer.

Det var vel det når det gjelder flyvninger. Det ble også en ny flytype. Fikk prøvd SAS Link sin Embraer 195 for første gang.

Det ble også en tur med bil til Bergen i mai måned samt et par turer med bil til Sverige kombinert med overnatting i Østfold.

Ellers har det jo blitt uttallige turer fra Kongsberg til Riksen primært med tog, men også helseekspress og taxi ved noen anledninger.

TriStar
03-01-2024, 22:51
Så er tiden inne for å oppsummere reiseåret 2023. Startet med noen dagers ferie i Dubai i anledning at TriStar fylte rundt år i januar. Fløy Economy med Emirates, noe som var helt OK for en 6 timers flight. Hyggelig crew og såpass servering av børst at både fruen og jeg var på silkerus ved ankomst DXB. Hadde booket 4 netter i standard rom på Radisson Blu Waterfront Dubai som nyslått VIP-medlem. Fin uttelling på status da man ble oppgradert til suite inkl. lounge tilgang.

Deretter ble det den årlige turen til Thailand i mars. Utreise med SAS til LHR og videre derfra med et av TG sine nyeste B777-300ER med oppgradert kabin. Et godt løft fra de etter hvert noe tilårskomne øvrige maskinene. Bangkok, Phuket og Chiang Mai som vanlig. Returen ble litt mer spennende med TG til Delhi, nesten 6 timers layover og fakirflight med Air India B787 til LHR. Transfer på DEL er crap, loungen var crap, men selve flyplassen var overraskende bra, med både butikker og serveringssteder som var døgnåpne. Flyturen med Air India var også helt OK, og for en som er glad i indisk mat var man godt fornøyd med serveringen om bord. Absolutt ikke fremmed for flere turer med AI, og etter hvert kommer det oppgraderinger på både metall og servicekonsept.

Noen andre fritidsreiser ble det også; Stavanger med fottur til Preikestolen (første og siste gang…) i slutten av juli, høstferie i Frankrike og Spania med utgangspunkt i Bordeaux. Videre derfra til Biarritz, San Sebastian, Bilbao og Logrono. AF stod for transporten i tillegg til en gammel bulkete Fiat. Brukte vel like mye cash som på tre uker i Thailand… Så ble det tur med tre vennepar til Riga i desember, behagelig flytur med AirBaltic og A220. I tillegg ble nok en gang årets motorsykkeltur til Vestlandet lagt til Danmark pga været. Jylland, Fyn og med to dager i Køben før vi tok fatt på den strevsomme hjemturen med DFDS😉

Året endte da på 54.500 km fordelt på 41 flighter. Nesten identisk distanse som i fjor, men 10 færre flighter. Og fortsatt godt under gjennomsnittet for et «normalår». 23 flighter i jobb og 18 private – betydelig nedgang i antall jobbreiser, så må skjerpe meg i 2024… Årets høydepunkt? Tja, om ikke høydepunkt så er nok hjemturen fra Thailand med BKK-DEL-LHR-OSL og Air India det jeg husker best. Nedturen får være en nesten halvering av antall jobbreiser i forhold til 2022. Også tror jeg det må være første gang i nyere tid at jeg ikke har hatt en eneste WF-flight.

Nye flytyper: Ingen, eller kanskje A220-300 da de andre jeg har føyet har vært «født» som CS300.
Nye selskaper: Ingen
Nye flyplasser: Ingen

Topp 8 flytyper:
Airbus A320neo (16)
Airbus A320 (5)
Boeing 777-300ER (4)
Airbus A319 (3)
Boeing 737-800 (3)
Boeing 737-700 (2)
Bombardier CRJ900 (2)
Airbus 220-300 (2)

Topp 10 selskaper:
SAS (19)
Air France (3)
Norwegian (2)
Lufthansa (2)
Emirates (2)
KLM (2)
Air Baltic (2)
Brussels Airlines (2)
Thai Airways (2)
Thai Smile (2)

Topp 8 flyplasser:
Oslo (30)
Trondheim (6)
København (4)
Stavanger (4)
Amsterdam (4)
Bangkok (4)
Paris (4)
London LHR (4)

Klasser:
Economy (23)
SAS Plus (15)
Business (3)
First (0)

robertaas
09-01-2024, 20:09
Sparebluss med kun 63 flighter og det meste i Europa. Langt fra toppen på 96 flighter og status i 3 allianser i 2014

Nye flyplasser: BES, BIO, BUQ, FAO, HWN, IBZ, JTR, KAB, ORK, SZZ, VFA
Nye flyselskap: Aer Lingus, FastJet

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=54263&stc=1&d=1704826877

Nedturer:
-Andre året med elendig vær i LA og kanselert tur til Catalina Island. Vil ikke forsøke igjen i år.
-Kansellert tur fra Kirkenes med Havila grunnet russiske investorer. I år koster samme tur 3 ganger mere som er uaktuelt.
-Avlyst tur til Newquay og Portwenn. Elendig vær.
-Guggenheim-museet. Få og lite inspirerende verker. En diger sal med kun én skulptur?

Høydare:
-Ramme Fjordhotell. Pris for bra arkitektur. Fin hage og godt presentert kunst og område.
-The Hide i Hwange. Tunell frem til vannhull og der og på turer kom man nær mange ville dyr.
-Alpenhotel Fleurs de Zermatt. Bare helt herlig med spaet.
-Formentera.
-Doune castle med audioguide av Terry Jones
-Caldera's Lilium på Santorini med utrolig utsikt
-Santa Tecla festival i Sitges. Var først litt skuffet av kun 4 i høyden i mennesketårnet, men det snudde raskt etter at de gikk opp og ned en lang trapp med avsatser og svinger.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=54264&stc=1&d=1704826877