PDA

View Full Version : På harrytur til London


gustavf
22-10-2006, 17:58
Etter litt leting hos Ryanair fant jeg en morgenavgang til London med retur på sen ettermiddag dagen etter, der begge vegene kostet "en krone". Flybilletten Torp-Stansted kom på 196 kr t/r etter at skatter, gebyrer og avgifter var lagt til prisen, vel å merke viss jeg ikke skulle sjekke inn bagasje og passet på å fjerne krysset for reiseforsikring. Prisen for flyturen var det ihvertfall ikke noe å si på.

I utgangspunktet var grunnen til at jeg kunne være så fleksibel med reisetidspunktet at jeg var "between jobs". Slikt kan jo endre seg på kort varsel, så jeg bestilte ikke noe mer enn flybilletten før det ble helt klart at jeg kunne reise. Jobb har det blitt, og først ettermiddagen før avreise ble det klart at jeg allikevel kunne dra.

Så da var det bare å pakke i en fart og reise.

FR035 går fra Torp 09.50 og Torpekspressen går 06.20 fra bussterminalen i Oslo. Det er omtrent på det tidspunktet kollektivtrafikken i Oslo er i ferd med å komme i gang og med første T-bane fra Lambertseter skulle jeg ha 16 minutter å komme fra T-banen til bussen på. Turen begynte bra og en av de nye T-banevognene i Oslo tok meg i retning sentrum, men klarte å bli 9 minutter forsinket på vegen. Behagelige 16 minutter var redusert til noe stressende 7. Jeg rakk bussen, sammen med 5-6 andre. Før vi var på Torp var det knapt 20 passasjerer.

Noe av planen var altså å reise så billig som mulig og fore Michael O'Learys lommebok minst mulig, så jeg reise kun med håndbaggasje og hadde sjekket inn på nett. Toalettmappa var tømt for alt av kremer og flasker som jeg ikke kunne legge igjen i London og det var bare å spasere rett mot sikkerhetskontrollen.

Det var en avgang til Pisa som gikk litt før og, selv om jeg vanligvis ikke strør om meg med fordommer, kunne jeg ikke la være å legge merke til at det luktet merkbart hvitløk av italierne i kø bak meg i sikkerhetskontrollen. Det var imidlertid ikke lenge å vente, kanskje et par minutter.

Utenlandspiren på Torp er lys og luftig med glassvegg fra gulv til tak, og ettersom man befinner seg på bakkenivå blir det god utsikt til flyene og alt som skjer rundt dem. Et par avganger med RyanAir gikk den timen jeg ventet der. Imponerende å se Widerøes meget effektive innsats rundt flyene.

En drøy halvtime før avgang ble det ropt opp preboarding for avgangen til London og jeg bevegde meg gjennom passkontrollen (ingen kø). Ettersom jeg hadde sjekket inn på nett ble jeg plassert sammen med barnefamiliene for å kunne gå først ombord.

Ombord var det bare å spasere bort til nødutgang. Hos andre flyselskap ville noen kanskje valgt et annet sete så man fikk mulighet til å lene seg litt tilbake. Ettersom Ryanair allikevel har faste seterygger på alle setene så blir jo valget litt enklere.

Det var en god del folk om bord denne morgenen, men neppe mer enn 70% belegg og overraskende mange passasjerer i mørk dress og slips.

Selve flyturen er det ikke så mye å si om. Jeg kjøpte en sandwich, men glemte å ta bilde av den. Rundt 5 pund for en knøttliten sandwhich og en drøy desiliter appelsinjuice var i dyreste laget.

Ankomst på Stansted var litt før rutetid og passkontrollen gikk kjapt unna, så var det bare å rusle ned til toget. Jeg hadde bestilt billetter til Stansted Express før jeg reiste og disse var bare å hente i automaten. Stansted Express er egentlig et relativt normalt lokaltog med noen færre stopp og tar 45 minutter inn til London Liverpool Street.

Reisetid fra Oslo Bussterminal til London Liverpool Street ble ca 6 timer 30 minutter, med ankomst like før 12 i London.

Hotell var skaffet gjennom hotels.com og for 515 kr fikk jeg enkeltrom, frokost og bad på gangen.

Dagen etter gikk returen fra Stansted 18:50. Jeg regnet med at 50 minutter før flyavgang burde være tilstrekkelig og satset på en Stansted Express ved 17-tida. Heldigvis var jeg litt tidlig ute og endte opp på Stansted like før 17:30. Det viste seg å være knapp tid, for sikkerhetskontrollen tok drøye 50 minutter. Det var vel omtrent hver tredje sluse som var åpen og godt med folk som mistet avgangen sin.

Flyet var (heldigvis) rundt 20 minutter forsinket på grunn av tåke tidligere på dagen. Det ga tid til en liten tur innom World of Whiskies og innkjøp av en Glen Garioch. Etter min mening noe av det viktigste ved en London-tur og avdelingen på Stansted er definitivt mindre enn de to på Heathrow, men høyst akseptabel. Det er forøvrig ganske bra shoppingmuligheter på Stansted, men ettersom det var på tide å bevege seg mot gaten så ble det ikke tid til å se seg om så mye.

Et gateskifte (og flybytte) var nok til å skaffe en del forvirrede nordmenn, men i løpet av noen minutter var både køen for boardingnummer 1-90 og 91 og opp fulle. Så da var det bare å vente i nærheten av skranken til boarding begynte og vifte med boardingkortet skrevet ut fra nettet og skreve over sperrebåndet. Igjen var det bare å rusle bort til nødutgangen.

Etter at boarding var ferdig kom politiet og snakket litt med kabinbesetningen, før vi fikk beskjed om at vi kom til å bli ytterligere noen minutter forsinket på grunn et par passasjerer som hadde kranglet i gaten og ikke fikk bli med, så bagasjen deres måtte lastes av.

I tillegg til norsk kaptein var en FA norsk. Hun hadde base i London og dette var hennes tredje dag på jobb for Ryanair. Denne gangen hadde jeg timet matinntaket litt bedre. Ettersom det vel skal være med bilde av maten i en trip report og denne gangen husket jeg det :-)

Vi landet på Torp omtrent en halvtime forsinket. Ulempen med å sitte midt i flyet er at man kommer helt sist ut, ettersom Ryanair bruker trapp bak. Det betyr sist i passkø og sist inn i tax free-butikken (er man på harrytur så skal man da ha ølet sitt også).

Torpekspressen denne gangen var nesten helt full og vi var ikke i Oslo før nærmere kl 1. Da var det taxi tilbake til leiligheta og rett i seng.

Reisetid London-Oslo ble borti 7 timer, med forsinkelse.

Eraringen med Ryanair var ganske bra, spesielt prisen tatt i betraktning. Nå skal det sies at dette var en tur uten kanselleringer eller store forsinkelser, det kunne nok gjort opplevelsen ganske annerledes. Innsjekking på nett, med tilhørende mulighet for å sitte ved nødutgang er absolutt å anbefale. Sikkerhetskontrollen på Stansted tok imidlertid en del lengre tid enn jeg hadde forberedt meg på.

Så, ettersom poenget var å komme seg billigst mulig til London, til slutt oppsummering av hva dette kom på:
Fly TRF-STN t/r 196,-
Torpekspressen t/r 250,-
Stansted Express t/r 249,78
Til sammen like under 700,-.

Edit: Fjernet noen av skrivefeilene.

AirbusTrond
22-10-2006, 18:16
Hei, takk for utmerket og i høyeste grad nyttig report! Vurderer å ta en tilsvarende tur selv før jul, og med slike priser er jo det i høy grad oppnåelig. Hvilket hotell bodde du på til denne kurante prisen?

Reiser til Praha til helgen, og lover da å få forsøke å få med noen bilder i trip report!

gustavf
22-10-2006, 18:28
Jeg valgte det billigste hotellet på hotels.com, som var The Wellington (to stjerner). Det eneste jeg kunne ønske meg var at det lå litt nærmere Liverpool Street, så hadde jeg spart litt tid på å komme meg til og fra Stansted Express. Standarden var selvfølgelig ikke all verden, men grei nok.

Blubird
22-10-2006, 20:35
Finfin rapport, godt å få testet det mange her ser på som rock bottom av flyselskaper. ;)

AirbusTrond
22-10-2006, 23:38
Originally posted by Blubird

Finfin rapport, godt å få testet det mange her ser på som rock bottom av flyselskaper. ;)

Ikke noe å si på prisen i det minste!:lol: - og takk for hotelltips, billigst mulig reise og hotell er også min reisemoral, så kan man bruke desto mer på mat, drikke etc :cool:

Someone
22-10-2006, 23:54
Fin rapport!

...og når jeg ser bildene fra innsiden av flyet kom minnene som jeg hadde prøvd å fortrenge fram. Jeg greier rett og slett ikke kombinasjonen mørkeblått og signalgult :baeh

Desk pilot
23-10-2006, 12:19
Bra bilde fra serveringen ombord :D

OSLflyer
23-10-2006, 23:32
Originally posted by Someone


Jeg greier rett og slett ikke kombinasjonen mørkeblått og signalgult :baeh

Enig, minner meg om de nye ambulansefargene.

LN-KGL
24-10-2006, 01:27
Originally posted by OSLflyer

Originally posted by Someone


Jeg greier rett og slett ikke kombinasjonen mørkeblått og signalgult :baeh

Enig, minner meg om de nye ambulansefargene.



Tenker mer i retning av tivoli jeg, svenskt tivoli ;)

radeon
24-10-2006, 18:00
flott rapport og flotte bilder gustavf! Håper du hadde en fin tur! Og så billig den var!! :colgate:

gustavf
25-10-2006, 22:47
Takk for positive tilbakemeldinger på min første trip report.

Nå leser jeg at Ryanair skal begynne å ta betalt for å få prioritert boarding. Jeg skal la hver enkelt få avgjøre om det er verdt prisen, men det var ihvertfall litt behagelig.

SQ 777
26-10-2006, 20:58
En liten ting alle mÅ være klar over hvis en skal fly FR og andre fra STN. ALDRI, ABSOLUTT ALDRI kalkuler med å være på flyplassen 50-60 min før. De stenger tvert 40 min før.

Har hatt maange turer til STN de siste årene, men av og til stopper Tub'en helt opp teknisk ( på vei til Liverpool St. ), plutselig en eller annen streik. Dette kan ramme også ramme Stansted Express.

For meg har det skjedd to ganger på tuben. Jeg planlegger uansett å være der minst to timer før. Da får man et bra boardingnummer også. Kan ikke husk sist jeg ikke hadde nødutgang, ev. første rad på hverken FR, DY eller EZY.:wink

Hurum
12-11-2006, 01:15
Originally posted by Desk pilot

Bra bilde fra serveringen ombord :D

Ja tenkte det samme, men så hadde jo bildet sett identisk ut om en hadde flydd med både Norwegian og SAS Braathens. BA er vel den eneste som hadde klart å dele ut mat/drikke gratis på billige billetter.;)

GFL
12-11-2006, 03:24
Har selv booka min første flight Ryanair i desember. Skal over å se Tottenham i europacup. Betalte 1 kr for begge flightene, men ble selvsagt litt mer med skatter og 1 bag. Men skal møte opp tidlig...

sail4fun
12-11-2006, 12:35
Originally posted by Hurum

Originally posted by Desk pilot

Bra bilde fra serveringen ombord :D

Ja tenkte det samme, men så hadde jo bildet sett identisk ut om en hadde flydd med både Norwegian og SAS Braathens. BA er vel den eneste som hadde klart å dele ut mat/drikke gratis på billige billetter.;)


Gratis ?

EB
12-11-2006, 12:44
Kjempebra rapport...stilig at du tok med detaljer fra start også - t-bane og buss er jo også en del av den totale reisen...