PDA

View Full Version : Øvelsesflyging med antatt DC3 på Tyrifjordisen rundt 1965

OddvarMuri
20-12-2023, 17:30
Hei. jeg har et barndomsminne fra en vinter rundt 1965 da jeg var på hytte nær Sundvollen ved Tyrifjorden. Fra vinduet kunne vi se et stort fly som jeg senere, ut fra det karakteristiske utseendet, har antatt var en DC3 lette og lande på isen nedenfor oss. Jeg har aldri glemt dette spektakulære synet, og har lurt på hvilket fly dette var. Etter en del Googling finner jeg en mulig kandidat DC3 Douglas "Knut Viking" som i følge bilder landet på isen ved Lillehammer. Er det noen som hjelpe meg med denne nøtta?

KnutW
20-12-2023, 21:49
Velkommen til flyprat, Oddvar!
Siden ingen har svart deg ennå skal jeg gjøre et forsøk. Det var flere flyselskaper som brukte DC-3 i Norge, SAS, Braathens SAFE, Widerøe og et par andre jeg ikke kommer på i farta. Luftforsvaret brukte dem også. Jeg vet at de ble brukt på isen både på Lillehammer og Fagernes, men usikker på Tyrifjorden.
Men det var mye flyging på Tyrifjorden og slett ikke utenkelig at det ble foretatt både rundflyginger og treningsflyginger med DC-3 der også.

LN-BFT
21-12-2023, 10:30
Året 1965 får mine tanker i retning Polaris Air Transport.De fikk DC-3 LN-RTO registrert februar.Denne var innleid og ganske nøytral med hvit top og aluminium underside før den fikk blå stripe.Ikke utenklig at utsjekk av crew eller teknisk prøveflyging ut fra Fornebu ble lagt til nærmeste (og gratis) landingsplass.(var jo ikke tillatt med landingsrunder på F.)

raider66
21-12-2023, 14:00
Stellar Airfreighter benyttet også DC-3. LM-LMK. Men denne var vel ikke operativ så tidlig som i 1965. Mer 1970-1972 når jeg tenker meg om.

Espen

OddvarMuri
23-12-2023, 15:20
Hei. Takk for gode innspill og forslag. Skjønner at dette kan være vanskelig og finne ut eksakt, med mindre noen tilfeldigvis skulle ha kjennskap til noe helt spesifikt. Kanskje kunne det være LN-RTO, men siden dette er så lenge siden har jeg ingen erindring om farger, kanskje fordi minnet tilsier en grå værtype den dagen. Flyet fremsto, slik jeg husker det, som ganske grått og nøytralt, Takk igjen!

Oddvar

OddvarMuri
23-12-2023, 15:26
Glemte å nevne at avgang landing foregikk på en linje mellom Frognøya og ca. midt mellom Elnestangen (bunn av langbakken i E16) og Sundvollen.