View Full Version : Flyprats adventkalender 2023
Fellowship
01-12-2023, 07:51
I dag er det første desember!
Jeg åpner mitt forslag til kalender med et bilde av et fly jeg husker fra min barndom. SAS hjalp til med oppstarten av Thai, og det startet med DC-6B, deretter en av Coronadoene, og fra midten av 60-tallet noen Caraveller før de fikk bruke tre DC-8-33. Jeg hadde ingen peiling på Thai da flyinterssen våknet i 1969, men jeg var ofte ute på isen på Holtekilen, og særlig når trafikken gikk på bane 06. Vinteren 1969/70 hadde jeg for første gang lagt merke til en Thai Caravelle som kom inn mens jeg var på ski ute på isen. Jeg la merke til hvor mye fargene liknet på SAS sine, og at det var røde THAI bokstaver, et annet merke på motorene og en annen front samt en rød linje under vinduene. Jeg ble overrasket da jeg så en helt ny DC-9-41 også, og det var i januar 1970.
OY-KGG ble levert til SAS 25.november 1969 som DC-9-41 nr 11 fra McDonnell Douglas, med navnet Sune Viking. I januar 1970 ble det satt i den nye Hangar 3 for klargjøring til utleie til Thai, og dette bildet er tatt rett etter roll-out fra Hangaren. Det fløy for Thai som HS-TGM i 9 måneder, før det kom tilbake til SAS i oktober 1970.
I november 1974 ble OY-KGG en av 5 DC-9-41 som ble leid ut til Swissair som ventet på nybestilte DC-9-50, som HB-IDY. Tilbake som OY-KGG i SAS i slutten av september 1975. Malt om til de nye hvite SAS fargene i 1985. Den fløy for SAS til mai 1991 da den gikk til Northwest som N762NW. I 2008 ble den med inn i Delta, som nymalt NW fly. I januar 2011 var det over, og den ble parkert på Sanford-flyplassen, go ble hugget opp der etter å ha fløyet i 32 år.
Bildet har Fornebuhistorisk Forening funnet på Nasjonalbibliotekets nettside.
https://live.staticflickr.com/65535/53313244702_77218a68db_b.jpg (https://flic.kr/p/2pe7jfb)SAS DC-9-41 OY-KGG after roll-out in Thai colours at ENFB/FBU 01-1970 (https://flic.kr/p/2pe7jfb) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag!
Fellowship
02-12-2023, 09:38
Idag er det 2.desember
Kalenderen hopper tilbake til nåtid, så og si, i og med at WF i 2022 begynte å male om sine gamle små Dash 8-100.
20.juli sto jeg ved østre bane og fikk tatt bilde av avgangen til LN-WIU som WF175 til Hovden flyplass idet den roterer rett foran meg.
Flyet hadde ff 21.mars 1994 i Toronto som Dash 8 102A C-GNDG, og ble levert en måned seinere til Piedmont Airlines opf US Air Express som N981HA. Den fløy slik i 15 år til mai 2009, og leasing selskapet oppdaterte den til Dash 8-103. 6.januar 2010 kom den til WF som LN-WIU med navnet "Førde". I oktober 2022 ble den malt om til de nye fargene slik bildet viser.
Dreamlineren vi ser bak var ikke lenger LN-LNC, men var blitt M-ABSF
https://live.staticflickr.com/65535/53069211928_0398385719_h.jpg (https://flic.kr/p/2oRxzNy)Widerøes Dash 8-103 LN-WIU at ENGM/OSL 20-07-2023 (https://flic.kr/p/2oRxzNy) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
03-12-2023, 09:39
God 1.søndag i Advent!
I dag er det 3.desember, og klanderen går tilbake til 2002 og det siste flyet som ble levert til Braathens i deres egne farger. LN-TUM fløy første gang på Renton 5.april 2002, og ble levert til BU som LN-TUM "Øystein Magnusson" 19.aprli 2002. Bildet er tatt 25.juni den første sommeren den var i drift i det den ankommer bane 19R som BU408 fra Evenes. Fikk vel "Well connected with SAS" sticker i 2003, ble med inn i flåten til SAS Braathens fra 1.april 2005 med kjennetegnet som var et lite norsk flagg på nesehjulsdøren som merket at flyet tilhørte "Scanor" AoC. Fra 1.juni 2007 fløy LN-TUM for SAS Norge, fortsatt i opprinnelige BU farger. Antakelig malt om til SAS Norge farger i januar 2008 og i juni samme år fikk den ettermontert WingLets.
1.oktober 2009 gikk den inn i SAS flåten, og to år etter ble den oppdatert til vanlige SAS farger.
Sist sommer var LN-TUM et av de siste 5 B737-700 i trafikk til den ble tatt ut av bruk 7.oktober 2023. 26.oktobetr forlot den OSL for siste gang og ble fløyet til Shannon.. 7.november ble den fløyet til Ottawa i Canada. 16.november ble flyet omregistrert til C-FHNF for Canadian North, og står visstnok i en hangar nå, før den tas i bruk i Canada.
21 år som LN-TUM, og flere år kan det bli som kanadier.
https://live.staticflickr.com/65535/53000155186_c905122435_h.jpg (https://flic.kr/p/2oKrDD5)Braathens B737-705 LN-TUM at ENGM/OSL 25-06-2002 (https://flic.kr/p/2oKrDD5) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ønsker deg en god søndag
"Tenn lys! Et lys skal brenne for denne lille jord, den blanke himmelstjerne der vi og alle bor. Må alle dele håpet så gode ting kan skje. Må jord og himmel møtes, et lys er tent for det."
(Tekst av Eyvind Skeie og melodi av Sigvald Tveit. Presentert første gang i "Portveien 2" på NRK tv.)
Fellowship
04-12-2023, 07:44
I dag er det 4.desember !
Høsten 2001 gikk daværende forum litt varmt med tanke på hvem som først fikk et bilde av SAS nye A340. SE-REA (mer kjent som LN-RKF) hadde prøveflighter på Sola i september, så der var de fornøyde. På OSL startet moroa på nyåret i 2002. Jeg kan huske 7.januar var en iskald mandag, men viljen til å stå ute i kulda og vente var stor, og om ikke annet så fikk jeg vel det første bildet av A340 nr 3 "Rurik Viking" med reg OY-KBI der den kom seilende inn mot bane 01R med på crewtraining som SK491 fra ARN, og dro videre til CPH så vidt jeg husker.
OY-KBI ble levert til SAS fra Toulouse 15.november 2001, og den fløy trofast for SAS hele sin flygende levetid, til den ble parkert på Kastrup 14.mars 2020 pga pandemien. 16september 2020 forlot den SAS og ble ferget til Maran Pinal Air Park og har blitt hugget opp der.
https://live.staticflickr.com/65535/52611832062_851713ba33_h.jpg (https://flic.kr/p/2oa8oGN)SAS A340-313 OY-KBI at ENGM/OSL 07-01-2002 (https://flic.kr/p/2oa8oGN) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag der du er, håper ikke du blir like kald i dag som jeg var da dette bilet ble tatt.
Et vakkert fly, som jeg mindes med glæde!
Takk, Ole Johan!
Fellowship
05-12-2023, 07:46
I dag er det 5.desember!
Luke 5 tar oss til den eneste gangen jeg etter tips var der og fikk se en avgang med an An-124, lørdag 23.mars 2002. huker det som en ganske heftig opplevelse.
Flyet hadde kommet dagen før, var bygget i 1986 og fløy som CCCP-82010 opb Aeroflot. I 1991 hadde den fargene til Volga Dnepr, og i 1992 ble den omregistert til RA-82010 for et sleskap som het Polet Flight (på engelsk), eller Polet Rossijskaja Aviakompania.
Fra ca 2016 har den fløyt for det russiske forsvaret, men om den fortsatt flyr vet jeg ikke.
https://live.staticflickr.com/65535/53364053557_245a61473d_h.jpg (https://flic.kr/p/2piAHWV)Polet Flight An-124 RA-82010 at ENGM/OSL 23-03-2002 (https://flic.kr/p/2piAHWV) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
https://live.staticflickr.com/65535/53364943196_22686f219d_h.jpg (https://flic.kr/p/2piFhpw)Polet Flight An-124 RA-82010 at ENGM/OSL 23-03-2002 (https://flic.kr/p/2piFhpw) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ønsker deg en fin dag
Fellowship
06-12-2023, 08:53
I dag er det 6.desember
I kalenderen er det dag for et tremotors fly, og juryen har bedt meg finne et bilde fra "forbudstiden" da det er så mange år siden nå... Ja, jeg tok et og annet bilde på Gardermoen før 1992, men tviler på at dette bildet viser noe det ikke skal.
Nok prat, her er Sterling Airways som jeg også ble kjent med i oppveksten. Sammen med Tjæreborg turoperatør var Sterling et markant selskap i oppbygningen av charterturer til "syden". De startet opp i 1962 med DC-6B og helt nye Caravelle 10B fra 1965, og fra 1973 fløy de også mange ulike B727-200. Charterflyene flyttet til Gardermoen fra 1.november 1972, og det var fast i mange år at Steling hadde en 727 og en Caravelle med base på GEN.
OY-SBE var en av tre nybestilte B727-200 "Advanced" til Sterling i 1980. Ette konkursen i 1993, ble dette flyet sendt til Sør-Amerka i februar 1994, først som PP-AIW for Air Wias i ex Sterling farger bare med logo og titler i tillegg. Fra augsut 1995 fløy det for TABA et halvt år, før det ble CP-2294 for LAB i Boliviva, og da ble den malt om i deres farger. Året etter ble flyet bygget om til frakfly og fløy for VASP Cargo som PP-SFQ, men det varte bare et års tid før det ble wfu i 1998 på Sao Paulo og brukt som delefly for andre som fortsatt fløy.
Bildet er tatt ved pushback gjennom vinduet i kaféen der man kunne sitte og se flyene og samtidig finne noe å spise og drikke. Legg merke til svalen som drev flyoppvisning der, hadde sikkert en base på taket av Terminalen. Det var "rolig" på GEN på den tiden, tror ikke det bor svaler der lenger.
https://live.staticflickr.com/65535/53378371420_213c80e9c5_h.jpg (https://flic.kr/p/2pjS79C)Sterling B727-2J4(A) OY-SBE at ENGM/GEN 07-06-1991 (https://flic.kr/p/2pjS79C) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag! :)
Fint bilde av flott maskin! Litt off-topic, men fløy Sterling fra GEN til Malaga sommeren 1984. Det var før flyinteressen våknet, så lurer på om jeg fløy Caravelle eller 727? Noen som vet?
Fellowship
07-12-2023, 08:02
God morgen, i dag er det 7.desember og det er Flyprat Julebord-dagen :)
Luke 7 bringer oss tilbake til 1984, siste året jeg bare brukte et instamatic kamera. Gikk til portvakten da jeg første gang så NMK s nymalte CV-440 stå ute på gamle FBU. Umulig med instamatic å ta skikkelig bilde av den fra utsiden av gjerdet. Det var bare smil og glede, og de kjørte meg bort til flyet og jeg fikk gå ut og fotografere, 10.juni 1984.
Som vi ser var det nesten idyllisk med småfly og andre interessante fly som sto der. Helt til venstre står Catalina C-FHNH som var leid inn av Haydn Air Charter for slukking av skogbrann både i 84 og 85. Vi ser også et av Partnairs to King Air 100.
Men hovedflyet er Conviar 440 LN-KLK, nymalt av Fred Olsen i deres hangar på FBU. Flyet ble levert til SAS som deres 9. Metropollitan 26.august 1956, som SE-BSR "Bjarne Viking". Malt om til siste Dragehode versjon i 1966, og fløy for SAS helt til ut november 1975. 3.desember 1975 gikk til den Nor-Fly A/S som LN-KLK. Wfu vinteren 1984 som den siste operative CV-440, og da var det noen flyhistorisk interesserte folk som hadde kontaktet Nor-Fly og fått avtale om å overta flyet på vegne av Norsk Metroppollitan Klubb. Vi så jo hvordan det gikk med den forrige CV-440 som ble tatt ut av tjeneste, LN-MAP i 1982 (som fortsatt står som et vrak ved siden av østre rullebane på OSL).
LN-KLK fløy på flere turer til flystevner i inn og utland. Den var med i SAS Feiring av 40 års jubileet i 1986. Dessverre gikk det galt med økonomien for foreningen og fra 1988 sto flyet på bakken. Heldigvis har den blitt godt tatt vare på av folkene rundt Sola Fly Museum og står fint i Hangaren deres, der den kan beskues både utvendig og innvendig. Har du enda ikke sett en Metropollitan, så ta deg en dag og besøk Flymuseet på Sola.
Min aller første flytur var i 1970 med et av de andre Metropollitan flyene til SAS.
https://live.staticflickr.com/65535/53159043865_d643170f73_h.jpg (https://flic.kr/p/2oZtZH4)Norsk Metropollitan Klubb CV-440 LN-KLK at ENFB/FBU 10-06-1984 (https://flic.kr/p/2oZtZH4) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag, så ses noen av oss i kveld :)
Midtiblinken
07-12-2023, 13:20
Hvem hadde King Air 90?
Fellowship
08-12-2023, 07:48
I dag er det 8.desember
Luke 8 viser et flyselskap som har vært fast å se på OSL siden starten, men i høst innstilte Novair sin virksomhet.
SE-RKB var det siste flyet de fikk levert, det ble bygget på Finkenwerder og fløy første gang 5.august 2017 som A321-251N D-AVZB. Levet som SE-RKB 10.august og rett inn i trafikk for Apollo med 221 seter ombord.
I oktober 2021 ble flyet malt om til det nye blå fargeskjema og 9.oktober 2023 var det slutt, den ble ferget til Praha og levert tilbake til utleier Air Lease Corporation som 21.november 2023 omregistrerte flyet til OE-IIJ. Hvor det tar veien end, vites ikke helt sikkert.
Bildet er tatt 22.mai i år, ved pushback fra gate 43 da den skulle til Preveza som N9651.
https://live.staticflickr.com/65535/52992399488_4fed14e510_h.jpg (https://flic.kr/p/2oJKU99)Novair A321-251N SE-RKB at ENGM/OSL 22-05-2023 (https://flic.kr/p/2oJKU99) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god fredag! :)
Hvem hadde King Air 90?
Tror det er OY-AZV.Innleid av "noen" en periode;antaglig Partnair.
Fellowship
08-12-2023, 20:57
Tror det er OY-AZV.Innleid av "noen" en periode;antaglig Partnair.
Kan nok stemme det, og det var jo faktisk Sterling Airways som hadde den.
Fellowship
09-12-2023, 09:27
I dag er et 9.desember
Luke 9 er viet åpningen av norwegian.no i 2002. De startet opp 1.september 2002, og spenningen var stor før de første flyene kom. De startet opp med 6 fly, og jeg fikk tatt alle 6 i løpet av en og en halv måned.
Den første vi fikk se var en 737-500 som var ex BU, nemlig LN-BRU som var leiet inn av ILFC og ankom med reg N651ILF. 19.august sto den utenfor BU hangaren, og inne i hangaren sto første 737-300 LN-KKF:
https://live.staticflickr.com/65535/53354079494_5454f10d48_w.jpg (https://flic.kr/p/2phHB1j)ILFC B737-505 N651ILF to Norwegian LN-BRU at ENGM/OSL 19-08-2002 (https://flic.kr/p/2phHB1j) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr https://live.staticflickr.com/65535/53385448146_a8a6116f10_w.jpg (https://flic.kr/p/2pkunP9)Norwegian B737-3K2 LN-KKF at ENGM/OSL 19-08-2002 (https://flic.kr/p/2pkunP9) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
2.oktober hadde jeg en fridag hvor jeg var på OSL hele dagen, men lysfoldene den dagen var ikke så god, det var skikkelig gråvær.
De leide inn 2 fly i tre måneder, en 737-400 EC-IFN fra Futura og en 737-300 G-CELU fra Channel Express:
https://live.staticflickr.com/65535/53345224129_e4cf794bdb_w.jpg (https://flic.kr/p/2pgWdBB)Futura (opf DY) B737-46B EC-IFN at ENGM/OSL 02-10-2002 (https://flic.kr/p/2pgWdBB) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr https://live.staticflickr.com/65535/53339103197_8060a6985c_w.jpg (https://flic.kr/p/2pgoR5i)Channel Express (opf Norwegian ) B737-377 G-CELU at ENGM/OSL 02-10-2002 (https://flic.kr/p/2pgoR5i) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
LN-KKJ og LN-KKL var også klare noen få dager før oppstarten:
https://live.staticflickr.com/65535/53336752794_b9c7547607_w.jpg (https://flic.kr/p/2pgbNo7)Norwegian B737-36N LN-KKJ at ENGM/OSL 02-10-2002 (https://flic.kr/p/2pgbNo7) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr https://live.staticflickr.com/65535/53340507246_a41dce55d2_w.jpg (https://flic.kr/p/2pgw3s3)Norwegian B737-36N LN-KKL at ENGM/OSL 02-10-2002 (https://flic.kr/p/2pgw3s3) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Slik kom de i gang med mye optimisme, og de flyr jo bra den dag i dag, ha en god dag.
Og der lærte jeg at Norwegian faktisk har hatt en 737-500 i sine egne farger!
Riktignok bare et halvt års tid, men det var nytt for meg. Takk for info, Ole Johan!
Fellowship
10-12-2023, 08:01
God 2.søndag i advent! I dag er det 10.november
Luke 10 er et fotografi fra 1990, et fly som alt den gangen var 25 år gammelt. Boeing 727-031 N844TW fløy første gang på Renton 22.oktober 1964., og 9.november ble den levert til TWA. Og den fløy for TWA i 29 år, til wfu i desember 1993 i på en flyplass ved Kansas i USA, hvor den etter hvert ble skortet og plukket bit for bit.
TWA startet rute fra JFK til GEN - Gardermoen sommeren 1988 med B767-200.
Da GEN stenget 1.mai 1989, og chartflyene be overført til FBU, flytett TWA ruta si dit, og satte inn Lockheed TriStar. Da vinterrutene kom og GEN var åpent igjen, hadde TWA fått tillatelse til å fotrsete på FBU, men på vienteren 1989/1990 satte de in B727-100, som gikk på shuttle til LHR. Sommeren 1990 var TriStar tilbake på FBU, men det ble siste sesong. I 1991 satte Pan Am inn A310 nonstop fra JFK, og Delta førte den ruta videre, men i september 1994 var det slutt.
https://live.staticflickr.com/65535/52801868825_b1b6988769_h.jpg (https://flic.kr/p/2orVo1H)TWA B727-031 N844TW at ENFB/FBU 05-03-1990 (https://flic.kr/p/2orVo1H) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
"Tenn lys! To lys skal skinne for kjærlighet og tro,
for dem som viser omsorg og alltid bygger bro.
Må fanger få sin frihet og flyktninger et hjem.
Tenn lys for dem som gråter og dem som trøster dem."
Fint bilde av flott maskin! Litt off-topic, men fløy Sterling fra GEN til Malaga sommeren 1984. Det var før flyinteressen våknet, så lurer på om jeg fløy Caravelle eller 727? Noen som vet?
Jeg fløy 727 til Malaga sommeren 1986, men -84 kan self. ha vært Caravelle ...
Fellowship
11-12-2023, 08:13
i dag er det 11.desember
Luke 11 er et tilbakeblikk i historien. Fjellfly var vel det første flyselskapet som fløy mellom Geiteryggen og Fornebu, de startet med 2 Scottish Aviation Pioneers men da jeg våknet som flygærning i 1969 hadde de varslet at i 1970 ville de sette inn to DH 114 Heron.
Jeg mener å huske at det bare var LN-BFX jeg la merke til, men det varte ikke så lenge, de fløy i 1970 og 1971. I 1973 ble LN-BFX stående på bakken på Geiteryggen. Sommeren 1984 var jeg sommervikar for soknepresten på Ulefoss, og det hendte vel at en fridag ble brukt til å stikke innom Geiteryggen for å se. Norving overtok etter Fjellfly fra ca 1975, og fra 1990 var det Teddy air som fløy SKE-FBU.
Flyet var byggenummer 14020 og fløy første gang i 1953, levert til Garuda Indonesia i november 1953 som PK-GHE. i Oktober 1960 gikk det til Japan som JA6156 for Toa Koku, før det kom til Fjellfly 19.desember 1969 som LN-BFX.
Etter 11 år i skogkanten på Geiteryggen var LN-BFX ganske falmet, og alle viktige deler var blitt hentet for å bygge opp LN-BFY på Sola Flymuseum, der den står utstilt i gamle BU farger som "LN-PSG".
Det var dagens flyhistorie, her er luke 11:
https://live.staticflickr.com/65535/53159709453_722f5d4dd3_h.jpg (https://flic.kr/p/2oZxpyH)ex Fjellfly DH114 Heron 1B LN-BFX at ENSN/SKE 06-08-1984 (https://flic.kr/p/2oZxpyH) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ønsker deg e n god dag der du er :)
Fellowship
12-12-2023, 07:51
God morgen, i dag er det 12.desember.
Luke 12 tar oss til 5.masr 1990. DC-8-63 har siden jeg så den første gang i 1968, alltid vært et av mine favorittfly. Dette var siste gang jeg visste jeg kunne ta bilde av en som gikk i rute på Fornebu. Den har landet på bane 24, og altså vært både synlig og hørbar over det meste av Oslo på innflyging, og her taxer TF-FLT inn til parkering på gate 38 på sin returflight fra Arlanda via FBU tilbake til Keflavik, mens Pan AM som har landet fra LHR noe tidligere blir dradd av en BU-bil til sin overnatting på Gamle Fornebu.
First flight var på Long Beach 25.juli 1969, og 29.august ble den levet til KLM som PH-DEE med navnet "Vasco da Gama". 18.mars 1985 kom den til Icelandair som TF-FLT "Nordurfari". To måneder etter dette bildet var den 31.mai 1990 blitt N512FP hos Hawaian Airlines. 1.september 1993 ble den N818AX for Airborne Express, og ble gjort om til fraktfly. I 10 år fløy den frakt til wfu i august 2003 på Wilmington Airborne Airpark, og der endte den sine dager etter 34 år i lufta.
Vi åpner luke 12:
https://live.staticflickr.com/65535/52801447731_19c9d424c0_h.jpg (https://flic.kr/p/2orTdQt)Icelandair DC-8-63 TF-FLT at ENFB/FBU 05-03-1990 (https://flic.kr/p/2orTdQt) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag der du er :)
Fellowship
13-12-2023, 07:16
God morgen, idag er det 13.desember
Jeg oppdaget "Flight International" da jeg gikk i 8.klasse og hadde arbeidsuke på kontrollsentralen på Fornebu i november 1972. Etter det oppdaget jeg Narvesen-utsalget i avgangshallen på Terminalen, rett innenfor der hvor Snarøybussen hadde holdeplass. Der solgte de flyblad som var synlige i hyllen over disken, og jeg kjente igjen "Flight", og så hadde de fler, noe som het "Flynytt", og "Air Pictorial". Tidligere hadde jeg kun hatt fokus på Donald Duck & Co
Det var ved å lese Flight at jeg ble oppdatert på utviklingen av A300, som jeg bare hadde lest litt om avisen. Jeg så A300 for første gang høsten 1977 da Airbus viste frem A300 for SAS på FBU. Og jeg gikk og gledet meg til at SAS skulle sette A300 inn på Europatrafikk i 1980. Det varte jo ikke så lenge, men jeg fikk meg en tur med en av de til London i 1981, det var vel første gang jeg fløy et "stort" fly. Etter de var ute av SAS var det bare sporadiske anløp av A300 helt til de kom som fraktere det siste året FBU var operativ for DHL.
I april 2009 hadde jeg en glad dag ved OSL sammen med LN-MOW, som jeg burde ha blitt kjente med lenge før jeg kom på forumet. Den dagen kom denne skjønnheten seilende rett foran oss inn på bane 19L.
Flyet fløy forste gang i Toulouse som F-WWAT 28.september 1989, og ble levert til Moncarch som A300B4-605R G-MONR 15.mars 1990. I november 1990 ble den leiet ut til Compass Airlines som VH-YMJ i et drøyt år, før det kom tilbake til Monarch i januar 1992. I desember 2003 ble flyet malt om til nye Monarch farger, slik bildet viser 6 år seinere. WFU 5.novebmer 2012 etter 2 år med å fly turister og med config Y361. Den ble ferget til Tupelo Regional Airport i USA, og skrapet der i september 2013.
https://live.staticflickr.com/65535/52843557011_74085e2e67_h.jpg (https://flic.kr/p/2ovB3sx)Monarch A300B4-605R G-MONR at ENGM/OSL 25-04-2009 (https://flic.kr/p/2ovB3sx) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag
Fellowship
14-12-2023, 09:41
Idag er det 14.desember
Luke 14 handler om FOF og er fra 4.april 1988 og en Electra LN-FOH som ble satt inn i et av de mange innfall noen i SAS gruppen fikk som idé...:
Overnight Delivery med Air de Cologne, antakelig knyttet til forbindelser via Køln. Det ble neppe noen stor suksess, for alt i oktober samme år var flyet fortsatt svart, men titlene Air de Cologne var fjernet.
Dette flyet fløy første gang 1961 som en L-188A Electra bygget for Western Airlines som N9646C. I 1969 ble den bygget om til frakter L-188A(F), fortsatt i Western.
18.august 1972 kom den til Nordic Air som LN-MOI i skinnende orange livery. 20.august 1973 ble den overatt av FOF som LN-FOH, men fløy mer en et halvår i ex Nordic farger og var den siste av de tre første Electraene til Fred Olsen som fikk FOF sine farger.
I 1985 staret også Fred Olsen med å male om sine fly, og LN-FOH var den første som fikk de nye hvite FOF fargene med større font på Fred Olsen titlene.
Så kom 1988 og Air de Cologne slik at den fløy svart i to år, tilbake i FOF skjena i 1990. I 1991 fløy den med TNT stickere, men fra 1992 samarbeidet de med DHL, og resten av sitt liv i FOF fløy LN-FOH med fullt Fred Olsen skjema som den eneste av de 6 Electraene de hadde på nittitallet.
wfu på FBU i januar 1997 og sto parkert i et halvt år.
fra september 1997 fløy den for Amerer Air, og 2.mars 1998 ble den omregistrert til OE-ILA og fly videre i mange år.
03.juli 2007 ble den C-GLBA for Buffalo Airways, og ikke wfu før i 2014!
Så flyet har fløyet i over 50 år.
Vi åpner luke 14:
https://live.staticflickr.com/65535/53116798689_2a9048412a_h.jpg (https://flic.kr/p/2oVKtFX)Air de Cologne (opb FOF) L-188 Electra LN-FOH at ENFB/FBU 04-04-1988 (https://flic.kr/p/2oVKtFX) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
15-12-2023, 07:14
God morgen, det er 15.desember i dag
Luke 15 tar oss 5 år nærmere vår egen tid, enn luke 14 gjorde.
Et og annet statsbesøk har av og til gitt noen gode flybilder og opplevelser, og jeg fikk nok et tips om at det sto en fin fremmed fugl nedenfor tårnet.
Jeg ble jo flyinteressert akkurat når FOF fikk sine første to Falcon 20, som i fjor ble tatt ut av bruk, og skjønte jo fort at Dassault var en fabrikk som lagde stilige fly. Falcon har jo blitt laget større og større, og denne Falcon 900B fløy første gang i 1991, og ble levert som V5-NAM i juli 1992, så den var ganske ny da jeg så den i november 1993. Ser vel ut til at den blir klargjordt til avgang.
Flyet er fortsatt i bruk, og dette er nok eneste gang jeg har sett et fly fra Namibia.
her er luke 15:
https://live.staticflickr.com/65535/53351648861_1de309a17b_h.jpg (https://flic.kr/p/2phv9sR)Namibian Falcon 900B V5-NAM at ENFB/FBU 03-11-1993 (https://flic.kr/p/2phv9sR) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Fellowship
16-12-2023, 07:43
I dag er det 16.desember
Da jeg startet å kjøpe flyblad, var det på Narvesen på FBU på vei hjem fra skolen. Det var jo mest å kjøpe på forsidebildet i starten, og det som sto av tekst. Tror det var det første nummeret ejg fikk tak i av Flight med en liste over World Airlines, der jeg så forsiden med en Singapore 747-200 på rullebanen på Auckland. Jeg syntes det var et veldig flott bilde.
Luke 16 tar oss til to ulike ti-år nærmere vår tid, og to fine Singapore maskiner jeg har sett på uiike utenlandsturer.
28.juli 2008 var vi ute i god til på Newark flyplassen for en hjemtur med Continenental 757, kveldsavgang. Jeg sitter ikke så mye ned, men går ofte langs vinduene for å se fly jeg ikke ser i Norge. og Singapore A340-541 sto fint ved gate i kvelssolen på motsatt side av der vi var, så da var det bare å knipse 9V-SGD som blir klarghjort for SQ21 som på den tiden var verdens lengste nonstop rute.
Flyet var i bruk av Singapore i fra mars 2004 til november 2013. Fra juli 2014 har den fløyet videre som en VIP maskin med reg VP-BMS
https://live.staticflickr.com/65535/52512092377_c84ac2b3e1_h.jpg (https://flic.kr/p/2o1jcz4)Singapore A340-541 9V-SGD at KEWR/EWR 28-07-2008 (https://flic.kr/p/2o1jcz4) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
En morgen på Arlanda i juli 2019 skulle vi hjem etter å ha deltatt på en bryllupsfest i Finland På vei ut til F-piren der vi skulle fly en fredag morgen med Norwegian som leide en A330, fikk jeg se SQ A350 stå på gate F35 i morgensol. 9V-SMM ble levert i mai 2017.
Så ble det to bilder i luke 16:
https://live.staticflickr.com/65535/51323167164_fb87e80ac2_h.jpg (https://flic.kr/p/2mcfDwu)Singapore A350-941 9V-SMM at ESSA/ARN 19-07-2019 (https://flic.kr/p/2mcfDwu) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god lørdag!
Fellowship
17-12-2023, 07:33
God 3.søndg i advent! I dag er det 17.desember.
Luke 17 tar oss tilbake til 1994, en vinter med mye snø og bildet er tatt 2.febaruar på Fornebu, og i bakgrunnen ser vi luftskipet som ble brukt av amerikansk tv under OL på Lillehammer, det var ikke lenge før det fløy nordover.
Men hovedflyet er et sjeldent eksempel på innleie av utenlandsk fly for å fly innenriks i Norge. Teddy Air leide inn denne Reims F416 Caravan II PH-FWI fra Twente Airlines i 1994 og 95, og er fotografert under bakkeopphold før den går tilbake til Skien.
Flyet ble bygget i Frankrike i 1988 og ble levert til Twente Airliens i februar 1989. I oktober 1995 ble det solgt til Tanzanair som 5H-TZD. Dessverre styrtet det på innflying til Morogoro airport 24.april 1996.
Stilig maskin som fikk alt for kort flytid.
https://live.staticflickr.com/65535/53363004308_31655aeee3_h.jpg (https://flic.kr/p/2pivm3q)Teddy Air F406 Caravan II PH-FWI at ENFB/FBU 02-02-1994 (https://flic.kr/p/2pivm3q) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
"Tenn lys! Tre lys skal flamme for alle som må sloss
for rettferd og for frihet. De trenger hjelp fra oss.
Må ingen miste motet før alle folk er ett
Tenn lys for dem som kjemper for frihet og for rett."
Ha en god søndag der du er! :)
Fellowship
18-12-2023, 10:42
I dag er det 18.desember
Via Fornebuhistorisk forenings side på Facebook, blir det av og til lagt ut spennende bilder, som viser fly som kun har vært innom en eneste gang, men det er slett ikke alltid vi får tilgang til fotografens navn. Det var vel i fjor at det ble lagt ut et bilde datert 9.mars 1963, av en Aeroflot Tupolev 104 som taxer inn på Gamle Fornebu etter å ha landet på den nye hovedrullebanen som ble åpnet året før. Dette var 6 år tidligere enn Aeroflot åpnet rute til Oslo i 1969, men da med Tu-134. Jeg har prøvd å lete i listen over statsbesøk uten å finne noe. 1963 var jo et hovedår i den kalde krigen..
Flyet er en Tu-104A, bygget i 1960 og var i bruk av Aeroflot til 1979 da det ble wfu og seinere skrotet.
Her er luke 18:
https://live.staticflickr.com/65535/53209868968_26a5115142_b.jpg (https://flic.kr/p/2p4YueW)Aeroflot Tu-104A CCCP-42462 at ENFB/FBU 09-03-1963 (https://flic.kr/p/2p4YueW) by Ole Johan Beck Collection (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag
Fellowship
19-12-2023, 09:02
Idag er det 19.desember
Luke 19 tar oss 30 år nærmere vår tid enn vi var i går, til 5.november 1993.
Da var det gått to år siden Delta overtok Pan Ams Atlanterhanvsflåte og fortsatte den daglige trafikken fra NY til FBU med Airbus A310.
Dette var et helt nytt fly den gangen, levert til DL i Juli 1993. Men DL la ned Oslo-ruta mindre enn et år seinere, 15.september 1994 gikk siste fly.
N837AB ble levert tilbake til Airbus 8.mai 1996, og de oppdaterte den fra A310-324 til A310-325, før de leide den ut til ganske mange selskap:med ny konfigurasjon for hver gang: Mai 1996 N837AB for Air Jamaica. November 1999 F-OIHS for Air Maldives, og i Desember 2000 F-OIHS for Khalifa Airways. I oktober 2004 ble den OK-YAD for CSA, og i Mars 2007 leide CSA den ut til Air India. Tilbake til CSA i april 2009 før den i juli 2010 ble F-HBOS for Blue Line i 3 måneder før wfu. Nytt liv som S2-AFW for United Airways i Desember 2011 som brukte den til Oktober 2014, da den ble parkert i Karachi for siste gang. 30 år i luften over mange deler av kloden.
Bildet er tatt mens den er i avgang på bane 06 på Fornebu (med retning mot Bygdøy og utsikt over Oslo før den dro vestover og gikk inn i skyene).
Her er luke 19:
https://live.staticflickr.com/65535/53404498537_1e384f6426_h.jpg (https://flic.kr/p/2pnb1Qa)Delta A310-324 N837AB at ENFB/FBU 05-11-1993 (https://flic.kr/p/2pnb1Qa) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag!
Fellowship
20-12-2023, 09:33
I dag er det 20.desember
luke 20 hopper fremover til nåtiden så og si, som flyspotter liker jeg at flyene holdes i lufta, og nybestilte fly som ble levert til Flyr, kan fortstette i Norwegian.
B737-8 MAX LN-FGG fløy første gang 1.mars 2022 på Renton, og ble levert til Flyr 21.mars 2022. Dem åpnet med en tur til Malaga 27.mars. Siste turen for Flyr var til Las Palmas 30.januar 2023.
Bildet er tatt 28.august i fjor da den har hatt pushback fra den innerste gaten (gate 39), samtidig som det viser den nye liveryen til Norwegian med 738 SE-RXD på gate 45. På denne turen skulle LN-FGG til Arlanda som FS1066.
https://live.staticflickr.com/65535/52573699741_64330ab9a7_h.jpg (https://flic.kr/p/2o6KXhZ)Flyr B737-6 MAX LN-FGG at ENGM/OSL 29-08-2022 (https://flic.kr/p/2o6KXhZ) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
31.mars 2023 ble LN-FGG registret på Norwegian Air Shuttle AOC, og i juni ble den malt i Norgewegian farger i Norwich. 10.juni ble den ferget til CPH og gikk rett på rute til Malaga.
28.juli hadde jeg en fin dag på OSL, og da kom LN-FGG i sin nye Norwegian drakt med Kim Friele på halen :) på rute fra CPH som D83230
https://live.staticflickr.com/65535/53087549990_bcd30d1097_h.jpg (https://flic.kr/p/2oTaz53)Norwegian B737-8 MAX LN-FGG at ENGM/OSL 28-08-2023 (https://flic.kr/p/2oTaz53) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag der du er :)
Idag er det 19.desember
Luke 19 tar oss 30 år nærmere vår tid enn vi var i går, til 5.november 1993.
Da var det gått to år siden Delta overtok Pan Ams Atlanterhanvsflåte og fortsatte den daglige trafikken fra NY til FBU med Airbus A310.
Dette var et helt nytt fly den gangen, levert til DL i Juli 1993. Men DL la ned Oslo-ruta mindre enn et år seinere, 15.september 1994 gikk siste fly.
N837AB ble levert tilbake til Airbus 8.mai 1996, og de oppdaterte den fra A310-324 til A310-325, før de leide den ut til ganske mange selskap:med ny konfigurasjon for hver gang: Mai 1996 N837AB for Air Jamaica. November 1999 F-OIHS for Air Maldives, og i Desember 2000 F-OIHS for Khalifa Airways. I oktober 2004 ble den OK-YAD for CSA, og i Mars 2007 leide CSA den ut til Air India. Tilbake til CSA i april 2009 før den i juli 2010 ble F-HBOS for Blue Line i 3 måneder før wfu. Nytt liv som S2-AFW for United Airways i Desember 2011 som brukte den til Oktober 2014, da den ble parkert i Karachi for siste gang. 30 år i luften over mange deler av kloden.
Bildet er tatt mens den er i avgang på bane 06 på Fornebu (med retning mot Bygdøy og utsikt over Oslo før den dro vestover og gikk inn i skyene).
Her er luke 19:
https://live.staticflickr.com/65535/53404498537_1e384f6426_h.jpg (https://flic.kr/p/2pnb1Qa)Delta A310-324 N837AB at ENFB/FBU 05-11-1993 (https://flic.kr/p/2pnb1Qa) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag!
Sjansen for en Delta retur har vel steget betraktelig av kjente aarsaker, men med hva, 757,767,A330?
Midtiblinken
20-12-2023, 12:59
Tviler sterkt på null i dag til 330….
Fellowship
21-12-2023, 10:47
Idag er det 21.desember
Luke 21 handler om et elegant lite VIP fly, Hawker Becchcraft 400A.
Tror faktisk det er det eneste bildet jeg har av en slik.
Dette flyet ble bygget og hadde first flight i mai 1992 med reg N8014Q, det hadde også den registreringen da den kom til Strålfors i Sverige i februar 1995. Etter to år ble den svensk registrert, i februar 1997 som SE-DRS. Bildet er tatt når det lander på bane 19L i juni 2002, og det fløy for Strålfors i nesten tre år til. Så var det SE.DRS for A.J. Produkter i Hyltebruk AB helt til våren 2013, før det fløy tilbake til USA og med registrering N998FF flyr den muligens fortsatt.
Her er luke 21:
https://live.staticflickr.com/65535/53010643171_fccb77fa25_h.jpg (https://flic.kr/p/2oLnpmp)Strålfors Beechcraft 400A SE-DRS at ENGM/OSL 26-06-2002 (https://flic.kr/p/2oLnpmp) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag
Fellowship
22-12-2023, 09:02
Idag er det 22.desember!
Juryen min mener at Luke 22 er en skikkelig godbit, og jeg er ikke uenig.
På den tiden flyinteressen min våknet var det særlig et fly som skilte seg ut av de som gikk i fast rute på Fornebu. Det var Loftleidirs Canadair CL-44J. Den var elegant og stilig og den var stor! Tre dager i uken, men alltid to ganger fordi den gikk KEF-FBU-ARN-FBU-KEF, så det var bare å lære seg rutetidene.
Etter at jeg ble voksen og flyttet hjemmefra, begynte jeg å bli kjent med andre flyinteresserte folk, først gjennom at jeg oppsøkte møtene til Norsk Flyhistorisk Forening, og deretter når jeg startet å fotografere selv. Men det var lenge etter at Loftleidir var gått sammen med Flugfelag Islands til nye Icelandair. En av de jeg ble kjent med var Jan Olav Martinsen, som har fortalt at han begynte å fotografere på Fornebu i 1971. Etter at vi ble godt kjent, gjorden han en kjempejobb med å duplisere lysbilder han hadde tatt av de fleste flyene jeg hadde sett som barn, og her er et av de som for min del sto høyest i kurs.
Luke 22 er fra juni 1971, det var den siste sesongen Loftleidir benyttet CL-44J på FBU, da vinterrutene startet satte de inn DC-8 i stedet. Bildet er tatt fra den fantastiske tak-terrassen der jeg har stått mange ganger og fulgt trafikken.
TF-LLH var en av 5 ulike CL-44 i LL sin flåte. Dette var byggenummer 9, og var den første sivile CL-44D4-1 som ble bygget i 1960. Den fløy som CF-MKP-X som prototype og demonstrator for den sivile CL-44.
25.mai 1965 ble den levert til LL som TF-LLH og tatt i bruk med en gang på LL sitt rutenett, som gikk fra Luxembourg og fra Skandinavia via Island til USA, med lavere priser enn SAS og andre IATA selskap. LL var blitt bygget opp fra tidlig 50-tall med hjelp fra Braathens SAFE, de startet med DC-4, så overtok de noen ex Pan Am DC-6B før de kontraherte CL-44. I 1966 ble TF-LLH oppgradert til CL-44J, dvs de forlenget skroget og økte setekapasiteten.
Det var lett å høre når den ankom, og det var alltid stilig å se den lande eller ta av. Etter 7 år i LL, gikk den som TF-LLH for Cargolux fra desember 1971, og de konverterte flyet til rent fraktfly. 12.mai 1971 ble dette flyet EI-BGO for irske Aer Turas, og den fløy helt til den ble wfu og parkert på Dublin i januar 1986, og hugget opp samme sommer. Så det ble 26 år i luften. Jan Olav har gitt tillatelse til at bildet er i bruk.
Her er luke 22:
https://live.staticflickr.com/65535/53412232923_75f5263a6d_h.jpg (https://flic.kr/p/2pnRDZD)Loftleidir CL-44J TF-LLH at ENFB/FBU 06-1971 (https://flic.kr/p/2pnRDZD) by Ole Johan Beck Collection (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Ha en god dag, og kjenn på spenningen som ligger i det at vi går igjen mot lysere tider.
Det var barndomsminner fra Fornebu, ja! Takterrasse og mange forskjellige flytyper. Og billettpriser som umuliggjorde drømmen om en Amerikatur for de aller fleste. I dag koster det en middels ukelønn…
Nuvel. Det jeg egentlig skulle si var at det er en litt artig flyhistorisk fun fact med Loftleidirs CL-44D; før DC-8-63 kom i 1968 var det den flytypen som hadde flest seter over Atlanterhavet, og nest flest i verden. Loftleidir var, som Ole Johan nevner, datidens Ryanair og trøkte 189 pax inn i CL’en.
Flest seter? Aeroflots TU-114 på innenriksruter, 220 pax.
Fellowship
23-12-2023, 08:41
I dag er det 23.desember!
På tide med kalenderens Fokker-luke, og det ble luke 23. Om ikke en Fellowship, så en videreutvikling av den, nemlig Fokker 100. Air Europe åpnet rute fra LGW i samarbeid med Norway Airlines i mai 1989 med B737-300. I 1990 åpnet de også en ettermiddagsrute hvor de bla annet satte inn Fokker 100. De kunne også komme med B737-400. Men AE ble det første selskapet som brukte Fokker 100 på Fornebu.
Dette flyet hadde first flight på Schipol 4.august 1989 som PH-EZV. Den var opprinnelig bestilt av KLM som PH-KLL, men ble avbestilt. Derfor ble den registret PH-ZCL hos Aircraft Leasing & Trading. 1.Desember 1989 ble den og tre andre F100 leiet av Air Europe, med 99 seter, og satt inn på deres rutenett. AE fikk også tre andre F100 som ble registret i England. På forsommeren 1990 dukket de opp på Fornebu, og da var det bare å finne en fin og ledig ettermiddag for å ta bilde av de. 12.juni var en slik dag, og dagens luke er fra den dagen.
Etter konkursen 8.mars 1991, ble den stående til den i november 1993 ble G-UKFG for Air UK. Fra 30.januar 1998 fløy den for KLM uk, og fra 30.mars 2003 for KLM Cityhopper, og i september 2003 ble den omregistrert til PH-OFG, og slik kom den da til KLM likevel. 20.oktober 2009 var det slutt, wfu på Schipol og i 2010 ble den hugget opp.
Her er luke 23 der PH-ZCL taxer ut til avgang til LGW på bane 24:
https://live.staticflickr.com/65535/53412378253_72f50bcc9d_h.jpg (https://flic.kr/p/2pnSpck)Air Europe Fokker F100 PH-ZCL at ENFB/FBU 12-06-1990 (https://flic.kr/p/2pnSpck) by Ole Johan Beck (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Da ønsjer jeg deg en god Lille Julaften
Idag er det 22.desember!
Juryen min mener at Luke 22 er en skikkelig godbit, og jeg er ikke uenig.
På den tiden flyinteressen min våknet var det særlig et fly som skilte seg ut av de som gikk i fast rute på Fornebu. Det var Loftleidirs Canadair CL-44J.
Interessant! Jeg vidste ikke, at Loftleidir fløj på FBU dengang; jeg troede,
at de kun havde oversøiske ruter!
Flugfelag Islands - som også havde "Icelandair" på deres livery, hvis jeg husker rigtigt- havde i 1971 to B-727-100, TF-FIE (Gullfaxi) og TF-FIA (Solfaxi). På Kastrup så jeg kun Flugfelags 727, som i nogle år fløj KEF-GLA-CPH v.v. Senere blev GLA droppet til fordel for en non stop rute mellem KEF og CPH.
I 1990 åpnet de også en ettermiddagsrute hvor de bla annet satte inn Fokker 100. De kunne også komme med B737-400. Men AE ble det første selskapet som brukte Fokker 100 på Fornebu.
Nope. Swissair fløy F-100 til FBU allerede i 1988/89. Ikke fast, men på enkelte dager.
God jul til deg og. Takk for flott kalender.
Fellowship
24-12-2023, 08:56
Nope. Swissair fløy F-100 til FBU allerede i 1988/89. Ikke fast, men på enkelte dager.
God jul til deg og. Takk for flott kalender.
Takk :) God jule til dere også der vest
Jeg visste ikke at SR var med F100 så tidlig, fikk aldri noen varsler om det. Men det jeg mente var AE var de som først satte inn F100 på en måte slik at du kunne regne med å se den.
Takk for strålende adventkalender[emoji846] Bladde tilfeldigvis gjennom noen gamle lokalaviser på nb.no i går, og der dukket det opp en annonse fra Loftleidir. Interessant at flyet ble markedsført som «Rolls-Royce 400 Jet prop». De spilte nok på RR sitt gode navn og rykte fra bilindustrien. Annonsen stod på trykk i Laagendalsposten 19. april 1968.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231224/91abbb9f4cbd3469fff5b8ef15dbc2b5.jpg
Fellowship
24-12-2023, 09:25
I dag er det 24.desember, og det er samtidig 4.søndag i advent.
(for de som ikke forstår hvorfor det er slik, så er adventtiden fra gammelt av en tid som forbereder høytiden som starter med 1.juledag, 25.desember. Men Julekvelden 24.desember har blitt mer og mer markert som Julekveld, og det gir masse glede).
Luke 24 handler om et fly jeg tror det ikke er så mange som vet har vært på OSL. I 1999 kom Northwest tilbake på rute til Gardermoen med daglig DC-10-30, etter at de hadde fløyet der fra 1980 til 1987 med B747-100, og det siste året med DC-10-40.
N237NW ble i 1998 malt i et spesielt skjema for å synliggjøre samarbeidet mellom NW og KLM, jeg var ikke der den dagen den kom, men Erik Wold var der, og han har jeg også kjent lenge, og han har gitt meg tillatelse til å dele bilder med dere (han skriver av og til på forumet som "sevenseas").
Første bilde viser landingen på bane 01R
https://live.staticflickr.com/65535/53416415350_5775e60bc2_h.jpg (https://flic.kr/p/2poe6hs)Northwest DC-10-30 N237NW at ENGM/OSL 06-1999 (https://flic.kr/p/2poe6hs) by Ole Johan Beck Collection (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
4.vers av "Tenn Lys":
"Tenn lys! Nå stråler alle de fire lys for ham
som elsker alt som lever, hver løve og hvert lam.
Tenn lys for himmelkongen som gjeterflokken så!
Nå møtes jord og himmel i barnet, lagt på strå"
Denne DC-10 ble bygget i 1980 og ble levert til Varig som PP-VNW. Den fløy for Varig i 14 år, før de leide den til PLUNA i Uruguay fra 1.juli 1994, fortsatt som PP-VNW. 30.desember 1997 ble flyet kjøpt av Northwest Airlines, og fikk reg N237NW. I 1998 fikk den altså disse kombifargene for samarrbeidet med KLM, som den viste frem til april 2000, da den fikk vanlige NW farger (men da var OSL ute av NW sitt rutenett.)
Den var hos NW frem til 2008, da den i februar ble N136WA hos World Airways. 31.juli 2010 var det full stopp med parkering på Marana Pinal Airpark etter 30 år i luften. I 2012 var den hugget opp.
Her er flyet igjen fra den andre siden, Erik forlyttet seg for å få med Push-back fra gate 47:
https://live.staticflickr.com/65535/53415059902_78228f4e51_h.jpg (https://flic.kr/p/2po79mE)Northwest DC-10-30 N237NW at ENGM/OSL 06-1999 (https://flic.kr/p/2po79mE) by Ole Johan Beck Collection (https://www.flickr.com/photos/29620473@N08/), on Flickr
Da gjenstår det bare å takke for oss, og ønske alle som liker Flyprat en God Jul. Ta vare på hverandre og gled dere.
Takk for flott julekalender, som vanlig, Ole Johan.
I år klarte jeg helt å glemme den fram til i dag :drunk:, men det gjorde at jeg fikk en veldig trivelig start på julaften sammen med morgenkaffen :fly
Ha en riktig fin og fredfylt jul! :)
Cloudmaster
24-12-2023, 10:13
Takk for nok et flott følge i førjulstiden!
raider66
24-12-2023, 10:59
God jul Ole Johan og takk for nok en interessant og flott adventskalender :-)
Espen
God jul og takk for en fin kalender!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for nok et år med et imponerende arbeid til glede for oss alle.