View Full Version : Braathens SAFE og flyene
BraathensSafe1985
28-10-2023, 01:18
Braathes SAFE fløy jo stort sett Boeing fly, selv om det også var noen FOkker fly.:
Boeing 737-200
Boeing 737-300
Boeing 737-400
Boeing 737-500
Boeing 737-700
Boeing 767-200
Noen som vet på hvilke ruter de fløy de forskjellige typene, eller var det en blanding ?
Vet jeg fløy med alle typene, stort sett mellom Fornebu og Stavanger. Men hvor ellers ?
Braaten’s opererte vel aldri 737-300 regelmessig, mulig ble det leid inn noen på kortere tid men -300 ble vel aldri kjøpt av BU.
737’ene gikk om hverandre etter behov. 767’ene ble anskaffet for å gå charter, spesielt til Kanariholmene. En var basert på Arlanda, den andre på Gardermoen/Fornebu. De dagene de ikke gikk charter, gikk de et par-tre turer Fornebu-Stavanger eller -Trondheim. Ofte med lite pax og store tap ….
Fløy ihvertfall -200,-400,-500,-700 med BU. 767 hadde de vel ikke så lenge, men hvordan var de innredet? Var det noe businesseter ombord?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Braathes SAFE fløy jo stort sett Boeing fly, selv om det også var noen FOkker fly.:
Dette er riktig for en periode på slutten av selskapets historie. De startet som et rent DC-4-selskap (C-54 for å være pinlig nøyaktig). Deretter kom DC-6, deHavilland Heron, Fokker Friendship, Fokker Fellowship - så i 1971, 25 år etter selskapet ble grunnlagt, kom den første Boeing 737en.
De opererte vel aldri egne -300.
raider66
28-10-2023, 09:29
737’ene gikk om hverandre etter behov. 767’ene ble anskaffet for å gå charter, spesielt til Kanariholmene. En var basert på Arlanda, den andre på Gardermoen/Fornebu. De dagene de ikke gikk charter, gikk de et par-tre turer Fornebu-Stavanger eller -Trondheim. Ofte med lite pax og store tap ….
B767-205 ble benyttet til charter den første tiden. Det var først da man begynte å se at charterkapasiteten med B767 var for stor, at en maskin ble benyttet på de norske innenriksrutene LN-MOW nevner. To eller tre ganger til Stavanger og en rotasjon til Trondheim.
Espen
- så i 1971, 25 år etter selskapet ble grunnlagt, kom den første Boeing 737en.
De opererte vel aldri egne -300.
Vel - LN-SUS og -SUP ble jo levert i januar 1969, noe du sikkert egentlig vet.;)
Forøvrig opererte jo Braathens i Sverige 737-3Y0 SE-DUS som "arv" fra Transwede, men selv om den neppe kan regnes med i det "egentlige" BU var den jo innimellom å se på norske ruter, riktignok sjeldent.
Vel - LN-SUS og -SUP ble jo levert i januar 1969, noe du sikkert egentlig vet.;)
Forøvrig opererte jo Braathens i Sverige 737-3Y0 SE-DUS som "arv" fra Transwede, men selv om den neppe kan regnes med i det "egentlige" BU var den jo innimellom å se på norske ruter, riktignok sjeldent.
Ble SE-DUS malt I Braathens farger ? Det var vel det “nye” skjemaet naar Transwede ble en del av Braathens.
Ble SE-DUS malt I Braathens farger ? Det var vel det “nye” skjemaet naar Transwede ble en del av Braathens.
Den hadde "Nordlysfargene" med et svensk flagg foran døra, ellers likt.
https://cdn.plnspttrs.net/06973/se-dus-braathens-boeing-737-3y0_PlanespottersNet_1355019_6bafa55904_o.jpg
Fløy ihvertfall -200,-400,-500,-700 med BU. 767 hadde de vel ikke så lenge, men hvordan var de innredet? Var det noe businesseter ombord?
242 økonomiseter. Så temmelig trangt.
Fløy ihvertfall -200,-400,-500,-700 med BU. 767 hadde de vel ikke så lenge, men hvordan var de innredet?
Som MOW sier, 242 økonomiseter. Fun fact: Nøyaktig like mange seter som SAS’ A300.
Kun én klasse, men jeg er uenig i at det var trangt. Husker ikke sete-pitch men det kan ha vært 32-34 traktene, minnes ikke at det var trangt. Men så var man jo 40 år yngre…
767’ene ble bestilt da US Dollar var ca 5 kr og skulle betales da den var 7-8. Det ble bestilt to med opsjon på to til.
Innredningen var ikke «charter» nok til at de fikk CASK lavt nok til å gjøre butikk på dem. Mener å huske Britannia hadde over 300 seter i sine 767-200?
Det var mange i Braathens SAFE som mente 757 hadde vært et bedre valg.
Braathens malte også opp et par Fokker 100 de arvet fra Transwede.
Mener å huske Britannia hadde over 300 seter i sine 767-200?
Britannia begynte med 273 og øket senere til 290, med 8 i bredden mot BU's 7, såvidt jeg husker. Tydeligvis få bredskuldrede briter...
Og det med 757 kan jeg skrive under på.
Det var 4 F100, SE-DUC/D/E/R. De ble også enkelte ganger sett innenriks i Norge.
Det var 4 F100, SE-DUC/D/E/R. De ble også enkelte ganger sett innenriks i Norge.
Sikker på at det ikke var fem? Jeg fløy med SE-DUI fra Fornebu til Kjevik i 1996. Den var helt hvit, og opererte som BU215.
Var det noen «ekte» Braathens-flygere som fløy disse, eller var det helsvensk cockpit?
Sikker på at det ikke var fem? Jeg fløy med SE-DUI fra Fornebu til Kjevik i 1996. Den var helt hvit, og opererte som BU215.
Var det noen «ekte» Braathens-flygere som fløy disse, eller var det helsvensk cockpit?
Jeg er langt fra sikker, men lurer på om den ikke da var Transwede og ikke Braathens, formelt sett.
Hva gjelder crew vet jeg ikke, men tviler på om noen ble utlånt til F100-operasjonene.
Som MOW sier, 242 økonomiseter. Fun fact: Nøyaktig like mange seter som SAS’ A300.
Kun én klasse, men jeg er uenig i at det var trangt. Husker ikke sete-pitch men det kan ha vært 32-34 traktene, minnes ikke at det var trangt. Men så var man jo 40 år yngre…
767’ene ble bestilt da US Dollar var ca 5 kr og skulle betales da den var 7-8. Det ble bestilt to med opsjon på to til.
Innredningen var ikke «charter» nok til at de fikk CASK lavt nok til å gjøre butikk på dem. Mener å huske Britannia hadde over 300 seter i sine 767-200?
Stemmer at Braathens arvet F-100 fra Transwede. Fløy denne mellom OSL og ARN ihvertfall.
Den hadde "Nordlysfargene" med et svensk flagg foran døra, ellers likt.
https://cdn.plnspttrs.net/06973/se-dus-braathens-boeing-737-3y0_PlanespottersNet_1355019_6bafa55904_o.jpg
DUS hadde sporadisk noen innenlandsturer. Jeg fløy med denne mellom både SVG-FBU og SVG - BGO i sin tid.
767 hadde de vel ikke så lenge, men hvordan var de innredet? Var det noe businesseter ombord?
Braathens SAFE hadde B767-200 kun i 2 år(1984-1986) og deretter solgt. Ingen Premium/Business eller SunClass på disse, men kun en og samme klasse gjennom hele flyet.
Interiøret var vel ganske identisk med deres 737-200/500-flåte og ansett på 80-tallet som ganske sprekt og moderne.
BraathensSafe1985
31-10-2023, 17:27
Takk for all info