Log in

View Full Version : Live low-cost rapport - Fødselsdagstur til hummer-land

SudCaravelle
26-10-2023, 09:37
De er det ut på tur med Dragen på en etterlengtet Amerika-tur. Etter masse skarpe utgifter ble LAX turen kansellert og en halv K ramlet inn på kontoen. Vi hadde jo barnevakt så litt Amerika må man vel få til?

Fikk booker noen fine billetter til Boston, og siden vår herre alltid er med Dragen så er det meldt 25 grader og sol så vi byttet til hotell med oppvarmet pool og hjem en dag senere. Skulle egentlig fly rad 1 på A321 hjem, men skjønte at det var såpass pyton at det blir Waffe hele veien.

Transporten i dag ble 02323, egg i kantina og Dragen ser ut som en milliard dollar - da er alt på stell.

Dragen forstår som vanlig ikke at 1B er for min comfort. (Reiser forøvrig for andre gang på 30 år i noe ala jeans)

53982

53983

53984

53985

SBT
26-10-2023, 12:40
Low Cost ??

SudCaravelle
26-10-2023, 13:50
Nydelig kort flight til FRA.. Dragen insisterte på mimosa og da må man jo gi seg, selv om man "sparer seg".

Undertegnede smiler når der blir buss for gate og jaggu sto det en Porsche og ventet.. Deilig. Bussene var ennå ille der, så de andre ivrige ble holdt tilbake og vi ble fulgt ned til sleden - Deilig. Selv D synes dette var stas…

53987

53988

53989

53990

SudCaravelle
26-10-2023, 14:20
First Class Terminal.. Jeg dævver.. Ble behandlet som grever.. Ny Porsche ble bekreftet, Dragen fikk thai suppe, ungene tre gakk gakker og far schnitzel. Fy f**** for et opplegg. Denne gangen virket det faktisk også som deagen trivdes tross fire jobb-telefoner.

Gunda ga den gode nyheten om at det er null wifi ombord - så snakkes.

53991

53992

53993

53994

53995

53996

53997

KnutW
26-10-2023, 14:49
Low Cost ??

Alt er relativt. Atskillig billigere enn The Residence f. eks.

LN-MOW
26-10-2023, 14:50
Nydelig kort flight til FRA.. Dragen insisterte på mimosa og da må man jo gi seg, selv om man "sparer seg".

53987

Ser frokosten er oppgradert siden sist jeg tok fakirflighten. God tur!

Someone
26-10-2023, 15:14
Ser frokosten er oppgradert siden sist jeg tok fakirflighten. God tur!

Dette er vel en senere flight? Så mer lunsj?

SudCaravelle
26-10-2023, 22:43
Ahhh.. Nydelig tur, faktisk en av de bedre First turene. Nydelig service, ganske god mat og deilige viner. Duppet plutselig av 2-3 timer og våknet opp til forespørselen om vin og friske bær. Innmari deilig å slippe wifi i 8 timet, selv om dragen som skulle jobbe ble temmelig skuffet. Nå er vi fremme, laaaang kø i imigration og 25 grader utenfor.

53998

53999

54000

54001

54002

54003

54004

Chriscross
27-10-2023, 14:25
Takk for rapport. Regner med at dette var bonus siden reisen ble nedgradert fra LA. Hvor mange dager før avreise fikset du to F-billetter?

SudCaravelle
27-10-2023, 17:31
Takk for rapport. Regner med at dette var bonus siden reisen ble nedgradert fra LA. Hvor mange dager før avreise fikset du to F-billetter?

Med dette været føles nesten Boston som en oppgradering. En EBD fordel er at de har kundeservice på søndager, så da ble det fire dager før. Billettene var ikke ledige på awardfares osv. Det er biz hjem med A346 via MUC med 787 til FRA.

SudCaravelle
27-10-2023, 18:21
Helt godkjent by så langt.. Nå er det pool-time og de har Blue Moon!!

54006

54007

54008

54009

SudCaravelle
27-10-2023, 18:34
Starter forsiktig med ei nydelig Miller Lite. 24 grader og to ytterligere på vei.. Her kommer resultatet av Freon og hårspray.

54010

SudCaravelle
27-10-2023, 19:20
Der satt den..

54011

Midtiblinken
28-10-2023, 16:56
Heldige med været. Ikke lenge til før Boston blir inne by i månedsvis.

SQ 777
29-10-2023, 07:55
Husker første tur hit i 1970 godt. Utendørskonsert med Ike og Tina Turner på Cambridge ( var ikke student her, kun turisr ). Great..

SudCaravelle
30-10-2023, 00:39
Da er det ikke mange minuttene igjen av USA for denne gangen. Tipper jeg har gått opp fire kilo på fire dager etter noen svært gode måltider. Avskjedsmiddagen ble på Smith & Wollensky og i dag var været lit mer Bostonish. Ganske fornøyd med hotellet som ga relativt god value for pengene med tanke på de spinnville prisene her i nabolaget. Fikk takket være Dragens forhandlingsevne sen utsjekk klokken 18 som er svært deilig. 6 minutter til BOS fra hotelldøra, svært kjapp innsjekk og ekte fasttrack gjør det deilig å reise. Tok vel 35 minutter fra hotell til man sitter i loungen og fikk servert en svært god og raus BM.

Nå er det back in business på A340, B787 og A320. Den lange flotte kom glidende inn her nå rett under føttene våres - egentlig ganske OK lounge.

54027

54028

54029

SudCaravelle
30-10-2023, 02:17
BOS er grise-affektiv med egen dør ut fra loungen så oss på andre og første klasse kan gå ombord først. Skuta her er 16 år gammel og virker nesten enda eldre. Sikkerhetsbeltet osv er nesten som i en gammel Mustang. Flyet ballet ut fes gate 18 minutter før planlagt tid og hele boardingprosessen på denne lange j**%*} tok et kvarter? Samme som folk bruker på å krønsje alle Rimowaene sine inn i hattehyllen på A320en til London. Imponerende.

Helga (eller Gunda) var enig i at det var et kult gammelt fly og at hun hadde hatt opplæring på det når det var nytt. Hun fortalte at turen i dag skulle ta 6.40,som er ganske kjapt. Dragen drekker vann og har allerede lagt seg - Nerd. Kult og sitte bak i Business på denne maskinen så man ser de enorme motorene.

54030

54031

54032

SudCaravelle
30-10-2023, 09:22
Lufthansa gir seg ikke.. Ble få kule bilder på denne karen. Ble høflig geleidet fra rad 11 til rad 1. Regner med Gunter så at man passet dårlig inn bal der. Viste dere at de har en liten stekepanne de sprøsteker baconet til frokosten på First?

Nå skal vi kose oss på en ganske ny Dreamliner fra MUC til FRA.

54038

54039

54040

54041

54042

Someone
30-10-2023, 09:38
Viste dere at de har en liten stekepanne de sprøsteker baconet til frokosten på First?

Det er vel også derfor man på F får fersk eggerøre

SudCaravelle
30-10-2023, 09:56
Det er vel også derfor man på F får fersk eggerøre

Ja, de lager den også i den lille stekepannen - nydelig.

Hypern
30-10-2023, 11:46
Fin rapport, alltid gøy med first rapporter. Har jo en pen mengde poeng selv etter hvert som jeg har litt lyst å bruke før SkyTeam skiftet. I så fall er jo Lufthansa first gull verdt, men jeg tror jeg må dra andre steder enn USA når det å dra dit for min del nok innebærer litt avhør og altfor mye venting.

SudCaravelle
30-10-2023, 12:06
Da var MUC-FRA flighten snart ferdig. Lufthansas 787-9 er ufattelig komfortable fly og en helt annen verden enn A346. A346en er ufattelig mye tøffere, men komforten, lydnivået, privacy osv er en helt annen verden.

Ganske artig denne klarte flighten hvor de til og med rekker en grei matbit. Nå er det ganske så kort tid til neste flight fra en annen terminal så greit å komme seg litt kjapt ut.

54044

54045

54046

54047

54048

54049

54050

54051

KnutW
30-10-2023, 12:31
Synes du det er lavere støynivå foran på B787 enn A346?

SudCaravelle
30-10-2023, 12:32
Synes du det er lavere støynivå foran på B787 enn A346?

Føler det, og spesielt hvis man sammenligner biz mot biz. 346 skrangler og knirker (men deilig)

dc-8-63
30-10-2023, 14:43
Har LH “arvet” Business Class fra opprinnelig kunde paa 787 ? Setene ligner fryktelig paa Air Canada sine, som vel er “off the shelves” ?

Someone
30-10-2023, 14:51
Har LH “arvet” Business Class fra opprinnelig kunde paa 787 ? Setene ligner fryktelig paa Air Canada sine, som vel er “off the shelves” ?

Ja, det er en slags interimløsning, mens de venter på sin(e) egne

LN-MOW
30-10-2023, 14:56
De maskinene de har nå skal vel også alle til Austrian.

KnutW
30-10-2023, 18:35
Føler det, og spesielt hvis man sammenligner biz mot biz. 346 skrangler og knirker (men deilig)

Hmmm. Da har vi et debattema for halvliter nr. 3 på julebordet.
Bortsett fra øverst i A380 har jeg aldri opplevd lavere støy enn foran på A346. Men det er kanskje litt hva jeg foretrekker personlig. Kulhetsfaktoren på 346 er det få som slår. :drink

Edit: Det begynner å bli noen år siden siste tur med 346 og alt er jo relativt og mer rosenrødt med årene. Kan jo hende at Hansaens gode gamle begynner å bli litt slarkete med årene. Må nok få tatt meg en studietur igjen snart.

Eirik
30-10-2023, 19:29
Må nok få tatt meg en studietur igjen snart.

Tenkte akkurat det samme.
(og fordi den bedre? halvdel fløy over til NYC med A346 i går for å joine Heidi Klums Halloweenparty, og får flydd B767-400 på hjemveien, kjenner det rykker i bookingfingeren).

Topp rapport, takk!

Cecilie
31-10-2023, 10:43
Herlig, takk for turen :)

dc-8-63
31-10-2023, 10:53
Hmmm. Da har vi et debattema for halvliter nr. 3 på julebordet.
Bortsett fra øverst i A380 har jeg aldri opplevd lavere støy enn foran på A346. Men det er kanskje litt hva jeg foretrekker personlig. Kulhetsfaktoren på 346 er det få som slår. :drink

Edit: Det begynner å bli noen år siden siste tur med 346 og alt er jo relativt og mer rosenrødt med årene. Kan jo hende at Hansaens gode gamle begynner å bli litt slarkete med årene. Må nok få tatt meg en studietur igjen snart.

En må ikke glemme A350-1000 som har arvet mye av det beste fra A346, laaaang, slank og STORE motorer. Skal sende rapport og støy i A350 vs 787-900 som jeg kom hit med.

TriStar
31-10-2023, 11:09
Nydelig rapport, takker[emoji846] Må få til LH F en gang skjønner jeg…

SudCaravelle
31-10-2023, 12:44
Så var det siste etappe som var FRA-OSL. Denne er jo grei muring da det er kun 55 minutter på FRA så litt rett fra fly til fly. Her tror jeg vi fikk FRA jackpotten og måtte gå den lengste mulige walken fra gate til gate og kom frem til "final boarding". Da ble vi stappet i en buss som kjørte i 15-20 minutter til en oppstillingsplass sammen med noen cargo maskiner (Tror det var plass V290 eller noe). Interntransporten på FRA tik like lang tid som MUC-FRA, ikke bra hvis man er litt dårlig til beins. Her stod det en ganske sliten A321 med et meget hyggelig crew og kun tre rader med Business. En komfortabel og begivenhetsløs tur hvor man så Netflix om John Gotti og et par glass rødvin.

I det vi landet fikk jeg melding om at min koffert var borte, men allerede booket om til kveldsflyet. Tror snøkaoset smalt 100% inn rett etter at vi landet da taxien bruke nesten to og en halv tim til Knausen. Fikk melding i dag tidlig fra Lufhansa at bagasjen kommer mellom 18.00 til 22.00 i kveld som jeg har vendt meg til, men jeg mener fremdeles de burde sende bagasjen samme dag som den kommer til OSL da det tross alt er litt deres feil.

Så da var det snipp snapp snute.. For en innertier av an tur.. Været har jo fryktelig mye og si for alt på en sånn tur. Her føler vi at vi fikk USA på sitt beste med storby, small town, badeferie og ikke minst mat-tur i en pakke. First er alltid en magisk opplevelse og jeg tenker hver gang at dette blir siste gangen og skvetter til når man plutselig sitter der igjen. At man denne gangen faktisk også ble oppgradert fra business til First på hjemturen er vel de flestes våte drøm og kom nesten som et lite sjokk. (Ødelagt stol på business). Tror dette var 17ende flighten med LH i First og tenker da som sagt at dette var nok det – men man får se. En annen ting som hjelper litt er også at Dragen er sabla kul å reise med.. Litt som en kompis, men som med hell kunne satt seg litt mer inn i flytyper. At hun sier nei til påfyll av gratis Champagne (som lett regnet ville kostet 1000 per glass på restaurant), sover eller leser bok på biz/first er også forbedringspotensiale.

USA er fremdeles veldig høyt på min liste over favorittland å reise til, men med 11.20 i dollarkurs så blir det ufattelig dyrt – MEN ser også at man kan leve noenlunde billig der. Når det nærmer seg 70 kroner for kaffen på Starbucks, 50 kroner for en brus på 7-Eleven så hjelper det noe å droppe dette.

Skippe foretter, drinker og dyre viner på restaurantene er jo heller ikke dumt. Smith & Wollensky som er en DRITDYR restaurant tok vi møre-trikset og klarte oss med to (nydelige) burgere, to øl og et glass vin. Da har man de ganske så koselig på et kongested for under tusenlappen (mindre enn hva Egon ville tatt). Tar du da et par drinker, forretter, biffer og en flaske vin så er det fort fire tusenlapper – og det er det jo ikke verdt. Tre måltider ute er jo også noe som knuser budsjettet.

Takk for at dere ble med på turen.

54059

Someone
31-10-2023, 12:55
Takk for fin rapport.

Tipper Lufthansa mente du trengte trimmen på FRA etter all maten :p

B747-8
31-10-2023, 20:30
De rapportene dine blir bare bedre bedre. Tusen takk for bra rapport!

SudCaravelle
31-10-2023, 20:37
Takk for fin rapport.

Tipper Lufthansa mente du trengte trimmen på FRA etter all maten :p

Merket at uniformen satt litt tranger i dag ja.. Skulle dropper Cayenne for buss på vei til. :D

SudCaravelle
31-10-2023, 20:38
De rapportene dine blir bare bedre bedre. Tusen takk for bra rapport!

Takker.. øvelse gjør mester. Horisontale bilder og forsiktig korrektur før "submit"

kimpe
01-11-2023, 11:10
Takk for en fantastisk rapport Sud!

Skal selv med min egen Drage over til Washington DC i mellomjula, men først skal jeg selv noen dager over til Chicago på Thanksgiving-helga. Se ishockey og koseshoppe julegaver til familien. :)

Får prøve First en gang snart vi også, må ha noe å se frem til! :)

Kim

Cloudmaster
02-11-2023, 09:54
Takk for nok en bra rapport! Nå er det snart min tur - inspirert av tidligere rapporter har jeg gravd i sparebøssen og får testet First, B7478 og krysset av for IAD i loggboken.

SudCaravelle
02-11-2023, 15:25
Takk for en fantastisk rapport Sud!

Skal selv med min egen Drage over til Washington DC i mellomjula, men først skal jeg selv noen dager over til Chicago på Thanksgiving-helga. Se ishockey og koseshoppe julegaver til familien. :)

Får prøve First en gang snart vi også, må ha noe å se frem til! :)

Kim

Gled dere og takker.

Det var tre små-artige historier jeg skulle fortelle her, men husker bare to av dem:

Jeg stod og ventet på D utenfor et hotell vi hadde spist frokost og kom (som vanlig) i prat med to piloter (en fire stripers og en tre stripers). De spurte hva vi holdt på med og jeg fortalte at vi skulle fly deilige A340-600 hjem og da sa fire-stripersen at det fantes ikke. Du har A330 og A350 av store Airbuser fortalte han. Tre-striperen backet meg faktisk opp og fortalte fire-striperen at det fantes og hadde fire motorer, samt at 600en var jævlig lang. Det merkelige her er at når jeg spurte hva de fløy så svarte Speaking A220. Ække det rart at en captein som flyr Airbus (og jeg skjønner at de ikke alle er nerder) har satt seg så lite inn i flyverden at han ikke en gang kjente A340? Da D kom ut fortalte jeg D den sjokkerende historien – men hun tok det ganske bra med fatning.

Story to (eller en) var på imigatrion i BOS så var det nesten to timer kø og relativt laber stemning. De ansatte som gjetet køene var små-gufne og en del passasjerer litt trøtte. Før jeg rakk å gjøre noe som helst så fyrer Dragen opp og roper irritert til en av de gutta som så litt autoritære ut at de i det minste kunne ta ut de 4-5 babyene som grein rundt omkring foran køen. Da var jeg faktisk sikker på at vi skulle rett tilbake til FRA, men denne autoritære takket og nikket mens han luket ut de med babyene og lot de gå foran alle. I amerikansk stil var det noen som klappet og en av mødrene kom bort og takket dragen fra sperresnoren.
Jeg husker ikke den tredje, den var litt artig – skal se om jeg husker etter hvert.

Midtiblinken
02-11-2023, 16:33
Var vel 340-600 som kom ut som verdens lengste, og Branson satte «mine is bigger than yours» på halen.

KnutW
02-11-2023, 17:30
«Mine is longer than yours». Det holdt helt til 747-8 slo den med 89 cm.
Forbausende mange flygere er ikke så veldig inne i data og detaljer om andre flytyper enn dem de flyr selv. Det virker utrolig for mange her på forumet, men noen ser bare på flygerjobben som …jobb. Og sant å si trenger man faktisk ikke ha særlig detaljkunnskap om andre typer for å kunne gjøre en god jobb så lenge man er godt kjent med sin egen maskin.

Artig -og helt sann- historie om flykunnskap:
En god bekjent som er kaptein i SAS skulle på kurs i Toulouse for å lære å fly A320-serien. Det var mye og hard teori, sammen med en god del simulator.
En dag, etter en lang runde i simulatoren, spurte den franske instruktøren «Ok mon capitain, do you feel you’re knowing ze airbyss by now?»
Min bekjent svarte at joda, han syntes han begynte å få taket på det, men noen detaljer som kanskje ikke satt helt på plass ennå. Instruktøren nikket fornøyd og snudde seg mit den atskillig yngre og litt mer oppesen styrmannen: «And ow about you, Sir?»
«Jo, dette går så fint! Jeg synes jeg kan absolutt alt og det fungerer bra!»
Hvorpå instruktøren smalt tilbake: «You are lying! NOBODY knows everyzing about ze airbyss!»

semmern
03-11-2023, 09:34
«Mine is longer than yours». Det holdt helt til 747-8 slo den med 89 cm.
Forbausende mange flygere er ikke så veldig inne i data og detaljer om andre flytyper enn dem de flyr selv. Det virker utrolig for mange her på forumet, men noen ser bare på flygerjobben som …jobb. Og sant å si trenger man faktisk ikke ha særlig detaljkunnskap om andre typer for å kunne gjøre en god jobb så lenge man er godt kjent med sin egen maskin.

Artig -og helt sann- historie om flykunnskap:
En god bekjent som er kaptein i SAS skulle på kurs i Toulouse for å lære å fly A320-serien. Det var mye og hard teori, sammen med en god del simulator.
En dag, etter en lang runde i simulatoren, spurte den franske instruktøren «Ok mon capitain, do you feel you’re knowing ze airbyss by now?»
Min bekjent svarte at joda, han syntes han begynte å få taket på det, men noen detaljer som kanskje ikke satt helt på plass ennå. Instruktøren nikket fornøyd og snudde seg mit den atskillig yngre og litt mer oppesen styrmannen: «And ow about you, Sir?»
«Jo, dette går så fint! Jeg synes jeg kan absolutt alt og det fungerer bra!»
Hvorpå instruktøren smalt tilbake: «You are lying! NOBODY knows everyzing about ze airbyss!»

Samme historie har jeg hørt, muligens av samme herremann! :)

Midtiblinken
03-11-2023, 13:33
Kjenner en som har flydd samme widebody i sikkert 20 år. Tviler han vet noe eller bryr seg om selv andre varianter på samme flytype. De fleste har en del peiling opp til mye, men for andre er det kun en jobb.
Selv vet jeg hva en 340 er, men er ikke sikker jeg ser forskjellen mellom -300 og -600 i lufta. Jeg vet heller ikke hvilke motorer alle bruker og bryr meg lite. Jeg har kompiser som har flydd de og kan få svar på alt om jer nysjerrig nok.
Jeg kjente stort sett alt av fly når jeg fløy GA, men det er lenge siden nå. Mange nye varianter og fusjoner, f eks Gulfstream som har masse modeller i dag som «ikke ser ut som Gulfstream». En var Astra i de dager. Vet lite om nye treninigsfly, og igjen lite interesse.
Når jeg var instruktør, særlig på instrument siden, visste jeg regler med paragrafer og subparagrafer på de ting vi brukte mest. Kunne sitere FAR 91.175.b.2.f, men så ble det forandring i nummerering og da skjønte jeg at det var lite vits og lære det på nytt. Vi brukte det så mye at om noen ikke visste paragraf nummeret så visste han/hun hvor det ble funnet.