View Full Version : Mot slutten for billetter uten håndbagasje i EU?
Flere land har noe lignedne allerede, med det er et forslag nå i EU som går på at alle flybilletter skal være inkludert et standard mål på håndbagasje
https://flysmart24.no/2023/10/08/kan-ga-mot-forbud-mot-a-ta-betalt-for-handbagasje/
Vil ha forbud mot å ta ekstra betalt for håndbagasjen
Bizflyer
08-10-2023, 20:59
Det synes jeg er en veldig god ide.
Et resultat kan jo bli at europeiske flyselskaper går samlet sammen og f.eks tillater kun en personlig eiendel og ikke stor håndbagasje, og at stor håndbagasje som er større enn målet til personlig eiendel må sjekkes inn, og dermed tar inn den tapte inntekten sin der i steden for å ta betalt for at stor håndbagasje som kan tas inn i kabinenen.
Det med salg av Go Light/Mini-biletter uten stor håndbagasje, gjør faktisk at det blir mindre trøbbel ombord med at passasjerer ikke finner plass til sin håndbagasje - det tar faktisk kortere tid med boarding og deboarding.
chrisljo
18-10-2023, 20:15
Et resultat kan jo bli at europeiske flyselskaper går samlet sammen og f.eks tillater kun en personlig eiendel og ikke stor håndbagasje, og at stor håndbagasje som er større enn målet til personlig eiendel må sjekkes inn, og dermed tar inn den tapte inntekten sin der i steden for å ta betalt for at stor håndbagasje som kan tas inn i kabinenen.
Det med salg av Go Light/Mini-biletter uten stor håndbagasje, gjør faktisk at det blir mindre trøbbel ombord med at passasjerer ikke finner plass til sin håndbagasje - det tar faktisk kortere tid med boarding og deboarding.
Litt enig i det, lovfest rett til 40x30x20cm og så la markedet ordne resten.
Litt enig i det, lovfest rett til 40x30x20cm og så la markedet ordne resten.
Tja, jeg tror resultatet kommer i form av et motsvar (straff) til EUs ev. lov, ikke som en løsning. Problemet er at EU vil at det ikke skal være lov å ta betalt for en stor håndbagasje (trillekoffert etc.), dermed vil et felles mål som f.eks 40x30x20cm kun fungere hvis ev. større håndbagasje MÅ bli sjekket inn og ikke tillates ombord - dermed vil flyselskapene fortsette å kunne tjene penger på tilleggstjenester.
Tror ikke EU helt har tatt inn over seg hvor viktig tilleggstjenester har blitt for flyselskapene,
spillereglene grunnet de heftige justeringene på billettpriser og nå økte kostnader, gjør at nettopp ekstra innsjekket bag, håndbagasje etc. er så veldig viktig, iallfall for f.eks Ryanair/Wizz Air, men også de mer klassiske flyselskapene man før fikk ¨full pakke fra¨.
88charlie
20-10-2023, 08:57
Jeg flyr 99% i jobbsammenheng og sjekker nesten alltid inn bagasjen. Noen få unntak med dagsmøter i Bergen/Oslo eller der hvor det bare 1 overnatting. På long-haul flyr jeg utelukkende biz, noe det skal en del til for å bli lei av. Når det gjelder domestic i Europa og N.A. begynner jeg å bli møkk lei. Stappfulle fly, kortere og kortere seteavstand, tynnere og tynnere polstring, seterygger som snart luter fremover, nakkestøtter laget for kortvokste med deformert nakke, og den evinnelige kampen under hver eneste boarding der det kjempes om å få plassert de hersens altforstore koffertene i tillegg til den bærbare hunden og den enorme vesken fra Michael Kors. Har ikke tall på hvor mange knock-outs jeg har fått fordi en idiot går ned midtgangen med sekken på ryggen, som en førsteklassing på vei til skolen, og snur seg for å fortelle dama hvor de sitter.
Standardkofferter med garantert stueplass i egen overhead høres ut som en god ide, nesten uansett, men vi er på vei til et regime hvor det eneste som er dårligere enn flyseter er slike blanke plastseter med pålimt filt som man finner i bybusser.
Spørsmålet er da, trenger vi disse light-billettene som søker å «emulere» billige togbilletter for type studenter som skal hjem noen dager, eller er det bedre for «alle» om man heller øker prisene med f.eks. 10% og fjerner 10% av setene?
Jeg sliter litt med å se hva disse billigbillettene egentlig tilfører bransjen. Reduserer man tettheten, og med den antall pax/vekt, så bør det gi positive utslag over hele linja, kanskje bortsett fra servering, tax-free og den slags.
Klart, med færre passasjerer så vil det komme et punkt der dagens hyller fint takler normale variasjoner av carryons.
Her er det vel (igjen) snakk om at EU ønsker at den prisen de fleste kommer til å betale skal være den som er synlig for kundene når de sammenligner. De som fløy "back in those very old days" husker at alle flypriser ble annonsert uten avgifter. "Kun 2300 kroner + avgifter til London" osv osv. Så kom det regler om at man måtte annonsere prisen og så dukker det opp en drøss (nødvendige) tjenester som tidvis kan dra prisen til det dobbelte.
Det har vel også vært diskutert en "jamførpris" som skal brukes i annonsering for fly. SÅ mye av dette er nok å sikre at det blir mulig å se hva en "normal" flytur koster dersom man ikke skal reise bare med en mobil i jakkelomma.
Jeg er enig at det er nødvendig med et regelverk for hva som må inkluderes i billetten, slik at det blir lettere for kunden å sammenligne. 150 kr for sete med kun mobil som bagasje vs 700 med en standardmål håndbagasje som kan legges i hyllen, er å foretrekke. Hva som er «liten veske»under setet kan variere Flyselskapene kan dog falle for fristelsen til å øke gebyrene for innsjekket bagasje mye. Perfekt blir det aldri.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ellers har Ryanair nettopp tapt en sak her i Portugal, som kan påvirke håndbagasjereglene på sikt.
https://www.aviation24.be/airlines/ryanair/portuguese-court-ruling-condemns-ryanair-for-cabin-bag-charges/
The National Association of Travel Agencies (ANAV) has commended a recent decision by the Judicial Court of the District of Braga, Portugal, which ruled against Ryanair for charging passengers additional fees for carrying cabin bags. ANAV sees this as a violation of consumer rights and highlights its ongoing efforts to address what it deems as abusive practices by Ryanair in Portugal.
Ellers har Ryanair nettopp tapt en sak her i Portugal, som kan påvirke håndbagasjereglene på sikt.
https://www.aviation24.be/airlines/ryanair/portuguese-court-ruling-condemns-ryanair-for-cabin-bag-charges/
Da ser vi nok starten på maks en håndbagasje (koffert eller veske etc.), slik at folk må sende sin andre bagasje i lasterommet for en større pris. Tipper også på at Ryanair vil endre tillatt størrelse for håndbagasje i kabinen.
Da ser vi nok starten på maks en håndbagasje (koffert eller veske etc.), slik at folk må sende sin andre bagasje i lasterommet for en større pris. Tipper også på at Ryanair vil endre tillatt størrelse for håndbagasje i kabinen.
Ja, det der blir for en sånn «careful what you wish for» greie, og flyselskapene skal jo ha inntektene sine.
Ellers har Ryanair nettopp tapt en sak her i Portugal, som kan påvirke håndbagasjereglene på sikt.
https://www.aviation24.be/airlines/ryanair/portuguese-court-ruling-condemns-ryanair-for-cabin-bag-charges/
Eller ikke, for da var avgjørelsen annulert.
https://www.aviation24.be/airlines/ryanair/ryanair-welcomes-reversal-of-braga-portugal-court-ruling-on-baggage-policy-compliance/
Ryanair has welcomed the Braga District Court’s decision to reverse its September 10th ruling against the airline’s baggage policy. The court had originally ruled that Ryanair could not apply additional fees for oversized cabin bags, but this decision has now been annulled.
chrisljo
11-10-2024, 11:40
Eller ikke, for da var avgjørelsen annulert.
https://www.aviation24.be/airlines/ryanair/ryanair-welcomes-reversal-of-braga-portugal-court-ruling-on-baggage-policy-compliance/
Skulle bare mangle, at ikke selskap skal kunne sette sin egen forretningsmodell er jo helt urimelig.
Greit å regulere at man kan ta med utstyr til barn, gåstoler eller annet gratis for å sikre allmenn tilgang, men vanlig folk kan fint overleve på det de kan putte i en 40x25x20 bag.
Standardisering av personal item hadde vært fint, men deg er en annen historie.
Tilsammen €179 mill i bøter til flyselskapene i Spania. 60% av dette til Ryanair, hvor en liten del på €1.6 millioner til Norwegian
Dog er dette langt fra avgjort, og det vil ankes
https://e24.no/naeringsliv/i/OoaqGq/spansk-millionbot-til-norwegian
Til sammen er fem lavprisselskaper ilagt bøter for totalt 179 millioner euro – som tilsvarer nærmere 2,1 milliarder kroner med dragens kurs – skriver bransjenettstedet Flysmart24 og viser til spanske Ser.
Norwegians bot er på 1,6 millioner euro eller 18,5 millioner kroner. Selskapet sier til Flysmart24 at de mener deres bagasjepolicy er i tråd med EUs regelverk, og at den er avgjørende for å håndtere vekt og begrenset plass om bord.