lanorge
28-08-2023, 11:49
Gotland og Visby ser idyllisk ut på bilder, så hadde veldig lyst til å få til et besøk der. Sist jeg prøvde ble jeg stoppet av snøstorm på Gardermoen. Så nå la jeg opp en 2-dagerstur med utelukkende Gotland som mål.
12.06.2023 Norwegian Air Shuttle DY531 SVG-OSL 12:00-12:50
Boeing 737-800 LN-DYX
Sete 6F
https://live.staticflickr.com/65535/53145860440_63a42f3184_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYjqJC)
Gode gamle Norwegian, fra gode gamle gate 19. LN-DYX denne gang, uten helt. Uneventful flight, og lander litt før rutetid.
Neste leg skulle ta meg til Göteborg. Vi skal tydeligvis ta buss fra utland, så jeg havner på gate E6. Absolutt ingenting som skjer der, så jeg går og henter meg en kaffe og sjokolade før jeg etablerer meg i en god stol ved gaten, og sjekker FR24 for å forsikre meg om at jeg får flytypen jeg ville ha på neste flyvning. Det fikk jeg.
12.06.2023 Widerøe WF336 OSL-GOT 14:50-15:50
De Havilland Canada Dash 8-100 LN-WIT Sandane
Sete 9D
https://live.staticflickr.com/65535/53145860325_d433ab899b_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYjqGD)
Buss ut til flyet, og der står en fin 32 år gammel Dash. Har ikke fått meg meg Widerøe sine -100 og hvem vet når man får sjansen igjen. Free seating og greier.
https://live.staticflickr.com/65535/53145434536_c93b3572dc_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYhf8s)
En del turbulens på innflyvningen til Landvetter, så en dame på raden bak finner frem spypose. Den ble det bruk for...
https://live.staticflickr.com/65535/53145645189_31ce3d24db_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYijKp)
Sånn. Nå mangler jeg bare en tur med Dash 8-200 så er Dash 8-serien komplett for min del. I hvert fall om man ser bort fra undertypene.
Landvetter kan trenge litt oppgradering på terminalen. Den virket gammel og slitt. Så planla jeg burger på O'Learys før neste flight. Den var faktisk ganske så dårlig. Det blir en stund til jeg prøver meg på O'Learys igjen.
12.06.2023 Braathens Regional Airlines opby Braathens Regional Airways TF35 GOT-BMA 18:25-19:30
ATR 72-600 SE-MKG
Sete 4F
https://live.staticflickr.com/65535/53145645159_e38f083e0b_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYijJT)
https://live.staticflickr.com/65535/53145925168_5540d7742f_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYjKYC)
Skal vi se. Sist gang jeg fløy Braathens var 4. november 2001 på vei hjem etter et forsmedelig cupfinaletap. Selv om dette kanskje ikke er helt det samme selskapet så var det likevel litt stas.
Boarding var smooth og la merke til at det var mange businessfolk om bord. Følte meg nesten litt utilpass uten skjorte og dressbukse men fokuserte på den fine utsikten og ikke minst serveringen.
https://live.staticflickr.com/65535/53145434381_1ef77daff1_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYhf5M)
Ikke noe champagne på Economy Light i dag heller, men til gjengjeld en god kopp te og kokosbolle, eller hva det nå var.
Vi fikk en nydelig innflyvning over Stockholm sentrum i solskinnet, og etter landing takset vi inn til den lille terminalen på Bromma. Fikk beskjed om at de som skulle videre måtte gå inn en annen dør for å slippe å havne i sikkerhetskontrollen igjen. Jeg hadde litt knapt med tid til neste flight så var veldig obs på å ikke gå forbi den døren. Det var suksess, og nå stod jeg faktisk allerede med gate.
12.06.2023 Braathens Regional Airlines opby Braathens Regional Airways TF430 BMA-VBY 20:15-20:55
ATR 72-600 SE-MKM
Sete 11A
https://live.staticflickr.com/65535/53145645054_04866b1d83_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYijH5)
Et stykke å gå fra gate ut til flyet, men fant meg godt til rette på 11A. Så kom det beskjed om at vi ventet på et par passasjerer som kom med et annet fly. Ble cirka 15 minutter forsinket.
Vi tok av på motsatt bane, så jeg fikk den samme flotte utsikten over Stockholm sentrum på utflyvningen.
Så kom jeg meg endelig til Visby og Gotland. Jeg hadde gjort hjemmeleksen og sjekket flyplassens nettside for hvordan man kom seg fra flyplassen og inn til Visby. Ingen problem, påstod nettsiden. Mange taxier står utenfor og venter på deg. Men nei, de som stod der var forhåndsbestilte, så til slutt stod jeg der alene og skjønte at jeg enten måtte spasere en time i den kjølige kveldsluften eller finne nummeret til et lokalt taxiselskap. Ventet så 15-20 minutter før taxien endelig kom, og jeg var på vei til Hotel Stenugnen. Det var ingen tilstede i resepsjonen etter klokken 17, men jeg hadde fått tilsendt en dørkode på sms. Funket bra. Fikk til og med komt meg ned til kaien og sett solnedgangen før jeg tok kvelden.
12.06.2023 Norwegian Air Shuttle DY531 SVG-OSL 12:00-12:50
Boeing 737-800 LN-DYX
Sete 6F
https://live.staticflickr.com/65535/53145860440_63a42f3184_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYjqJC)
Gode gamle Norwegian, fra gode gamle gate 19. LN-DYX denne gang, uten helt. Uneventful flight, og lander litt før rutetid.
Neste leg skulle ta meg til Göteborg. Vi skal tydeligvis ta buss fra utland, så jeg havner på gate E6. Absolutt ingenting som skjer der, så jeg går og henter meg en kaffe og sjokolade før jeg etablerer meg i en god stol ved gaten, og sjekker FR24 for å forsikre meg om at jeg får flytypen jeg ville ha på neste flyvning. Det fikk jeg.
12.06.2023 Widerøe WF336 OSL-GOT 14:50-15:50
De Havilland Canada Dash 8-100 LN-WIT Sandane
Sete 9D
https://live.staticflickr.com/65535/53145860325_d433ab899b_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYjqGD)
Buss ut til flyet, og der står en fin 32 år gammel Dash. Har ikke fått meg meg Widerøe sine -100 og hvem vet når man får sjansen igjen. Free seating og greier.
https://live.staticflickr.com/65535/53145434536_c93b3572dc_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYhf8s)
En del turbulens på innflyvningen til Landvetter, så en dame på raden bak finner frem spypose. Den ble det bruk for...
https://live.staticflickr.com/65535/53145645189_31ce3d24db_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYijKp)
Sånn. Nå mangler jeg bare en tur med Dash 8-200 så er Dash 8-serien komplett for min del. I hvert fall om man ser bort fra undertypene.
Landvetter kan trenge litt oppgradering på terminalen. Den virket gammel og slitt. Så planla jeg burger på O'Learys før neste flight. Den var faktisk ganske så dårlig. Det blir en stund til jeg prøver meg på O'Learys igjen.
12.06.2023 Braathens Regional Airlines opby Braathens Regional Airways TF35 GOT-BMA 18:25-19:30
ATR 72-600 SE-MKG
Sete 4F
https://live.staticflickr.com/65535/53145645159_e38f083e0b_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYijJT)
https://live.staticflickr.com/65535/53145925168_5540d7742f_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYjKYC)
Skal vi se. Sist gang jeg fløy Braathens var 4. november 2001 på vei hjem etter et forsmedelig cupfinaletap. Selv om dette kanskje ikke er helt det samme selskapet så var det likevel litt stas.
Boarding var smooth og la merke til at det var mange businessfolk om bord. Følte meg nesten litt utilpass uten skjorte og dressbukse men fokuserte på den fine utsikten og ikke minst serveringen.
https://live.staticflickr.com/65535/53145434381_1ef77daff1_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYhf5M)
Ikke noe champagne på Economy Light i dag heller, men til gjengjeld en god kopp te og kokosbolle, eller hva det nå var.
Vi fikk en nydelig innflyvning over Stockholm sentrum i solskinnet, og etter landing takset vi inn til den lille terminalen på Bromma. Fikk beskjed om at de som skulle videre måtte gå inn en annen dør for å slippe å havne i sikkerhetskontrollen igjen. Jeg hadde litt knapt med tid til neste flight så var veldig obs på å ikke gå forbi den døren. Det var suksess, og nå stod jeg faktisk allerede med gate.
12.06.2023 Braathens Regional Airlines opby Braathens Regional Airways TF430 BMA-VBY 20:15-20:55
ATR 72-600 SE-MKM
Sete 11A
https://live.staticflickr.com/65535/53145645054_04866b1d83_z.jpg (https://flic.kr/p/2oYijH5)
Et stykke å gå fra gate ut til flyet, men fant meg godt til rette på 11A. Så kom det beskjed om at vi ventet på et par passasjerer som kom med et annet fly. Ble cirka 15 minutter forsinket.
Vi tok av på motsatt bane, så jeg fikk den samme flotte utsikten over Stockholm sentrum på utflyvningen.
Så kom jeg meg endelig til Visby og Gotland. Jeg hadde gjort hjemmeleksen og sjekket flyplassens nettside for hvordan man kom seg fra flyplassen og inn til Visby. Ingen problem, påstod nettsiden. Mange taxier står utenfor og venter på deg. Men nei, de som stod der var forhåndsbestilte, så til slutt stod jeg der alene og skjønte at jeg enten måtte spasere en time i den kjølige kveldsluften eller finne nummeret til et lokalt taxiselskap. Ventet så 15-20 minutter før taxien endelig kom, og jeg var på vei til Hotel Stenugnen. Det var ingen tilstede i resepsjonen etter klokken 17, men jeg hadde fått tilsendt en dørkode på sms. Funket bra. Fikk til og med komt meg ned til kaien og sett solnedgangen før jeg tok kvelden.