Someone
14-08-2023, 14:50
Ferien var over, og det var på tide å komme seg hjem. Mens SAS og Norwegian holdt prisene sine høye på nonstopflightene NCE-OSL, så dukket det plutselig opp et brukbart et alternativ med Eurowings via DUS. Som gjorde returen 35% billigere, som jo ganget med fire blir noen kroner.
Som vanlig med deres Economy Smart billetter så kan man akkurat som hos tilsvarende hos Norwegian legge til bagasje og reservere sete.
Leverte fra oss leiebilen, Hertz fant ingen nye riper, men allerede før vi kom til trikken, så starten det komme løpende forsinkelsesmelding på vår flight EW9421. Null stress i starten, men etterhvert som de fortsatte å tikke inn, så begynte det litt å søke for connection i DUS. Men uansett måtte bagasjen leveres, og siden NCE er en "Sydenflyplass" så innebærer dette en manuell prosess, som skaper endel kø. Forresten så var innsjekk for Eurowings bortest i T1, mellom Norwegian og airBaltic, mens resten av Lufthansagruppen deler en litt mer sentral beliggenhet
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c93a5d0eb6244963acd35a4aed710e0b.jpg
Siden vi forstod vi etterhvert fikk veldig god tid, både basert på tekstmeldinger fra Eurowings og jeg som fulgte med på FR24, så ble det heller frokost på Joe utenfor sikkerhetskontrollen, etter konas ønske.
Samtidig benyttet jeg anledning til å være litt proaktiv å besøke Menzies-skranken som er Eurowings billettkontor i NCE. Akkurat da så dette ikke ut til å gå, men når det ikke fantes andre alternativer som ikke innebar ankomst dagen etter, var det like greit å komme seg til DUS og håpe på det beste eller forberede seg på 4x €250 (eller er det €400) i kompensasjon.
Gikk gjennom sikkerhetskontrollen hvor det ikke var noe kø, på tross av franskmennenes ordning med at alle boarding card først må sjekkes elektronisk og så manuelt....
Dessuten, når neste tekstmelding tikket inn om at også EW9254 var 20 minutter forsinket, så var dette faktisk en teoretisk mulighet for at dette skulle gå.
Etterhvert, men så tett opptil ny avgangstid og en så manuell prosess at ikke alle rakk å få, så startet utdelingen av matkuponger på €5 per passasjerer. Men jeg hørte tydeligvis litt bedre etter, så var nummer 2 i køen og fikk så blåst alt på en pai og fyllt opp med drikkevarer for turen på Pret a Manger.
D-AGWD, en 2007 modell A319 med dobble overwing exits, opprinnelig levert Germanwings, dukket opp. Og det ble en slags pre-boarding med litt venting i gangen ned til broen, så vi raskest mulig kunne komme oss ombord på EW9421. Og for å legge til en nerdedigresjon, så driver Eurowings å har mange rutenummer i EW9xxx serien, som jo her hjemme gjerne betyr ymse non-revenue flighter
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/13c1c172c0756dfb1925253f8e400d6d.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/b2bd59524682bdadf835606a7a145d8f.jpg
Vi fant plassene våre på 18A-D. Og vil anta omtrent 90% fullt, inkludert ganske mange som var lettere nervøse for sine videreforbindelser i DUS
Helt grei benplass
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/75be1cca1e26843fc36065422e1e41f9.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c0abe18bc45d238a811f8a2cc50e1ffd.jpg
Som alltid, mye GA i NCE
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/83be68e6dad17abd99bb1be8fb0b6d12.jpg
Kom oss avgårde, ytterligere litt forsinket sammenlignet med den nye tiden, men var bare å slumre gjennom flighten, og droppet også kjøpe noe fra vognen. Jeg hadde jo bagasjen full av San Pellegrino fra NCE.
Spenningen steg og da vi nærmet oss DUS, kom purserinnen ut med den etterlengtede lappen fra styrhuset, med status på connections. BER og HAM var safe, DUB og PRG måtte løpe så fort de bare kunne, og siden vi var hele 21 som skulle videre med OSL flighter så var det besluttet å holde igjen denne, men vi måtte skyndte oss. Resten ble henvist til transferdesken.
Heldigvis var vi heldig med parkering, så var kort vei å gå til gate A42, hvor 9H-EUR manglet 21 passasjerer på å bli full, før den kunne dra til OSL
2009 årgang, som nå ble operert av Eurowings Europe Malta. Tror egentlig ikke man kan merke noe forskjell hvem av dem som flyr dog hadde denne maskinen en litt mer broket fortid: TAM Latam, Air Berlin, Niki, Lauda Motion og 3 forskjellige Eurowings AOCer...dog var den innvending vesentlig mer slitt enn den 2 år eldre A319 jeg kom ut fra. Dårligere benplass var det også
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/0938b71b05c5958fea1ab484cea70a7a.jpg
Opp i luften kom vi oss ganske så fort, så var det å finne frem underholdbingen til barna. Hadde dog splittet oss denne gangen, så ble 23 og 24 A/B, så bøllene fikk hvert sitt vindusete
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c3f72ff77bfda7c185ad9a819c58fdd7.jpg
Begynte bli litt sulten igjen, så ble en curry wurst fra varmmatsmenyen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/9f3c6001b99b73ea31b6ad14d495bd5b.jpg
Flyturen gikk ellers med til å høre noen podcaster og nok en høneblund. Landet og parkerte på OSL.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c9fadbbcb1d7bf83a5cbd82cc4f39411.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/2b2145a99b3497d7887e4b0f047d00eb.jpg
Siden vi kunne telle antall minutter i DUS på fingerene, og akkurat i terminal var vi 2 minutter i, så tok jeg det mer eller mindre som en selvfølge at bagasjen fortsatt var i DUS. Så da tok jeg like så godt turen rett til Menzies sin skranke, for å unngå å havne bak i kø med andre i samme situasjon. Mens jeg sånn i tilfelle sendte kone og barn bort til bånd nummer 9, sånn i tilfelle.
Hun i skranken var jo enig at de koffertene neppe hadde rukket det, men kunne jo sjekke, og joda, alle tre kolli enten var eller i ferd med å komme på båndet. Så her var det snakk om effektiv bagasjehåndtering i verdensklasse i DUS. Og dagens 2. mirakel var vel at OSL en søndag ettermiddag i ferien klarte levere ut 3 kofferter på 5-10 minutter. 3 uker tidligere tok det over en time for oss. Men hjalp jo sikkert det var helt uten noe form for priotitytag :stir
Som vanlig med deres Economy Smart billetter så kan man akkurat som hos tilsvarende hos Norwegian legge til bagasje og reservere sete.
Leverte fra oss leiebilen, Hertz fant ingen nye riper, men allerede før vi kom til trikken, så starten det komme løpende forsinkelsesmelding på vår flight EW9421. Null stress i starten, men etterhvert som de fortsatte å tikke inn, så begynte det litt å søke for connection i DUS. Men uansett måtte bagasjen leveres, og siden NCE er en "Sydenflyplass" så innebærer dette en manuell prosess, som skaper endel kø. Forresten så var innsjekk for Eurowings bortest i T1, mellom Norwegian og airBaltic, mens resten av Lufthansagruppen deler en litt mer sentral beliggenhet
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c93a5d0eb6244963acd35a4aed710e0b.jpg
Siden vi forstod vi etterhvert fikk veldig god tid, både basert på tekstmeldinger fra Eurowings og jeg som fulgte med på FR24, så ble det heller frokost på Joe utenfor sikkerhetskontrollen, etter konas ønske.
Samtidig benyttet jeg anledning til å være litt proaktiv å besøke Menzies-skranken som er Eurowings billettkontor i NCE. Akkurat da så dette ikke ut til å gå, men når det ikke fantes andre alternativer som ikke innebar ankomst dagen etter, var det like greit å komme seg til DUS og håpe på det beste eller forberede seg på 4x €250 (eller er det €400) i kompensasjon.
Gikk gjennom sikkerhetskontrollen hvor det ikke var noe kø, på tross av franskmennenes ordning med at alle boarding card først må sjekkes elektronisk og så manuelt....
Dessuten, når neste tekstmelding tikket inn om at også EW9254 var 20 minutter forsinket, så var dette faktisk en teoretisk mulighet for at dette skulle gå.
Etterhvert, men så tett opptil ny avgangstid og en så manuell prosess at ikke alle rakk å få, så startet utdelingen av matkuponger på €5 per passasjerer. Men jeg hørte tydeligvis litt bedre etter, så var nummer 2 i køen og fikk så blåst alt på en pai og fyllt opp med drikkevarer for turen på Pret a Manger.
D-AGWD, en 2007 modell A319 med dobble overwing exits, opprinnelig levert Germanwings, dukket opp. Og det ble en slags pre-boarding med litt venting i gangen ned til broen, så vi raskest mulig kunne komme oss ombord på EW9421. Og for å legge til en nerdedigresjon, så driver Eurowings å har mange rutenummer i EW9xxx serien, som jo her hjemme gjerne betyr ymse non-revenue flighter
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/13c1c172c0756dfb1925253f8e400d6d.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/b2bd59524682bdadf835606a7a145d8f.jpg
Vi fant plassene våre på 18A-D. Og vil anta omtrent 90% fullt, inkludert ganske mange som var lettere nervøse for sine videreforbindelser i DUS
Helt grei benplass
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/75be1cca1e26843fc36065422e1e41f9.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c0abe18bc45d238a811f8a2cc50e1ffd.jpg
Som alltid, mye GA i NCE
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/83be68e6dad17abd99bb1be8fb0b6d12.jpg
Kom oss avgårde, ytterligere litt forsinket sammenlignet med den nye tiden, men var bare å slumre gjennom flighten, og droppet også kjøpe noe fra vognen. Jeg hadde jo bagasjen full av San Pellegrino fra NCE.
Spenningen steg og da vi nærmet oss DUS, kom purserinnen ut med den etterlengtede lappen fra styrhuset, med status på connections. BER og HAM var safe, DUB og PRG måtte løpe så fort de bare kunne, og siden vi var hele 21 som skulle videre med OSL flighter så var det besluttet å holde igjen denne, men vi måtte skyndte oss. Resten ble henvist til transferdesken.
Heldigvis var vi heldig med parkering, så var kort vei å gå til gate A42, hvor 9H-EUR manglet 21 passasjerer på å bli full, før den kunne dra til OSL
2009 årgang, som nå ble operert av Eurowings Europe Malta. Tror egentlig ikke man kan merke noe forskjell hvem av dem som flyr dog hadde denne maskinen en litt mer broket fortid: TAM Latam, Air Berlin, Niki, Lauda Motion og 3 forskjellige Eurowings AOCer...dog var den innvending vesentlig mer slitt enn den 2 år eldre A319 jeg kom ut fra. Dårligere benplass var det også
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/0938b71b05c5958fea1ab484cea70a7a.jpg
Opp i luften kom vi oss ganske så fort, så var det å finne frem underholdbingen til barna. Hadde dog splittet oss denne gangen, så ble 23 og 24 A/B, så bøllene fikk hvert sitt vindusete
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c3f72ff77bfda7c185ad9a819c58fdd7.jpg
Begynte bli litt sulten igjen, så ble en curry wurst fra varmmatsmenyen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/9f3c6001b99b73ea31b6ad14d495bd5b.jpg
Flyturen gikk ellers med til å høre noen podcaster og nok en høneblund. Landet og parkerte på OSL.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c9fadbbcb1d7bf83a5cbd82cc4f39411.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/2b2145a99b3497d7887e4b0f047d00eb.jpg
Siden vi kunne telle antall minutter i DUS på fingerene, og akkurat i terminal var vi 2 minutter i, så tok jeg det mer eller mindre som en selvfølge at bagasjen fortsatt var i DUS. Så da tok jeg like så godt turen rett til Menzies sin skranke, for å unngå å havne bak i kø med andre i samme situasjon. Mens jeg sånn i tilfelle sendte kone og barn bort til bånd nummer 9, sånn i tilfelle.
Hun i skranken var jo enig at de koffertene neppe hadde rukket det, men kunne jo sjekke, og joda, alle tre kolli enten var eller i ferd med å komme på båndet. Så her var det snakk om effektiv bagasjehåndtering i verdensklasse i DUS. Og dagens 2. mirakel var vel at OSL en søndag ettermiddag i ferien klarte levere ut 3 kofferter på 5-10 minutter. 3 uker tidligere tok det over en time for oss. Men hjalp jo sikkert det var helt uten noe form for priotitytag :stir