PDA

View Full Version : Touch&go i DUS - Eurowings hjem fra Nice


Someone
14-08-2023, 14:50
Ferien var over, og det var på tide å komme seg hjem. Mens SAS og Norwegian holdt prisene sine høye på nonstopflightene NCE-OSL, så dukket det plutselig opp et brukbart et alternativ med Eurowings via DUS. Som gjorde returen 35% billigere, som jo ganget med fire blir noen kroner.



Som vanlig med deres Economy Smart billetter så kan man akkurat som hos tilsvarende hos Norwegian legge til bagasje og reservere sete.



Leverte fra oss leiebilen, Hertz fant ingen nye riper, men allerede før vi kom til trikken, så starten det komme løpende forsinkelsesmelding på vår flight EW9421. Null stress i starten, men etterhvert som de fortsatte å tikke inn, så begynte det litt å søke for connection i DUS. Men uansett måtte bagasjen leveres, og siden NCE er en "Sydenflyplass" så innebærer dette en manuell prosess, som skaper endel kø. Forresten så var innsjekk for Eurowings bortest i T1, mellom Norwegian og airBaltic, mens resten av Lufthansagruppen deler en litt mer sentral beliggenhet


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c93a5d0eb6244963acd35a4aed710e0b.jpg





Siden vi forstod vi etterhvert fikk veldig god tid, både basert på tekstmeldinger fra Eurowings og jeg som fulgte med på FR24, så ble det heller frokost på Joe utenfor sikkerhetskontrollen, etter konas ønske.

Samtidig benyttet jeg anledning til å være litt proaktiv å besøke Menzies-skranken som er Eurowings billettkontor i NCE. Akkurat da så dette ikke ut til å gå, men når det ikke fantes andre alternativer som ikke innebar ankomst dagen etter, var det like greit å komme seg til DUS og håpe på det beste eller forberede seg på 4x €250 (eller er det €400) i kompensasjon.



Gikk gjennom sikkerhetskontrollen hvor det ikke var noe kø, på tross av franskmennenes ordning med at alle boarding card først må sjekkes elektronisk og så manuelt....



Dessuten, når neste tekstmelding tikket inn om at også EW9254 var 20 minutter forsinket, så var dette faktisk en teoretisk mulighet for at dette skulle gå.

Etterhvert, men så tett opptil ny avgangstid og en så manuell prosess at ikke alle rakk å få, så startet utdelingen av matkuponger på €5 per passasjerer. Men jeg hørte tydeligvis litt bedre etter, så var nummer 2 i køen og fikk så blåst alt på en pai og fyllt opp med drikkevarer for turen på Pret a Manger.



D-AGWD, en 2007 modell A319 med dobble overwing exits, opprinnelig levert Germanwings, dukket opp. Og det ble en slags pre-boarding med litt venting i gangen ned til broen, så vi raskest mulig kunne komme oss ombord på EW9421. Og for å legge til en nerdedigresjon, så driver Eurowings å har mange rutenummer i EW9xxx serien, som jo her hjemme gjerne betyr ymse non-revenue flighter



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/13c1c172c0756dfb1925253f8e400d6d.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/b2bd59524682bdadf835606a7a145d8f.jpg




Vi fant plassene våre på 18A-D. Og vil anta omtrent 90% fullt, inkludert ganske mange som var lettere nervøse for sine videreforbindelser i DUS



Helt grei benplass

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/75be1cca1e26843fc36065422e1e41f9.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c0abe18bc45d238a811f8a2cc50e1ffd.jpg




Som alltid, mye GA i NCE



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/83be68e6dad17abd99bb1be8fb0b6d12.jpg




Kom oss avgårde, ytterligere litt forsinket sammenlignet med den nye tiden, men var bare å slumre gjennom flighten, og droppet også kjøpe noe fra vognen. Jeg hadde jo bagasjen full av San Pellegrino fra NCE.





Spenningen steg og da vi nærmet oss DUS, kom purserinnen ut med den etterlengtede lappen fra styrhuset, med status på connections. BER og HAM var safe, DUB og PRG måtte løpe så fort de bare kunne, og siden vi var hele 21 som skulle videre med OSL flighter så var det besluttet å holde igjen denne, men vi måtte skyndte oss. Resten ble henvist til transferdesken.





Heldigvis var vi heldig med parkering, så var kort vei å gå til gate A42, hvor 9H-EUR manglet 21 passasjerer på å bli full, før den kunne dra til OSL



2009 årgang, som nå ble operert av Eurowings Europe Malta. Tror egentlig ikke man kan merke noe forskjell hvem av dem som flyr dog hadde denne maskinen en litt mer broket fortid: TAM Latam, Air Berlin, Niki, Lauda Motion og 3 forskjellige Eurowings AOCer...dog var den innvending vesentlig mer slitt enn den 2 år eldre A319 jeg kom ut fra. Dårligere benplass var det også



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/0938b71b05c5958fea1ab484cea70a7a.jpg




Opp i luften kom vi oss ganske så fort, så var det å finne frem underholdbingen til barna. Hadde dog splittet oss denne gangen, så ble 23 og 24 A/B, så bøllene fikk hvert sitt vindusete



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c3f72ff77bfda7c185ad9a819c58fdd7.jpg




Begynte bli litt sulten igjen, så ble en curry wurst fra varmmatsmenyen



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/9f3c6001b99b73ea31b6ad14d495bd5b.jpg




Flyturen gikk ellers med til å høre noen podcaster og nok en høneblund. Landet og parkerte på OSL.



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/c9fadbbcb1d7bf83a5cbd82cc4f39411.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230814/2b2145a99b3497d7887e4b0f047d00eb.jpg




Siden vi kunne telle antall minutter i DUS på fingerene, og akkurat i terminal var vi 2 minutter i, så tok jeg det mer eller mindre som en selvfølge at bagasjen fortsatt var i DUS. Så da tok jeg like så godt turen rett til Menzies sin skranke, for å unngå å havne bak i kø med andre i samme situasjon. Mens jeg sånn i tilfelle sendte kone og barn bort til bånd nummer 9, sånn i tilfelle.

Hun i skranken var jo enig at de koffertene neppe hadde rukket det, men kunne jo sjekke, og joda, alle tre kolli enten var eller i ferd med å komme på båndet. Så her var det snakk om effektiv bagasjehåndtering i verdensklasse i DUS. Og dagens 2. mirakel var vel at OSL en søndag ettermiddag i ferien klarte levere ut 3 kofferter på 5-10 minutter. 3 uker tidligere tok det over en time for oss. Men hjalp jo sikkert det var helt uten noe form for priotitytag :stir

EB
14-08-2023, 17:18
Tyskerne er effektive������

Polaris
15-08-2023, 05:30
Tyskerne er effektive������

I beg to differ, men det kommer nok bare fram når man bor her :p

dc-8-63
15-08-2023, 06:17
Det er jo noe spesiellt med DUS og tyske flyplasser, noe som er aa banne i FlyPratKjerka, det er ingen airside handling konkuranse - flyplassen driver airside handling og driver det godt ! De har snurr paa det som skal leveres og har ikke tid til aa kaste bort tid paa aa drive saa billig at de overlever neste anbuds runde ! (Men det er jo inn effektivt - men virker!)

EB
15-08-2023, 08:12
Rekorden vår er fortsatt 18 minutter fra hjulene var på bakken i München til vi var i luften igjen…at det tikket inn NOK 30.000,- å shoppe for fordi bagasjen ikke kom med var vel årets bonus.

SK384
15-08-2023, 08:45
Jeg har også en rekord på 18 minutter som jeg tror er ganske uslåelig. Den rekorden ble satt i Tromsø for 15-20 år siden. Hurtigbåten fra Finnsnes ankom 16:25 til Tromsø sentrum og flyet videre til Alta gikk 17:00. Litt tight forbindelse kan en si, men det tok altså 18 minutter fra båten klappet til kai til jeg satt ombord på Fokker 50 til SAS.

CFM
15-08-2023, 08:54
Det er jo noe spesiellt med DUS og tyske flyplasser, noe som er aa banne i FlyPratKjerka, det er ingen airside handling konkuranse - flyplassen driver airside handling og driver det godt ! De har snurr paa det som skal leveres og har ikke tid til aa kaste bort tid paa aa drive saa billig at de overlever neste anbuds runde ! (Men det er jo inn effektivt - men virker!)

Det virker definitivt ikke i Frankfurt og har ikke gjort det på mange år. Den flyplassen er en katastrofe når det gjelder handling.

RSL
15-08-2023, 11:51
Dusseldorf har blitt mye mer effektiv etter covid, de har investert masse i effektive løsninger både i sikkerhetskontroll og innsjekk.

Tyske flyplasser er som regel helt krise, men DUS har blitt ganske OK det siste året.

OttoL
15-08-2023, 12:56
Takk for rapport. Det måltidet så rett og slett vemmelig ut, men er vel slik det skal være :)

I beg to differ, men det kommer nok bare fram når man bor her :p

https://pbs.twimg.com/media/F3ekeW5XUAAp26Z?format=jpg

jb1
15-08-2023, 14:05
Rekorden vår er fortsatt 18 minutter fra hjulene var på bakken i München til vi var i luften igjen…at det tikket inn NOK 30.000,- å shoppe for fordi bagasjen ikke kom med var vel årets bonus.


Hva slags vilkår gir deg 30000. Spør for en venn.;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Chriscross
15-08-2023, 16:53
Hva slags vilkår gir deg 30000. Spør for en venn.;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det lukter mer enn en reiseforsikring. Det er jo lov å summere og få utbetalt fra flere forsikringer.


Takk for rapporten

fluxie
15-08-2023, 18:36
Det lukter mer enn en reiseforsikring. Det er jo lov å summere og få utbetalt fra flere forsikringer.





Takk for rapportenVet at Eurocard platinum hadd 10 laken pr snute back in the days.....Så var man 3 stk så blir det fort 30 laken.

EB
16-08-2023, 06:07
Riktig Fluxie…og det har de fortsatt. Den trer fortsatt i kraft minuttet bagasjebåndet stopper og kofferten din ikke er med.

Someone
20-08-2023, 08:44
Riktig Fluxie…og det har de fortsatt. Den trer fortsatt i kraft minuttet bagasjebåndet stopper og kofferten din ikke er med.

Gjelder vel uansett ikke på hjemreisen?

Hypern
20-08-2023, 13:09
Fin rapport. Av tyske flyplasser jeg har vært borti så liker jeg jo MUC best. Men det er viktig å holde tunga litt rett i munnen foran neste fly for å se om man slipper å ta toget inn til hovedterminale (veldig ofte ender OSL opp på satelitten)

Hypern
20-08-2023, 13:12
I beg to differ, men det kommer nok bare fram når man bor her :p


Hehe tja ja tyskerne har sine skandaler. BER feks...