View Full Version : Sommerferie 2023, Filippinene med SK og SQ
Mjorgensen
06-08-2023, 00:20
Hei alle sammen! Jeg har vært her inne på forumet i noen år allerede, og har kost meg masse med andre sine tripreports og ellers hva forumet har bydd på. Nå har jeg kommet frem til at jeg selv vil prøve meg på en tripreport. Dette blir en tripreport som jeg skal forsøke å skrive underveis i reisen, så konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger er hjertelig velkommen underveis :-)
Akkurat nå pakkes de siste koffertene, før det blir avreise fra Karmøy kl. 02.00 og ned til Stavanger Lufthavn Sola. Grunnen til Filippinene, er at vi har slekt og familie derfra. Det vil bli en rapport av selve reisen, samt det jeg og min bedre halvdel måtte finne på underveis på Filippinene. Vår reiserute blir Stavanger til København. Videre derfra til Singapore, før vi setter kursen til Manila.
Stay tuned for oppdateringer underveis. :-)
Alltid gøy med reiserapporter fra fjerne østen!
Mjorgensen
08-08-2023, 18:32
Vi ankom Stavanger Lufthavn cirka kl. 03.40. Allerede da var det mange folk på plass, hovedsakelig sydenturister. Vi stilte oss opp som de første i køen i skranken til SAS, og rett før kl. 04.00 troppet det en hyggelig dame klar til å sjekke oss inn. Det var her det ble litt krøll i systemet. Vi er 3 i reisefølget, hvor kun 2 av oss hadde betalt for en oppgradering til Business Class på CPH-SIN. For at dette kunne gjennomføres, ble vi nødt til å splitte den opprinnelige bookingen, slik at den personen i følget som ikke ville oppgradere, fikk sin egen booking. Dette gikk fint ifølge Singapore Airlines, helt til jeg oppdaget at de hadde splittet feil person fra den opprinnelige bookingen. Enden på visen ble at alle 3 fikk sine egne bookingnummer.
Vi sjekket inn bagasjen hele veien til Manila, og etter ordre fra hun i skranken, ble vi bedt om å få nye boardingkort ved gate i København. Da hun ikke klarte å legge til alle legs på ett og samme boardingkort. Like greit tenkte jeg, da SQ ikke er noe særlig fan av SK sine boardingkort. Takket for hjelpen, og videre til sikkerhetskontrollen.
Her hadde vi fasttrack, så null kø på oss denne morgenen. Videre til gate 4, hvor det var en del trøtte ansikter å se. 53760
06.08.2023
SAS, SK1871
CRJ-900
EI-FPS
SAS Plus
Sete 1A
Boarding kom i gang, og en liten spasertur fra terminal ut til flyet.
53759
Knyttnevetesten bestått med glans.
53763
Captain speaking på høyttalerne med informasjon om gode forhold hele veien til København, samt beskjed om forsinkelse på 20 min pga. slot tid. Pushback kl. 06.15, før vi taxet mot runway 18 og var i luften 06.21.
Den berømte frokostboksen ble servert, hvor bordet mitt ble dekket på med hvit duk. Før vi visste ordet av det var vi på vei ned til Kastrup og runway 04L.
53764
Vel fremme i København parkerte vi ved gate B15. Tuslet av flyet og gjennom terminalen. Vi hadde drøye 4 timer og 45 minutter til neste avgang. Toalettbesøk unnagjort før vi fant ut at vi dropper lounge og går rett ut til gaten. Grensekontrollen gikk som en lek med under 1 minutts ventetid. En stille morgen på Kastrup. Vel fremme ved gate C37 sto luftbussen vår til Singapore.
53765
Takk for fin start. Ser frem til fortsettelsen
Min erfaring er også at Singapore Airlines ikke aksepterer SAS sine «hele reisen i ett» boarding card.
Men dere droppet loungen for å sitte 4 timer ved gaten?
Mjorgensen
12-08-2023, 12:55
Takk for fin start. Ser frem til fortsettelsen
Min erfaring er også at Singapore Airlines ikke aksepterer SAS sine «hele reisen i ett» boarding card.
Men dere droppet loungen for å sitte 4 timer ved gaten?
Som den avgeeken jeg er, så ble det naturlig for meg å vandre rundt å kikke på fly:p Loungen i CPH fristet ikke rett og slett. Angret nok litt i ettertid, men de 4 timene gikk nokså fort i godt selskap:)
Mjorgensen
12-08-2023, 15:21
Jeg gledet meg som en unge til denne flyturen, da dette var første gang med Airbus A350 for undertegnede (Gjelder forsåvidt hele reisefølget:p). Personell fra SAS ankom gaten 1,5 time før planlagt boarding. Da var det bare for meg og min bedre halvdel å få tak i nye boardingkort. Jeg spurte hvordan muligheten til og få sete ved siden av hverandre var, og det skulle hun i gaten sjekke opp i. Etter litt om og men, og flytting av en annen pax til et annet sete, plasserte hun oss på henholdsvis 11F og 11K. Det morsomme her, var at jeg snakket med tjukk Karmøy dialekt til hun i skranken. I ettertid har jeg tenkt litt på dette om det kanskje var litt uforståelig det som kom ut av munnen min, for jeg fikk kun svar på engelsk etter første spørsmål jeg kom med:p
06.08.2023
Singapore Airlines, SQ351
Airbus A350-900
9V-SMV
Business Class
Sete 11K
Boarding kom i gang litt etter annonsert tid, og med litt kaotiske tilstander da det samtidig ble annonsert boarding på Air Canada sin flygning til Montreal rett ovenfor vår gate. Scannet våre boardingkort og gikk ombord. Her ble vi møtt av to strålende flyvertinner i døren, som med et glimt i øye gestikulerte hvor vi skulle gå å til hvilket sete. Fant fram til setene våre, og da dette var min bedre halvdel sin første erfaring med SQ Business, var hun helt i ekstase.
På forhånd beklager jeg for at noen av bildene har litt tekst i seg.
53779
Vi fant oss godt til rette i våre seter, og det gikk ikke lang tid før pre departure drinken vår ble servert. Jeg gikk for et glass med appelsinjuice. Like etter kom de rundt for å ta matbestilling. Captain speaking på anlegget, hvor han kunne informere om en litt lengre flytid på 12 timer og 30 minutter til Singapore pga. noe motvind. Flotte flyforhold fra starten av turen, men med fare for litt heavy turbulens de siste 2 til 3 timene av turen. Vi var litt sene ut av København, med avgang kl. 12:35.
Oppe på 35 000 fot gikk jeg for et glass med champagne.
53780
På dette tidspunktet kom jeg til å tenke på en ting. Jeg har fløyet med SQ flere ganger før, men dette var første gang etter pandemien. Hva har skjedd med de varme klutene man fikk før avgang og ellers underveis i flyturen?:angry: En flott touch som var sårt savnet ombord.
Matserveringen kom omsider i gang. Første rett ut er den berømte satayen med spicy peanøttsaus.
53781
Etterfulgt av Pate en Croute Mini Bressan. Enkelt forklart svinekjøtt med karamellisert eple og creme fraiche.
53782
Så var det klart for hovedretten. Allerede nå begynte jeg å bli mett, men til hovedrett gikk jeg for Oriental Style Braised Beef Cheek. Her var kjøttet så mørt at det ikke var behov for å bruke kniv til å skjære i kjøttet. Veldig god på smak, og mørt og godt kjøtt.
53783
Dessert hører selvfølgelig med, men nå var jeg såpass mett at jeg vurderte og hoppe over dessert. Dessverre ble fristelsen for stor, da det sto mellom fersk frukt, ostefat, tiramisu kake, iskrem eller en av alle. Jeg gikk for litt fersk frukt og tiramisu kake.
53784
Etter middag var det bare å sprette opp de nederste knappene på skjorta og lene stolen tilbake. Det var tid for å prøve ut internettet ombord. Og jeg ble positivt overrasket over hvor stabilt og brukbart det var. Dekningen ble litt ustabil i det vi fløy over India, men dette var noe som ble nevnt. Ellers fungerte det veldig bra gjennom hele turen. Bestilte meg et par Singapore Sling, før det var på tide å få seg noen timer å øyet.
Våknet cirka 3 timer før ankomst. Litt morgentrøtt, men fikk sovet sånn passelig greit. Cirka 1,5 timer før ankomst ble det servert frokost. Fortsatt litt mett etter middagen, men vi kjører på med frokost.
Til frokost ble det fersk frukt, youghurt, croissant, kald havregrøt med bærkompott og Braised Udon Noodles med kylling og noe grønt til. Nudlene falt i smak, men ble skuffet over kyllingen som var altfor salt.
53785
En flott tur gikk mot slutten, og nedstigningen fra 39 000 fot ble satt i gang. Inn på bane 02L ved Singapore Changi Airport, og touchdown kl. 06:56 lokaltid. Flytid ble 12 timer og 22 minutter.
Takk for fin rapport så langt. Vedr Internet over India så er det en generell sak, India tillater ikke internet-tilgang ombord på fly, også de som overflyr...
Takk for fin rapport så langt. Vedr Internet over India så er det en generell sak, India tillater ikke internet-tilgang ombord på fly, også de som overflyr...
Er det fordi myndighetene da ikke har mulighet til å sensurere innholdet?
Mjorgensen
20-08-2023, 08:27
Etter ankomst Singapore så var det fortsatt to flygninger igjen før vi var fremme på sluttdestinasjon. Flygningen fra Singapore til Manila er det ikke så mye å rapportere om, så den hopper jeg over. Videre hadde vi en innenriksflygning fra Manila til Dumaguete som også ikke er så mye å melde om.
Ellers brukte vi mye av de første dagene til å treffe på slekt og venner. Noen nye tilskudd til slekten, og noen som dessverre var gått bort siden sist vi var på Filippinene. Ellers var vi på litt lokale utflukter. Det skriver jeg ikke så mye om, men litt bilder skal dere få:)
En kirke langt oppe i fjellene. Høyfjellskirke?
53803
Undertegnede og min bedre halvdel:)
53802
Forsøk på å ta bilde av utsikten, men en rakker snek seg med på bildet.
53804
Gjenbruk av containere i form av brakkerigg? Spenstig fargevalg.
53805
53806
Søndag 13. august 2023 satte vi kursen til flyplassen i Dumaguete. Ny utflukt var på agendaen, og denne gang skulle jeg og min bedre halvdel til Boracay. Jeg hadde prøvd alt jeg kunne for å få en reiserute som gikk utenom Manila. For eksempel Dumaguete til Cebu, og videre derfra til Caticlan/Boracay Airport. Dessverre endte vi med mellomlanding i Manila, da det passet bedre. Jeg er ikke særlig fan av flyplassen i Manila. Mye folk til enhver tid, og mye støy inne i terminalen. Man blir litt irritert av å være på flyplassen i Manila.
Dumaguete Lufthavn er en ganske enkel flyplass. Sjekket inn på nett og boardingpass på telefon, og vi var gjennom sikkerhetskontrollen på under 5 minutter. Er det noe jeg har lært her på Filippinene, så er det at ingen vet hva køkultur er, og ingen klarer å høre hva som blir annonsert under boarding. Boarding med Cebu Pacific foregår slik at de med priority, eldre og de som reiser med små barn, går ombord først. Det vil si alle som sitter og venter. Og de som jobber på bakken, gir like mye blanke i hvem som er priority og ikke. Vi tok det med ro, og ventet nesten helt sist med å gå ombord.
13.08.2023
Cebu Pacific, 5J 624
Airbus A320N
RP-C4138
Sete 5A
Denne morgenen var det en 2 måneder gammel A320neo som skulle ta oss til Manila.
53807
Knyttnevetesten ikke bestått, men for min del er det akseptabelt når det er snakk om en tur på 1 time. Kan nevne det at jeg er 178 cm, så for 1 time så går det greit. Cebu Pacific har stappet 188 seter i sine A320neo maskiner, å det merkes.
53808
Flyturen gikk uten noen spesielle hendelser. Rett opp til 36 000 fot, den vanlige salgstralla til Cebu Pacific, den "kleine" konkurransen de har ombord hvor du kan vinne noe Cebu Pacific effekter, samt pengeinnsamling til en organisasjon. Flytid på 1 time og 4 minutter.
13.08.2023
Cebu Pacific, 5J 905
Airbus A320
RP-C4104
Sete 1A
En kort flytur på 36 minutter fra Manila til Caticlan med en makshøyde på 25 000 fot. Min bedre halvdel var fast bestemt på å vinne noe under den konkurransen ombord, og sannelig så gjorde hun det. Taktikken hennes var enkel: Hun skulle holde på passet sitt, for det var typisk at det kom et spørsmål som involverte pass. På denne flygningen så kom det ingen spørsmål som involverte pass i den forstand, men det ble spurt etter noe rødt. Min bedre halvdel reagerte lynkjapt, og plutselig var hennes pass høyt oppe i lufta, og premie ble utlevert.
53809