View Full Version : Norse Atlantic koliderte på bakken i FLL
– Tuppen av flyets vinge knakk av etter å ha kommet i kontakt med konstruksjonsarbeid på rullebanen, sier talsperson for flyplassen, Arlene Satchell, til newsbreak.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/2Bl1JB/flyet-kolliderte-har-sittet-fast-i-usa-i-52-timer
A Norse Atlantic Airways flight out of Fort Lauderdale-Hollywood International Airport has been delayed since Friday after an accident on the runway ahead of its scheduled takeoff.
As the plane was taxiing the runway for departure to Oslo at about 10:30 p.m. Friday, the aircraft’s wing tip light broke when it “came into contact with a piece of construction equipment on the airfield,” airport spokeswoman Arlene Satchell said Sunday. She said there were no injuries.
After inspecting the damage, Norse decided to put off departure and offered hotel accommodations to passengers who needed them, Satchell said.
The airline had thought repairs would be done by Saturday, but the “process is taking longer than expected,” Satchell said.
https://finance.yahoo.com/news/norse-flight-delayed-days-fll-162600183.html
Skade på flyet
Like før flyet skulle lette skal lyset på den ene vingen ha blitt ødelagt, etter at flyet kjørte inn i en lift på rullebanen.
Det må ha vært under taxing?
https://www.nrk.no/norge/nordmenn-sitter-fast-i-florida_-_-folk-begynte-a-rope-og-grate-1.16500029
Jeg kan ikke huske at noe sånt har skjedd med Norse. Så vidt jeg kan huske har de ikke en gang hatt bird-strike. Med flere fly i stand-by på OSL har de også kommet seg unne de fleste episoder på en grei måte. Dermed har de ikke noen erfaring i å ordne opp i slike situasjoner. Spesielt når et fly med rundt 300pax må bookes inn på hotell, må man ha litt erfaring og is i magen. Når de i tillegg har elendig bemanning til å ordne opp i det, gar bare alt i stå.
Men all reklame er god reklame. Kanskje er det greit med litt mediestøy, for å få litt bedre public awareness.
Neste FLL går nå . Kan den ta med mange og resten sendt med annet selskap
SudCaravelle
31-07-2023, 15:50
Pokker at de ikke kan rette opp i slike ting med en gang.. Det blir jo bare rot med så sinte pasasjerer - og hvis det stemmer at de har sittet uten info/alternative ruter siden fredag så blir jo folk ergelige.
Pokker at de ikke kan rette opp i slike ting med en gang.. Det blir jo bare rot med så sinte pasasjerer - og hvis det stemmer at de har sittet uten info/alternative ruter siden fredag så blir jo folk ergelige.
Tja i mange sliker tilfeller bør jo passasjerer kunne oppsøke litt ting på egen hånd. Det virker som en del blir fullstendig hjelpesløse bare flyet er litt forsinka. Jeg tror ikke Norse hadde planlagt å kollidere med noe på taxebanen for å si det sånn. Jeg tror en del passasjerer hadde hatt litt godt av å ha litt is i magen i stedet for å løpe til media. I en del tilfeller virker det som om folk ikke forstår at flyet ikke kan ta av når det har en ødelagt vinge... Konsekvensene av å fly med det kan bli langt langt større enn å vente litt trygt på bakken. Aerodynamisk får flyet helt andre egenskaper for å si det mildt og følgene av det kan bli katastrofale.
Nå løp de tilsynelatende ikke til media før flyet som var satt opp to døgn senere også ble kansellert.
Nå løp de tilsynelatende ikke til media før flyet som var satt opp to døgn senere også ble kansellert.
Den kan være forståelig, men likevel mener jeg at passasjerer i større grad kan ordne med ting selv. Med alskens apper på telefonen er det 0 problemer å booke andre fly, hoteller osv. Og så sende inn refusjonskrav. Å lage amper stemning på en flyplass så en risikerer å bli innbragt av politiet hjelper ingen. Nå er det på NRK saken publisert en video og oppførselen til disse passajerene er mildt sagt ufyselig.
SudCaravelle
31-07-2023, 17:30
Tja i mange sliker tilfeller bør jo passasjerer kunne oppsøke litt ting på egen hånd. Det virker som en del blir fullstendig hjelpesløse bare flyet er litt forsinka. Jeg tror ikke Norse hadde planlagt å kollidere med noe på taxebanen for å si det sånn. Jeg tror en del passasjerer hadde hatt litt godt av å ha litt is i magen i stedet for å løpe til media. I en del tilfeller virker det som om folk ikke forstår at flyet ikke kan ta av når det har en ødelagt vinge... Konsekvensene av å fly med det kan bli langt langt større enn å vente litt trygt på bakken. Aerodynamisk får flyet helt andre egenskaper for å si det mildt og følgene av det kan bli katastrofale.
?
Selvfølgelig skal de ikke fly med ødelagt fly.. men at de ikke har booket om folk etter 2-3 dager synes jeg er dårlig. Det er ved slike situasjoner du viser hvor god leverandør du er.
Med alskens apper på telefonen er det 0 problemer å booke andre fly, hoteller osv.
Enveisbilletter på sparket koste nok i størrelsesorden 20.000 kr og oppover. Det er langt fra alle som har mulighet til å legge ut så mye. Og det er jo heller ikke sikkert Norse refunderer det, og uansett vil det ta (veldig) lang tid tipper jeg.
Midtiblinken
31-07-2023, 17:58
Er nok dessverre en av risikoene ved og bruke et lite selskap som ikke har avtaler med andre. Regner og med at det meste er fullt. Om de har fly i Oslo så hadde det nok vært den beste utvei og sende et tomt fly over. Mye god PR og få da.
Dette er nok noe som kan tid.
Er nok dessverre en av risikoene ved og bruke et lite selskap som ikke har avtaler med andre. Regner og med at det meste er fullt. Om de har fly i Oslo så hadde det nok vært den beste utvei og sende et tomt fly over. Mye god PR og få da.
Dette er nok noe som kan tid.
Widerøe har avtaler med om ikke «alle» så veldig mange. Hjalp ikke de som ble stuck 5 dager i Palma [emoji2957]
Trent600
31-07-2023, 18:16
Den kan være forståelig, men likevel mener jeg at passasjerer i større grad kan ordne med ting selv. Med alskens apper på telefonen er det 0 problemer å booke andre fly, hoteller osv. Og så sende inn refusjonskrav.
Det er som regel mulig å ordne seg selv, selv om det på sommeren kan være fullt på en del avganger.
Flyselskapene (og det gjelder ikke bare Norse) kunne gjort dette enkelt med å sendt ut en melding med at "klarer du å finne en egnet avgang for ditt reisefølge er det bare å booke og så får du refundert beløpet innen 10 dager ved å laste opp kvitteringer her: https://norse.no/vi-ordner-opp.htm
Det gjør de selvfølgelig ikke, jeg har ihvertfall aldri opplevd det. Klarer man ved et mirakel å komme frem til kundeservice er jeg rimelig sikker på de heller ikke vil gi klarsignal for en slik løsning, i stedet vil man vel få beskjed om å vente på mer informasjon.
Så hvis jeg allikevel tar ansvar og booker om følget mitt på fem personer til 20 000,- per hode og så 30 min etter får en melding om at flyselskapet har reservert plass på en avgang en eller to dager senere, så mistenker jeg det skal mye krangling til for å få refundert de pengene.
Ser ut som flyet har tenkt seg hjem til Oslo kl 18, midnatt norsk tid. N0922
Midtiblinken
31-07-2023, 21:52
Widerøe har avtaler med om ikke «alle» så veldig mange. Hjalp ikke de som ble stuck 5 dager i Palma [emoji2957]
Det kan selvsagt skje alle plasser, men tror det er værst med de som ikke har noen avtaler, som NAI. Kjos fast kommer til og bli i det norske folks minne til evig tid.
Det hadde nok kostet mindre enn 20000 om man hadde reist ned til MIA og kjøpt en billett til en av de store hubs i Europa, LHR, FRA og lignende og en ny billett derfra til Oslo, hvis det er dit de skal, FLL har ikke så mange flights over til Europa, og hvis det blir flere selskaper på 1 enveisbillett derfra, så blir det dyrt.
joandreas
01-08-2023, 09:04
ln-fnb landet for et kvarter siden. Norse får være glade de ikke har norske ruter i vinter.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vi-venter-fortsatt/15927034/
Noen minutter etter at Nilsen snakker med TV 2, får passasjerene ved Norse-gaten i Fort Lauderdale beskjed om at flyet ikke går før klokken 18 mandag, altså midnatt natt til tirsdag, norsk tid.
Det betyr at de tidligst lander på Oslo Lufthavn tirsdag ettermiddag, norsk tid. Altså tre dager senere enn planlagt.
ln-fnb landet for et kvarter siden. Norse får være glade de ikke har norske ruter i vinter.
De skal fly til både Thailand og Florida i vinter
De skal fly til Miami på Lørdager, med retur på Fredager og til Bangkok på Torsdag og Lørdag, med retur Fredag og Søndag.
Det hadde nok kostet mindre enn 20000 om man hadde reist ned til MIA og kjøpt en billett til en av de store hubs i Europa, LHR, FRA og lignende og en ny billett derfra til Oslo, hvis det er dit de skal, FLL har ikke så mange flights over til Europa, og hvis det blir flere selskaper på 1 enveisbillett derfra, så blir det dyrt.
Totalprisen blir omtrent det samme uansett hvordan du vrir og vender på det om du skal ha en billett samme dag. Og en ikke-gjennomgående billett i Europa i sommertiden så bør du i tillegg legge inn mye ekstra tid. Og eks. i morgen er stort sett det meste utsolgt MUC/FRA/LHR/AMS-OSL
For å dra det tilbake til diskusjonen om at "folk bør fikse seg selv" Ja, man kan ordne seg selv om man vil reise koste hva det koste vil, dersom man finner ledige seter...og har god limit på kredittkortet
Det landet to fly fra Ft. Lauderdale i går, om morgenen og tidlig på ettermiddagen.
Det blir fort mange fort mange penger om man vil ordne opp selv, særlig for en familie, og fly- og forsikringselskaper sier sjelden på forhånd hva de vil dekke. Det kan også ta lang tid før refusjon eventuelt kommer, kanskje med en runde i nevnd også.
Jeg håper Norse bød på alle måltider på flyvningen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg håper Norse bød på alle måltider på flyvningen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det blir jo litt urettferdig for de som har betalt ekstra for mat ombord. Kanskje kan de oppgradere maten for de som har betalt for mat og "standard mat" for de som ikke har betalt ekstra. Ellers kan de kanskje by på en kake, litt ekstra å drikke osv.
Jeg håper Norse tar en skikkelig gjennomgang på hvordan de har håndtert denne situasjonen. Hva er for dårlig og hvordan kan de håndtere den bedre neste gang.
Jeg ser Norse kommer til å ha 13 avganger per uke fra MIA til vinteren, 7xLGW, 4xCDG og 1x til OSL og BER. Det bør være nok til å lage gode opplegg for å håndtere slike situasjoner.
Det blir jo litt urettferdig for de som har betalt ekstra for mat ombord. Kanskje kan de oppgradere maten for de som har betalt for mat og "standard mat" for de som ikke har betalt ekstra. Ellers kan de kanskje by på en kake, litt ekstra å drikke osv.
Jeg håper Norse tar en skikkelig gjennomgang på hvordan de har håndtert denne situasjonen. Hva er for dårlig og hvordan kan de håndtere den bedre neste gang.
Jeg ser Norse kommer til å ha 13 avganger per uke fra MIA til vinteren, 7xLGW, 4xCDG og 1x til OSL og BER. Det bør være nok til å lage gode opplegg for å håndtere slike situasjoner.
Da får de heller refundere til dem som alt har betalt. 3 dagers forsinkelse er ikke gøy.
Midtiblinken
03-08-2023, 21:36
Kake fikser alt…..
MountainDew
10-12-2023, 00:15
Jeg ser Norse ikke vil kompensere pax.
De mener dette uhellet var utenfor Norse sin kontroll.
Har det kommet noe rapport angående dette?