PDA

View Full Version : Dagstur til New York


SudCaravelle
28-07-2023, 10:54
Hei fra utenrikskantina hvor man sitter med den deiligste billettmappen (faktisk den 16ende mappen i samlingen) og på dagen "bare" 11 år siden første gangen, som da var i andra våningen på ei 747-400.

I dag blir det nydelige A340-600 som jeg trodde vi hadde siste tur med i mars 2019.

Alt gikk litt fort i svingene og Dragen mente jeg var dust hvis jeg ikke gjorde det - hjemme kom jeg til å spise ute, gå tur, drekke i sofaen og se på serier, egentlig mer eller mindre det samme.

Hotellet kom faktisk hyggelig ut Executilve Le Soleil som får god score og har gullfordeler med Hotels.com. 2700 nok for natten.

Hjemturen fikk jeg grini meg til 1A hjem med SAS via CPH så da er jeg i form til familien kommer hjem igjen. Hadde ganske bra bondeanger i dag tidlig og tenkte at hvorfor forlate denne deilige byen, men heldigvis var det litt gråe skyer på vei ut av Der Knaus.

53691

Twin Otter
28-07-2023, 12:00
Gleder meg til å lese rapporten. Dagstur til NY er en ting. Men i tillegg i F? Tror ikke min drage hadde godkjent det for å si det slik. Spent på å høre hvordan det går i immigrasjons-skranken. God tur!

view
28-07-2023, 12:10
Er jo ikke ekte dagstur når du overnatter :p

Jeg har snudd på dagen en gang i tiden, da jeg skulle starte en Bali tilbudsbillett på JFK, det gikk brillefint det altså.

Hvis spørsmål så er det bare å svare ærlig, middag i NYC og fri fra familien så flires det nok bare godt i immigration ;)

Nyt LH F

SudCaravelle
28-07-2023, 13:40
Kantina var ganske full med mange glede mennesker på vei ril ferie.. Ble litt misunnelig og kunne tenkt meg et par uker i Miami eller lignende..

Udramatisk men proff tur ned til MUC hvor planen var å vente med alkoholen, men fristelsen for en BM ble for stor.. Nå er det ca 20 minutter til FCL.

53692

53693

53694

53695

53696

53697

53698

SudCaravelle
28-07-2023, 15:02
Herregud for en snitzel.. Den er faktisk helt perfekt. Nesten så man glemmer at Pommery Louisen ikke var på lager. Ganske fullt på loungen her og stor andel med barn. Gunda er og henter gakk gakker og jeg har fått bekreftet at det var kav umulig med vindusplass da F er het fullbooket.

Snart luftens Bridget Hall.

53699

53700

53701

53702

53703

53704

SudCaravelle
28-07-2023, 16:05
Jeg dævver, det blir for mye.. Det er Voldsomt fresht hver gang. Til og med har de stappa en 911 på badeanden.. De er gale.

53705

53706

53707

53708

53709

Midtiblinken
28-07-2023, 17:46
Ikke fortvil. SAS Longen i Newark bringer deg ned på jorden igjen.

SudCaravelle
28-07-2023, 18:56
Ikke fortvil. SAS Longen i Newark bringer deg ned på jorden igjen.

Takk for den.. men det er heldigvis ikke før i morgen :colgate:

Klette
28-07-2023, 20:13
Gå på Polaris lounge og ta bussen over etterpå. Mye bedre enn SAS.

KnutW
28-07-2023, 20:26
Tre gode grunner til å ta turen:
1: Fly førsteklasse på A340-600
2: Fly førsteklasse på A340-600
3: Fly førsteklasse på A340-600

Someone
28-07-2023, 20:31
Tre gode grunner til å ta turen:
1: Fly førsteklasse på A340-600
2: Fly førsteklasse på A340-600
3: Fly førsteklasse på A340-600


En en halv god grunn: Fly A340–600

Chriscross
28-07-2023, 21:41
Takk for rapport så langt. Havnet nesten på samme kjøret selv, men sfo og business er godt nok for oss som bor i Bærum. Den snitzelen får jeg uansett tilgang til med seks timer i Fra på returen i 2. etg 747-8 med litt kløkt.

SudCaravelle
28-07-2023, 23:58
Oj.. her ble det mye god mat og vin samt svært gode 3-4 timer søvn. Næ er det middag før landing og snaue 80 minutter før landing. Det blir litt sånn perfekt First tur.

53710

53711

53712

53713

53714

53715

53716

SudCaravelle
29-07-2023, 00:31
Denne "før vi lander" snacksen kan Waffe.. er ikke så glad i dessert, men iskrem med varm aprikos og frisk frukt ar ganske oppfriskende. Dette er første gang jeg har fløyet Forst hvor alle setene er opptatt, mon for det så er servicen helt utrolig. Kabinen er ikke byttet ut, men virker som den har blitt strammer opp og pusset forsiktig opp siden COVID-pausen.

Litt kjedelig valg på spellern, men endelig var La La Land tilbake og man kan sitte og vrikke litt i stolen.

53717

53718

53719

SudCaravelle
29-07-2023, 04:56
Vell installert i det store eplet. Hotellet var hyggelig og de godtok sen utsjekk klokken 1400 i morgen. Artig når du lander i Amerika og det piper i telefonen at detter klart for innsjekk. Føler at man har warpet seg til en sommerferie og tenker hele tiden "hvor er Dragen og barna".

En mil gåing i 29 grader gjorde at det smakte nydelig
med en hipster-øl på Monarch rooftop bar.(Her måtte man høflig og bestemt snakke seg forbi kø og reservasjoner) Så var det videre til all time favoritten nå "Tavern on The Green" i Central Park og venter på litt Maine Lobstee Mac’n cheese.

53720

53721

53722

53723

jb1
29-07-2023, 11:56
Artig tur, kjenner jeg må prøve first på lange ruter snart. Har jo litt poeng


Sent from my iPhone using Tapatalk

OttoL
29-07-2023, 14:25
Artig tur, selv om destinasjonen er kjedelig. A340-600 må vel være en av de peneste maskinene noensinne laget.

lanorge
29-07-2023, 15:21
Artig tur, selv om destinasjonen er kjedelig. A340-600 må vel være en av de peneste maskinene noensinne laget.

Hiv på shortsen og ta en joggetur gjennom Spanish Harlem neste gang, så blir nok oppholdet mer spennende ;)

lanorge
29-07-2023, 15:23
Takk for rapport fra First som jeg nok aldri kommer til å oppleve. Men A340-600 hadde vært show uansett hvor man er plassert i flyet.

SudCaravelle
29-07-2023, 15:25
Artig tur, selv om destinasjonen er kjedelig. A340-600 må vel være en av de peneste maskinene noensinne laget.

Fåkke noe penere enn A346, håper de holder henne i drift leeeenge.

Å si ar NY er kjedelig er vel er litt "bold statement". Byer er jo litt hva man gjør det til og selv om "alle har vært i NY hundre ganger" så skal man være ganske tafatt for å ikke finne på noe nytt. :)

OttoL
29-07-2023, 16:55
Fåkke noe penere enn A346, håper de holder henne i drift leeeenge.

Å si ar NY er kjedelig er vel er litt "bold statement". Byer er jo litt hva man gjør det til og selv om "alle har vært i NY hundre ganger" så skal man være ganske tafatt for å ikke finne på noe nytt. :)

Hver sin smak, men to ganger holder for meg. Hvis jeg vil ha mye mas og fjas og alt for mye trafikk kan jeg heller sykle til Smestadkrysset ;)

Men spøk til side. Gleder meg til bildene fra hjemturen

SudCaravelle
29-07-2023, 20:38
Så sitter man her da i en massiv Chevrolet Suburban på veistump EWR…For noen herlige 18 timer.. I dag ble det 17 kilometer med mange herlige opplevelser. Dagen startet i Harlem og deretter ble det Toms Diner for frokost hvor jeg fikk en ny herlig gresk venn som innrømmet at han ille het Tom. Jeg forstod faktisk først ved utsjekk at dette er dineren fra Seinfeld OG en Susanne Vega sang.

Deretter ble det spasertur langs Hudson-elva og en pils nederst på The View at Battery som også har blitt en liten tradisjon. Den var stengt og skulle ikke åpne før 11.30, men jeg fortalte storyen mon og jaggu ble den åpnet 40 minutter før tiden med musikk og greier.

Lunchen ble på den originale Smith & Wollenskyen som var utmerket.

For noen tiner og for et minne for livet.

Skulle egentlig ta flytoget osv. men plutselig ble det litt lite tid og hotellet jade en Suburban til 105 USD så da ble det den.

Nå skal det furtes på EWR og SK ;)

53724

53725

53726

53727

53728

53729

53730

53731

53732

Cloudmaster
29-07-2023, 20:46
Takk for at du deler! Jeg må få med meg first med LH - og kombinere med 747-8, 340-600 har jeg fløyet i business til Manila flere ganger, med stopp i Guangzhou. Flott maskin!

Chriscross
29-07-2023, 22:40
Man står selvfølgelig fritt til å furte over at en ikke flyr F, men livet på 1a hos sas er også vært å leve. Spent på om du kommer deg inn på LH loungen, de har blitt strenge på å sende folk til Sk loungen siden de selv skal ha avgårde en 747-8 18.10.

ToreD
29-07-2023, 23:09
LH og SK loungene kan ta seg en bolle. Stikk i UA Polaris


Sent from my iPhone using Tapatalk

SudCaravelle
29-07-2023, 23:28
Kom inn på begge loungene og begge var stappet. LH loungen var faktisk litt renere og luftigere. SAS loungen er virkelig kaotisk. Tok et glass vann.

Nå er jeg på plass 1A og Charles Heidsieck er tilbake. Ser at resten av vinene har skrukork. Tror faktisk jeg går for laksen. Norsk kaptein og svensk crew. De er hyggelige, men litt dårlig stemning dem i mellom.

53733

53734

53735

53736

SudCaravelle
30-07-2023, 07:13
Og der la det vi på CPH. Prøvde å komme meg med på SK908 direkte til Oslo, men den var stappfull.

Udramatisk og komfortabel tur over dammen med ganske god mat, nydelig champis og litt kjedelige viner. Sovnet rett etter hovedretten sp jeg klokket vel inn en 3-4 timer søvn på denne også og våknet etter frokosten. I dag løp de ikke rundt med trompet og kjeler for å vekke alle.

Nå er det mer eller mindre bare å spasere over til Oslo flyet og den rapporten skal dere slippe.. �� Nå er det hjem og slappe av og null flyging før tirsdag.

Liten edit: "Pleier" og ha 2A som er et langt bedre sete med mer åpne vinduer og privacy. 1A er også nesten sost av på biz.

53737

53738

53739

53740

53741

EB
30-07-2023, 07:19
NY er vel først og fremst alt annet enn bare en by… er jo en helt egen verden:-)

SK384
30-07-2023, 07:38
Takk for flott rapport.

Henshaw
30-07-2023, 09:18
Ah digger slike 100% ufornuftige turer, spesielt når det er godt fortalt! Takk for turen!

TriStar
30-07-2023, 12:12
Strålende rapport fra spinnvill helg[emoji3]

Eirik
30-07-2023, 23:56
Nyyyydelig :D

fluxie
31-07-2023, 09:20
Takk for en flott rapport Sud!

SudCaravelle
31-07-2023, 10:05
Takk for hyggelige tilbakemeldinger.. Jeg tar faktisk med siste legget selv om jeg nevnte at det ikke var noe vits..
Mellomlandingen på CPH var på 40 minutter, som fort kan bli litt kort – spesielt hvis det var litt kaos i passkontrollen, og autopiloten i hodet gjorde at jeg gikk til gaten hvor mer eller mindre alle Oslo flyene går fra. Fant ut litt sent at flyet skulle gå fra E20 helt i andre enden og fikk slengt på litt juice i skrittelleren. De ropte final call for flighten – men virket avslappet da flere hadde gjort det samme.

For første gang på 128 år hadde jeg midtgang (1C) som med ledig midtsete var faktisk litt deilig, selv om jeg savnet vinduet. Så lærte jeg noe nytt.. Denne frokosten jeg aldri har likt på SAS flyet er faktisk litt selvforskyldt – man kommer jo ofte rett fra loungen og er småmett når denne Olapakken blir slengt ned på brettet – nå var jeg faktisk skrubbsulten siden jeg sov forbi frokosten på EWR maskinen. Nå var den faktisk meget god, og en fin start på dagen. Så dette ble faktisk en fin tur CPH-OSL, og dette godt hjulpet av at man gruet seg til denne og forventingene på bunn.

Fikk plukket opp litt øl fra Drammen og litt råvarer til mimosaene og rett inn i en Bolt som skulle ha 540 kroner (!) til Knausen på en søndag..
Så igjen… For en utrolig tur som jeg tipper «all in» med Uber osv (hotellet var på hotels.com credit) kom på 5000 kroner, dette tror jeg jeg faktisk drakk in på FCL og MUC-EWR.

Formen i dag er utmerket og hjernen prosesserer fremdeles hva man opplevde. Rart med det, men jo kortere turen er, jo mer opplever man og jeg kan tenke meg folk som er det i 3 døgn kanskje opplever mer eller mindre det samme. Men jeg fortår jo at dette er litt borderline..

Hypern
31-07-2023, 10:13
Takk for hyggelige tilbakemeldinger.. Jeg tar faktisk med siste legget selv om jeg nevnte at det ikke var noe vits..
Mellomlandingen på CPH var på 40 minutter, som fort kan bli litt kort – spesielt hvis det var litt kaos i passkontrollen, og autopiloten i hodet gjorde at jeg gikk til gaten hvor mer eller mindre alle Oslo flyene går fra. Fant ut litt sent at flyet skulle gå fra E20 helt i andre enden og fikk slengt på litt juice i skrittelleren. De ropte final call for flighten – men virket avslappet da flere hadde gjort det samme.

For første gang på 128 år hadde jeg midtgang (1C) som med ledig midtsete var faktisk litt deilig, selv om jeg savnet vinduet. Så lærte jeg noe nytt.. Denne frokosten jeg aldri har likt på SAS flyet er faktisk litt selvforskyldt – man kommer jo ofte rett fra loungen og er småmett når denne Olapakken blir slengt ned på brettet – nå var jeg faktisk skrubbsulten siden jeg sov forbi frokosten på EWR maskinen. Nå var den faktisk meget god, og en fin start på dagen. Så dette ble faktisk en fin tur CPH-OSL, og dette godt hjulpet av at man gruet seg til denne og forventingene på bunn.

Fikk plukket opp litt øl fra Drammen og litt råvarer til mimosaene og rett inn i en Bolt som skulle ha 540 kroner (!) til Knausen på en søndag..
Så igjen… For en utrolig tur som jeg tipper «all in» med Uber osv (hotellet var på hotels.com credit) kom på 5000 kroner, dette tror jeg jeg faktisk drakk in på FCL og MUC-EWR.

Formen i dag er utmerket og hjernen prosesserer fremdeles hva man opplevde. Rart med det, men jo kortere turen er, jo mer opplever man og jeg kan tenke meg folk som er det i 3 døgn kanskje opplever mer eller mindre det samme. Men jeg fortår jo at dette er litt borderline..


540 kroner for personlig transport Gardermoen-Knausen er jo faktisk billig. Oslo Taxi sine fastpriser ligger vel rundt 1000 lappen? Det verste er om man hadde vært feks to personer så hadde det vært nesten billigere enn å ta toget med den prisen der. Jeg synes Bolt jevnt over har bedre priser enn Uber, brukte Bolt mye en del i Lisboa og man var ute etter at tbanen hadde slutta å gå. Betalte aldri mer enn 3-4 euro for transporten til hotellet som lå noen kilometer unna der hvor ting skjer i Lisboa. Uber var nok noe dyrere jevnt over der også. Men jeg sjekker så klart alltid begge når jeg har behov for det.

SudCaravelle
31-07-2023, 13:06
540 kroner for personlig transport Gardermoen-Knausen er jo faktisk billig. Oslo Taxi sine fastpriser ligger vel rundt 1000 lappen? Det verste er om man hadde vært feks to personer så hadde det vært nesten billigere enn å ta toget med den prisen der. Jeg synes Bolt jevnt over har bedre priser enn Uber, brukte Bolt mye en del i Lisboa og man var ute etter at tbanen hadde slutta å gå. Betalte aldri mer enn 3-4 euro for transporten til hotellet som lå noen kilometer unna der hvor ting skjer i Lisboa. Uber var nok noe dyrere jevnt over der også. Men jeg sjekker så klart alltid begge når jeg har behov for det.

Bolt slår nesten alltid Uber på pris, samt at de veldig ofte sender 15-35% på dine "neste turer". Ser at internt i Oslo sentrum så har jeg havnet på rett over hundrelappen. Velger "Bolt Economy" og får for det ganske hyggelige biler. På Bolt Premium har jeg fått biler som vanligvis går for en eller annen limo-tjeneste som Mercedes EQS osv. til svært hyggelige priser.

Oslo Taxi tar 1100 til meg på søndager og etter 1800

Hypern
31-07-2023, 13:10
Bolt slår nesten alltid Uber på pris, samt at de veldig ofte sender 15-35% på dine "neste turer". Ser at internt i Oslo sentrum så har jeg havnet på rett over hundrelappen. Velger "Bolt Economy" og får for det ganske hyggelige biler. På Bolt Premium har jeg fått biler som vanligvis går for en eller annen limo-tjeneste som Mercedes EQS osv. til svært hyggelige priser.

Oslo Taxi tar 1100 til meg på søndager og etter 1800

Men 100 USD til EWR fra Manhatten virker da noe dyrt? I San Francisco fikk jeg jo det for 30-40 USD fra sentrum til flyplassen som også er et godt stykke fra sentrum. Men så er jo New York generelt ikke en billig by da (men det er jo ikke SAn Francisco heller).

oy-viv
31-07-2023, 15:39
Men 100 USD til EWR fra Manhatten virker da noe dyrt? I San Francisco fikk jeg jo det for 30-40 USD fra sentrum til flyplassen som også er et godt stykke fra sentrum. Men så er jo New York generelt ikke en billig by da (men det er jo ikke SAn Francisco heller).

I september 2022 betalte jeg det samme fra Manhattan til EWR. Det
var en fast pris fra limo-selskabet.

SudCaravelle
31-07-2023, 15:51
Men 100 USD til EWR fra Manhatten virker da noe dyrt? I San Francisco fikk jeg jo det for 30-40 USD fra sentrum til flyplassen som også er et godt stykke fra sentrum. Men så er jo New York generelt ikke en billig by da (men det er jo ikke SAn Francisco heller).

Det var skikkelig dyrt nå.. Alternativet til denne SUburbanen var en Toyota Camry fr Lyft til 96(!) USD + denne j$€$la tipsen.

SudCaravelle
31-07-2023, 15:53
Men 100 USD til EWR fra Manhatten virker da noe dyrt? I San Francisco fikk jeg jo det for 30-40 USD fra sentrum til flyplassen som også er et godt stykke fra sentrum. Men så er jo New York generelt ikke en billig by da (men det er jo ikke SAn Francisco heller).

105 USD faktisk og 15% tips (som var laveste alternativet)

Akkurat den summen der irriterte og ødela litt "billigere enn å drekke hjemme i sofaen" konseptet.

Hypern
31-07-2023, 15:56
105 USD faktisk og 15% tips (som var laveste alternativet)

Akkurat den summen der irriterte og ødela litt "billigere enn å drekke hjemme i sofaen" konseptet.

Au ja 105 USD med denne dollarkursen som er nå (selv om den har gått noe ned i det siste da) gjør jo litt vondt, men kanskje ikke den summen i seg selv, men at man må gi tips på toppen av det hele også med 15% som absolutt minimum. DA blir det jo jæskla mye

Midtiblinken
31-07-2023, 22:11
Vi tok «limo» fra LGA til EWR med en jeg bruker mye. Han ville ha $125 som jeg visste var mye, men jeg ville støtte han, Honda Accord.
På tilbake turen tok vi Uber til $75.
Sitter nå i en my Escalade der jeg betaler $14 fra LGA til leiligheten. Det er en crew bil som tar det samme uansett hva de kjører.

Midtiblinken
31-07-2023, 22:18
Om du er ved Penn Station så er toget det enkleste. Brukte og være $23.

SudCaravelle
01-08-2023, 00:07
Om du er ved Penn Station så er toget det enkleste. Brukte og være $23.

Det var egentlig planen for denne turen begge veier, men sent fly inn og treig undertegnede på turen ut gjorde at det ble bli begge veier. Men som èn person så blir det tøysete utgifter.

Midtiblinken
01-08-2023, 00:21
Tja, ikke nødvendigvis. Sent på kvelden er bil det tryggeste. Vi var 4 så bil var billigere enn tog, men er som kjent ikke tog fra LGA.