View Full Version : Sommerferie 2024
Når man har ansatte med barn i skolen, andre som skal ha pappaperm sommeren 2024 så må sjefen heldigvis legge ferien til mai og september…som jo er en del billigere enn skoleferien. Nå ser det ut som det kan bli 17. mai i Seattle og dit er Icelandair en favoritt. Niese skal gifte seg i Toscana i september så da får vi se hvilket/hvilke selskap i Lufthansa-gruppen vi benytter. At det blir jobbing i juni, juli og august er jo bare med på å komme ned i det anbefalte og lovlig antall jobbtimer. Uansett planlegging er jo absolutt en del av opplevelsen. Andre som har sommeren 2024 i boks?
Svaret på det er nei….i det minste må hele årets ferie være over. Kun 2 av 4 uker er gjennomført
Men med et stykk skolestarter bør han være på plass på bli-kjent opplegget på SFO ganske tidlig i august….
Hvis det ikke blir noen endringer i helse eller at jeg skulle finne på å gå av med pensjon i mellomtiden blir det nok som vanlig at jeg må jobbe hele sommeren for at de andre i avdelingen skal få fri
Mesteparten av ferien tas i november og februar/mars - begge turer til Thailand
Sommeren i Oslo er uansett en bra tid, ingen grunn til å dra noen steder da
Nei, jeg har jo ikke engang planene klar for årets ferie. Gidder ikke å planlegge ny før jeg vet hvordan det går på Riksen kommende uke går alt som det skal prøver vi å få til en liten tur neste uke enten i Norge eller Sverige. Ferie 2024 må vi se an ut fra helsesituasjonen. Men noe mer eksotisk enn nord Europa eller Norden blir det uansett ikke
Nei sommeren 2024 er jeg nok fint lite i gang med å planlegge. Aner jo ikke hvor jeg er da verken jobbmessig eller med det ene og det andre. Men generelt siden jeg er singel og uten barn så er ferie nok noe jeg liker å legge utenom skoleferieperioder fordi det rett og slett er en del penger å spare på det.
sarpingen87
24-07-2023, 12:15
Sommeren 2024 var i boks i starten av juni for min del. To uker til Arguineguin i midten av mai. Som styreleder i ett rimelig stort borettslag ønsker jeg å være hjemme på sommeren slik at de andre i styret kan nyte ferien. Er ufør sjøl så kan ta ferie ellers i året. Så blir hvertfall Arguineguin i mai og kanskje Kreta og Agia Marina i september neste år, får se hva Ving hiver ut av tilbud.
EliseBaki
24-07-2023, 12:52
Sommeren 2024 var i boks i starten av juni for min del. To uker til Arguineguin i midten av mai. Som styreleder i ett rimelig stort borettslag ønsker jeg å være hjemme på sommeren slik at de andre i styret kan nyte ferien. Er ufør sjøl så kan ta ferie ellers i året. Så blir hvertfall Arguineguin i mai og kanskje Kreta og Agia Marina i september neste år, får se hva Ving hiver ut av tilbud.
Akkurat som meg :fly
Blir spennende å se om folk setter seg på flyet til costa del klimakrise også juli neste år, eller om man tar til fornuft og finner andre destinasjoner hvor temperaturen gjerne e nærmere 20 enn 40-50. Vi følger iaff tradisjonen innført av covid med at vi i 2024 holder oss i Norge, så kan man heller reise ut av landet ellers i året.
Blir spennende å se om folk setter seg på flyet til costa del klimakrise også juli neste år, eller om man tar til fornuft og finner andre destinasjoner hvor temperaturen gjerne e nærmere 20 enn 40-50. Vi følger iaff tradisjonen innført av covid med at vi i 2024 holder oss i Norge, så kan man heller reise ut av landet ellers i året.
100% Norgesferie ble prøvd 2020-2021…..tror det holdt for min del [emoji2957]
Vi har campingbil, så vi bestemmer oss når vi passerer fotoboksen i Operatunnelen. Blir det Nord Norge, eller rivieraen? 26 Juli neste år starter OL i Paris, kanskje drar vi dit. Eller Kroatia. Sicilia blir nok for varmt. Blir det hetebølge kan vi dra opp i Alpene eller til polskekysten.
I fjor hev vi oss på og dro på Norse's åpningsflight til Florida og var der i 8 dager. Forhåpentlig blir det en 2-3 ukers tur til varmere strøk i løpet av vinteren, mest sansynlig med Norse på første legg. Etter som jeg har byttet jobb, til en jobb jeg egentlig ikke har begynt i, og som stort sett har fri i skoleferiene, får vi se hva det blir til.
Hele planen for 2024 er omtrent i boks for min del, og bookinger frem til mars er også på plass.
Blir jobb fra midten av juni og ut august for da ønsker naturligvis alle med unger å ha ferie. Ukene både før og etter dette blir nok tilbrakt på hytta i Thailand, noe også hele november og halve desember blir, bare avbrutt av noen mindre ekspedisjoner.
Larsabal
31-07-2023, 15:25
Vi har uenighet i familien ang neste sommer. 3 vil copy/paste fjorårets tur til Mauritius og 2 vil tilbake til Japan, som vi besøkte i 2019. Det blir mest sannsynlig ikke en ny destinasjon neste år. Eldste arving er helt på tampen av sitt 17. år neste sommer, men insisterer på å bli med på familieferie likevel. Noe riktig må man ha gjort underveis...
Vi har uenighet i familien ang neste sommer. 3 vil copy/paste fjorårets tur til Mauritius og 2 vil tilbake til Japan, som vi besøkte i 2019. Det blir mest sannsynlig ikke en ny destinasjon neste år. Eldste arving er helt på tampen av sitt 17. år neste sommer, men insisterer på å bli med på familieferie likevel. Noe riktig må man ha gjort underveis...
Eller bare nærmer seg punktet hvor alternativet er å betale ferien selv, da blir det ikke alltid så feil med familieferie allikevel :p
SudCaravelle
31-07-2023, 19:08
Florida er i utgangspunktet planen for 2024, men hvis ikke prisene og/eller dollaren roer seg så blir det vel Europa. Frankrike kjenner jeg skal få hvile igjen noen år (annet enn at temperaturen er jo fin der).
Tenker på Portugal/Hellas hvor man med Frankrike/Miami-budsjett kan dra på bra og kose seg uten at man svir av ukristelige summer.
Flørter litt med Bali igjen også som fort kan komme godt ut totalt - og så er det jo ganske deilig der da.
Egentlig skikkelig kjipt at man må legge feriene til skoleferien som gjør det dyrt og masete.
Eldste arving er helt på tampen av sitt 17. år neste sommer, men insisterer på å bli med på familieferie likevel. Noe riktig må man ha gjort underveis...
Han høres ut som meg…..ja takk begge deler [emoji2957]
Florida er i utgangspunktet planen for 2024, men hvis ikke prisene og/eller dollaren roer seg så blir det vel Europa. Frankrike kjenner jeg skal få hvile igjen noen år (annet enn at temperaturen er jo fin der).
Tenker på Portugal/Hellas hvor man med Frankrike/Miami-budsjett kan dra på bra og kose seg uten at man svir av ukristelige summer.
Flørter litt med Bali igjen også som fort kan komme godt ut totalt - og så er det jo ganske deilig der da.
Egentlig skikkelig kjipt at man må legge feriene til skoleferien som gjør det dyrt og masete.Portugal anbefales sterkt. Unngår som regel de 45 graders hetebølgene (selv om jeg vet du har bodd i Dubai og er vant med sånt) men det er et moment iallfall for mange. Lisboa er en nydelig by og hørt mye bra om Porto. Mye god vin og. :)
Sent fra min SM-G990B via Tapatalk
En annen fordel med å legge ferien før og etter skoleferien er jo at det er utrolig behagelige dager på jobb i mellomtiden:-)
Concorde98
01-08-2023, 06:25
Portugal er jo fint. Porto og Coimbra nordover? Algarve i sør. Lisboa? Jeg likte imidlertid Azorene godt. Faial og Terceira for eksempel, litt uti Atlanterhavet.
Gårsdagen bød på nye planer…nå ser det ut som vi får til en Italiatur i juni - med 4 forskjellige flyselskap og 2 forskjellige togselskap som leverandører. Planlegger for første gang ferie uten leiebil - med unntak av kanskje en haug gammel Fiat Panda på dagsleie en eller to dager.
...Andre som har sommeren 2024 i boks?
Ja, det har vi :) Var så fornøyd med årets, at vi tar reprise. Billetter og opphold booka (nesten alt)
andreas_a
16-08-2023, 09:51
Driver så smått og planlegger forsommer/sommer i Skottland og Irland, inkl. en tur opp på Shetland.
Kiwi sitt Nomad søk er kjekt for sånne ferier, men er det noen som vet om det er andre tilsvarende tjenester som gjør det samme?
Driver så smått og planlegger forsommer/sommer i Skottland og Irland, inkl. en tur opp på Shetland.
Kiwi sitt Nomad søk er kjekt for sånne ferier, men er det noen som vet om det er andre tilsvarende tjenester som gjør det samme?
Det er et greit område av verden å ordne ting selv, og et artig sted å besøke.
Som flyinteressert kan jeg i tillegg anbefale en tur med verdens korteste ruteflyging på Orkenøyene og en landing på lavvannsstranden på Barra på Hebridene.
Sommeren 2024 ?!!??!!!
Milde Moses, slik langtidsplanlegging er så No-Go i mitt liv. Har spikret neste helg til Arendal og Asia i Oktober. Så er det stopp i planlegging. Hva som skjer 30/8 til jobb igjen 12/9 taes litt på sparket, det er jo trossalt en evighet til [emoji851]
FQTV
Da var billettene i boks. Ser at våre businessklasse billetter med LX/LH til Brindisi og hjem fra Bologna er ca 1000,- dyrere pr person enn SAS skal ha tur/retur Roma i Go. Noen ganger er jo valget særdeles enkelt.
Langt fra å bestille noe ennå for 2024 (utover vi har en bryllupsinvitasjon i Portugal), men nå har vi tinget på vårt "faste" hus i Provence sommeren 2025. Hopper over Provence i 2024
Da blir det å mønstre på som baugmann og matros på en seilbåt i Kroatia i sommer. Blir vel SPU, med mindre ZAD kommer tilbake på rutekartet fra OSL, og dermed en ny flyplass.
petter380
28-10-2023, 07:54
Digger deg EB, og 100% enig i alt du sier i denne tråden. Vi hadde sommerferie i januar i år på Tasmania, i Melbourne og til slutt en uke i Singapore i januar, deretter Sæbø i Ørsta siste uken av juli med Eidsvåg i Molde og Hafslo i Luster første halvdel av august, og tilfeldigvis enda mer sommerferie om 7 uker (fra andre halvdel av desember) i Brisbane samt campingbil (hentes på julaften) rundt på sørøyen av New Zealand. Så ja, sommerferie 2024 er på mange måter i boks [emoji28]
Blitt godt vant til sommerferie hver 6. måned, anbefales!
Her gikk det litt gæli sist helg…så nå blir det en uke i Italia i mars også:-) Akkurat timet til at vi kommer hjem til påskeferien hjemme i en stille og fin hovedstad.
SudCaravelle
28-10-2023, 13:07
Huset fra 2022-ferien i Gulfport Florida er booket i tre uker. Det blir 97% SAS og United til Tampa. Med saftig leiebil er reise/hus kostnadene halvparten av Frankrike turen som var to uker.
Siste uken av ferien blir nå den nye tradisjonen høstferie i Marbella.
Da blir det å mønstre på som baugmann og matros på en seilbåt i Kroatia i sommer. Blir vel SPU, med mindre ZAD kommer tilbake på rutekartet fra OSL, og dermed en ny flyplass.
For å lande og kvitte seg med sjøgangen etter en uke som sjømann, blir det 4 netter på hotell/leilighet like utenfor Split etterpå.
Det betyr at jeg kan begynne lete etter flybilletter siden datoer er spikret. :D
Larsabal
08-12-2023, 12:12
Vi har uenighet i familien ang neste sommer. 3 vil copy/paste fjorårets tur til Mauritius og 2 vil tilbake til Japan, som vi besøkte i 2019.
Det endte 4 mot 1 og 15 netter på Mauritius er booket. Kjedelig rute med SK til CDG og Air Mauritius videre i Eco. Samme rute på returen. Vi valgte bevisst nattflight begge veier i stedet for EK med bytte av fly midt om natten – midt i et kjøpesenter som setter griller i hodene til de to yngste barna.
Hun som stemte i mot fikk viljen med et avbrekk midtveis i resort-livet på Paradis Beachcomber. Etter 6 netter tar vi 3 netters pause på en "økofarm" slik at vi kan få jobbet litt for føden og trasket litt rundt i naturen. Siden økofarmen har butler-service og 4x4 safari er jeg ikke så sikker på at det blir like mye jobbing og trasking som fruen ser for seg, men change of scenery blir det ;-)
65 dager til avreise og nå må togbillettene snart bookes. Oppvokst med avreiser man med tog i utlandet så er det 1. klasse som gjelder…og noe skal jeg da vise at jeg husker fra barnelærdommen. Det blir 3 togturer langs Adriaterhavet og da helst med Frecciarossa.
Ved at vi bestilte og betalte denne ferien i fjor (nå skal de ha dobbelt så mye for turen som vi betalte) så skal vi snart begynne å se og bestille reisene for 2025.
...så skal vi snart begynne å se og bestille reisene for 2025.
Her har jeg ikke engang fått booket bursdagstur 2024 (september) fordi feriedagene ikke er godkjent. Hadde jeg spurt om 2025, hadde teamleader ledd av meg.
For å lande og kvitte seg med sjøgangen etter en uke som sjømann, blir det 4 netter på hotell/leilighet like utenfor Split etterpå.
Det betyr at jeg kan begynne lete etter flybilletter siden datoer er spikret. :D
Her er ennå ikke flybillettene booket. Men man kommer seg alltid dit.
Her har jeg ikke engang fått booket bursdagstur 2024 (september) fordi feriedagene ikke er godkjent. Hadde jeg spurt om 2025, hadde teamleader ledd av meg.
Sånn sett har jeg det greit. Jeg bestiller og bestemmer, også informerer jeg sjefen når jeg ikke tenker dukke opp :D
SudCaravelle
14-04-2024, 21:33
Huset fra 2022-ferien i Gulfport Florida er booket i tre uker. Det blir 97% SAS og United til Tampa. Med saftig leiebil er reise/hus kostnadene halvparten av Frankrike turen som var to uker.
Siste uken av ferien blir nå den nye tradisjonen høstferie i Marbella.
Fly ble til slutt SAS tur retur i Plus til Atlanta og to dager der før 6-7 timer sørover mot Gulfport. To dager i Miami er også booket inn midt i ferien. Leiebil er dobbelbooket; 23 dager med X5 hos Sixt og 23 dager med Suburban hos Avis.
Marbella ble urolig nok også SAS Plus og hus i 11 dager. Leiebil er tentativt booket XC90 hos Enterprise (?!).
34 dager med dyr kone, tre unger med Euro og Dollar blir morsomt.
Da er i allefall billetter bestilt.Jeg har lagt inn bestilling på 3 turer så får vi se hva som er mulig å gjennomføre. Første er til Milano i midten av juni. Deretter Dublin i midten av juli og til sist Barcelona helt i slutten av august. Jeg har ikke noe tro at vi får til alle tre turene, men vi får se hvordan formen er. Siste to somre har i stor grad blitt tilbragt på Riksen og lokalsykehuset, men jeg håper jeg slipper det i år. Alt er bestilt med SAS plus pro så det er enkelt å kansellere det vi eventuelt ikke får til.
Her er ting, mot normalt, fortsatt ikke helt bestilt. 2 uker i Frankrike er booket, men så ser vi fortsatt på hva vi skal utover det. Kanskje dra en plass og fiske.
Ellers har vi etablert en liste på hjemmekontordøra der vi skriver opp med rare steder vi vil dra. Time lyt show.
Her har jeg ikke engang fått booket bursdagstur 2024 (september) fordi feriedagene ikke er godkjent.
Mens man snakker om sola:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240415/22512c658ec45105d44fff57f6200975.jpg
I år blir det kombinert jobb og ferie til Alta med bil. Hei hvor det går!
Digger deg EB, og 100% enig i alt du sier i denne tråden. Vi hadde sommerferie i januar i år på Tasmania, i Melbourne og til slutt en uke i Singapore i januar, deretter Sæbø i Ørsta siste uken av juli med Eidsvåg i Molde og Hafslo i Luster første halvdel av august, og tilfeldigvis enda mer sommerferie om 7 uker (fra andre halvdel av desember) i Brisbane samt campingbil (hentes på julaften) rundt på sørøyen av New Zealand. Så ja, sommerferie 2024 er på mange måter i boks [emoji28]
Blitt godt vant til sommerferie hver 6. måned, anbefales!
Tenker man samtidig bør anbefale en feit lønn, for selv med kapteinslønning kan jeg bare humre og le hele veien til min tomme bankkonto for noen sånne ferier.... :lol: Glad muttern og fattern sponser oss billetter til Norge til sommern. Må bare få klargjort ferieplanlegginga til ye ole capt'n.
Sommerferie?
Kan ikke huske sist jeg hadde ferie om sommeren
Da er de andre på jobben borte så det blir roligere, og Oslo er fint om sommeren
Normalen er Thailand 4 uker i november og 4 uker i februar/mars
Prøver å komme meg tilbake til det etter pandemien
Sommerferie?
Kan ikke huske sist jeg hadde ferie om sommeren
Da er de andre på jobben borte så det blir roligere, og Oslo er fint om sommeren
Normalen er Thailand 4 uker i november og 4 uker i februar/mars
Prøver å komme meg tilbake til det etter pandemien
Har ikke hatt 8 ukers ferie siden før jeg fikk min første sommerjobb…for en sånn ca 40 år siden.
Har ikke hatt 8 ukers ferie siden før jeg fikk min første sommerjobb…for en sånn ca 40 år siden.
Og jeg har sånn teoretisk 8 mnd ferie (fri) pr år.
Skulle hatt en mnd til [emoji23][emoji56]
FQTV
petter380
15-04-2024, 16:45
Tenker man samtidig bør anbefale en feit lønn, for selv med kapteinslønning kan jeg bare humre og le hele veien til min tomme bankkonto for noen sånne ferier.... :lol: Glad muttern og fattern sponser oss billetter til Norge til sommern. Må bare få klargjort ferieplanlegginga til ye ole capt'n.
Tja, eller effektiv (langtids)planlegging og hard prioritering - utrolig hvor langt man kommer med det! Du/dere har vel lønn i EUR, og har nok mer å rutte med enn du kanskje tror (spesielt i Norge) [emoji6][emoji4]
Her er ennå ikke flybillettene booket. Men man kommer seg alltid dit.
Eller da ble i hvertfall utreisen booket, så blir Norwegian ned. Så får vi ta hjemreisen siden.
…og skal noen bursdager feires i København i slutten av juli - men dit er det best med bil med tanke på flaskene vi pleier å ta med hjem. Nå gjenstår det kun å planlegge litt Norgesferie.
Her kjører vi på med Tyrkia og Hellas nå i april/mai, så blir det nok september før neste sånn type ferie. Blir første gang med ´familievennlig/ all inclusive-hotellopplegg, i alle fall første uken :)
…og nå blir det gjensyn med AirBaltic - som vi ikke har fløyet siden 2004. Swiss har overlatt Zürich-Brindisi til AirBaltic på avgangen vår i juni. Noen som har fløyet og har erfaringer med AirBaltic for Swiss?
Chriscross
21-04-2024, 13:22
…og nå blir det gjensyn med AirBaltic - som vi ikke har fløyet siden 2004. Swiss har overlatt Zürich-Brindisi til AirBaltic på avgangen vår i juni. Noen som har fløyet og har erfaringer med AirBaltic for Swiss?
Ikke for Swiss, men for sas hadde de veldig høflig crew i fjor. 2 + 3 config blir vel 1 + 2 i Swiss C. Med sas kjørte de Sas trillevogn så tipper de har Lx catering. Setene passet ikke stumpen min, men det er nok smak og behag.
Ikke for Swiss, men for sas hadde de veldig høflig crew i fjor. 2 + 3 config blir vel 1 + 2 i Swiss C. Med sas kjørte de Sas trillevogn så tipper de har Lx catering. Setene passet ikke stumpen min, men det er nok smak og behag.
Var heller ikke fan av setene i Swiss sin A220…og de ser ut som de er fra samme fabrikant hos airBaltic. Vi har beholdt seatingen vi hadde - fritt midtsete på en 3 seter:-)
https://pbs.twimg.com/media/GLSdPijXgAAAHvS?format=jpg
Blir varmt i år også. Som vanlig holder vi oss i Norge, og med de temperaturene som meldes sørover tipper jeg at også flere og flere turister kommer til Norge i årene som kommer.
Kilde: https://twitter.com/mikarantane/status/1780222086239195446
Skal feriere langs kysten fra sør til nord…så da blir det grei temp i vannet. Etter minusgrader hver natt den siste uken så er ikke varmegrader det jeg gruer meg mest til i juni:-)
Blir varmt i år også.
Det er fullt mulig, men selv ikke Lilli Bendriss kan stå i april og være spesielt treffsikker på hva været blir om sommeren
https://klimavarsling.no/2024/04/23/misvisende-sommervarsler/?blogid=147195095&blogsub=pending#subscribe-blog
Misvisende sommervarsler
Det sagt, jeg er enig i at kommende hetebølger vil gjøre Norge mer ettertraktet i fremtiden.
Men personlig ville jeg heller måtte avkjøle meg med et bad og en øl, enn å tilbringe sommeren i regntøy og genser hjemme i Norge. ;)
Dog, men barn i skolealder er man litt mindre fleksibel når det passer reise. Så da får man mulighet til å betale dobbel pris for feriene :p
Det er fullt mulig, men selv ikke Lilli Bendriss kan stå i april og være spesielt treffsikker på hva været blir om sommeren
Sånn noenlunde relatert, så er orkansesongen for USA/Karibbien (juni-november) ventet å bli spesielt hissig i år, så pass på å ha alle forsikringer i orden hvis dere har tenkt dere i denne retningen.
Hvis jeg ikke husker helt feil kom det en lignende "prognose" i fjor vår for sommeren 2023. Det skulle bli varmt i Norge.
Skivebom!
Sånn noenlunde relatert, så er orkansesongen for USA/Karibbien (juni-november) ventet å bli spesielt hissig i år, så pass på å ha alle forsikringer i orden hvis dere har tenkt dere i denne retningen.
Flott at Bongos konsernet har planlagt å ha jobbmøte på Outer Banks i siste halvdel av Juni da. :)
Flott at Bongos konsernet har planlagt å ha jobbmøte på Outer Banks i siste halvdel av Juni da. :)
Går nok bra. Orkan sesongen der er overdrevet. Karibia er stort og orkanene mindre enn mange tror.
Litt som at Oslo og Bergen ikke har samme vær
Da er 3 togstrekninger på tilsammen 800 kilometer booketog betalt. Frecciarossa og deres business class - total pris for oss to - Nok 2200.
SudCaravelle
01-05-2024, 20:30
Fly ble til slutt SAS tur retur i Plus til Atlanta og to dager der før 6-7 timer sørover mot Gulfport. To dager i Miami er også booket inn midt i ferien. Leiebil er dobbelbooket; 23 dager med X5 hos Sixt og 23 dager med Suburban hos Avis.
Marbella ble urolig nok også SAS Plus og hus i 11 dager. Leiebil er tentativt booket XC90 hos Enterprise (?!).
34 dager med dyr kone, tre unger med Euro og Dollar blir morsomt.
Ups.. Her ble man motivert av et tips på FrequentFlyer at SAS pælmer billige ATL billetter etter deg.. Gikk inn i appen og på fire minutter ble Plus gjort om til Biz på CPH-ATL.. Det plinget "Change in booking" på konas SAS app.. Jeg sier det bare er bytte av flytype :D
Marbella ble avbestilt for å finansiere BKK turen. Satser på att alle fem er EBD over nyttår.
Nå som sommerferien snart sparkes i gang er det vel på tide med planlegging av feriene i 2025. Det ble ikke USA på oss i år…men april/mai neste år satser vi på en tur med Icelandair til Seattle. Så blir spørsmålet om det blir en eller to turer til Italia…kjenner at jeg allerede gleder meg til den 6 ferieuken som kommer om noen år.