PDA

View Full Version : Singaporeairlines dropper trolig 380


MartinL
18-10-2006, 17:42
To aars ytsettelse blir for mye.... Flyene kommer for sent!

http://www.hangar.no/articles/1592/1/La-Tribune-Singapore-Airlines-dropper-trolig-A380/-Usikkerhet-fra-flyselskapet-side.html

Lennart
18-10-2006, 17:44
Det måtte bare komme :lol:

imm
18-10-2006, 17:50
Jeg ser på denne uttalelsen som ren taktikk overfor Airbus. Et spill.

SQ 777
18-10-2006, 18:39
Kanskje de har funnet ut ( som mange selskap som IKKE har bestilt den ) at det var et forhastet valg og nå fått en unnskyldning å komme seg ut.

Jeg vil skrekkelig gjerne selv ha en tur, men etter det vil jeg velge andre fly når jeg skal ut å reise. om 777/787. Ser ikke noe charm med sååå stooort.:question:

brendas
18-10-2006, 18:51
Originally posted by SQ 777
Kanskje de har funnet ut ( som mange selskap som IKKE har bestilt den ) at det var et forhastet valg og nå fått en unnskyldning å komme seg ut.

SQ, samt enkelte andre launch customers, skal visstnok ha hatt muligheten til å kansellere ordre fram til ett år før EIS, uten at det skulle medføre betaling av "straffegebyrer" for kontraktsbrudd til Airbus. Men ja, du skal ikke se bort ifra at visse andre selskaper bruker dette som en unnskyldning, jeg tenker da spesielt på to flyselskaper som holder til ikke langt unna SQ...

Ellers er nok dette i stor grad sant:
Originally posted by imm
Jeg ser på denne uttalelsen som ren taktikk overfor Airbus. Et spill.

SQ har en LOI på 9 A380, den er _ikke_ firm, og de har dermed full rett til å kansellere denne. Hvorvidt de vil de gjøre det vet jeg ikke, det vil de kommende månedene vise.

ANX
18-10-2006, 19:00
Da lurer jeg på hvilket tilsvarende alternativ som finnes og vil være klart om kortere tid...

Lennart
18-10-2006, 19:41
Hvor mange A380 er egentlig laget og er flyvedyktig ?
4 stk ?

OJB
18-10-2006, 19:48
Som imm sier så er dette rent forhandlingsteknisk. SQ har drevet meget profesjonelt i alle år og det ville overrasket meget om de ikke kom med et slikt utspill overfor Airbus.
Nå er jo flyfabrikantene i en bruker-orientert virksomhet. De lager ikke produkter til millioner og millarder uten at det er noen som vil kjøpe produktene.
Hvem ville investert i slik virksomhet?
Derfor er det i brukernes interesse at de forholder seg i henhold til sine opsjons-og kjøpsavtaler overfor Airbus.
Alternativet ville jo kunne bli at produsenten går over ende om tilstrekkelig mange flyselskaper skulle kansellere sine ordrer. Det er bransjen neppe tjent med og konkurrenten vil jo kun ta hva han vil for sine produkter som vil gå kraftig utover flyselskapene selv.
Når 747 kom på makedet i -69/70 kom det jo et skikkelig krakk som følge av overkapasitet og Boeing måtte akseptere at PAN AM reforhandlet prisene for halvparten av sin flåte for at de ikke skulle gå over ende.

brendas
18-10-2006, 19:48
Originally posted by ANX

Da lurer jeg på hvilket tilsvarende alternativ som finnes og vil være klart om kortere tid...
Av samme størrelse, ingen. Med bedre cargo capacity og bedre tilgjengelighet: 77W.

Originally posted by Leorim
Hvor mange A380 er egentlig laget og er flyvedyktig ?
4 stk ?
Seks stk.
Fire som brukes til flight testing, og to stk til SQ som har fløyet til Finkenwerder for montering av interiør (les: utnapping av eksisterende kabling, rerouting av kabling og sertifisering av dette, før interiør monteres, i stor grad for å frigjøre plass i TLS til andre frames.)

ANX
18-10-2006, 20:34
Av samme størrelse, ingen. Med bedre cargo capacity og bedre tilgjengelighet: 77W.

Så da kan de altså spille ut Boeing mot Airbus???

brendas
18-10-2006, 21:08
Originally posted by ANX
Så da kan de altså spille ut Boeing mot Airbus???
De setter uten tvil en hel del press på Airbus, og SQ har tidligere vist hva de er villige til å å gå langt om en leverandør ikke leverer som lovt, bare se på hva som skjedde med SQ sin ordre på Md-11.
Når det kommer til Boeing, så har SQ enda 13 purchase rights på 773ER for perioden fram mot 2010, der prisrammene i stor grad er satt, og disse kan meget mulig bli gjort om til en firm order for deler eller hele antallet i løpet av de kommende månedene. SQ vil trenge noe som kan bedre den lavere økningen i kapasiteten som følge av forsinkelsene Airbus har stått for. EK gjør noe av det samme, de forsøker å få tak i syv-åtte 77W fra GECAS eller ILFC i 2008, og dette vil være en ny ordre.

MountainDew
18-10-2006, 21:35
Hvis noen selskap avbestiller må de ha feilberegnet behovet noe volsomt den gangen de bestillte. Er vel bedre å vente slik at produktet blir skikkelig og sikkert. At det kan bli produksjonsvansker på en helt ny flytype kan oppstå

DYflyer
18-10-2006, 22:35
Dette er nok bare får å lage litt bråk ja. Utsagnet om at en to-års forsinkelse gjør at flyet kommer på ett tidspunkt de ikke lenger har bruk for dem vitner vel om dette. Riktignok pleier vel SQ å skifte ut flyene forholdsvis tidlig i forhold til mange andre selskaper, men de bestiller vel ikke fly for bare å ha de i to år.