PDA

View Full Version : Derfor misliker jeg Gardermoen


TG923
17-10-2006, 14:32
Følelsen kommer nesten med det samme jeg har betalt 160 kroner for å bli fraktet med flytoget de 18 minuttene fra Oslo S til Norges hovedflyplass. Den blir sterkere når jeg står i kø gjennom billettslusen for å bevise at jeg ikke er en sniker.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1498299.ece

SQ 777
17-10-2006, 14:44
Leste det og bare gjespet. Nok av sære folk !:old

Desk pilot
17-10-2006, 14:49
Fyren har vist stått opp med det gale beinet først, virker det som. Hvorfor henge seg opp i bagateller (og skrive om dem) når det finnes trær? :rolleyes:

Bizflyer
17-10-2006, 14:56
Gjeeeeeessssp!!

Ta en plomme!!

BF:o

The Ticketor
17-10-2006, 15:00
Ja, dette var et ganske langt gjesp. Men jeg gir han rett på ett punkt: Et spisested som er mere avsides eller tilbaketrukket hadde vært greit.

Thomas
17-10-2006, 15:26
Har du forsøkt å få tak i en enkel trillevogn til tung bagasje etter at du har stått en halv time i kø for å gå gjennom sikkerhetskontrollen? Glem det!

Maks 8kg håndbaggasje, hvis han ikke klare bære det kan han holde seg hjemme - for en grinebiter!

Herlov
17-10-2006, 15:31
Hva var egentlig hensikten med denne "kommentaren"?

Nei, den kunne han spart seg for. Merkelig at Aftenposten tok seg bryet med å trykke den.

Turbofan
17-10-2006, 16:08
Dette er jo skrevet av en journalist, og som vi alle vet så er jo de fleste journalister 'bloody' sosialdemokrater. Skal godt gjøres å nevne 3 ting som sosialdemokratene faktisk liker med dagens samfunn/samferdsel....:old

Desk pilot
17-10-2006, 16:16
Men Turbofan, begynner du også å grinebite ;) Som champagnesosialdemokrat så har jeg da ingenting å klage over, med unntak av alle som driver og klager da :p

Martin
17-10-2006, 16:17
Han kunne også ha tatt et tog som koster ca. halvparten, og dermed sluppet å gå forbi de "slemme" vekterne.. Tar han riktig tog, så tar det ikke sååå mye lenger tid enn flytoget.

FBU
17-10-2006, 16:26
Mye gjeesp, men enig i ett punkt. Flytoget er pinelig dyrt 320 kr t/r.
Gardermoen er ingen stygg flyplass, bare ufattelig kjedelig..

Turbofan
17-10-2006, 17:01
Originally posted by Desk pilot

Men Turbofan, begynner du også å grinebite ;) Som champagnesosialdemokrat så har jeg da ingenting å klage over, med unntak av alle som driver og klager da :p

Vi høyreorienterte syter aldri! Vi bare sier hvordan det er!:lol:

WestAir
17-10-2006, 19:00
Jeg er enig med kritikken. Gardermoen er en trist flyplass som var umoderne allerede når den åpnet (da tenker jeg på det estetiske, ikke det tekniske). Hvorfor kunne vi ikke bare ha bygget en lys, fin og moderne flyplass slik man gjør i normale land?

Herlov
17-10-2006, 19:42
Originally posted by WestAir

Jeg er enig med kritikken. Gardermoen er en trist flyplass som var umoderne allerede når den åpnet (da tenker jeg på det estetiske, ikke det tekniske). Hvorfor kunne vi ikke bare ha bygget en lys, fin og moderne flyplass slik man gjør i normale land?

Om Gardermoen er fin eller ikke blir en smakssak, men at den er lys og moderne trodde jeg de fleste kunne enes om. Det har vel sjeldent blitt bygd en flyplass hvor det er blitt brukt mer glass og lyst treverk.

GFL
17-10-2006, 20:10
Hvis Gardermoen er kjedelig, så hva er LHR da? Men du tenker sikkert bare på alle 737'ene, da er jeg heeelt enig...:rolleyes:

TOS
17-10-2006, 20:13
Originally posted by FBU

Flytoget er pinelig dyrt 320 kr t/r.


Er det så dyrt? Heathrow Express koster omtrent det samme, og tar omtrent like lang tid. Det samme koster Gatwick Express (men det er vel en ca 30 minutters tur). Sett i forhold til at Norge er et høykostland så synes jeg ikke det er noen grunn til å klage. Som noen andre her poengterer så kan man jo ta det ordinære toget om man vil, og det koster bare halvparten så mye.

Jeg synes Gardermoen er en grei flyplass, jeg. Oversiktlig, men kanskje litt kjedelig (men mange hakk bedre enn f.eks. terminal 3 (?) på LHR hvor SAS flyr fra).

karlsdp
17-10-2006, 20:19
Originally posted by Martin

Han kunne også ha tatt et tog som koster ca. halvparten, og dermed sluppet å gå forbi de "slemme" vekterne.. Tar han riktig tog, så tar det ikke sååå mye lenger tid enn flytoget.

Jeg er så enig. At flytoget i det hele tatt har et marked f.eks. fra Oslo S til ENGM skjønner jeg ikke. Betale SÅ mye for å spare noen få minutter ????????
Flytoget er en gimikk! Reisetiden ble satt til 19 min. Hvorfor ?? Jo det blir som å prise varer til 9,90-29,90 osv. Det er ikke verdt det .

:posty:

Fly high
17-10-2006, 20:34
Nei, fri og bevare meg vel for folk som kritiserer Gardermoen ..!? Det burde egentlig ikke være lov, og trykkefrihet er en uting. :rolleyes:

Til Turbofan: En TV-produsent befatter seg vanligvis ikke med journalistiske oppgaver. Men den informasjonen velter vel den gyldne anledningen til et spark mot kyniske pressefolk? :p

Tommy777
17-10-2006, 20:34
En fyr som mener at CPH er en bedre flyplass med god kundeservice, gode priser og lite støy, burde roe ned hamprøykinga si betraktelig

turist
17-10-2006, 20:43
Originally posted by karlsdp

Originally posted by Martin

Han kunne også ha tatt et tog som koster ca. halvparten, og dermed sluppet å gå forbi de "slemme" vekterne.. Tar han riktig tog, så tar det ikke sååå mye lenger tid enn flytoget.

Jeg er så enig. At flytoget i det hele tatt har et marked f.eks. fra Oslo S til ENGM skjønner jeg ikke. Betale SÅ mye for å spare noen få minutter ????????
Flytoget er en gimikk! Reisetiden ble satt til 19 min. Hvorfor ?? Jo det blir som å prise varer til 9,90-29,90 osv. Det er ikke verdt det .

:posty:



Jeg tar regiontoget så ofte jeg kan - men det går bare en gang i timen - og er det nettopp gått kan det ta fryktelige mye mer enn 7 minutter ekstra.

AirbusTrond
17-10-2006, 20:46
Bunnen faller litt ut av argumentasjonen når han sier at Gardermoen ikke er fin arkitektonisk - de aller fleste synes jo den er råflott, og jeg sågar nesten litt stolt når har med utlendinger dit. Enkelte steder på CHP er jo det bare en meter opp til taket - det er ikke koselig, men trykkende - dessuten er jo den bygget i så mange byggetrinn at helheten mangler. Men ølen er billigere - kanskje derfor denne skribenten koste seg slik??

Med hensyn til manglende spisesteder har han noe rett - men det er ikke meningen at man skal tilbringe timevis på flyplassen? Og da den ble tegnet var jo det vanlig med flymat, så man hadde vel ikke regnet med så mange sultne...

Med hensyn til Flytoget så er 160 drøyt, men 110 kr med buss er enda drøyere - er det noe som vet om det er en bevisst "opprising" av bussen her for å sikre seg at flere tar Flytoget? Det må være landets dyreste busstrekning i alle fall. Og Arlanda Express koster mer.

Falcon
17-10-2006, 21:19
Originally posted by Turbofan

Dette er jo skrevet av en journalist, og som vi alle vet så er jo de fleste journalister 'bloody' sosialdemokrater. Skal godt gjøres å nevne 3 ting som sosialdemokratene faktisk liker med dagens samfunn/samferdsel....:old

Dette forumet funker best når vi sparer oss for ytringer om politikk og religion i innleggene.

Når det er sagt tar du feil på to punkter: At alle journalister politisk hører hjemme på venstresiden er en håpløs stereotypi. Og det er lett å trekke frem aspekter ved norsk samferdsel som man kan anta at sosialdemokrater stiller seg bak. Husk på hvem som satt i regjering og tok beslutningene om f.eks. stamveinettet på Vestlandet og Oslo Lufthavn Gardermoen.

CK
17-10-2006, 21:33
alle skal ha lov til å ha en mening, men jeg er uenig med ham - OSL er lys og fin, med store vinduer og en helhet (at det lukter pølse utenfor sikkerhetskontrollen (tenkt på det neste gang du er der oppe) skal jeg forsøke å forbigå i stillhet) som ikke finnes på andre store flyplasser - som har vært flikket på og bygd ut i flere tiår. Om det er fred og ro mannen vil ha, så finnes det faktisk et stille-rom (eller han kan punge ut med en business-class billett og slappe av i SAS-loungen....). Personlig synes jeg all aktiviteten, lyden og folk som flyr hit og dit er noe av det morsomste med å være på en flyplass (etter å se på flyene, som man jo kan gjøre på OSL takket være de store fine vinduene)

Tommy777
17-10-2006, 21:38
Flytoget er genialt og er verdt hver eneste krone! Det går hver 20. minutt fra Nationaltheateret som ligger 5 minutter unna leiligheten min i Oslo, er alltid på rute og har meget god komfort. Flytoget er ikke dyrere enn andre flytog, f.eks. Stockholm eller London.

Someone
17-10-2006, 22:01
Skal ikke si flytoget er billig men synes heller ikke det er så dyrt. Og som Tommy777 er inne på den er bortimot aldri forsinket og frekvensen er meget bra, hvert 10 minutt fra Oslo S gjør at det ikke er krise om man ikke rekker toget.

Og bortsett fra at OSL nå har blitt for liten synes det jeg er en fin og grei flyplass, bortsett fra det med bagasjeanlegget.


Og CK; finnes det noe sted i Norge hvor det er normenn på reise og det ikke lukter pølse? Synes det lukter det på alle tog og busstasjoner, for ikke snakke om pøls...bensinstasjonene.

Men allikevel er noe av det første jeg tar meg når jeg kommer hjem til Norge etter ett par måneder ute en wiener i lompe og en Solo på Narvesen på OSL ;) :nor

Farmer
17-10-2006, 22:51
Sukk ... jeg lurer på hva som plager enkelte journalister.. Mindreverdighetskompleks ??

Gardermoen er absolutt en av mine favorittflyplasser både når det gjelder arkitektur, logistikk, innsjekk, avstander, tilbringertransport mm.

Et lite eksempel fra i dag:
Jeg kom inn med en full maskin fra TRD med ankomst 0915. Mitt reisefølge hadde sjekket inn et kolli bagasje, men dette fungerte utmerket og bagen var på bandet 0925, slik at vi uten problemer nådde flytoget kl 0936.
Rask transport til Sandvika og jeg kunne starte i et møte kl 1030.
Retur 1504 fra Sandvika, ankomst OSL 1547. Rett opp rulletrappene, bort til sikkerhetskontrollen som i dag tok ca 4 min, og bort til gate og ombord i avgang til TRD kl 1620.
Som vanlig fungerer det meste smertefritt. Avstandene er korte uansett om man skal innenlands eller utenlands. Det ser ut til at selv i rushtiden fungerer sikkerhetskontrollen meget bra og at det er bra kapasitet nå. Da bør man heller framheve at det virkelig fungerer godt nå, og ikke henge igjen med gammelt gruff fra i sommer da de slet der.

Om vi skal sammenligne med Kastrup eller Arlanda så mener jeg at Gardermoen slår begge ned i støvlene på alle kategorier listet opp øverst i denne posting. Se f,eks Arlanda med sine mange terminaler, enorme avstander .. og så har de FÆRRE passasjerer enn Gardermoen så langt i år. Bare dette viser at flyplassen er ekstremt effektiv og godt bygget.:old

FBU
17-10-2006, 23:36
Det at flytoget koster like mye tur retur som det koster å fly 1 vei på den billigste billetten til Hellas setter ting i perspktiv.
Når jeg sier Gardermoen er kjedelig, så tenker jeg ikke bare på 737, men også at det er ufattelig lite og ta seg til, om man skulle være så uheldig å måtte tilbringe flere timer der. Kjedelige butikker, og dårlig mat.

Arkitektonisk synes jeg flyplassen er flott!

Hurum
17-10-2006, 23:47
Originally posted by AirbusTero

Med hensyn til Flytoget så er 160 drøyt, men 110 kr med buss er enda drøyere - er det noe som vet om det er en bevisst "opprising" av bussen her for å sikre seg at flere tar Flytoget? Det må være landets dyreste busstrekning i alle fall.


Nja....Flybuss Evenes - Harstad koster jo 120,-kr og er akkurat like lang avstand....så det finnes dyrere enn Gardermoen - Oslo m/Flybuss ;)

TOS
17-10-2006, 23:59
Originally posted by FBU

Det at flytoget koster like mye tur retur som det koster å fly 1 vei på den billigste billetten til Hellas setter ting i perspktiv.


Nå er jeg ikke sikker på hvilket perspektiv det setter ting i (mener du at det er dyrt å ta toget, eller billig å fly), men det er jo en viss forskjell på forretningsmodellene til flytoget og flyselskapene. F.eks. så selges alle billettene på flytoget til samme pris, mens det hos flyselskapene er et utall forskjellige priser for samme flighten. Det gjør det bl.a. mulig å selge noen superbillige billetter, fordi andre betaler mer (og kan dermed gi flyselskapet gevinst selv med noen veldig billige billetter). Hadde flyselskapene skulle operert etter prinsippet om en pris så ville nok prisnivået til f.eks. Hellas vært noe høyere enn prisen på flytoget. Hadde det vært hensiktsmessig å drive yield management på flytoget så hadde vi sikkert sett en og annen meget rimelig reise.

F35Landing
18-10-2006, 00:09
Flytoget er ikke dyrere enn andre flytog, f.eks. Stockholm eller London.

Arlanda Express kostet 190 gyldne, svenske pesetas sist jeg reiste med det, og det tok 20min. Da blir jo ikke Flytoget så halvgalt i forhold vel?

FBU
18-10-2006, 00:10
Først og fremst så selges ikke alle billetter til samme pris. Det oppereres med student,honør etc.
Jeg synes det er billig og fly å dyrt å ta flytoget. Flytoget opperer med såpass høye priser nettopp fordi markedet er villig til å betale for det. Alternativet er såpass mye dårligere.
Billig er det uansett ikke hvordan og hva man velger å samenligne det med:huh:

Hurum
18-10-2006, 00:11
Originally posted by F35Landing

Flytoget er ikke dyrere enn andre flytog, f.eks. Stockholm eller London.

Arlanda Express kostet 190 gyldne, svenske pesetas sist jeg reiste med det, og det tok 20min. Da blir jo ikke Flytoget så halvgalt i forhold vel?

Virker ikke som du er klar over det, men dere er jo helt enige jo.....:lol:

F35Landing
18-10-2006, 00:14
Ooops, det så jo litt kverulerende ut ja.
Det var faktisk bare for å linke innlegget mitt oppmot prisen på Flytoget, intet annet.
Kløne, kløne, kløne^_^

TOS
18-10-2006, 00:35
Originally posted by FBU

Først og fremst så selges ikke alle billetter til samme pris. Det oppereres med student,honør etc.


OK, det er greit, men på flyet betaler en student kanskje dobbelt så mye som en annen student (det var egentlig det jeg mente) for samme flyreisen, og det er ikke tilfellet på flytoget.

Jeg synes ikke det er dyrt med flytoget. Man betaler for frekvens, forutsigbar reisetid, komfort og enkelthet (jeg synes det er helt utmerket å kun måtte trekke kredittkortet når jeg går inn på plattformen - så slipper man å måtte kjøpe billett).

Turbofan
18-10-2006, 01:04
Originally posted by Falcon

Originally posted by Turbofan

Dette er jo skrevet av en journalist, og som vi alle vet så er jo de fleste journalister 'bloody' sosialdemokrater. Skal godt gjøres å nevne 3 ting som sosialdemokratene faktisk liker med dagens samfunn/samferdsel....:old

Dette forumet funker best når vi sparer oss for ytringer om politikk og religion i innleggene.

Når det er sagt tar du feil på to punkter: At alle journalister politisk hører hjemme på venstresiden er en håpløs stereotypi. Og det er lett å trekke frem aspekter ved norsk samferdsel som man kan anta at sosialdemokrater stiller seg bak. Husk på hvem som satt i regjering og tok beslutningene om f.eks. stamveinettet på Vestlandet og Oslo Lufthavn Gardermoen.

Hmmm.......
Jeg har da slettes ikke påstått at ALLE journalister hører hjemme på venstresiden, men det er ikke feil av meg å påstå at størsteparten av denne gruppen er sosialdemokrater.

Nok politikk for denne gang, men jeg ville bare utrykke min dypeste uenighet med denne sørlendingen!:p Og da må det jo være lov til å spissformulere påstandene sine?!?:love

TG923
18-10-2006, 01:08
Forøvrig koster flybussen 120,- fra Oslo sentrum til OSL eller motsatt.
(og ja - man kan få t/r for 220,- hvis man holder seg til SAS Flybussen innen 1 måned)

JetBlue
18-10-2006, 08:45
Bjørn Fredheim sliter åpenbart med helt andre ting enn et dårlig inntrykk av OSL, at Aftenposten gidder å ta inn en så poengløs artikkel.

Til dere som klager over prisen på Flytoget, har dere sjekket prisene på andre tilsvarende reiser, eks. Arlanda Ex og Heathrow Ex??? Snakk med utlendinger som benytter Flytoget, de kan ikke få fullrost tilbudet og regulariteten. Her har vi faktisk Norges best fungerende kollektivsystem.

Oslo S - OSL 19 minutter, trikken min til Grefsen tar 25 minutter....

MD11
18-10-2006, 08:52
Journalisten har endel poeng her som faktisk er riktige etter mitt syn. OSL er bygget i betong som ikke er kledd og man får den "kalde" følelsen når man kommer inn i terminalen. Høyt under taket. Finnes ikke noe "varm" atmosfære. Men dette er jo også dagens byggestil, betong og glass, finnes overalt. OSL er ikke direkte trivelig for å si det slik. Det kan man derimot kalle BGO, TRD og ikke minst CPH. En helt annen atmosfære og "varme" i terminalene. Jeg liker også AMS godt:D

"Flytoget" i CPH er billig, tror jeg betalte DKK 22,- eller 25 ,- sist. :lol:

Fly high
18-10-2006, 09:44
Originally posted by Farmer

Sukk ... jeg lurer på hva som plager enkelte journalister.. Mindreverdighetskompleks ??


Som sagt tidligere: Mannen er ikke journalist ...

Tertit54
18-10-2006, 10:00
Mannen skulle ha tatt seg en tur til LHR. Etter de nye sikkerhetsforskriftene der så er det et lite mareritt å komme seg igjennom security.Ikke bare for at de er urimelige strenge, ble fratatt reseptbelagt medisin ( i flytende form) i security men også fordi det er så utrolig mange (dumme) menneskeer som ikke kan å lese, og som gjerne tar en lang krangel med security . Resultat lange køer og en fryktelig dårlig atmosfære blant de reisende.

LN-RKF
18-10-2006, 10:26
Originally posted by Hurum

Originally posted by AirbusTero

Med hensyn til Flytoget så er 160 drøyt, men 110 kr med buss er enda drøyere - er det noe som vet om det er en bevisst "opprising" av bussen her for å sikre seg at flere tar Flytoget? Det må være landets dyreste busstrekning i alle fall.


Nja....Flybuss Evenes - Harstad koster jo 120,-kr og er akkurat like lang avstand....så det finnes dyrere enn Gardermoen - Oslo m/Flybuss ;)

I forhold til avstand har nok Ålesund lufthavn Vigra det dyreste tilbudet...nesten en hundrelapp for flybussen litt over en mil til Ålesund sentrum...eller Moa bussterminal.

AirbusTrond
18-10-2006, 11:44
Originally posted by LN-RKF

Originally posted by Hurum

Originally posted by AirbusTero

Med hensyn til Flytoget så er 160 drøyt, men 110 kr med buss er enda drøyere - er det noe som vet om det er en bevisst "opprising" av bussen her for å sikre seg at flere tar Flytoget? Det må være landets dyreste busstrekning i alle fall.


Nja....Flybuss Evenes - Harstad koster jo 120,-kr og er akkurat like lang avstand....så det finnes dyrere enn Gardermoen - Oslo m/Flybuss ;)

I forhold til avstand har nok Ålesund lufthavn Vigra det dyreste tilbudet...nesten en hundrelapp for flybussen litt over en mil til Ålesund sentrum...eller Moa bussterminal.



Joda, men dette inkluderer jo bompenger for tunnelene.

Men med den trafikken det er Oslo-OSL burde det være mulig å få mer konkurranse med flytoget med en noe lavere pris - jeg synes ikke Flytogets 160 kr er dyrt i forhold til bussens 120 kr.

Bizflyer
18-10-2006, 12:04
Originally posted by Fly high

Originally posted by Farmer

Sukk ... jeg lurer på hva som plager enkelte journalister.. Mindreverdighetskompleks ??


Som sagt tidligere: Mannen er ikke journalist ...



Men det er Fly-High!!!

Eegentlig burde vi sparke alle journalister og sette inn militært personell istedet!:lol

BF:viking

LN-KGL
18-10-2006, 13:19
Bare for sammenlignings skyld - her er priser/tider/avstander/tid for tog til de tre store London-flyplassene

Liverpool Street Station-STN / £15 (kr 193,50) / 46 km i luftlinje / 45 minutter (61 km/h)

Paddington Station-LHR / £14,50 (kr 187,00) / 20 km i luftlinje / T1-3 15 minutter (80 km/h) T4 23 minutter (55 km/h)

Victoria Station-LGW / £14 (kr 180,50) / 41 km i luftlinje / 30 minutter (82 km/h)

For orden skyld
Oslo S - OSL / kr 160 / 38 km i luftlinje / 19 minutter (120 km/h) - ved stopp på Lillestrøm 22 minutter (104 km/h)

Amsterdam Centraal-AMS / €3,60 (kr 31) / 13 km i luftlinje / 15 minutter (52 km/h)

Til slutt vil jeg hevde at de tre flytogene rundt London kan ikke sammenligne seg Flytoget i kvalitet (selv om LHR Express kommer ganske nær hadde det ikke vært for de gyselige teppet på gulvet).

LN-MOW
18-10-2006, 13:33
Og Tube'n fra LHR koster 3.50 pund .... ;)

LN-RKF
18-10-2006, 13:54
Har alltid brukt tube`n når jeg har vært i London!

Det er billig ( 3,5 £ som MOW sier) og i billetten har du også overgang til de andre linjene i t-banenettet. Så du kan komme deg fra LHR til nær sagt hvor som helst i byen for 3,5 pund.

LN-KGL
18-10-2006, 14:22
Nå er den tiden slutt at alle som skal til London kommer gjennom Heathrow. STN og LGW finnes ikke tube som et tilbud, og alternativet er med en tregere buss analogt til OSL.

Tuben fra LHR T1-3 inn til London tar rundt 45 minutter, og fra T4 tar det fem minutter mer etter Piccadilly Line nå har startet opp igjen.

Superhai
18-10-2006, 14:47
Jeg vil vel si både og om jeg er enig med han. Selve hovedhallen hvor en har innsjekksområdet, er bare fint av utseende noen få ganger. Praktisk så er det som en diger idrettshall og grå og trist og sprer støy som en ropert. Belysningen er begrenset og mangler varme, og nesten skrudd av hvis du er der før kl 6 på morgenen (noe som faktisk ganske mange må ettersom innsjekkstiden til morgenavgangen er utvidet.) Et eksperiment du kan gjøre når du er der er å se om du føler at det er blå himmel ute når du er inne.

Selve pirene er derimot mye bedre, mer koseligere, det kommer mye lys inn fra utsiden og det er lavere under taket. Taket er hvitt her og man får bedre følelsen av at det er lysere og behageligere. Og det som er finere er å traske igjennom lørdag kveld når du ser solnedgangen fra innenlandsterminalen og terminalen er nesten tom.

Den er dog for liten, og mangler sjel (det at mange ønsker seg noe som er bortgjemt for å slappe av er fordi terminalen er sjelløs og lite intim). Husk at rene store linjer oppleves fint ved første øyekast, men i lengden så er vi lagd for å bruke øynene og se variasjoner.

Flytoget kan jeg ikke klage på siden jeg får en god pris siden jeg jobber på lufthavnen, og prisen ellers er ikke så dårlig sammenlignet med våre nærmeste store lufthavner. Men sammenligner du lengre bort er normalprisen ganske høy. Det finnes jo også alternativer og.

Når det gjelder teknisk stand på utstyret på lufthavnen så er det tydlig at man så mer på pris heller enn kvalitet. Skiltingen også er ikke mangelfull, men fargene matcher omgivelsene i slik grad at de er umulig å få øye på.

Gardermoen har en smart planløsning, som nå blir rivd ned fordi terminalen er for liten og man lager flere og flere kombigater som blir vanskeligere og vanskeligere og finne eller komme til.

Flyplassen er en gjennomsnittsplass, og sammenlignet med andre store og viktige flyplasser bygget de siste 10 årene er den ikke så mye og skryte av, det er klart den er smartere enn flyplassene fra -70 årene og eldre, men det synes jeg bare skulle mangle.

ANX
18-10-2006, 19:20
Når han nevner manglende traller for tung håndbagasje, lurer man på når han sist var ute på reise… Omtaler jo bare avgangshallen her. Han lider neppe av agorafobi, for da ville han ha unngått glassheisen. Prisen på flytoget står da i rimelig forhold til tiden det tar. Man får atskillig større prissjokk når man entrer terminalen.

Når han kommer tilbake og må vente på bagasjen i ankomstetasjen, får han sikkert tid til å beundre de murgrå veggene under det lave triste ”industribyggtaket”. Kanskje han er av typen som hopper til side for å unngå å tråkke på ”vannflekker” (blanke glassfliser) med f.eks en firfisle under, kunstnerisk lagt inn i gulvet nede i ”katakomben”. Etter en slitsom reise (som det ofte blir i dag) er man jaggu minst av alt interessert i å beundre krypdyr.

Avgangsetasjen har mye ubrukelig luft under det arkitektonisk prisbelønnede taket (skal man liksom bli fjetret av synet og glemme alt annet?), mens arealene er knøttsmå i butikker og serveringssteder der man ”får lov” å tilbringe noe tid dersom innsjekk og securitysjekk går raskere enn forventet. Evne til å bevege seg sidelengs er et must, og selv den minste backpack (praktisk greie) må bæres klemt mot magen for å ikke hindre andre handlende.

Men pirene er velsignet åpne, og der kan man attpåtil få glimt av fly i bevegelse...

Virker her som at noe måtte skrives for å ha skrevet noe om noe.

Enig med den som nevnte LHR. Takhøyden i hele Terminal 3 er klaustrofobisk. Sist jeg skulle oversjøisk (Terminal 3) måtte man vente i lange køer i et relativt lite rom for å få nytt boardingpass. CDG og AMS og FRA må da være bedre.

TOS
18-10-2006, 19:39
Originally posted by ANX

Enig med den som nevnte LHR. Takhøyden i hele Terminal 3 er klaustrofobisk. Sist jeg skulle oversjøisk (Terminal 3) måtte man vente i lange køer i et relativt lite rom for å få nytt boardingpass. CDG og AMS og FRA må da være bedre.


AMS er en flyplass som jeg liker, selv om jeg synes den virker noe mindre oversiktlig nå enn den gjorde tidligere, men kanskje jeg var på feil sted... CDG kan vel være et sant mareritt, og bortimot klin umulig å skjønne hvor man skal gå om man skal fra 2x til 2y (selv om man forstår fransk). FRA er vel grei nok - spesielt spotterterassen, men personen som skrev artikkelen er vel neppe ute etter å beundre fly (for det kan man veldig enkelt gjøre på OSL - om enn et litt snevert utvalg av flytyper). LHR er slik jeg ser det helt for jæv... (nå kjenner jeg T3 aller best, og nevnte den tidligere i tråden, og det er absolutt ingen glede å tilbringe mer tid enn strengt nødvendig der). T4 er vel noe bedre om jeg husker rett.

ANX
18-10-2006, 19:52
Så da synes "alle" her at OSL er helt ålreit? Se min forrige post.

Tålsomme nordmenn, er vi... :o

Fly high
18-10-2006, 20:47
Originally posted by Bizflyer

Originally posted by Fly high

Som sagt tidligere: Mannen er ikke journalist ...

Men det er Fly-High!!!

Eegentlig burde vi sparke alle journalister og sette inn militært personell istedet!:lol

BF:viking

Så bra, for med løytnants grad fra Luftforsvaret beholder jeg jo jobben! :colgate:

Someone
18-10-2006, 21:45
Originally posted by ANX

Enig med den som nevnte LHR. Takhøyden i hele Terminal 3 er klaustrofobisk. Sist jeg skulle oversjøisk (Terminal 3) måtte man vente i lange køer i et relativt lite rom for å få nytt boardingpass.


Da har du ikke prøvd T2...den er etter min mening hakket verre