PDA

View Full Version : En tur med LN-ELB Pipistrel elfly

Concorde98
18-05-2023, 21:32
Hei, her kommer en liten rapport om en elfly tur jeg hadde i kveld. Jeg kan ikke beskrive det tekniske så godt, jeg er ikke pilot eller jobber med slikt. Beskriver det slik jeg opplevde det.
Spurte og fikk tillatelse til å være med en tur fra Kjeller flyplass. Synes alle fly er spennende, men elfly er jo liksom nytt med noe fremtidsrettet i seg.
Det første som slår meg er at flyet er lite. Virkelig lite egentlig, jeg har jo sett det før men dog. Det er lavt og man setter seg baklengs inn på setet og får beina inn også. Deretter sitter man veldig godt egentlig!
Instrumenter viser batterienes ladestatus, det er to batterier, et foran og et bak kabinen. Et batteri driver flyet alene om nødvendig. Batteriene har kjøling. Temperaturen vises på instrumentene. Ellers vanlige Instrumenter. Et display viser gjenværende tid på batteriene.
Piloten skrur på systemene, radio og slike ting og vi ruller raskt avgårde. Ingen ventetid her! Propell bråker litt men med støydemping på headsett er det stille.

Take off 30 på ENKJ og straks er vi i lufta. Litt termikk merkes på det lille lette flyet, men det er komfortabelt ombord.
Kursen settes mot Fetsund og deltaet utenfor Lillestrøm. Utsikten er veldig bra ned på sidene og i taket er det et vindu også.

Jeg fikk styre flyet fra Fetsund og tilbake til Kjeller området. Det var faktisk veldig greit, så lett på stikka og ingen kraft behøvdes. Svingte litt og prøvde meg litt fram. Dette var gøy! Harvarden jeg styrte før var litt tyngre ja!
Piloten landet flyet og vi taxet inn. Strøm nok tilbake til en 40 minutter til etter hva jeg husker. Flyet har en rekkevidde på 10 mil og en time i lufta, men realiteten er mindre. Det må alltid legges inn reserver. Så foreløpig er flyet mest til bruk i nærområdet til Kjeller.
Problemet med elfly er jo som kjent batterier og vekt, lav rekkevidde. Men spennende å se hva som skjer i fremtiden!

Takk for at du leste denne trip rapporten! 53380533815338253383533845338553386533875338853389

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

LN-MOW
18-05-2023, 22:21
Flott rapport. Artig.

Men legg inn en blank linje mellom bildene så blir det litt ryddigere. ;)

KnutW
18-05-2023, 23:13
Veldig bra, takk for rapport!

Concorde98
19-05-2023, 04:47
Flott rapport. Artig.

Men legg inn en blank linje mellom bildene så blir det litt ryddigere. ;)Tusen takk, og takk for tipset. Gjør det neste gang!

Concorde98
19-05-2023, 04:48
Veldig bra, takk for rapport!Tusen takk for det. Hyggelig å høre!