PDA

View Full Version : Koselig solskinnshistorie fra da lufta var fri

Alpha
26-04-2023, 01:34
Artikkelen er pluss-sak i Nordlys, men et lite utdrag:

3. august 1994 var Ola O.K. Giæver kaptein på Widerøes rute fra Hammerfest til Tromsø, med mellomlanding i Sørkjosen.

– Det var en fantastisk dag. Troms og Finnmark lå badet i sol. Da vi nærmet oss Sørkjosen lå vi en halvtime foran ruta. Under innflygingen så jeg flere som badet like ved flystripa, og ideen smalt inn. Jeg gikk på intercomen: – Har dere lyst til å bli med å bade, forteller den pensjonerte flykapteinen fra Lyngseidet.

– Det var sykt varmt. Flere av passasjerene ville være med. Mannskapet på flyplassen stilte med en liten lastebil. Vi ble kjørt til enden av stripa. Her ranget vi av oss klærne og stupte uti, forteller Giæver.

Ola O.K Giæver humrer når han tenker tilbake på den spesielle mellomlandingen.

– Det var på mange måter uskyldens tid, før sikkerhetskontroll og terrortrusler. Livet var ukomplisert, og det å jobbe på kortbanenettet var fantastisk. Vi likte å ha det gøy på jobben, og det hadde vi, men selvsagt uten at det gikk på sikkerheten løs, sier den pensjonerte Widerøe-piloten.

– Du kunne ikke gjort dette i dag?

– Nei, er du gal. Det hadde endt i forferdelse. Flyplassen ville blitt stengt ned og satt i sikkerhetskarantene. Jeg ville blitt hentet av politiet, og mest sannsynlig sendt til Åsgård. Jeg hadde garantert fått sparken.

– Det gikk helt greit å få på seg klærne, men det var verre med sko og sokker. Våt sand hadde klistret seg til føttene. Jeg ga opp, og lot sko være sko. Da vi landet i Tromsø var det Tori Merete Bangsund som åpnet døra til cockpiten. Hun ble forfær: – Ka i alle dager Giæver, flyr du i bar-føtter!

Vet at Giæver ikke er superpopulær på dette forumet, kanskje spesielt etter Fly Viking, men dette er en fin historie <3

Geiraage
26-04-2023, 04:28
Takk for at du delte, fikk meg en god latter på morgenkvisten :)