Someone
16-10-2006, 17:12
I forbindelse med min høstferie bestemte jeg meg for å ta en weekendtur til Wien som ett lite avbrekk fra studiene. Var litt sent ute med å bestille billetter så det var svært få billige billetter ut fra København denne fredag ettermiddag siden den danske høstferien også begynte da og det billigste jeg fant var via DUS. Etter endt forlesning fredag formiddag var det tid for å sette seg på Metroen og bevege seg utover mot Kastrup. Nå er riktignok ikke Metroen bygget ut til Kastrup ennå så måtte bytte til tog på Ørestanden, men når den åpner kommer det til å være enda enklere å komme seg ut dit når man ikke bor i nærheten av Hovedbanegården eller Nørreport
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000463.jpg
Hadde sjekket inn på nettet dagen før og sikret meg sete 10A på OY-KBO (Christian Valdemar Viking) som skulle ta meg til Dusseldorf. Fikk tak i boarding pass til DUS og fikk sjekket bagasjen hele veien gjennom, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke sjekket in fra DUS til VIE så fikk beskjed om at jeg måtte få tak i ett boarding pass derifra. Selv med mye trafikk gikk det rask gjennom sikkerhetskontrollen.
Fikk meg også lunch på CPH og å starte helgen med en (stor) øl er jo absolutt ikke å forakte :cheers:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000465.jpg
Etter og ha spist lunch med en kamerat som skulle med ett annet fly var det omsider klar for litt spotting:
OY-KBP, Viger Viking. Valdemars bror og nyeste medlem i SAS familien
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000466.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000468.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000470.jpg
Som jeg hadde håpet på var det SAS' retro jet som skulle ta meg til DUS
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000476.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000474.jpg
Beklager stolpen....ett fly fra hver av vennskapsnasjonene USA og Syria
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000477.jpg
Klar for avgang til ATL
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000473.jpg
en 321 fra Turkish
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000478.jpg
Så var det tid for boarding som var på tiden og fikk tatt med meg Aftenposten og DN så fikk lest noen norske ikke-nettavisen på første gang på lenge. Push-back var også på rute. Kan også bekrefte av og denne har en liten djevel som sitter i buken med en baufil og sager som alt det andre i 320 serien;)
Flere historiske detaljer på Valdemar
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000480.jpg
En skitten SAS 340 .....som vanlig :(
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000484.jpg
Ett bilde tatt i det vi tar av over C-piren
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000486.jpg
Siden jeg satt på monkey var det heller ikke noen servering annet enn det jeg kjøpte selv og selv om det burde vært det (spesielt når betalte 1900kr for strekningen cph-dus-vie) så er ikke 20kr for en øl noen avskrekkende pris
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000488.jpg
Vakkert:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000487.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000489.jpg
Etter en ganske behaglig flytur så langt (nødutgang er jo aldri å forrakte) var det tid fpr å begynne nedstigningen mot DUS
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000491.jpg
Denne kom litt brått på så kvalliteten ble så der, men for å glede DC-8 fansen her inne så får jeg slenge den med. Observerte også bra med mennesker på spotteterrassen med kom meg aldri dit selv (dessuten har jeg ikke noen ......forlenger av ett kamera så jeg driver bare med "terminal spotting")
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000492.jpg
Siden CPH er en "uren" flyplass måtte vi gå ut bak for så å bli busset til amkomsthallen og så gå helt ut får vi kunne gå gjennom den vanlige sikkerhetskontrollen i ankomsthallen.
Men det gjorde ingen ting for det betydde nærbilder av Valdemar fra bakkeplan
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000493.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000494.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000496.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000499.jpg
Etter å ha ankommet DUS var det tid for å skaffe seg ett boarding pass videre til VIE. Prøvde først å bruke en automat, men fikk beskjed om å gå til en vanlig check in skranke. Fikk så etter litt køståing omsider fatt i boarding pass og fikk sete 6A som på LH sine 737-500 er merket med handikapskilt og det virker som plassen er litt bedre på den raden...men jeg klagde ikke ;)
Gikk så mot sikkerhetskontrollen og ved en feiltagelse gikk jeg feil ved dokument kontrollen og havnet i køen til business og firstclass, men han som sjekket boardingpasset mitt sjekket tydeligvis bare destinasjon og ikke klasse så jeg ble sluppet rett gjennom og slapp kø :)
Fikk meg så litt og spise og fikk tatt noen bilder...ok dette er siste av Valdemar;)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000502.jpg
Thomas Cook/Condor 757-300
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000500.jpg
BA og LTU i "320 duell"
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000505.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000503.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000507.jpg
Pga slot-restictions i VIE, ble vi fortalt at boarding ble 10 minutter forsinket, og samtidig som boarding ble annonsert ble også "Someone" ropt opp over høyttaleranlegget med beskjed om å hendvende seg til skranke personalet....og hva var galt? Jo kofferten min som var sjekket hele veien gjennom var ikke blitt "hengt på meg" fra DUS til VIE og de måtte derfor få bagasjekvittering så kofferten også kunde sendes med samme fly som meg. Da vi var ferdig med boarding fikk vi beskjed om å vi ville bli ytterligere 50 min forsinket, så da begynte FAene å servere nøtter og forfriskninger. Og ca 1 time forsinket tok vi så av i retning VIE hvor vi ble parkert på fjernparkering også busset inn. Serveringen bestod av sjokolade og drikke på turen.
Bagasjen kom også etter kun 2 min og 15 min etter vi landet satt jeg på bussen på vei inn mot Wien
Kveldsstemning på VIE.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000508.jpg
Mandag morgen var det så tid for returen. Stod opp ved 5 tiden etter 3,5 time søvn og fikk gjort meg klar og satte kursen mot Wien Mitte for å ta første flytoget ut til Wien. På VIE fikk jeg også problemer med å sjekke inn og måtte også her gå i skranken og gjøre det på den gammeldagse måten. Hadde fått sete 21F på en 737-700 tilhørende Lauda. Etter å fa fått i meg litt frokost var det så blitt go to gate og jeg beveget meg mot gaten for å gå gjennom sikkerhetskontrollen. (Ihvetfall på C gatene i VIE har hver enkel gate en egen kontroll). Ble så sittende i 15 min før jeg fikk gå ombord å sette meg ned i ett utrolig trangt sete i ett bortimot fullt fly. Fikk egentlig ikke plass hverken i lengden eller bredden og selv om alt var på rute så var det en utrolig ubehagligflytur hvor det heller ikke var gratis drikke (tror jeg) hvor jeg stort sett sov, men våknet hvert 10 minutt pga setene.
Morgenstemning på VIE
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000509.jpg
Må så si jeg hadde en bra tur, men kommer til å gjøre det jeg kan for å unngå Lauda fremover ....riktignok så skal man ikke forvente allverden når man betaler 700kr (etter mine beregninger), men skal jeg sitte i smerte kan jeg like gjerne ta det Irske bandittselskapet!
(retting av skrivefeil får jeg ta en dag jeg er mindre sliten)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000463.jpg
Hadde sjekket inn på nettet dagen før og sikret meg sete 10A på OY-KBO (Christian Valdemar Viking) som skulle ta meg til Dusseldorf. Fikk tak i boarding pass til DUS og fikk sjekket bagasjen hele veien gjennom, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke sjekket in fra DUS til VIE så fikk beskjed om at jeg måtte få tak i ett boarding pass derifra. Selv med mye trafikk gikk det rask gjennom sikkerhetskontrollen.
Fikk meg også lunch på CPH og å starte helgen med en (stor) øl er jo absolutt ikke å forakte :cheers:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000465.jpg
Etter og ha spist lunch med en kamerat som skulle med ett annet fly var det omsider klar for litt spotting:
OY-KBP, Viger Viking. Valdemars bror og nyeste medlem i SAS familien
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000466.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000468.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000470.jpg
Som jeg hadde håpet på var det SAS' retro jet som skulle ta meg til DUS
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000476.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000474.jpg
Beklager stolpen....ett fly fra hver av vennskapsnasjonene USA og Syria
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000477.jpg
Klar for avgang til ATL
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000473.jpg
en 321 fra Turkish
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000478.jpg
Så var det tid for boarding som var på tiden og fikk tatt med meg Aftenposten og DN så fikk lest noen norske ikke-nettavisen på første gang på lenge. Push-back var også på rute. Kan også bekrefte av og denne har en liten djevel som sitter i buken med en baufil og sager som alt det andre i 320 serien;)
Flere historiske detaljer på Valdemar
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000480.jpg
En skitten SAS 340 .....som vanlig :(
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000484.jpg
Ett bilde tatt i det vi tar av over C-piren
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000486.jpg
Siden jeg satt på monkey var det heller ikke noen servering annet enn det jeg kjøpte selv og selv om det burde vært det (spesielt når betalte 1900kr for strekningen cph-dus-vie) så er ikke 20kr for en øl noen avskrekkende pris
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000488.jpg
Vakkert:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000487.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000489.jpg
Etter en ganske behaglig flytur så langt (nødutgang er jo aldri å forrakte) var det tid fpr å begynne nedstigningen mot DUS
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000491.jpg
Denne kom litt brått på så kvalliteten ble så der, men for å glede DC-8 fansen her inne så får jeg slenge den med. Observerte også bra med mennesker på spotteterrassen med kom meg aldri dit selv (dessuten har jeg ikke noen ......forlenger av ett kamera så jeg driver bare med "terminal spotting")
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000492.jpg
Siden CPH er en "uren" flyplass måtte vi gå ut bak for så å bli busset til amkomsthallen og så gå helt ut får vi kunne gå gjennom den vanlige sikkerhetskontrollen i ankomsthallen.
Men det gjorde ingen ting for det betydde nærbilder av Valdemar fra bakkeplan
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000493.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000494.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000496.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000499.jpg
Etter å ha ankommet DUS var det tid for å skaffe seg ett boarding pass videre til VIE. Prøvde først å bruke en automat, men fikk beskjed om å gå til en vanlig check in skranke. Fikk så etter litt køståing omsider fatt i boarding pass og fikk sete 6A som på LH sine 737-500 er merket med handikapskilt og det virker som plassen er litt bedre på den raden...men jeg klagde ikke ;)
Gikk så mot sikkerhetskontrollen og ved en feiltagelse gikk jeg feil ved dokument kontrollen og havnet i køen til business og firstclass, men han som sjekket boardingpasset mitt sjekket tydeligvis bare destinasjon og ikke klasse så jeg ble sluppet rett gjennom og slapp kø :)
Fikk meg så litt og spise og fikk tatt noen bilder...ok dette er siste av Valdemar;)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000502.jpg
Thomas Cook/Condor 757-300
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000500.jpg
BA og LTU i "320 duell"
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000505.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000503.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000507.jpg
Pga slot-restictions i VIE, ble vi fortalt at boarding ble 10 minutter forsinket, og samtidig som boarding ble annonsert ble også "Someone" ropt opp over høyttaleranlegget med beskjed om å hendvende seg til skranke personalet....og hva var galt? Jo kofferten min som var sjekket hele veien gjennom var ikke blitt "hengt på meg" fra DUS til VIE og de måtte derfor få bagasjekvittering så kofferten også kunde sendes med samme fly som meg. Da vi var ferdig med boarding fikk vi beskjed om å vi ville bli ytterligere 50 min forsinket, så da begynte FAene å servere nøtter og forfriskninger. Og ca 1 time forsinket tok vi så av i retning VIE hvor vi ble parkert på fjernparkering også busset inn. Serveringen bestod av sjokolade og drikke på turen.
Bagasjen kom også etter kun 2 min og 15 min etter vi landet satt jeg på bussen på vei inn mot Wien
Kveldsstemning på VIE.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000508.jpg
Mandag morgen var det så tid for returen. Stod opp ved 5 tiden etter 3,5 time søvn og fikk gjort meg klar og satte kursen mot Wien Mitte for å ta første flytoget ut til Wien. På VIE fikk jeg også problemer med å sjekke inn og måtte også her gå i skranken og gjøre det på den gammeldagse måten. Hadde fått sete 21F på en 737-700 tilhørende Lauda. Etter å fa fått i meg litt frokost var det så blitt go to gate og jeg beveget meg mot gaten for å gå gjennom sikkerhetskontrollen. (Ihvetfall på C gatene i VIE har hver enkel gate en egen kontroll). Ble så sittende i 15 min før jeg fikk gå ombord å sette meg ned i ett utrolig trangt sete i ett bortimot fullt fly. Fikk egentlig ikke plass hverken i lengden eller bredden og selv om alt var på rute så var det en utrolig ubehagligflytur hvor det heller ikke var gratis drikke (tror jeg) hvor jeg stort sett sov, men våknet hvert 10 minutt pga setene.
Morgenstemning på VIE
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000509.jpg
Må så si jeg hadde en bra tur, men kommer til å gjøre det jeg kan for å unngå Lauda fremover ....riktignok så skal man ikke forvente allverden når man betaler 700kr (etter mine beregninger), men skal jeg sitte i smerte kan jeg like gjerne ta det Irske bandittselskapet!
(retting av skrivefeil får jeg ta en dag jeg er mindre sliten)