View Full Version : F50-ruter i Norge
thbergseng
12-04-2023, 13:55
Hei!
Da jeg er veldig fan av å fly litt nostalgiske ruter i simulator både on- og offline ønsker jeg å spørre om noen har noen erindringer/tabeller om ruter som ble flydd med Fokker 50 her til lands. Tenker da evt. flightnummere osv. SAS, NAS og Busy Bee er alt svært aktuelt her.
På forhånd takk.
Tor-H
F.50 ble brukt ganske mye i Norge, SAS Commuter (Norlink) fløy vel bare F.50 mens de holdt på i Nord-Norge rundt 1990, ellers hadde du SAS Eurolink som fløy til København fra bl.a. Stavanger og Bergen.
Et par eksempler:
SK2334 Bodø-Evenes-Tromsø med SAS Norlink.
BU254 Trondheim-Kristiansund-Molde-Bergen, fløyet av Busy Bee.
NAS fløy jo mange Braathens-ruter utover 1990-tallet, de var f.eks. flere ganger daglig på Kjevik fra Stavanger og Bergen. (Fornebu-Kjevik gikk alltid med 737)
EuroLink fløy også FBU-GOT og -HAU. Siste avgang fredag med aviser og setecontainere var alltid en favoritt ... not. :D
Busy Bee fløy også periodevis disse rutene.
Nordlink fløy mye rart oppe i nord. De hadde ruter fra Tromsø til Trondheim med stopp underveis 1-2 steder. (typisk BOO, BDU, EVE). De fløy også mellom Tromsø og Finnmark og da særlig til Lakselv og Kirkenes, men også ALF hadde sine ruter i perioder. De hadde om jeg husker riktig en rute fra TOS-ALF-LKL-KKN på ettermiddagen og motsatt vei om morgenen. Jeg tok den fra ALF til KKN via LKL noen ganger. Strekket fra ALF til LKL må vel være Norges korteste rute mellom to større flyplasser. Great circle mapper sier 61 km. Langs landeveien er det rundt 175 km. F50 rutene i Finnmark og Troms holdt på til i allefall slutten av 90 tallet.
Har lagt ved Norlink sine ruter ut og inn av Bodø i 97/98.
Til slutt var det vel bare kystrutene fra BGO (ink KRS) som etterhvert ble gitt bort til WF. Samt OSL-KSU?
thbergseng
13-04-2023, 07:27
Takk så mye for gode svar! :)
Det gikk mye frem til minst slutten av 90-årene i nord. Jeg var i militæret i 97-98 og fløy SAS F-50 på TOS-BDU (denne fortsatte til EVE og BOO), BDU-BOO, EVE-BDU (også del av en rute med flere stopp). Jeg fløy også TRD-TOS nonstop med Fokker. Dessverre fløy jeg aldri Fokker med NAS el Busy Bee.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis jeg husker riktig så vant NAS et anbud med Fokker 50 mellom TOS og LKL like før de startet opp med jetflyene sine. Jeg tror de rakk og fly litt på den ruten før de sa opp anbudet for å fokusere helt og holdent på jettrafikken de var i ferd med å bygge opp.
Hvis jeg husker riktig så vant NAS et anbud med Fokker 50 mellom TOS og LKL like før de startet opp med jetflyene sine. Jeg tror de rakk og fly litt på den ruten før de sa opp anbudet for å fokusere helt og holdent på jettrafikken de var i ferd med å bygge opp.
Det stemmer, men det var ANX-TOS og TOS-LKL. De hadde hjemmebasen sin på på ANX. I tillegg fløy de noe før det SVG-NCL for egen regning uten at det var noen suksess.
Det er jo kjent at SAS betalte dem ut av kystrutene de hadde fløyet for BU siden oppstarten, det var jo til KRS, SVG, HAU, MOL, AES og KSU fra BGO og TRD i tillegg til KSU-OSL. Disse rutene var jo, med unntak av KSU-OSL, en "arv" fra Busy Bee.
thbergseng
13-04-2023, 15:52
Takk for mange gode svar! :) Nå blir det mye "retro-ruter" på Vatsim for de som måtte være der hehe.
En stormfull vinter på tampen av 80-tallet gjorde den flertallet av flyvningene mellom FBU og Haugesund.
Minnes det som at vi aldri kom oss opp over tåka og mørket og ut av turbulensen, og at de flyvningene som gikk med DC-9 alltid var en lettelse.
raider66
14-04-2023, 12:34
Busy Bee opererte den militære flyruten FBU-KRS-SVG-BGO tur/retur flere dager i uken med F.27 frem til Forsvarets flyruter ble avviklet i 1993. På enkelte dager mot slutten av perioden ble F.50 benyttet. Busy Bee fløy også militære tilbringerruter i Nord-Norge til/fra BDU (KKN, LKL, ALF, TOS, EVE og ANX (også BOO kun mandag og fredag)), men jeg kan ikke huske at F.50 noen gang ble benyttet på disse militære rutene.
Espen
En stormfull vinter på tampen av 80-tallet gjorde den flertallet av flyvningene mellom FBU og Haugesund.
Minnes det som at vi aldri kom oss opp over tåka og mørket og ut av turbulensen, og at de flyvningene som gikk med DC-9 alltid var en lettelse.
Pendlet i to år på den tiden FBU-HAU. Av og til var det sågar F.27 også. Tiltredes!
Av og til var det sågar F.27 også.
Stemmer. Hadde nesten glemt det :)
SAS hadde jo en 10-11 F-27-600 før -50'ene kom ..
raider66
14-04-2023, 19:05
SAS hadde jo en 10-11 F-27-600 før -50'ene kom ..
Det var totalt 9 fly. 8 -600 og en -200 (LN-RNX).
Espen
Det var totalt 9 fly. 8 -600 og en -200 (LN-RNX).
Espen
Har du årstall(ene) disse kom inn og gikk ut av SAS-flåten?
Anekdote på sidelinjen: Internt i SAS, som siden Convair’en forlot flåten i 1974, hadde vært et rent jet-selskap i mange år, ble besetningen på F.27 bare omtalt som «sagbruksarbeiderne»:D
Anekdote på sidelinjen: Internt i SAS, som siden Convair’en forlot flåten i 1974, hadde vært et rent jet-selskap i mange år, ble besetningen på F.27 bare omtalt som «sagbruksarbeiderne»:D
Ikke rart ... Den høres jo ut som en kappsag. Svært karakteristisk lyd.
https://www.youtube.com/watch?v=VTr2hBhcvs0
Ikke rart ... Den høres jo ut som en kappsag. Svært karakteristisk lyd.
Indeed. Før de tok til vettet og lagde RB211 var Rolls Royce aldri kjent for støysvake motorer. Tvert i mot. Det skal dog sies at Dart-motoren var et mesterstykke for sin tid og både Viscount og Friedship solgte i bøtter og spann.
Mener å huske en av ingeniørene -eller var det selveste George Edwards?- ble spurt om den mildt sagt infernalske motorstøyen og svarte
«Yes, I’m sure we could have made it somewhat quieter. If we’d wanted to.»
Scandinavian
14-04-2023, 23:32
Har du årstall(ene) disse kom inn og gikk ut av SAS-flåten?
I følge denne var de inn i mellom 67-69 og ut mellom 89-90
https://www.hilmerby.com/fleet/f27.html
https://www.hilmerby.com/
raider66
14-04-2023, 23:53
I følge denne var de inn i mellom 67-69 og ut mellom 89-90
https://www.hilmerby.com/fleet/f27.html
https://www.hilmerby.com/
De ble tatt inn i flåten i 1985/86 og forsvant ut i 1989/90. Ble operert av Commuter Operations Department - COD.
Espen
De ble tatt inn i flåten i 1985/86 og forsvant ut i 1989/90. Ble operert av Commuter Operations Department - COD.
Espen
.. Eller 'Cancelled Or Delayed', som vi kalte dem da ...
Scandinavian
15-04-2023, 00:38
Espen
Bygget i 67-69 da? Eller ble de levert nye til SAS?
De kom brukt. Der det står ‘Accept date’ er det levering til første operatør.
Fløy flere ganger med Busy Bee FBU-TRF-SVG og som regel var jeg eneste passasjer mellom Fornebu og Torp. Den gang gikk den med F-27
Hadde ikke Wideroe - NorskAir en F-50 i drift (leid inn) en periode
Scandinavian
15-04-2023, 18:07
Ser de hadde LN-BBA i hvert fall.
https://digitaltmuseum.no/011014901755/lufthavn-ett-fly-pa-bakken-fokker-f-27-mk-050-fokker-aircraft-b-v-ln-bba
Hadde ikke Wideroe - NorskAir en F-50 i drift (leid inn) en periode
Det var LN-BBA, ja. Wet lease fra Busy Bee i et drøyt år fram til BS-konkursen i desember 1992. Den fløy vel stort sett TRF-SVG/BGO/TRD, og, hvis jeg husker rett, søndagsrunden TRF-KRS-STN og retur.
Fellowship
19-04-2023, 13:07
Espen
De tre første F.27 i SAS farger kom i november 1984
Det stemmer det Ole. I går datt boken Norske passasjerfly ned i posthyllen her på Catosenteret. De fikk levert 3 stk i 1984. Det var
LN-RNZ 27/11-1984
OY-KAC 30/11-1984
SE-IRG 12/12-1984
I følge samme bok hadde SAS 9 stk F27 i stallen.
Hvordan var basestrukturen til Norlink på 90-tallet?
Det stemmer det Ole. I går datt boken Norske passasjerfly ned i posthyllen her på Catosenteret. De fikk levert 3 stk i 1984. Det var
LN-RNZ 27/11-1984
OY-KAC 30/11-1984
SE-IRG 12/12-1984
I følge samme bok hadde SAS 9 stk F27 i stallen.
Og såvidt jeg husker kom disse fra Australia - muligens Ansett.
Og såvidt jeg husker kom disse fra Australia - muligens Ansett.
De kom fra TAA - Trans Australia Airlines, senere Australian Airlines, som ble merget med Qantas i 1992.
Hvordan var basestrukturen til Norlink på 90-tallet?Tromsø var eneste base.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
raider66
15-11-2023, 21:57
En maskin overnattet i Kirkenes. Om man kan kalle det for base er jeg usikker på.
Espen