PDA

View Full Version : Utslipp fra fly

SBT
06-04-2023, 12:47
Sedan 1990 har utsläppen från inrikesflyget i Sveriges minskat med 30 procent fram till och med pandemin, och i dagsläget utgör flyget mindre än 0,5 procent av landets utsläpp.

Kilde:

Transportföretagen har släppt den nya rapporten ”Flygfakta 2023” som beskriver flygbranschens hållbarhetsarbete.

KnutW
06-04-2023, 16:55
Interessante tall, finnes det tilsvarende oversikt for Norge?

SBT
08-04-2023, 20:06
God tur til klima aktivistene

LN-MOW
08-04-2023, 20:42
Vi får satse på at Scotty vil beam’e oss rundt omkring i fremtiden. Hvis portalene er miljøvennlige nok, da .. ;) Men Dash’ene er nok nødvendige frem til da.

OttoL
09-04-2023, 08:49
Skjønner ikke dette innlegget. Har utslippene fra fly gått ned totalt? Innenriks er jo uansett en marginal del av flybevegelser i Sverige. Og hvorfor så sur på folk som vil ha natt-tog? Jeg foretrekker tog over fly der det er mulig, så da er vel også jeg en klimaaktivist :lol:

KnutW
09-04-2023, 15:36
Reduksjonen i utslipp skyldes i stor grad lavere drivstofforbruk på nyere motorer.
Uten å ha finregnet vil jeg tippe en 737 Max har omtrent halvparten av forbruket pr pax ift DC-9 og MD-80.
I Sverige er togtilbudet mellom de største byene noenlunde vettugt, mens vi sannsynligvis aldri vil få et brukbart togtilbud mellom Oslo og Bergen/Trondheim.

Alpha
09-04-2023, 19:37
VY hadde en kalkulator på utslipp mellom transportmetoder, for å vise togets lave utslipp. Så var det noen som var inne og regnet på Nordlandsbanen og fant ut at fly var langt mer miljøvennlig mellom feks Trondheim og Bodø. Selv to pers i en dieselbil er mer miljøvennlig enn å humpe bak 40 år gamle diesellok.

Og viktigst: Hvem pokker har tid til å reise så sakte?

Sent fra min ThinkPhone by motorola via Tapatalk

Martin
09-04-2023, 19:52
Og viktigst: Hvem pokker har tid til å reise så sakte?

Er ikke alltid det å komme fortest mulig fram er det viktigste.

At du selv foretrekker det, er greit, men andre kan ha andre preferanser enn deg, uten at du skal lure på "hvem pokker..?"

Someone
01-08-2024, 08:39
Air New Zealand er første selskap som gir opp de kortsiktige utslippsmålene, da de ser det ikke er sjans å klare de tidligere 2023 målene.

https://www.ch-aviation.com/news/143127-air-new-zealand-ditches-2030-carbon-reduction-goals

Air New Zealand (NZ, Auckland International) is axing its 2030 science-based carbon intensity reduction target and withdrawing from the UN-backed Science Based Targets initiative (SBTi), becoming the first major carrier to abandon its medium-term carbon reduction goals.

In a July 30 New Zealand Stock Exchange filing, the airline said the unavailability of new aircraft, the affordability and unavailability of alternative jet fuels, and local and international policy support and regulations were factors in its decision.