PDA

View Full Version : Widerøe med lite fuel halvveis fra Torp til København oppdaget pilotene tabben

Kanon
18-03-2023, 21:27
Flyet som var på vei til København fra Torp i 20-tiden fredag kveld, måtte snu da det var kommet omtrent halvveis på turen.

Årsaken var at bakkemannskapet ikke hadde fylt drivstoff, som avtalt.

– Det har vært en kommunikasjonssvikt. Flyet skulle vært fylt opp med drivstoff da det sto på bakken. Det skjedde aldri, noe de ansatte oppdaget i luften. De hadde derfor ikke fått det drivstoffet de hadde bestilt. De hadde så klart mer drivstoff enn hva som er minimum lovlig, men de ville være på den sikre siden, sier Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe.
https://www.tb.no/ingen-hadde-fylt-drivstoff-matte-fly-tilbake-til-torp/s/5-76-2014394

KnutW
18-03-2023, 22:50
Lost in translation..? Her sto det veldig mye rart.

LN-RTP
18-03-2023, 23:11
Lost in translation..? Her sto det veldig mye rart.

Betalingsmur, fikk ikke lest historien.
Dog mye som har sviktet hvis dem ikke sjekket om fuel var ombord.
Det er vel på alle sjekklister før start, opptil flere ganger.:old
Blir nok oppvask på bakrommet.

Kanon
18-03-2023, 23:14
Det står kun at pilotene hadde nok fuel til cph men ikke nok reserve for eventuelle strafferunder, så de dro hjem og fylte opp. Høres litt suspekt ut.

Cessna182
18-03-2023, 23:23
Det Sandefjords Blad skriver som kommunikasjonssjefen i Widerøe sier er jo en pyntet versjon av saken. Dette er mere alvorlig enn som så. Dette er pilotens plikt å sjekke før avgang. At det ikke var med nok fuel burde jo fremkomme av flyets loadsheet osv.

B350ER
18-03-2023, 23:29
FR24 viser ihvertfall at dette faktisk skjedde. De returnerte TRF og startet på nytt 45 min etter landing.

Cessna182
18-03-2023, 23:41
Ikke tvil om dette. Så flighten direkte på fr24 og hørte fly og Torp kommunisere på atc.

LN-RTP
19-03-2023, 02:06
Dette er mere alvorlig enn som så. Dette er pilotens plikt å sjekke før avgang.

Ja, Veldig alvorlig. Hadde dette skjedd i et non-sked som jeg jobbet for så hadde det blitt sparken på dagen.
2 flygere som begge er ansvarlig for å sammenligne flight plan med bensin målerne og med kvitteringen fra han som fylte tankene.
Jeg har stor respekt for WF flygerne og håper det er noe annet en slurv som er årsaken til dette.

Cessna182
19-03-2023, 22:35
Ja hva med loadsheet ? Dersom det er fylt inn den fuelen som skulle vært fylt og som ikke var der, er jo vekt og balanse (cg) utenfor det virkelige !?

Blubird
21-03-2023, 08:30
Finnes det ingen prosedyre for å knakke litt i glasset på fuel-målerne før avgang?

Incident: Wideroe DH8D near Sandefjord on Mar 17th 2023, departed without being refueled

https://avherald.com/h?article=506b8153&opt=0

Someone
21-03-2023, 08:35
Ja, Veldig alvorlig. Hadde dette skjedd i et non-sked som jeg jobbet for så hadde det blitt sparken på dagen.

Her i den litt mer siviliserte delen av verden så får man ikke automatisk sparket fordi man gjør en tabbe. Og fra et sikkerhetsperspektiv er nok det lurt, for hvis ikke vil da folk i stor grad slutte å rapportere hendelser og heller forsøke skyve ting under teppet. Da er det bedre å få rapportert flest mulig hendelser slik at organisasjonen kan lære av det, og forbedre seg

OttoL
21-03-2023, 10:50
2 flygere som begge er ansvarlig for å sammenligne flight plan med bensin målerne og med kvitteringen fra han som fylte tankene.
Jeg har stor respekt for WF flygerne og håper det er noe annet en slurv som er årsaken til dette.

Er ikke Emirates og QR gode eksempler på at ting kan gå nesten skikkelig gale fordi pilotene er redd for sparken?

krølle
21-03-2023, 14:00
Det står kun at pilotene hadde nok fuel til cph men ikke nok reserve for eventuelle strafferunder, så de dro hjem og fylte opp. Høres litt suspekt ut.

Skjedde med BU og BGO-SVG, litt gugge værnessig, rett tilbake til BGO. Dårlig planlegging

Midtiblinken
21-03-2023, 17:45
Dette er nok mer enn dårlig planlegging, burde ikke skje.

Something
21-03-2023, 18:37
De hadde så klart mer drivstoff enn hva som er minimum lovlig

Det riktige er vel: De hadde tilfeldigvis mer drivstoff enn hva som er minimum lovlig