View Full Version : DY340/SE-RXB med trykkfall 9/3
SE-RXB på vei OSL-BOO som DY340 opplevde trykkfall så oksygenmaskene ble utløst
Men i stedet for å gå ned i BOO, så ble det i stedet en divertion til EVE. Sistnevnte skjønte jeg ikke helt, da det jo en endel lenger dit, men skyldes kanskje vær?
https://www.aviation24.be/airlines/norwegian-air-shuttle/pressurization-problem-on-norwegian-boeing-737-800-oxygen-masks-drop-flight-diverts/
On 9 March, a Norwegian Air Shuttle Boeing 737-800 (registered SE-RXB) operated domestic flight DY340 between Oslo and Bodo, Norway when during cruise – at 39,000 feet – the aircraft faced a cabin pressurisation problem.
Men i stedet for å gå ned i BOO, så ble det i stedet en divertion til EVE. Sistnevnte skjønte jeg ikke helt, da det jo en endel lenger dit, men skyldes kanskje vær?
Ser ut som de ført satt nesen mot Kiruna og så deretter mot EVE. Det var tidvis tett snøvær og 25-28 kts i Bodø så tipper de siktet på en plass de var garantert å komme ned å raskt som mulig i istedenfor å ligge å humpe i 10.000 fot i ruskeværet og vente på brøyting el.l. når de har en ukjent nødsituasjon
Midtiblinken
11-03-2023, 14:36
Ikke alltid det nærmeste er best. Her var vel kanskje vær en faktor, men on du er over Bodø på 390 så trenger du 100-150nm på og komme ned, det kommer du langt på i Norge.
Ikke alltid det nærmeste er best. Her var vel kanskje vær en faktor, men on du er over Bodø på 390 så trenger du 100-150nm på og komme ned, det kommer du langt på i Norge.
Men gjør du en emergency decent pga. trykkfall er du raskt nede på 60-70NM.
Midtiblinken
11-03-2023, 19:34
Ja, om du gjør emergency descent. Vet ikke hvor langt det er mellom Bodø og Evenes i luftlinje, men ikke langt på 4-500 knop.
Tror dette var like etter avgang, kanskje noen glemte å skru på trykket.
Muligens en No-Pack take-off?
Tror dette var like etter avgang, kanskje noen glemte å skru på trykket.
Muligens en No-Pack take-off?
Det skjedde ca 50 minutter ut i flighten her. Så egentlig ikke så mye å tro. De rakk ca en halvtime på cruise på FL390
EspenLia
11-03-2023, 20:08
Fløy ned igjen på 10 000 fot, og taxet rett til DY hangaren på OSL og er tatt ut av produksjon så spørs om det er noe som skal repareres eventuelt kontrolleres.
Det skjedde ca 50 minutter ut i flighten her. Så egentlig ikke så mye å tro. De rakk ca en halvtime på cruise på FL390
Aha, da er det noe helt annet ja.
Ofte i dårlig vær tar man av uten trykk kabin for all motor kraft trenges til anti-is systemene, derfor kan det bli glemt og da faller maskene ca ved 12 000 fot, skjønt det kommer på uling og varsler, på noen fly er varslene det samme som Take-Off Warning Horn, noe som var pinlig for et Japansk 747 crew, dem trodde ikke noe på Take-Warning hornet da de passerte 10 000 fot , trakk ut sikringen isteden, for å stoppe bråket, like etterpå datt det ned 500 masker bak i kabinen.
De som var ex-pat flygere der borte trakk et lettelsens pust for at det ikke var noen "round-eyes" i styrehuset da. :colgate:
Midtiblinken
12-03-2023, 17:45
Aha, da er det noe helt annet ja.
Ofte i dårlig vær tar man av uten trykk kabin for all motor kraft trenges til anti-is systemene, derfor kan det bli glemt og da faller maskene ca ved 12 000 fot, skjønt det kommer på uling og varsler, på noen fly er varslene det samme som Take-Off Warning Horn, noe som var pinlig for et Japansk 747 crew, dem trodde ikke noe på Take-Warning hornet da de passerte 10 000 fot , trakk ut sikringen isteden, for å stoppe bråket, like etterpå datt det ned 500 masker bak i kabinen.
De som var ex-pat flygere der borte trakk et lettelsens pust for at det ikke var noen "round-eyes" i styrehuset da. :colgate:
Da er det lettere og fly Airbus.
Ikke alltid det nærmeste er best. Her var vel kanskje vær en faktor, men on du er over Bodø på 390 så trenger du 100-150nm på og komme ned
Flyet skulle OSL-BOO så de var nok ikke for høyt hvertfall ;)
Cloudmaster
12-03-2023, 18:42
Aha, da er det noe helt annet ja.
Ofte i dårlig vær tar man av uten trykk kabin for all motor kraft trenges til anti-is systemene, derfor kan det bli glemt og da faller maskene ca ved 12 000 fot, skjønt det kommer på uling og varsler, på noen fly er varslene det samme som Take-Off Warning Horn, noe som var pinlig for et Japansk 747 crew, dem trodde ikke noe på Take-Warning hornet da de passerte 10 000 fot , trakk ut sikringen isteden, for å stoppe bråket, like etterpå datt det ned 500 masker bak i kabinen.
De som var ex-pat flygere der borte trakk et lettelsens pust for at det ikke var noen "round-eyes" i styrehuset da. :colgate:
Dette har skjedd her hjemme også, her er en reprise av min første post på forumet, fra 2017 i en tråd som handlet om Braatens første 737-700, LN-TUA:
«Som andre har skrevet her, hadde TUA noen barnesykdommer, og ble sett på som et "mandagsfly". Det ga opphav til en del interessante episoder. For eksempel den gangen TUA skulle fly KRS-FBU en dag hvor de-icing var nødvendig. Flygerne hadde snakket om hvor mange feil det var på TUA, så stemningen var satt. Etter de-ice på Kjevik, glemte de å skru på packene igjen, og maskinen tok av uten trykk-kabin. Å glemme packene har skjedd før (og kommer til å skje igjen), og derfor er det en del barrierer på plass. Første barriere (tror det er i 12500 fot), er et horn som varsler at det ikke er trykk på skuta. Men - Boeing hadde jo som mange vet gjort det slik at lydsignalet var det samme som på bakken når take-off configuration warning ble utløst. Gutta i cockpit hørte hornet - tut, tut ,tut - så på hverandre og konkluderte raskt: Ja, der ser du - TUA, bare tull. Take-of configuration warning her oppe! Hornet ble stille, og maskinen klatret videre, fortsatt uten trykkabin. Neste barriere - rundt 15000 fot datt maskene ned i kabinen og master caution kom på i cockpit. Noen sekunder gikk, kabinsjefen kom inn og lurte på hva som skjedde. Cockpit snudde seg, så "banan-jungelen" i kabinen, så opp i taket og skjønte straks hva som hadde skjedd.
Etter dette ble episoden håndtert prikkfritt, TUA landet trygt og fint på Fornebu, PAX'en var fornøyd, og rapporten som ble skrevet var detaljert og lærerik - til nytte for alle.»
raider66
14-03-2023, 19:21
Aha, da er det noe helt annet ja.
Ofte i dårlig vær tar man av uten trykk kabin for all motor kraft trenges til anti-is systemene, derfor kan det bli glemt og da faller maskene ca ved 12 000 fot, skjønt det kommer på uling og varsler, på noen fly er varslene det samme som Take-Off Warning Horn, noe som var pinlig for et Japansk 747 crew, dem trodde ikke noe på Take-Warning hornet da de passerte 10 000 fot , trakk ut sikringen isteden, for å stoppe bråket, like etterpå datt det ned 500 masker bak i kabinen.
De som var ex-pat flygere der borte trakk et lettelsens pust for at det ikke var noen "round-eyes" i styrehuset da. :colgate:
Var vel hovedårsaken til Helios B737-havariet utenfor Athen også....:cry:
Espen