View Full Version : Til Marseille for å oppleve A318
Vanligvis trenger man et fly for å komme seg til et reisemål. Denne gangen trengte jeg et reisemål for å kunne oppleve A318 før det var for sent. Jeg hadde allerede vært i Sverige for å fly Fokker 50 dette året, og dersom jeg kom meg på en A318 i tillegg så ville flyentusiaståret være komplett. Men hvordan være sikker på at man får karret seg til en A318 på Air France sitt rutenettverk når man bestiller en måned før avreise? Flybytte kan jo skje både titt og ofte. Jeg fant ut at på ruten Marseille-Orly var man så og si garantert å få oppleve flytypen. Utfordringen var å få snekret sammen en reiserute der jeg kom meg ned til Frankrike og tilbake igjen på de to dagene jeg hadde til rådighet. Orly har heller ikke et flust av destinasjoner sammenlignet med CDG, så jeg brukte en del tid på å finne den ultimate ruten.
Litt på siden, så hjelper det ikke at Air France har en "betal litt ekstra så er du sikker på å beholde billettprisen i så og så lang tid fremover"-funksjon, fordi dersom jeg bruker for lang tid før jeg går videre til selve betalingen, så går billettprisen opp! Løsningen var å gå inn på KLM sine sider og bestille samme tur til den originale prisen. Lureri? Spesielt vil jeg i hvert fall si at det er.
Uansett, turen ble som følger på en relativt varm oktoberdag i 2022:
28.10.2022 KLM Cityhopper KL1196 SVG-AMS 06:20-07:55
Fly: Embraer 190 PH-EZY
Sete: 24A
Grytidlig opp for dagens første leg. Vi kommer oss avgårde litt før rutetid.
https://live.staticflickr.com/65535/52722747932_2944d98ac4_z.jpg (https://flic.kr/p/2ojVS8o)
Landing en halvtime før rutetid i Amsterdam, så da er det bare å finne seg et bra sted å få seg frokost.
Neste del av turen skulle jeg egentlig flydd med Embraer 195 E2, men her var jammen meg et flybytte på gang, så det ble en god gammeldags Boeing 737-800.
28.10.2022 KLM Royal Dutch Airlines KL1415 AMS-LYS 11:20-12:55
Fly: Boeing 737-800 PH-BXA Zwaan/Swan
Sete: 30C
https://live.staticflickr.com/65535/52723680095_2631a7b2b6_z.jpg (https://flic.kr/p/2ok1Dea)
Det var av en eller annen grunn et problem med appen. Det stod at jeg var innsjekket men jeg fikk ikke opp noe boarding-kort, så planen var å finne seg en automat i Lyon der jeg fikk skrevet ut et boarding-kort. Prøvde å finne en transferdesk inne på terminalen, men ga til slutt opp og gikk ut av terminalen for å finne en automat der. Det fungerte smertefritt. Hadde god tid, så det var ikke noe problem å måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen.
Når jeg først skulle til Frankrike og fly Air France, ville det ikke være feil å få med seg CRJ-1000, som jeg heller ikke har flydd tidligere. De skulle ut av flåten om kort tid, og jeg tror de hadde fire stykker igjen da jeg bestilte turen. På den snart miljøforbudte ruten LYS-MRS (med mindre EU bestemmer noe annet) gikk det nesten utelukkende CRJ-1000-trafikk med Air France Hop, så valget var enkelt. For 300-400 kroner èn vei var det også en rimelig affære.
CRJ-ene gikk fra en del av terminalen som var litt avsides. Ved boarding bar det ut i friluft og inn på en av de ventende CRJ-1000. Jeg prøver som regel å få knipset et bilde av de flyene jeg flyr med, men da jeg knipset bilde av CRJ-en ble jeg straks snakket til av vakten som stod og passet på ombordstigningen. Jeg kan ikke fransk, så prøvde å få henne til å ta det på engelsk, men da mumlet hun ett eller annet og jeg ble bare vinket videre. Senere leste jeg et sted at det er forbudt å ta bilde av sine medpassasjerer i Frankrike, så det var nok det som var problemet.
28.10.2022 Air France Hop AF1540 LYS-MRS 16:00-16:55
Fly: CRJ-1000 F-HMLJ
Sete: 25C
https://live.staticflickr.com/65535/52722747887_c398934336_z.jpg (https://flic.kr/p/2ojVS7B)
Det er allikevel en ulempe å ikke kunne snakke fransk i Frankrike vil jeg påstå. Vel nede i setet dukker det plutselig opp en gigantisk fransk bille på armlenet. Den var egentlig ganske flott, beveget seg sakte og så ikke ut til å ha onde hensikter. Jeg er heller ikke typen som bare smadrer insekter, så jeg pakker den til slutt pent inn i noe tørkepapir i påvente av at en flyvertinne kan komme og hente inntrengeren. Jeg tror sidedamen var ganske imponert over min dyrevennlighet, da det kom en lang utgreiing på fransk. Da jeg til slutt fikk forklart at det måtte engelsk til sluttet samtalen ganske brått. Eller kanskje hun syntes jeg var teit som ikke ordnet opp på mer brutalt vis, hva vet jeg? Konklusjonen er i hvert fall at dersom jeg skal bruke mye tid i Frankrike i fremtiden så må jeg lære meg å mestre språket.
Det var ellers fint å sitte bakerst i en lang CRJ og se ned på fransk landskap på det som ble en halvtimes tur til Marseille. En av pilotene var nok på sin siste tur før entring av pensjonisttilværelse, siden en announcement fra kabinen ble etterfulgt av solid applaus fra passasjerene. Eller så var det noe annet... Jeg kan ikke fransk!
Da var i hvert fall CRJ-1000 i boks. Vel fremme i Marseille bar det ut av terminalen for å finne en buss til sentrum. Jeg ønsket å komme meg ned der før det ble mørkt. Jeg har tidligere vært i Nice, og Marseille er ikke så langt fra Nice, men det er ganske stor forskjell på byene. Fra Nice som turist-paradis/felle til sentrum av Marseille som viste seg å være "lille Midtøsten". Ganske fascinerende. Jeg kom meg ned til havna og fikk sett litt på utsikten før solnedgang. Flott by og god, avslappet atmosfære. Fikk skikkelig sommerfølelse da temperaturen lå opp mot 30 grader.
https://live.staticflickr.com/65535/52722747862_5259e91a8c_z.jpg (https://flic.kr/p/2ojVS7b)
Marseille's egen triumfbue?
Etter en liten matbit bar det tilbake til tog- og bussterminalen der jeg tok toget tilbake til flyplassen, og en rundt 15 minutters spasertur til hotellet.
Neste dag var det å komme seg opp for å få med seg høydepunktet på turen. Jeg sjekket kjapt frokosttilbudet på hotellet mitt, Holiday Inn Express Marseille Airport, men det var heller skralt. Planen var en god frokost på selve flyplassen. Jeg var derimot ganske tørst, og tømte kjapt et helt glass av vannet som var satt frem ved "frokostserveringen", men det var ikke før jeg hadde fått i meg alt at den beske smaken kom dundrende. Enten hadde det vannet stått der i ett år, eller så bør man bare ikke drikke tap-water i Marseille! Etter litt googling fant jeg ut at det skulle være trygt å drikke tap-water i Marseille, men jeg var allikevel spent på hvordan morgenen ville utvikle seg videre.
Søsterhotellet over gaten skulle ordne gratis flyplasstransport til meg. Jeg stilte meg opp utenfor på det avtale tidspunktet, men det skjedde fint lite. Etter ti-femten minutter gikk jeg inn for å høre om sjåføren var på vei, og fikk beskjed om å bare vente litt. Ti minutter senere kom en eldre dame slentrende, hadde tydeligvis god tid, og så ikke ut som at hun elsket jobben sin. Jeg var også eneste passasjer, så kanskje det var derfor entusiasmen var fraværende. Hun var ikke interessert i å snakke engelsk, så det var derfor vanskelig å finne ut av de bakenforliggende årsakene.
Etter frokost på terminalen ventet jeg spent på å se om det dukket opp en A318. Det gjorde det.
29.10.2022 Air France AF6009 MRS-ORY 09:15-10:35
Fly: Airbus A318-100 F-GUGJ
Sete: 16D
https://live.staticflickr.com/65535/52722747827_f8f95506e2_z.jpg (https://flic.kr/p/2ojVS6z)
Fint vær, flyet dukker opp uten snag, ingen fransk streik, ingen symptomer på vannforgiftning fra hotellet. Jeg fikk fly A318. Hyggelig personale ombord også. Såpass hyggelig at en eldre amerikansk dame foran meg tok masse bilder av den ene flyverten. Det ble oppdaget og hun fikk beskjed om å slette samtlige bilder. Ellers en flytur uten de store begivenhetene.
Vel fremme på Paris Orly satte jeg kurs mot Orlyval Shuttle Train. Det er et godt stykke å reise fra Orly til Charles de Gaulles. Man må krysse så og si hele byen. Men det skulle være mulig å få til på de snaut fem timene jeg hadde til neste flight. I skranken får man kjøpt en gjennomgående billett helt til CDG. Man tar Orlyval Shuttle Train til Antony togstasjon og bytter der til RER B som går direkte til CDG. Veldig praktisk. Togturen tok cirka halvannen time. Jeg har vært i Paris tidligere og nøyde meg med utsikten til dagliglivet i Paris fra togvinduet.
Jeg ankom beryktede CDG i god tid før neste flight. Jeg har hørt mye negativt om flyplassen fra bekjente og andre, men alt gikk sømmeløst og fint. Check in og security var helt greit. Fikk meg burger på et bra spisested med en robot-kelner som braste inn i stoler og bord fra tid til annen. Underholdende!
29.10.2022 Swiss International Air Lines LX639 CDG-ZRH 15:00-16:15
Fly: Airbus A220-100 HB-JBB Canton de Genève
Sete: 24A
https://live.staticflickr.com/65535/52723531379_f93fa31de8_z.jpg (https://flic.kr/p/2ojZT26)
https://live.staticflickr.com/65535/52722747767_8d7582c8a5_z.jpg (https://flic.kr/p/2ojVS5x)
Så bar det videre med Swiss til Zürich. Jeg har aldri vært flydd med Swiss før, og aldri vært i Sveits. Jeg har fremdeles ikke vært i Sveits, da jeg regner flyplasser som internasjonalt område. Det får bli en annen tur.
Swiss virker som et skikkelig selskap. God service og hyggelig besetning. Fin flyplass i Zürich også.
29.10.2022 Swiss International Air Lines LX1276 ZRH-CPH 18:20-20:05
Fly: Airbus A320neo HB-JDA Engelberg
Sete: 10C
https://live.staticflickr.com/65535/52723531309_8afe065bdc_z.jpg (https://flic.kr/p/2ojZSZT)
En fin A320neo tok meg videre til København. Der fikk jeg en smule tidsnød, da Cityjet sin gate var helt ut i ytterste bakromskorridor av flyplassen. Jeg vet ikke hvor langt jeg gikk uten å se noen andre passasjerer, før jeg kom til gaten. Det var gate A26 på terminal 3 for de som lurer. Men så lenge man kommer med flyet...
Det var litt for mørkt for min iPhone for å få et greit bilde, men dere vet hvordan en Cityjet CRJ-900 ser ut.
29.10.2022 Cityjet SK1876 CPH-SVG 20:55-22:05
Fly: CRJ-900 EI-FPD
Sete: 10C
Kapteinen nevnte flere ganger at det var tåke på Sola, så han virket litt småbekymret for om vi ville komme oss ned. Men da vi landet var det nesten CAVOK så det gikk fint. Etter parkering på gate derimot fikk alle ombord beskjed om å ikke røre seg. Det var lastet i såpass mye bagasje bak i flyet så stuerne var rett for at flyet ville tippe bakover dersom passasjerene gikk ut av flyet. Så da ble det rundt 10 minutters venting før vi kom oss av.
Det ble slutten på en tur der jeg fikk med meg èn ny by, tre nye flytyper og to nye flyselskaper. Pluss en tanke om å lære meg fransk...
Takk for rapporten, med opptil flere forskjellig eksotiske flytyper
Mulig du var uheldig, men man kommer normalt ganske langt med engelsk i Frankrike, spesielt nå de hører du er elendig i fransk :p
Ellers er stort sett vannet i EU stort sett helt trygt å drikke, så ikke noe bekymre seg over. At det dog ofte smaker høgg er en annen sak
Midtiblinken
03-03-2023, 17:41
God reklame for Frankrike. Ville vært et flott land om det ikke var for alle de franske.
Takk for rapporten, med opptil flere forskjellig eksotiske flytyper
Mulig du var uheldig, men man kommer normalt ganske langt med engelsk i Frankrike, spesielt nå de hører du er elendig i fransk :p
Ellers er stort sett vannet i EU stort sett helt trygt å drikke, så ikke noe bekymre seg over. At det dog ofte smaker høgg er en annen sak
Det var noen på turen som prøvde seg på engelsk, så det skal de ha, men bare synd at samtaler med hyggelige mennesker ikke blir noe av på grunn av språkvansker.
Jeg har prøvd springvann med litt bismak tidligere, men så ille som i Marseille har jeg aldri vært i nærheten av. Selv om det er trygt skulle man tro at smaksløkene prøver å advare meg av en grunn :D
God reklame for Frankrike. Ville vært et flott land om det ikke var for alle de franske.
Jeg har opplevd å blitt ganske uhøflig behandlet av franskmenn i Frankrike tidligere, kanskje fordi jeg ikke mestrer de franske kulturkodene og oppfører meg som en turist, evt barbar :-P Men på denne turen var samtlige jeg traff på veldig hyggelige.
For 25 år siden fant jeg ut at det ville vært bra å lære seg litt fransk, så jeg meldte meg på ett nybegynnerkurs, på skolen 200 meter hjemmefra. Språket er håpløst. I Frankrike har de bare revolusjon så det skriftlige språket har ikke endret seg siden den franske revolusjon. De snakker ikke sånn som de skriver og skriver ikke sånn som de snakker. Det er bokstaver som ikke uttales i alle deler av ord og en ren gjette konkurranse om hvordan ord uttales. Jeg fant ut at eneste måte å klare å lære seg dette, var å dra til Frankrike, så jeg dro til Chamonix og var der i 10 uker. Året etter var jeg like lenge i Chamonix. Mine fransk kunnskaper er fremdeles veldig begrenset. Både Spansk og Italiensk er vesentlig enklere å lære seg. Jeg har også 2/3 av ett nybegynnerkurs i Tsjekkisk. Det er vanskeligere enn Fransk, men ikke mye vanskeligere.
Jeg bodde i bofellesskap på Majorstuen, med en fra Marseille. Han sa det var som Midtøsten, bare fu..... arabs.
Ellers, artig trip report. Jeg skulle gjerne kostet på meg en tilsvarende rundtur. Mangler både CRJ og A318 på listen. Ja og så en masse andre flytyper også.
For 25 år siden fant jeg ut at det ville vært bra å lære seg litt fransk, så jeg meldte meg på ett nybegynnerkurs, på skolen 200 meter hjemmefra. Språket er håpløst. I Frankrike har de bare revolusjon så det skriftlige språket har ikke endret seg siden den franske revolusjon. De snakker ikke sånn som de skriver og skriver ikke sånn som de snakker. Det er bokstaver som ikke uttales i alle deler av ord og en ren gjette konkurranse om hvordan ord uttales. Jeg fant ut at eneste måte å klare å lære seg dette, var å dra til Frankrike, så jeg dro til Chamonix og var der i 10 uker. Året etter var jeg like lenge i Chamonix. Mine fransk kunnskaper er fremdeles veldig begrenset. Både Spansk og Italiensk er vesentlig enklere å lære seg. Jeg har også 2/3 av ett nybegynnerkurs i Tsjekkisk. Det er vanskeligere enn Fransk, men ikke mye vanskeligere.
Jeg bodde i bofellesskap på Majorstuen, med en fra Marseille. Han sa det var som Midtøsten, bare fu..... arabs.
Ellers, artig trip report. Jeg skulle gjerne kostet på meg en tilsvarende rundtur. Mangler både CRJ og A318 på listen. Ja og så en masse andre flytyper også.
Haha! Ja, kanskje litt vel ambisiøst å lære seg fransk. Men så kommer jeg nok ikke til å tilbringe så voldsomt mye tid i landet i fremtiden heller.
20 uker i Chamonix, altså. Har aldri vært der, men det ser veldig idyllisk ut på bilder. Og rett ved Mont Blanc, Italia og Sveits. Arhh, nå fikk jeg lyst til å ta turen.
Fin rapport! Du fikk jo en ganske grei variasjon på flytyper, hvordan opplevde du forskjellene på flytypene?
Selv holder jeg en knapp på A220 - virkelig et behagelig fly.
Fin rapport! Du fikk jo en ganske grei variasjon på flytyper, hvordan opplevde du forskjellene på flytypene?
Selv holder jeg en knapp på A220 - virkelig et behagelig fly.
Hmm, på jetfly må jeg si jeg ikke merker noen stor forskjell. Jeg er sikkert ikke kvalifisert til å ha en mening heller. Jeg sitter på forskjellige seter, bak/foran motorer med forskjellig støynivå, i varierende type vær osv. Jeg syns A320neo er smooth, men kan ikke si at jeg husker det var noen særlig forskjell på flyene på denne turen. De gangene jeg flyr turboprop derimot, er en annen historie...
Knalltur! Bare det å fly syv strekninger i Europa uten å skulle ha minst tre-fire med 737/A320 er jo et kunststykke i seg selv! Her ser jeg bort fra at KLM endret flytype.
Kult at det er flere som «samler» på rare/sjeldne flytyper. Det er en dyr hobby, men man får jo sett mange rare steder også. Moralen er uansett å bare klinke til når anledningen byr seg, det er ganske mange flytyper som plutselig blir borte.
Du reiste land og strand rundt for å oppleve flytur i en A-318?:o
(Imponert av entusiasmen hvis forstår dette riktig)
100% enig med KnutW (en fornuftig fyr så lenge en holder han borte fra biler og hk) minner om min egen ekspedisjon for å fly Concordino (SAAB 2000 med Crossair) Oslo - Paris så Paris Basel med Concordino Basel - Düsseldorf med Crossair SF 340 og SAS DC9-21 hjem til Oslo - a hard days work !
Jeg fløy Oslo Newark for å fly første kommersielle MD-90 flight EWR - DFW
Nå er det litt mere i retning båt - myser på noe greier med seil og baug propell og litt nord for 40ft
Herlig rapport:-) Har selv vært på «ekspedisjoner» for å fly B757 og A320…og med flybytte måtte jeg på mange ekspedisjoner for å få fløyet A320 for første gang…
Gøy, bra initiativ, utførelse og rapport :)
Husker to tilsvarende prosjekter til Frankrike på 90-tallet som røyk i siste sekund, Dassault Mercure (`den Franske 737´) fra Orly til Nice tror jeg det var, og en charter med Caravelle fra Nantes ned til Middelhavet, da omtrent alle andre hadde pensjonert Caravelle. Kombinasjon av litt dårlig planlegging og litt uflaks, men som KnutW sier; hoppe på muligheten når den dukker opp, hatt bra uttelling på det senere.
Nå er det litt mere i retning båt - myser på noe greier med seil og baug propell og litt nord for 40ft
Det høres jo mere fornuftig ut.
Min første båt i 1985 hadde også seil og var nord for 40 fot.
Bodde ombord 3 år i Karibia, fin tid det.
Neste seilbåt hadde jeg i 14 år, seilte mye mellom Florida og Bahamas, den var
33 fot, mer passende størrelse om man ikke har stor familie.
Hadde jeg fått betalt for å sitte fremst og fly kule fly hadde sikkert ikke behovet vært like stort. Eller hva vet jeg ;)
Hvilket flyselskap var det? Delta?
Knalltur! Bare det å fly syv strekninger i Europa uten å skulle ha minst tre-fire med 737/A320 er jo et kunststykke i seg selv! Her ser jeg bort fra at KLM endret flytype.
Kult at det er flere som «samler» på rare/sjeldne flytyper. Det er en dyr hobby, men man får jo sett mange rare steder også. Moralen er uansett å bare klinke til når anledningen byr seg, det er ganske mange flytyper som plutselig blir borte.
Det hjelper litt med economy light-billetter, samt å bestille i noenlunde god tid i forkant. Da trenger det ikke å være så dyrt. Men ja, mange flytyper forsvinner kjapt. A320-100 er vel gone forever, samt A321-100 vet jeg ikke om jeg får flydd før det er for sent.
Hadde jeg fått betalt for å sitte fremst og fly kule fly hadde sikkert ikke behovet vært like stort. Eller hva vet jeg ;)
Nei, da hadde nok behovet vært langt mindre..
(Man ble tilslutt lei av fly og flyplasser selv om man begynte i bransjen med stor dose av fly-dilla. Som å spise iskrem 10 ganger om dagen hver dag og tilslutt tvangs foret med is)
Nei, da hadde nok behovet vært langt mindre..
(Man ble tilslutt lei av fly og flyplasser selv om man begynte i bransjen med stor dose av fly-dilla. Som å spise iskrem 10 ganger om dagen hver dag og tilslutt tvangs foret med is)
Ser den :D
Gøy, bra initiativ, utførelse og rapport :)
Husker to tilsvarende prosjekter til Frankrike på 90-tallet som røyk i siste sekund, Dassault Mercure (`den Franske 737´) fra Orly til Nice tror jeg det var, og en charter med Caravelle fra Nantes ned til Middelhavet, da omtrent alle andre hadde pensjonert Caravelle. Kombinasjon av litt dårlig planlegging og litt uflaks, men som KnutW sier; hoppe på muligheten når den dukker opp, hatt bra uttelling på det senere.
Mercure fikk jeg aldri…men Caravelle fra Gardermoen til Stansted fikk jeg med Transwede på 80-tallet.
Klokkeren rapport dette her! Tusen takk for at du deler og enda met takk for at du også er koko. :)
Har tatt drøye omveier selv i det siste for å få nye kombinasjoner av rare flytyper/selskap.
A318 ble jo forøvrig mye brukt på AF sin Oslo rute tidligere.
Hvilket flyselskap var det? Delta?
Ja det var Delta, overraskende lite festivitas, bortsett fra en helside annonse i New York Times og en svaert entusiastisk Kaptein - var det absolutt ingenting.
Men flyer var fint og utrolig behagelig.
A318 ble jo forøvrig mye brukt på AF sin Oslo rute tidligere
Da var jeg med på de turene: En stund fikk vi gratis billetter på Air France fordi vi hadde mye poeng på telefonselskapet Sprint. Fløy Houston til Paris Til Oslo flere ganger. Snakket vel for mye på telefonen da, uten tvil, men var nygift, da er det mye å snakke om..:cool:
A318 ble jo forøvrig mye brukt på AF sin Oslo rute tidligere.
Handler den fortsatt dukker opp på nattstoppet deres på OSL
Handler den fortsatt dukker opp på nattstoppet deres på OSL
Ser det nå. Den var her både 2/3 og 24/2. :)
Hvor lenge skal AF beholde A318 _
Hvor lenge skal AF beholde A318 _
Jeg tror at de skal ut i løpet av 2023. Kommer vel an på innfasing av A220.
Flotte greier. Jeg har også én tur med A-318, CDG-OSL for noen år siden, og AF ble valgt pga flytypen. Jeg har også noen ekspedisjoner for å få med meg nye flytyper, som en tur til Asorene for å få med meg A-310 og en unødig innenriksflyvning i Spania (Madrid-Valencia) for å få fløyet CRJ-1000.
Jeg kan fransk, men de hører jo på aksenten at jeg ikke er fransk, men de spør av og til om jeg er fra Canada, Sveits eller Belgia. Fransk rettskrivning kan være en utfordring ja, men litt logikk er det om man lærer seg uttale av bokstavkominasjoner, men mye uttales ikke. Det er uansett lurt å lære språk som ung. Jeg har bodd flere år i Polen og polsk er myyyyye vanskeligere enn fransk, et voldsomt bøyningssystem og ørten varianter av z, c og s.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Flotte greier. Jeg har også én tur med A-318, CDG-OSL for noen år siden, og AF ble valgt pga flytypen. Jeg har også noen ekspedisjoner for å få med meg nye flytyper, som en tur til Asorene for å få med meg A-310 og en unødig innenriksflyvning i Spania (Madrid-Valencia) for å få fløyet CRJ-1000.
Jeg kan fransk, men de hører jo på aksenten at jeg ikke er fransk, men de spør av og til om jeg er fra Canada, Sveits eller Belgia. Fransk rettskrivning kan være en utfordring ja, men litt logikk er det om man lærer seg uttale av bokstavkominasjoner, men mye uttales ikke. Det er uansett lurt å lære språk som ung. Jeg har bodd flere år i Polen og polsk er myyyyye vanskeligere enn fransk, et voldsomt bøyningssystem og ørten varianter av z, c og s.
Det beste er jo å få fløyet nye flytyper på "vanlige" flyreiser, men akkurat A318 har vært en liten drøm å kunne få med seg, så da ble det sånn. A310 og Azorene høres spennnende ut begge deler, men det er nok sistnevnte som er realistisk å få til en gang.
Selv om jeg ikke kan så mange europeiske, så er jeg også glad i lære språk. Hang en del i Asia for noen år tilbake, så jeg fikk prøvd meg både på japansk og mandarin. Problemet er når man ikke får praktisert disse over lengre tid, da forsvinner språkkunnskapene etter hvert. Jeg var også et halvt år i India og fikk spørsmål fra en kollega om jeg var interessert i å slenge meg med på hindi, men da syntes jeg at jeg hadde nok "halvveis"-språk i banken, så stod over den.
Uansett, polsk høres kult ut! Jeg kan vel bare tak, masakra og wjazd. Sistnevnte er vel påkjøringsfelt på motorvei eller noe sånt :D
Det beste er jo å få fløyet nye flytyper på "vanlige" flyreiser, men akkurat A318 har vært en liten drøm å kunne få med seg, så da ble det sånn. A310 og Azorene høres spennnende ut begge deler, men det er nok sistnevnte som er realistisk å få til en gang.
Selv om jeg ikke kan så mange europeiske, så er jeg også glad i lære språk. Hang en del i Asia for noen år tilbake, så jeg fikk prøvd meg både på japansk og mandarin. Problemet er når man ikke får praktisert disse over lengre tid, da forsvinner språkkunnskapene etter hvert. Jeg var også et halvt år i India og fikk spørsmål fra en kollega om jeg var interessert i å slenge meg med på hindi, men da syntes jeg at jeg hadde nok "halvveis"-språk i banken, så stod over den.
Uansett, polsk høres kult ut! Jeg kan vel bare tak, masakra og wjazd. Sistnevnte er vel påkjøringsfelt på motorvei eller noe sånt :D
SATA Air Azores har ikke lenger A-310 i flåten, nei. Jeg tror eneste mulighet nå er Mahan Air, men Iran er ikke så lett å reise til for tiden. Der finnes også 747-300 (sikle).
Wjazd betyr nok «inngående» eller noen slikt, det står også på skjermer på metro-stasjoner i Warszawa når togene er i ferd med å kjøre inn på stasjonen. Jeg har forsøkt å lære arabisk og swahili som mer eksotiske språk, men de jeg kan bruke er alle européiske.
SATA Air Azores har ikke lenger A-310 i flåten, nei. Jeg tror eneste mulighet nå er Mahan Air, men Iran er ikke så lett å reise til for tiden. Der finnes også 747-300 (sikle).
Wjazd betyr nok «inngående» eller noen slikt, det står også på skjermer på metro-stasjoner i Warszawa når togene er i ferd med å kjøre inn på stasjonen. Jeg har forsøkt å lære arabisk og swahili som mer eksotiske språk, men de jeg kan bruke er alle européiske.
Skal du tilfeldigvis fra Jeddah til Kabul med Ariana kan du også fly A310, så flere muligheter :D
Skal du tilfeldigvis fra Jeddah til Kabul med Ariana kan du også fly A310, så flere muligheter :D
Ikke med det aller første, hehe
Chriscross
11-04-2023, 20:09
Er innenriks i Frankrike siste mulighet til å prøve A318?
Tarom har to i drift. Brukes bl.a. til Istanbul og Roma.
Ellers finnes det en god del med store seter du kan leie ...
De brukes både ennå innenriks fra ORY som du nevnet, og litt utenriks fra CDG. Mye FLR ser seg, men eller litt ymse
Jeg så en Tarom A318 i AMS her om dagen, men har ikke sjekket hvorvidt de brukes fast på den ruten.
Jeg så en Tarom A318 i AMS her om dagen, men har ikke sjekket hvorvidt de brukes fast på den ruten.
Tarom har to i trafikk, som nevnt. Og AMS er blant destinasjonene.