View Full Version : SAS-maskin med hastverk i Roma 13FEB, EI-SIC
Var man på vei gjennom noen hull i sveitserosten her?
(...) was on final approach to Rome's runway 16L descending through about 200 feet AGL just with the gear extended, flaps and slats still retracted and at about 230 knots over ground, when the crew initiated a go around reaching the lowest altitude of about 150 feet.
http://www.avherald.com/h?article=505c5898&opt=0
Oluf Air
01-03-2023, 10:07
Oj, dette er ikke bra. Spørs hva Skandinavisk media skriver om dette og link/Connect spøkelset
Swedeline F28
01-03-2023, 11:34
Jösses, hoppas det kommer en riktig rapport på det så man faktiskt får veta vad som hände.
Det er ting som tyder på at det ikke var fullt så ille som det framstilles i den rapporten der. Hvis man korrigerer for høyt trykk, QNH 1036 var laveste høyde ca. 840' som virker rimelig hvis de ikke var stabilisert på 1000' og gikk rundt.
Det er ting som tyder på at det ikke var fullt så ille som det framstilles i den rapporten der. Hvis man korrigerer for høyt trykk, QNH 1036 var laveste høyde ca. 840' som virker rimelig hvis de ikke var stabilisert på 1000' og gikk rundt.
Fortsatt lavt nok uten annet enn understellet ute? Hadde det vært noen hydrauliske utfordringer inne i bildet her, antar jeg det ville fremkommet på en eller annen måte.
Ja, men de gjorde isåfall det rette og gikk rundt. Vet ikke hvor Hradecky har infoen om ingen slats/flaps fra, så kanskje litt tidlig å konkludere.
Fortsatt lavt nok uten annet enn understellet ute? Hadde det vært noen hydrauliske utfordringer inne i bildet her, antar jeg det ville fremkommet på en eller annen måte.
Det er absolutt ikke vanlig å felle ut understellet i 1000 ft eller lavere. Men, "rapporten" motsier seg selv ved å si at flyet passerte "rundt" 200 ft med kun understellet ute, for så å si litt senere at understellet ble utfelt i 175 ft, så jeg vet ikke helt hvor mye tro jeg legger i informasjonen som den er presentert, inkludert at flyet var uten slats/flaps i 200 ft/175 ft/1000 ft.
Normal sekvens er CONF 1 -> 2 -> landing gear -> 3 -> evt. FULL.
Vi vet ingenting om vinden langs innflygingen og den er avgjørende for å vurdere hvilken lufthastighet de hadde. Antar en at det er sidevind som på bakken, er lufthastigheten lik eller et par knop lavere enn bakkehastigheten. Hadde de medvind (som er veldig vanlig i FCO med lite vind på bakken) vil lufthastigheten være lavere enn bakkehastigheten.
I 220 - 230 kts (indikert hastighet) kan en såvidt få lirket ut CONF 1 på en A320. Det er sannsynlig at de kan ha hatt CONF 1 for å få brukt speed brake i den hastigheten (er flyet veldig lett spiller det forsåvidt liten rolle om en har CONF 1 eller ikke). Eventuelt kan en felle understellet utenfor normal sekvens for å prøve og få redusert hastigheten, spesielt om de hadde medvind som "forsvant". Uansett, er det bortimot umulig å holde en fornuftig lufthastighet langs en glidebane uten slats/flaps/speed brake (evt. utfelt understell) i en A320 og det vil en normalt oppdage lenge før 1000 ft (innflygingen starter i 2500 ft til 16L i FCO).
Dette minner meg litt om en relativt lik hendelse til en annen flyplass, som et flyselskap som ikke finnes lenger hadde, hvor en plan ikke gikk helt som planlagt, kan en si. Der var en utløsende årsak bytte av rullebane og dermed en betydelig snarvei, og etter å ha fløyet til FCO mang en gang vet en at det å fly i Italia er litt som trafikken på veinettet deres :rolleyes:
Det der hadde nok blitt stryk på en simulator prøve, og kanskje det som verre er.
Dog ingen som vet, enda, hva som foregikk i styrehuset: Kaprings forsøk, besvimt flyger og hundre andre forskjellige ting som kunne ha gått galt.
Hvilken nasjonalitet er flygerne som jobber for SAS Connect eller hva det heter i Irland?
Lett blanding, eller rekrutterer dem fra lavkostland eller blant folk med lite erfaring eller tvilsom bakgrunn?
ren flaks
01-03-2023, 21:21
Det der hadde nok blitt stryk på en simulator prøve, og kanskje det som verre er.
Dog ingen som vet, enda, hva som foregikk i styrehuset: Kaprings forsøk, besvimt flyger og hundre andre forskjellige ting som kunne ha gått galt.
Hvilken nasjonalitet er flygerne som jobber for SAS Connect eller hva det heter i Irland?
Lett blanding, eller rekrutterer dem fra lavkostland eller blant folk med lite erfaring eller tvilsom bakgrunn?
Liten kontroll på bakgrunn og null «training records», i Europa er det den som flyr billigst som får jobben, og dermed mange fra lavkostland. Dessverre ser det ut som skandinaviske selskaper etterhvert er blitt de med lavest lønnsnivå på piloter i internasjonal trafikk.
Midtiblinken
01-03-2023, 21:41
Det hender selvsagt at planen skiftes i siste sekund og at ATC gir en rett inn når du forventer rullebanen lengst borte, men stort sett gir 180K og Flaps2 et veldig enkelt liv før man begynner siste nedstigning.
Men noen plasser, f eks Chicago, så vil de ofte ha mye høyere speed og lavere høyde. Da må man gjøre det man må, gear ut først.
Hersketeknikk ja, du vet jo tydeligvis godt at de heter SAS Connect.
De rekrutter internasjonalt slik som mange andre selskap nå for tiden gjør…
Litt på siden … Hvis alle selskapene med AOC på Malta hadde rekruttert lokalt, lurer på hvem av landets innbyggere som ikke hadde jobbet som crew?
Kvalitet/sikkerhet kommer ikke hvor man som person kommer fra,
men mer av hvordan sikkerhetskultur internt og nasjonal kontroll av luftfarten og de flyselskaper som har sitt AOC i landet.
Man kan godt ha en knakende god pilot fra Nigeria, mens en forferdelig dårlig pilot fra Oslo.
Så er det ikke til å stikke under en stol at et flyselskap i Norge trolig har f.eks bedre lønninger, enn et flyselskap i Irland.
..til å stikke under en stol at…
Ørliten korreksjon: Uttrykket er «stikke under stol». Uten en.
Hersketeknikk ja, du vet jo tydeligvis godt at de heter SAS Connect
Hersketeknikk? Har aldri hørt det ordet før. Moderne Norsk tenker jeg?
(Jeg emigrerte ca 40 år siden, men stakk til sjøs 49 år siden og har stort sett holdt meg i varmere strøk, med unntak av Alaska. Ikke lommekjent med Hersketeknikk. WTF?)
Var ikke sikker på navnet når jeg skrev innlegget, trodde det var SAS et eller annet, har ikke fulgt med i timen, SAS Computer, SAS Commuter, SAS Irland, SAS Danmark, SAS Norge..
Beklager hvis jeg skuffet de som vet alt.
De rekrutter internasjonalt slik som mange andre selskap nå for tiden gjør…
Joda, men noen selskaper rekrutterer fra billig disken.
Aner ikke hva policy i SAS Connect eller SAS Ditt og SAS Datt er, derfor spurte jeg et ærlig spørsmål.
Har selv jobbet for litt av hvert og et av de billigste selskapene ansatte folk fra land med tvilsom arbeids tillatelse så dem som fikk jobben holdt kjeft og klaget aldri på lønning eller forhold, men dem var heller ikke verdens beste flygere.
Min jobb var å trene dem til standard, men det var ikke bestandig enkelt.
Man kan godt ha en knakende god pilot fra Nigeria, mens en forferdelig dårlig pilot fra Oslo.
Javisst.
Jeg har flydd endel på Nigeria, det finnes unntak over alt.
<mod>
La oss spore tilbake til hendelsen.
Og vennligst ikke gå etter person her inne, hverken medforumister eller andre! Det er mange brukere her som jobber i mange forskjellige selskaper, og alle forsøker nok å gjøre en god jobb. Man har den lønna man har, og mange er nok også stolte av å ha den jobben/yrket de har og jobbe der de gjør.
</mod>